o Franse maïs in Zeeuwse silo's
o De haven beweegt, de haven leeft
O De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele,
Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordetijk zijn voor.
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgif te van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur,
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en
respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling
van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens.
Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij
hanteren zijn; betrouwbaar, resultaatgericht, samen,
respect en toewijding.
Met de Haven in Zicht wit Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang van de Zeeuwse havens en
de' rol van het havenbedrijf hierin.
Zon 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek
en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 2A uur per dag7 dagen op 7, doorgaat. Bij de ontwikkeling van de haven
probeert Zeeland Seaports, samen met de bedrijven in het havengebied, daar waar mogetijk in te zetten op duur-zame oplossingen
In de Haven in Zicht leest u hier meer over.
'2012 was een bewogen jaar voor Zeeland
Seaports én de bedrijven in de haven.
De economische crisis liet zijn sporen na.
De eerste maanden stonden in het teken
van een doorstart voor aluminiumbedrijf
Zalco', vertelt Hans van de Hart, CEO van
Zeeland Seaports. 'Het raakte me echt dat
zo veel mensen vlak voor de kerst opeens
thuis kwamen te zitten. Om iets te kunnen
doen, hebben we in die periode de voedsel-
bank gesteund en achter de schermen zijn
we gaan onderhandelen met potentiële
kopers voor onderdelen van Zalco.
Inmiddels draait de gieterij weer en wordt
er fors geïnvesteerd in de anodefabriek.
Een deel van het personeel is weer aan de
slag. De smelterij bleek niet meer rendabel
en wordt gesloopt. Momenteel werken we
hard met de curatoren van Thermphos aan
een doorstart. Ik hoop natuurlijk op een
positieve afloop, de tijd zal het leren.'
Binnenvaart neemt toe
Ondanks de tegenslagen voor sommige
bedrijven, draait de haven als geheel boven
verwachting. Van der Hart: 'De zeevaart-
overslag is dit jaar afgenomen, maar daar
staat een forse toename van de binnen
vaart tegenover. Diverse bedrijven hebben
daar een behoorlijke bijdrage aan geleverd.
Sinds dit jaar bijvoorbeeld, intensiveerde
Verbrugge de overslag van metalen.
Daar profiteren anderen ook weer van zoals
transportbedrijven en binnenvaartonder
nemingen. Ook de uitbreiding van de
Kalootkade van Ovet geeft de haven een
impuls. Het bedrijf kan zo meer kolen ver
werken. Die komen hier met een zeeschip
aan en worden per binnenvaartschip en in
de toekomst ook steeds vaker per spoor,
naar het Europese achterland vervoerd.
Nog een voorbeeld van een positieve ont
wikkeling? In Terneuzen heeft Oiltanking zijn-
opslagcapaciteit verdrievoudigd en een
grote Braziliaanse fabrikant van papierpulp
gaat zijn producten voor noordwest Europa
via Verbrugge distribueren!'
Containers, glastuinbouw en wind
Wat de toekomst gaat brengen is altijd
lastig te voorspellen. Maar Van der Hart
weet wel waar hij heen wil. 'Container-
overslag blijft een speerpunt. Als eerste
onderzoeken we met bedrijven of we binnen
de Vlissingse haven een terminal kunnen
realiseren. Verder blijft voor de middel
lange termijn de Westerschelde Container
Terminal van groot belang. Inmiddels wordt
vijftig procent van alle goederen in containers
over zee vervoerd en dat percentage stijgt.
Een tweede speerpunt is de glastuinbouw
bij Westdorpe. Hier worden kassen van
restwarmte en C02 voorzien, afkomstig uit
het productieproces van Yara, ongetwijfeld
het meest duurzame glastuinbouwconcept
wat er bestaat. Door allerlei ontwikkelingen
is deze optie nu echt concurrerend met
andere verwarmingsmethodes zoals de
warmte-kracht-koppelïng. Ook de wind
molenparken die gepland staan voor de
Noordzee hebben onze aandacht. Onze
havens zijn een prima uitvalsbasis. Natuurlijk
door de directe verbinding met de zee. En
we hebben in onze haven ook veel ervaring
met af- en behandeling van projectlading,
er is ruimte voor opslag en er is ruime
mate van expertise opgebouwd bij meer
dere bedrijven in onze haven, om onderde
len van windmolens gereed te maken voor
plaatsing op zee. Verschillende bedrijven
zijn inmiddels succesvol in deze branche en
dat willen we de komende jaren uitbreiden.
Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeel
den. We doen nog veel meer en dat willen
we de mensen ook laten zien, laten ervaren
Afgelopen jaar kwamen heel veel bezoekers
naar onze open haven dag. In de herfst
vakantie bleken havenrondvaarten een
populair uitje. Ik heb zelf gastlessen
verzorgd op een school. Dat was heel inspi
rerend. Vooral als je hoort dat leerlingen
daardoor op het spoor zijn gezet voor het
volgen van een logistieke opleiding.
Kortom; de haven leeft!9
Als je langs de fabrieken van Cargill in Sas van Gent
rijdt, kunnen ze je eigenlijk niet ontgaan: de vier fonkel
nieuwe silo's voor de opslag van maïs. 'Samen met de
twee silo's die er al stonden, kunnen we nu 9000 ton
maïs opslaan.'
Aan het woord is Arnoud Buizer, Supply Chain Manager
bij het bedrijf. Of. zoals hij het zelf omschrijft: 'Verant
woordelijk voor de afdeling die als een spin in het web
zorgt dat productie, verkoop, kwaliteit en financiën goed
op elkaar zijn afgestemd'. De uitbreiding was nodig om
de concurrentie een stap voor te blijven. Wij werken in
ons bedrijf met een speciale maïssoort: waxy-maïs, die
voornamelijk in Frankrijk groeit. Sinds dit najaar komt
dit met een zeeschip naar onze locatie in Sas van Gent.
alleen zo kunnen we de kosten in de hand houden. Dat
betekent wet dat we 4000 ton in één keer moeten kunnen
lossen en opslaan. Daar zijn die nieuwe silo's voor neer
gezet. In januari hebben we de beslissing genomen de
silo's te bouwen. Daarna konden we met de vergunnings
procedure voor de extra opslag en de verbetering van de
kade starten. We hebben intensief samengewerkt met
Zeeland Seaports, de gemeente en de pro
vincie. Zo konden we heel snel, binnen negen
maanden, dit project realiseren. Ruim op tijd
om de nieuwe oogst te kunnen ontvangen.
Ik vind dat bijzonder.'
Het project is ook om andere redenen
bijzonder; 'Het past helemaal bij de troeven
van Zeeland: de ruimte, de vervoersmogelijk
heden over de weg, het water en het spoor én
bij de aandacht voor duurzaamheid en bio-
based economy. Wat bij ons met één zeeschip
wordt geleverd, past in 160 vrachtwagens.
Wij kiezen dus voor duurzaam transport.
Daarnaast worden al onze grondstoffen vol
ledig gebruikt in onze eindproducten. Van de
maïs maken we zetmeel, een grondstof voor
heel veel voedingsmiddelen. Iedereen heeft
in zijn voorraadkast eigenlijk wel iets staan
waarin onze grondstoffen zijn verwerkt:
yoghurt, sausjes, noem maar op. De kiemen
worden gebruikt bij de productie van maïsolie.
Wat overblijft aan vezels en eiwitten wordt
verwerkt in diervoeding. Voor de tarwe, die
we ook verwerken, geldt hetzelfde. Hiervan
maken we eiwitten voor bakkerijproducten
en zetmeel voor bijvoorbeeld glucosestroop.
Een deel wordt verwerkt tot alcohol in onze
eigen alcoholfbriek. De reststoffen worden
net als bij de maïs in diervoeding verwerkt.
We zijn een innovatief bedrijf, steeds
op zoek naar nieuwe manieren om nog
efficiënter te kunnen werken. Dat hoeven
niet altijd geheel nieuwe ideeën te zijn.
Door bestaande zaken op een nieuwe
manier bij elkaar te brengen kun je ook tot
hele verrassende oplossingen komen.'
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 101115 647400 O F 0031 (0)115 647500