Evides-belang essentieel voor Delta
Blok heeft nog steeds de sleutel
13
Prijsdaling
blijft nog
even duren
Waren de
klos en
blijven dat
Onheil is
nog niet
afgewend
Beleggers
willen meer
huur innen
vrijdag 21 december 2012
Energiebedrijf wil dat Provinciale Staten eis aandelenoverdracht intrekken
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Energiebedrijf Delta
komt in de problemen als de pro
vincie de aandelen van waterbe
drijf Evides zeifin handen wil ne
men. De kredietwaardigheid en de
-beoordeling van Delta dreigen
dan omlaag te gaan. Provinciale
Staten moeten deze eis intrekken.
President-commissaris Daan van
Doorn en algemeen directeur Rob
Frohn drongen er donderdag tij
dens de aandeelhoudersvergade
ring van Delta op aan dat de Sta
ten hun uitspraak van vierenhalf
jaar geleden over de de positie van
Delta eens tegen het licht houden.
Van Doorn: „Want er is sindsdien
wel wat veranderd op de energie
markt."
De provincie Zeeland is voor 50
procent eigenaar van Delta en Del
ta is op haar beurt voor de helft ei
genaar van Evides. In de Staten
leeft al geruime tijd het gevoel dat
dit wringt. Delta heeft zich de afge
lopen jaren sterk als een commer
cieel bedrijf ontwikkeld en de
openbare drinkwatervoorziening
is nadrukkelijk niet commercieel.
De onvrede met" deze situatie
werd mede ingegeven door het
feit dat Delta de winstuitkering
van Evides niet altijd volledig door
gaf aan de provincie en de Zeeuw
se gemeenten. Sinds dat wel ge
beurt is die kou voor de Staten
enigszins uit de lucht, maar het
principe blijft overeind: openbare
taken horen niet bij een commer
cieel bedrijf thuis. Delta koestert
het belang in Evides, omdat het
energiebedrijf met die aandelen in
de brandkast makkelijker en goed
koper geld kan lenen.
Gedeputeerde Kees van Beveren,
vertegenwoordiger van de Staten
van Zeeland in de aandeelhouders
vergadering van Delta, heeft het er
niet makkelijk mee. De Statenle
den sissen in zijn oor dat hij nu
eindelijk eens vaart moet maken
met het verhangen van de Evi-
des-aandelen, maar hij begrijpt
het klemmende beroep van de top
van Delta de kredietwaardigheid
van het bedrijf niet op het spel te
zetten. „Maar ik word er in de Sta
ten wel op afgerekend", verzuchtte
hij in de aandeelhoudersvergade
ring.
Van Beveren suggereerde een tus
senoplossing: „Breng de aandelen
van Evides onder in het netwerk
bedrijf. Daar heeft Delta de
niet-commerciële activiteiten on
dergebracht." Van Doorn en
Frohn reageerden gereserveerd. Ze
vonden dat de Staten zich eens
moeten verdiepen in de verande
ringen op de energiemarkt sinds
ze motie aannamen.
Er is bovendien nog een praktisch
bezwaar. Evides heeft behalve de
openbare drinkwatervoorziening
ook activiteiten in zijn pakket die
wel degelijk als commercieel kun
nen worden aangemerkt, zoals de
levering van landbouw- en indus
triewater. Dat maakt het lastig het
belang in Evides toe te voegen aan
het netwerkbedrijf.
De discussie gaat komend voorjaar
verder.
Het voortdurende gemorrel
aan de woningmarktplan
nen van het kabinet kan de
suggestie wekken dat ze op
de helling staan. Dat is
geenszins het geval.
Opnieuw verloren de
plannen die het kabi
net met de woning
markt heeft deze'week
een deel van hun glans, voor zover
die er nog op zat. Minister Blok
kreeg van de Eerste Kamer het ver
zoek de plannen op twee cruciale
punten aan te passen.
De Senaat wil voorkomen dat cor
poraties en bouwbedrijven het
loodje leggen. De lobby van belan
genverenigingen Aedes en Bouw
end Nederland is daarmee succes
vol gebleken. Voorlopig althans.
Blok, minister van Wonen, gaat in
opdracht van de Eerste Kamer on
derzoeken of de voorwaarden
waaronder starters een hypotheek
kunnen krijgen snel weer versoe
peld kunnen worden.
Ook moet hij zijn plannen voor de
verhuurdersheffing zodanig aan
passen dat het voor corporaties in
de toekomst mogelijk blijft om wo
ningen te bouwen en te onderhou
den. De verhuurdersheffing is een
belasting van 2 miljard euro die de
corporaties vanaf 2017 jaarlijks
moeten betalen. Onder de huidige
voorwaarden is dat volgens de cor
poraties onmogelijk. De Senaat
vindt dat dus ook.
Betekent dit alles dat de plannen
met de woningmarkt op de hel
ling staan? Zeker niet. Niet als het
aan minister Blok ligt Die gaf al
eerder aan dat hij de plannen voor
de verhuurdersheffing gaat aanpas
sen om te voorkomen dat corpora
ties in de problemen raken. Hij
legt de motie uit als een ondersteu
ning voor zijn beleid.
