Energiepark stap dichterbij Nog steeds telt elke minuut 2oI zeeland Poolse lantaarntjes bij monument Koudekerke Piet Vogelaar stormvloedkering Nog een paar dagen hinder op Nu ook in Terneuzen ....ais je 'm nodig hebt! Pmw Hïldebrand Kamerling dinsdag 18 december 2012 www.pietvogelaar.nl Livingstoneweg 44 in Goes Haarmanweg 4 in Terneuzen Stelleplas meest logische locatie door Frank van Cooten HEINKENSZAND - De westkant van recreatieterrein Stelleplas in Hein- kenszand lijkt de beste kans te ma ken voor de komst van het energie- park. Het voormalige Amac-terrein in 's-Heerenhoek is afgevallen en de Staartsedijk bij de ingang van de Westerscheldetunnel is te com plex. Het energiepark, voorheen Ener gie Evoluon, komt uit de koker van de Stichting Land van Borsele. Deze stichting is een samenwer kingsvorm tussen verschillende Borselse ondernemers met als doel Borsele beter op de kaart te zetten. Uit tien potentiële vestigingsloca ties waren er uiteindelijk drie geko zen. „Voor het voormalige Amac-terrein zijn inmiddels ande re plannen", aldus woordvoerster Sandra Dekker van de stichting. „En als we alle procedurés voor de Staartsedijk hebben doorlopen en de grond hebben verworven zijn we tien jaar verder. Het energie- Hildebrand herinnert zich levendig hoe hij een jongen beetnam die net begon te varen. 'Met een vlet. Hij aan het roer. Ik zat stiekem met de helmstok de andere kant uit te sturen. Hij begreep niet wat er aan de hand was.' BURCH-HAAMSTEDE - Nog tot en met woensdag ondervindt het ver keer lichte hinder op de N57 ter hoogte van werkeiland de Roggen- plaat. De verkeerslichtinstallatie die eerder dit jaar werd geplaatst om werkverkeer veilig de weg op en af te laten rijden, is sinds vorige week weer in gebruik. De dijkver sterking en de bouw van de vier windmolens zijn al enige tijd ach ter de rug; nu worden de materiaal depots opgeruimd. Zodra deze klus is geklaard, ruimt Rijkswater staat de verkeerslichten weer op. Het verkeer kan dan op dat wegge deelte ook weer maximaal 100 kilo meter per uur rijden. door Hans Tabbers park willen we voor die tijd gereali seerd hebben." Stelleplas lijkt volgens Sandra Dek ker dus de meeste kans te hebben. „De locatie ligt bij de te verdubbe len Sloeweg en is dus makkelijk be reikbaar." De stichting praat binnenkort met de provincie Zeeland en met de ondernemer van Het Hof van Zee land over de mogelijkheden. Te vens wordt een uitwerking van de plannen gemaakt met een finan ciële vertaling, zodat deelnemende ondernemers weten hoeveel het energiepark gaat kosten. Als deze stappen zijn doorlopen, volgt een haalbaarheidsstudie. Het Energiepark moet de toegangs poort tot de Zak van Zuid-Beve land gaan worden met onder meer een educatiecentrum met in formatie over energieopwekking en energiegebruik en een horeca- voorziening. Tevens wordt op het terrein van het Energiepark gedacht aan een transferium van waaruit bezoekers het gebied kunnen verkennen met een elektrische scooter of een elek trische fiets. Nostalgische verhalen aan boord van de sleepboot Multratug 19 van Multraship. Herinneringen van kapitein Hildebrand Kamerling en zijn collega Jim aan vervlogen tij den, toen het nog spannend was in de sleepvaart. Vooral op de Wes- terschelde, met hectische drukte op de rede van Vlissingen van schepen die bij slecht weer altijd wel in de problemen kwamen. En een felle strijd tussen de wedijve-" rende bedrijven. Dat was vroeger, een afgesloten tijdperk. Er is veel veranderd. De romantiek is ver dwenen. „De concurrentie wordt nu aan de wal uitgevochten en niet op het water, zoals vroeger," concludeert kapitein Hildebrand Kamerling. De factor tijd speelt nog wel een belangrijke rol. Zó snel mogelijk bij een calamiteit zijn is nog steeds het devies. Om hulp te verlenen. Daarom is de Multratug 19 snel en wendbaar. Een demonstratie van de krachtige motoren, die