Woonkamer
moet steeds
flexibeler
SI wonen
vrijdag 21 december 2012
door Cor-Peter Pasma
Creatieve uitingen hebben altijd een naam.
Na het modernisme en postmodernisme
komt nu het sustainisme (duurzamisme).
En daarmee verandert ook de woonkamer.
Kunst- en cultuurcritici
gebruiken termen als
modernisme om aller
lei creatieve uitingen te
duiden en te plaatsen
in de tijd. Modernisme is voor alle
uitingen die breken met heersen
de, traditionele opvattingen. Denk
aan vooruitstrevende architectuur,
abstracte kunst en het dadaïsme.
Op deze stroming, die ongeveer
vanaf het begin van de vorige
eeuw tot nu loopt en hoogtij vier
de na de Tweede Wereldoorlog,
kwam ook een tegenreactie: het -
postmodernisme. Beide termen
worden nog steeds gebruikt, maar
een groeiende groep kunstenaars
en kunstkenners vindt dat ze niet
meer van toepassing zijn. De gehe- -
le creatieve wereld gebruikt in hun
ogen inmiddels andere kernwaar
den om producten vorm te geven.
Daar lijken ze gelijk in te hebben.
„Lange tijd was het zo dat je het
goed had gedaan wanneer je in
een dikke auto reed. Maar de huidi
ge generatie heeft andere waarden.
Het moet eerst vooral leuk zijn. En
ze willen niet meer ABN Amro op
hun visitekaartje, maarTriodos.
Dat zijn grote verschillen", zegt
Tanja Soeter, trendwatcher en
-Forecaster voor onder meer de
Hema en de Bijenkorf
Die verschuiving in mentaliteit is
ook Michiel Schwarz én Joost Ef-
fers niet ontgaan. Zij schreven een
cultureel manifest waarin zij deze
verschuiving beschrijven. Het ma
nifest verscheen begin 2011 als
boek en markeert, wat de schrij
vers betreft, de opkomst van een
nieuw cultureel tijdperk: de over
gang naar een wereld waarin we
meer verbonden, lokaal gericht,
digitaler en duurzamer zijn.
Volgens de schrijvers kreeg onze
wereld vorm door modernistische
waarden, van het ontwerp van on
ze steden tot onze huizen, techno-
logieën en onze opvattingen over
vooruitgang. Modemisme is over
al, ook in de woonkamer. Duurza
misme herschikt onze relatie met
alle dingen, verbindt ecologische
vraagstukken met een bredere kijk
op onze wereld.
Anders dan de naam doet vermoe
den, gaat sustainisme veel verder
dan alleen groen. Soeter: „Zoals ik
het zie, draait het meer om verbon
denheid met je omgeving in alle
vormen. Dus ook de natuur. Vori
ge generaties waren vooral bezig
met beschermen van bezit. Nu
zijn we gewend aan vrije toegang
en delen. Een groot verschil."
Hoe dat de woonkamer verandert,
is nog onduidelijk. De schrijvers
van het manifest roepen daarom
ontwerpers en kunstenaars op pro-
jectén op te starten of aan te mel
den die volgens hen vallen onder
sustainisme. De nu aangemelde pro
jecten lijken wat vaag en hoogdra
vend, maar wie verder kijkt, ziet
dat de voorbeelden legio zijn.
Zoals de Nederlandse ontwerper
Pepe Heykoop met zijn nieuwe col
lectie ontwerpen. Hij besloot an
derhalfjaar geleden het project
Tiny Miracles van zijn nicht te on
dersteunen. Sindsdien werkt hij
met een door Indiase huisvrou
wen gerund fabriekje en verkoopt
de door hem ontworpen produc
ten. Zijn Leather Lampshades ko
men daarvandaan. Ook zijn nieu-
Foto's:
1. Lampshades,
Pepe Heykoop.
2. Bits of Wood,
Pepe Heykoop.
3. Functionele
stoel-tafel van
Prooff (Studio
Makkink en Bey).
we ontwerpen Bits of Wood 2.0
(krukjes van resthout) passen pri
ma in de sustainisme-sttommg.
De ontwerpstudio van Makkink
Bey is bezig met vergelijkbare
onderwerpen. Jurgen Bey onder
zoekt al jaren de veranderende
functie van openbare ruimte. „We
zijn overal verbonden, voelen ons
op meër plekken thuis. Particulier
bezit is op zijn retour, de publieke
ruimte is in. 'Onderweg zijn' be
staat in die zin niet meer, we wil
len overal de dingen kunnen doen
waar we behoefte aan hebben."
Woonkamers moeten veel flexibe
ler ingericht zijn met spullen waar
over is nagedacht. Soeter: „Mensen
laten zich niet meer zonder meer
troep verkopen. Als jij een shirtje
van 4 euro koopt, weet je dat er
iets niet klopt. Meer nog dan dat
ik wil dat de naam blijft hangen,
hoop ik dat de houding van deze
nieuwe generatie blijft."
Reageren?
wonen@depersdienst.nl