Hij zal de randvoorwaarden van
het plan zodanig wijzigen dat de
corporaties in staat zijn de huren
voldoende te verhogen. Dat was
binnen de huidige kaders een pro
bleem. De doelstellingen blijven
verder precies hetzelfde.
Blok heeft zich gecommiteerd aan
het bij de formatie afgesproken be
drag van 2 miljard. Zolang dat be
drag niet gewijzigd wordt, valt er
voor huurders en corporaties hele
maal niets te juichen.
HUIZENBEZITTERS
Wat willen ze? De daling van de
huizenprijzen is veel eigenaren
van koopwoningen een doorn in
het oog. Steeds meer huishoudens
hebben een hypotheek die groter
is dan de waarde van het huis. Ver
kopen is dan niet aantrekkelijk.
Een aflossingsvrije hypotheek ook
steeds minder. De huizenbezitters
willen stabiele prijzen, de rest
schuld meefmancieren en de aflos
singsvrije hypotheek omzetten in
een spaarvorm.
Wat doet het kabinet? Het kabinet
heeft geregeld dat restschuld tien
jaar aftrekbaar blijft. Ook mogen
mensen die een aflossingsvrije hy
potheek hebben die tot 31 maart
omzetten, als ze dat willen. Aan
vankelijk was dat 31 december.
Tevreden? Deels. Op zich heeft het
kabinet gedaan wat kon. Maar
voor de huizenbezitters is het voor
al belangrijk wat de huizenprijzen
doen. Dat is afwachten.
Kunnen ze verder nog iets verwach
ten van Blok? Nee. Ze moeten ho
pen dat zijn mantra - op termijn is
dit beleid goed voor de huizen-
markt - waarheid wordt.
STARTERS
SOCIALE HUUR
Wat willen ze? Het kopen van een
woning is voor starters de afgelo
pen jaren veel moeilijker gewor
den: banken zijn minder scheutig
met hypotheken dan voorheen.
De sociale huur is vaak geen alter
natief: wachtlijsten zijn ellenlang
en vaak verdient de starter voor
zo'n woning juist weer te veel. De
starter wil meer toegang tot de
koop- én de huurmarkt.
Wat doet het kabinet? Starters wor
den vanaf 1 januari verplicht hun
hypotheek binnen 30 jaar volledig
af te lossen. Dat brengt fors hogere
lasten met zich mee.
Tevreden? Nee dus. Ondanks de
dalende huizenprijzen is het vanaf
2013 moeilijker een hypotheek te
krijgen. De sociale huur ligt door
de verhuurdersheffing plat. Nieu
we starterswoningen zijn ver weg.
Kunnen ze verder nog iets verwach
ten van Blok? Wellicht. Op ver
zoek van de Eerste Kamer onder
zoekt hij de mogelijkheden om de
aflossingsverplichting deels op te
heffen. Beloofd is al dat banken
meer rekening mogen houden
met carrièrekansen van starters.
Wat willen ze? Bewoners van socia
le huurwoningen hebben het
meestal goed voor elkaar: een pri
ma woning voor een betaalbare
prijs. Woningcorporaties hebben
zich ontwikkeld tot grote clubs.
Huurders en corporaties zijn over
het algemeen heel tevreden.
Wat doet het kabinet? Het comfort
in de sociale huursector is iets te
ver doorgeschoten, vinden Blok
en co. Huurders moeten meer
gaan betalen. Corporaties moeten
jaarlijks 2 miljard afdragen: de ver
huurdersheffing. Het kabinet ziet
dat als hun bijdrage om de reke
ning van de crisis te betalen.
Tevreden? Absoluut niet. Huur
ders willen natuurlijk niet meer
gaan betalen, maar de pijn zit voor
al bij de corporaties. Zij vrezen dat
de heffing hun einde betekent.
Kunnen ze verder nog iets verwach
ten van Blok? Wellicht, de Eerste
Kamer heeft de heffing voorlopig
afgeschoten. Blok moet een plan
maken waarbij corporaties slag
kracht houden. Dat gaat hij doen.
Maar het bedrag van 2 miljard is
voor hem heilig.
PARTICULIERE VERHUUR
Wat willen ze? Huurwoningen
winnen aan populariteit onder in
vesteerders. Het rendement is sta
biel, zeker vergeleken met de kan-
torenmarkt. Beleggers willen graag
meer investeren. Maar dan moet
de huurmarkt wel geliberaliseerd
worden. Als sociale huur duurder
wordt, zijn particuliere huurwo
ningen eerder een alternatief.
Wat doet het kabinet? Het kabinet
deelt deze ambitie. De sociale
huursector is in de ogen van Den
Haag te groot en daarom moeten
de huren van de corporatiewonin
gen omhoog. 'Scheefwoners' moe
ten een ander heenkomen vinden,
vindt het kabinet. Een particuliere
huurwoning bijvoorbeeld.
Tevreden? Vooralsnog niet. De be
grenzing van de huurprijzen op
4,5 procent van de WOZ-waarde
is wat hen betreft veel te strikt. De
huren kunnen daardoor niet ge
noeg omhoog en investeren is dus
onaantrekkelijk.
Kunnen ze verder nog iets verwach
ten van Blok? Het ligt in de lijn der
verwachting dat Blok op dit punt
gaat bewegen.