o Franse maïs in Zeeuwse silo's o De haven beweegt, de haven leeft O De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordetijk zijn voor. Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgif te van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur, Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respectvolle manier voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn; betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding. Met de Haven in Zicht wit Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de' rol van het havenbedrijf hierin. Zon 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 2A uur per dag7 dagen op 7, doorgaat. Bij de ontwikkeling van de haven probeert Zeeland Seaports, samen met de bedrijven in het havengebied, daar waar mogetijk in te zetten op duur-zame oplossingen In de Haven in Zicht leest u hier meer over. '2012 was een bewogen jaar voor Zeeland Seaports én de bedrijven in de haven. De economische crisis liet zijn sporen na. De eerste maanden stonden in het teken van een doorstart voor aluminiumbedrijf Zalco', vertelt Hans van de Hart, CEO van Zeeland Seaports. 'Het raakte me echt dat zo veel mensen vlak voor de kerst opeens thuis kwamen te zitten. Om iets te kunnen doen, hebben we in die periode de voedsel- bank gesteund en achter de schermen zijn we gaan onderhandelen met potentiële kopers voor onderdelen van Zalco. Inmiddels draait de gieterij weer en wordt er fors geïnvesteerd in de anodefabriek. Een deel van het personeel is weer aan de slag. De smelterij bleek niet meer rendabel en wordt gesloopt. Momenteel werken we hard met de curatoren van Thermphos aan een doorstart. Ik hoop natuurlijk op een positieve afloop, de tijd zal het leren.' Binnenvaart neemt toe Ondanks de tegenslagen voor sommige bedrijven, draait de haven als geheel boven verwachting. Van der Hart: 'De zeevaart- overslag is dit jaar afgenomen, maar daar staat een forse toename van de binnen vaart tegenover. Diverse bedrijven hebben daar een behoorlijke bijdrage aan geleverd. Sinds dit jaar bijvoorbeeld, intensiveerde Verbrugge de overslag van metalen. Daar profiteren anderen ook weer van zoals transportbedrijven en binnenvaartonder nemingen. Ook de uitbreiding van de Kalootkade van Ovet geeft de haven een impuls. Het bedrijf kan zo meer kolen ver werken. Die komen hier met een zeeschip aan en worden per binnenvaartschip en in de toekomst ook steeds vaker per spoor, naar het Europese achterland vervoerd. Nog een voorbeeld van een positieve ont wikkeling? In Terneuzen heeft Oiltanking zijn- opslagcapaciteit verdrievoudigd en een grote Braziliaanse fabrikant van papierpulp gaat zijn producten voor noordwest Europa via Verbrugge distribueren!' Containers, glastuinbouw en wind Wat de toekomst gaat brengen is altijd lastig te voorspellen. Maar Van der Hart weet wel waar hij heen wil. 'Container- overslag blijft een speerpunt. Als eerste onderzoeken we met bedrijven of we binnen de Vlissingse haven een terminal kunnen realiseren. Verder blijft voor de middel lange termijn de Westerschelde Container Terminal van groot belang. Inmiddels wordt vijftig procent van alle goederen in containers over zee vervoerd en dat percentage stijgt. Een tweede speerpunt is de glastuinbouw bij Westdorpe. Hier worden kassen van restwarmte en C02 voorzien, afkomstig uit het productieproces van Yara, ongetwijfeld het meest duurzame glastuinbouwconcept wat er bestaat. Door allerlei ontwikkelingen is deze optie nu echt concurrerend met andere verwarmingsmethodes zoals de warmte-kracht-koppelïng. Ook de wind molenparken die gepland staan voor de Noordzee hebben onze aandacht. Onze havens zijn een prima uitvalsbasis. Natuurlijk door de directe verbinding met de zee. En we hebben in onze haven ook veel ervaring met af- en behandeling van projectlading, er is ruimte voor opslag en er is ruime mate van expertise opgebouwd bij meer dere bedrijven in onze haven, om onderde len van windmolens gereed te maken voor plaatsing op zee. Verschillende bedrijven zijn inmiddels succesvol in deze branche en dat willen we de komende jaren uitbreiden. Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeel den. We doen nog veel meer en dat willen we de mensen ook laten zien, laten ervaren Afgelopen jaar kwamen heel veel bezoekers naar onze open haven dag. In de herfst vakantie bleken havenrondvaarten een populair uitje. Ik heb zelf gastlessen verzorgd op een school. Dat was heel inspi rerend. Vooral als je hoort dat leerlingen daardoor op het spoor zijn gezet voor het volgen van een logistieke opleiding. Kortom; de haven leeft!9 Als je langs de fabrieken van Cargill in Sas van Gent rijdt, kunnen ze je eigenlijk niet ontgaan: de vier fonkel nieuwe silo's voor de opslag van maïs. 'Samen met de twee silo's die er al stonden, kunnen we nu 9000 ton maïs opslaan.' Aan het woord is Arnoud Buizer, Supply Chain Manager bij het bedrijf. Of. zoals hij het zelf omschrijft: 'Verant woordelijk voor de afdeling die als een spin in het web zorgt dat productie, verkoop, kwaliteit en financiën goed op elkaar zijn afgestemd'. De uitbreiding was nodig om de concurrentie een stap voor te blijven. Wij werken in ons bedrijf met een speciale maïssoort: waxy-maïs, die voornamelijk in Frankrijk groeit. Sinds dit najaar komt dit met een zeeschip naar onze locatie in Sas van Gent. alleen zo kunnen we de kosten in de hand houden. Dat betekent wet dat we 4000 ton in één keer moeten kunnen lossen en opslaan. Daar zijn die nieuwe silo's voor neer gezet. In januari hebben we de beslissing genomen de silo's te bouwen. Daarna konden we met de vergunnings procedure voor de extra opslag en de verbetering van de kade starten. We hebben intensief samengewerkt met Zeeland Seaports, de gemeente en de pro vincie. Zo konden we heel snel, binnen negen maanden, dit project realiseren. Ruim op tijd om de nieuwe oogst te kunnen ontvangen. Ik vind dat bijzonder.' Het project is ook om andere redenen bijzonder; 'Het past helemaal bij de troeven van Zeeland: de ruimte, de vervoersmogelijk heden over de weg, het water en het spoor én bij de aandacht voor duurzaamheid en bio- based economy. Wat bij ons met één zeeschip wordt geleverd, past in 160 vrachtwagens. Wij kiezen dus voor duurzaam transport. Daarnaast worden al onze grondstoffen vol ledig gebruikt in onze eindproducten. Van de maïs maken we zetmeel, een grondstof voor heel veel voedingsmiddelen. Iedereen heeft in zijn voorraadkast eigenlijk wel iets staan waarin onze grondstoffen zijn verwerkt: yoghurt, sausjes, noem maar op. De kiemen worden gebruikt bij de productie van maïsolie. Wat overblijft aan vezels en eiwitten wordt verwerkt in diervoeding. Voor de tarwe, die we ook verwerken, geldt hetzelfde. Hiervan maken we eiwitten voor bakkerijproducten en zetmeel voor bijvoorbeeld glucosestroop. Een deel wordt verwerkt tot alcohol in onze eigen alcoholfbriek. De reststoffen worden net als bij de maïs in diervoeding verwerkt. We zijn een innovatief bedrijf, steeds op zoek naar nieuwe manieren om nog efficiënter te kunnen werken. Dat hoeven niet altijd geheel nieuwe ideeën te zijn. Door bestaande zaken op een nieuwe manier bij elkaar te brengen kun je ook tot hele verrassende oplossingen komen.' schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 101115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 40