Evides-belang essentieel voor Delta Blok heeft nog steeds de sleutel 13 Prijsdaling blijft nog even duren Waren de klos en blijven dat Onheil is nog niet afgewend Beleggers willen meer huur innen vrijdag 21 december 2012 Energiebedrijf wil dat Provinciale Staten eis aandelenoverdracht intrekken door Ben Jansen MIDDELBURG - Energiebedrijf Delta komt in de problemen als de pro vincie de aandelen van waterbe drijf Evides zeifin handen wil ne men. De kredietwaardigheid en de -beoordeling van Delta dreigen dan omlaag te gaan. Provinciale Staten moeten deze eis intrekken. President-commissaris Daan van Doorn en algemeen directeur Rob Frohn drongen er donderdag tij dens de aandeelhoudersvergade ring van Delta op aan dat de Sta ten hun uitspraak van vierenhalf jaar geleden over de de positie van Delta eens tegen het licht houden. Van Doorn: „Want er is sindsdien wel wat veranderd op de energie markt." De provincie Zeeland is voor 50 procent eigenaar van Delta en Del ta is op haar beurt voor de helft ei genaar van Evides. In de Staten leeft al geruime tijd het gevoel dat dit wringt. Delta heeft zich de afge lopen jaren sterk als een commer cieel bedrijf ontwikkeld en de openbare drinkwatervoorziening is nadrukkelijk niet commercieel. De onvrede met" deze situatie werd mede ingegeven door het feit dat Delta de winstuitkering van Evides niet altijd volledig door gaf aan de provincie en de Zeeuw se gemeenten. Sinds dat wel ge beurt is die kou voor de Staten enigszins uit de lucht, maar het principe blijft overeind: openbare taken horen niet bij een commer cieel bedrijf thuis. Delta koestert het belang in Evides, omdat het energiebedrijf met die aandelen in de brandkast makkelijker en goed koper geld kan lenen. Gedeputeerde Kees van Beveren, vertegenwoordiger van de Staten van Zeeland in de aandeelhouders vergadering van Delta, heeft het er niet makkelijk mee. De Statenle den sissen in zijn oor dat hij nu eindelijk eens vaart moet maken met het verhangen van de Evi- des-aandelen, maar hij begrijpt het klemmende beroep van de top van Delta de kredietwaardigheid van het bedrijf niet op het spel te zetten. „Maar ik word er in de Sta ten wel op afgerekend", verzuchtte hij in de aandeelhoudersvergade ring. Van Beveren suggereerde een tus senoplossing: „Breng de aandelen van Evides onder in het netwerk bedrijf. Daar heeft Delta de niet-commerciële activiteiten on dergebracht." Van Doorn en Frohn reageerden gereserveerd. Ze vonden dat de Staten zich eens moeten verdiepen in de verande ringen op de energiemarkt sinds ze motie aannamen. Er is bovendien nog een praktisch bezwaar. Evides heeft behalve de openbare drinkwatervoorziening ook activiteiten in zijn pakket die wel degelijk als commercieel kun nen worden aangemerkt, zoals de levering van landbouw- en indus triewater. Dat maakt het lastig het belang in Evides toe te voegen aan het netwerkbedrijf. De discussie gaat komend voorjaar verder. Het voortdurende gemorrel aan de woningmarktplan nen van het kabinet kan de suggestie wekken dat ze op de helling staan. Dat is geenszins het geval. Opnieuw verloren de plannen die het kabi net met de woning markt heeft deze'week een deel van hun glans, voor zover die er nog op zat. Minister Blok kreeg van de Eerste Kamer het ver zoek de plannen op twee cruciale punten aan te passen. De Senaat wil voorkomen dat cor poraties en bouwbedrijven het loodje leggen. De lobby van belan genverenigingen Aedes en Bouw end Nederland is daarmee succes vol gebleken. Voorlopig althans. Blok, minister van Wonen, gaat in opdracht van de Eerste Kamer on derzoeken of de voorwaarden waaronder starters een hypotheek kunnen krijgen snel weer versoe peld kunnen worden. Ook moet hij zijn plannen voor de verhuurdersheffing zodanig aan passen dat het voor corporaties in de toekomst mogelijk blijft om wo ningen te bouwen en te onderhou den. De verhuurdersheffing is een belasting van 2 miljard euro die de corporaties vanaf 2017 jaarlijks moeten betalen. Onder de huidige voorwaarden is dat volgens de cor poraties onmogelijk. De Senaat vindt dat dus ook. Betekent dit alles dat de plannen met de woningmarkt op de hel ling staan? Zeker niet. Niet als het aan minister Blok ligt Die gaf al eerder aan dat hij de plannen voor de verhuurdersheffing gaat aanpas sen om te voorkomen dat corpora ties in de problemen raken. Hij legt de motie uit als een ondersteu ning voor zijn beleid. Hij zal de randvoorwaarden van het plan zodanig wijzigen dat de corporaties in staat zijn de huren voldoende te verhogen. Dat was binnen de huidige kaders een pro bleem. De doelstellingen blijven verder precies hetzelfde. Blok heeft zich gecommiteerd aan het bij de formatie afgesproken be drag van 2 miljard. Zolang dat be drag niet gewijzigd wordt, valt er voor huurders en corporaties hele maal niets te juichen. HUIZENBEZITTERS Wat willen ze? De daling van de huizenprijzen is veel eigenaren van koopwoningen een doorn in het oog. Steeds meer huishoudens hebben een hypotheek die groter is dan de waarde van het huis. Ver kopen is dan niet aantrekkelijk. Een aflossingsvrije hypotheek ook steeds minder. De huizenbezitters willen stabiele prijzen, de rest schuld meefmancieren en de aflos singsvrije hypotheek omzetten in een spaarvorm. Wat doet het kabinet? Het kabinet heeft geregeld dat restschuld tien jaar aftrekbaar blijft. Ook mogen mensen die een aflossingsvrije hy potheek hebben die tot 31 maart omzetten, als ze dat willen. Aan vankelijk was dat 31 december. Tevreden? Deels. Op zich heeft het kabinet gedaan wat kon. Maar voor de huizenbezitters is het voor al belangrijk wat de huizenprijzen doen. Dat is afwachten. Kunnen ze verder nog iets verwach ten van Blok? Nee. Ze moeten ho pen dat zijn mantra - op termijn is dit beleid goed voor de huizen- markt - waarheid wordt. STARTERS SOCIALE HUUR Wat willen ze? Het kopen van een woning is voor starters de afgelo pen jaren veel moeilijker gewor den: banken zijn minder scheutig met hypotheken dan voorheen. De sociale huur is vaak geen alter natief: wachtlijsten zijn ellenlang en vaak verdient de starter voor zo'n woning juist weer te veel. De starter wil meer toegang tot de koop- én de huurmarkt. Wat doet het kabinet? Starters wor den vanaf 1 januari verplicht hun hypotheek binnen 30 jaar volledig af te lossen. Dat brengt fors hogere lasten met zich mee. Tevreden? Nee dus. Ondanks de dalende huizenprijzen is het vanaf 2013 moeilijker een hypotheek te krijgen. De sociale huur ligt door de verhuurdersheffing plat. Nieu we starterswoningen zijn ver weg. Kunnen ze verder nog iets verwach ten van Blok? Wellicht. Op ver zoek van de Eerste Kamer onder zoekt hij de mogelijkheden om de aflossingsverplichting deels op te heffen. Beloofd is al dat banken meer rekening mogen houden met carrièrekansen van starters. Wat willen ze? Bewoners van socia le huurwoningen hebben het meestal goed voor elkaar: een pri ma woning voor een betaalbare prijs. Woningcorporaties hebben zich ontwikkeld tot grote clubs. Huurders en corporaties zijn over het algemeen heel tevreden. Wat doet het kabinet? Het comfort in de sociale huursector is iets te ver doorgeschoten, vinden Blok en co. Huurders moeten meer gaan betalen. Corporaties moeten jaarlijks 2 miljard afdragen: de ver huurdersheffing. Het kabinet ziet dat als hun bijdrage om de reke ning van de crisis te betalen. Tevreden? Absoluut niet. Huur ders willen natuurlijk niet meer gaan betalen, maar de pijn zit voor al bij de corporaties. Zij vrezen dat de heffing hun einde betekent. Kunnen ze verder nog iets verwach ten van Blok? Wellicht, de Eerste Kamer heeft de heffing voorlopig afgeschoten. Blok moet een plan maken waarbij corporaties slag kracht houden. Dat gaat hij doen. Maar het bedrag van 2 miljard is voor hem heilig. PARTICULIERE VERHUUR Wat willen ze? Huurwoningen winnen aan populariteit onder in vesteerders. Het rendement is sta biel, zeker vergeleken met de kan- torenmarkt. Beleggers willen graag meer investeren. Maar dan moet de huurmarkt wel geliberaliseerd worden. Als sociale huur duurder wordt, zijn particuliere huurwo ningen eerder een alternatief. Wat doet het kabinet? Het kabinet deelt deze ambitie. De sociale huursector is in de ogen van Den Haag te groot en daarom moeten de huren van de corporatiewonin gen omhoog. 'Scheefwoners' moe ten een ander heenkomen vinden, vindt het kabinet. Een particuliere huurwoning bijvoorbeeld. Tevreden? Vooralsnog niet. De be grenzing van de huurprijzen op 4,5 procent van de WOZ-waarde is wat hen betreft veel te strikt. De huren kunnen daardoor niet ge noeg omhoog en investeren is dus onaantrekkelijk. Kunnen ze verder nog iets verwach ten van Blok? Het ligt in de lijn der verwachting dat Blok op dit punt gaat bewegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13