de vaart opjagen. „Draaien op een dubbel tje", zegt Jim, terwijl ter plekke 360 graden wordt gekeerd. Onderlinge geintjes worden nog steeds uitgehaald, bevestigt Hilde brand. Elke maand zijn er over boord oefeningen. Dan wordt ie mand op dek in een overlevings- pak gehesen. Voor hij het in de ga ten heeft, wordt hij werkelijk over de reling gesmeten. Schoensmeer op een verrekijker werkt ook nog steeds. Hildebrand herinnert zich leven dig hoe hij een jongen beetnam die net begon te varen. „Met een vlet Hij aan het roer. Ik zat stie kem met de helmstok de andere kant uit te sturen. Hij begreep niet wat er aan de hand was." Waarom voor dit leven gekozen? „Het is me met de paplepel ingego ten," zegt Hildebrand. Geboren op 25 april 1971 in Vlaardingen, want daar lagen zijn ouders toevallig. Zijn vader was binnenvaartschip per vanuit Sluiskil, de vader van zijn moeder eveneens. Hildebrand verbleef als jongetje een jaar op het schippersinternaat, maar dat was geen succes. Hij kon niet aarden. Nee, geen rebels karak ter, maar heimee. Zijn moeder nam de consequenties, ging aan wal, zodat hij naar de lagere school in Sluiskil kon. Een logisch vervolg was de matro- zenopleiding in Rotterdam. Varen vanaf zijn veertiende, binnenvaart- tankers, zeven jaar bij Chemgas in Rotterdam. Vanaf die tijd sprong hij ook in bij Multraship als op stapper, in de voetsporen van zijn vader, tijdens vakanties en andere vrije dagen. Kees Muller vroeg hem in 1996 in vaste dienst te ko men. Hildebrand ging over de streep. De reizen op een chemie- tanker naar Duitsland gingen hem tegen staan. Bovendien kon hij niet zo goed met zijn baas door één deur. De uitgestoken hand van Muller werd dankbaar aan gegrepen en zo kwam hij zon achttien jaar geleden bij het Temeuzense sleepbedrijf als ma troos, annex stuurman. Lekker dicht bij huis. Eerst op kleine sleepbootjes. „Een goede tijd, je leert met alles varen." Inmiddels kapitein, ruim tien jaar. „Je groeit steeds verder." Multra ship begon zo'n acht jaar geleden een nieuw project. De carrousel sleepboot, die niet kan worden omgetrokken. Het drama met de Vlissingse Temi IV, waarbij de le gendarische berger Theo Dijkhui zen en twee andere opvarenden om het leven kwamen, staat iede re sleper nog bij. „Wij hebben de Multratug 12 laten verbouwen. Of ik dat ding wilde uittesten. Dat was niet tegen dove mansoren gezegd. Ik heb er rare dingen mee gedaan, om te laten zien dat het werkte. Vier jaar de monstraties, een leuke tijd." Vervolgens kwam hij in de haven dienst, op diverse boten. De nieu we Multratug 3 moest worden in gewerkt. Leuk voor Hildebrand. Sinds juni is de Multratug 19 in de door Annemarïe Zevenbergen KOUDEKERKE - Een deel van het mysterie rond de rode lantaarntjes bij het Koudekerkse oorlogsmonu ment is opgelost. De veertien rode lichtjes werden daags voor de jaar lijkse herdenkingen op 4 en 5 no vember neergezet. Een deel is geplaatst door de Vlis singse familie Weijermans-Flipse die eens per jaar het graf van over leden familieleden op de begraaf plaats van Koudekerke 'versiert' met rode kaarsjes. Een traditie die de familie heeft overgenomen van de Poolse schoondochter. Wie de overige lantaarntjes heeft geplaatst is nog onduidelijk. De dorpsraad startte vorige week een zoektocht naar de plaatser(s) van de rode lan taarntjes. Naar aanleiding van de publicatie in de PZC over die zoek tocht kreeg de dorpsraad een aan tal reacties binnen. Een van die reacties kwam van de Vlissinger J. Weijermans: „Mijn zoon is getrouwd met een Poolse vrouw. In Polen is het de gewoon te om eens per jaar een graf te ver sieren met potjes met brandende kaarsen. Mijn schoonvader en moeder zijn begraven op de be graafplaats in Koudekerke en we hebben rond het graf rode lan taarns geplaatst. Dat wil mijn schoondochter zo graag. Mooi om te zien in het donker. Nu hadden we te veel rode lantaarntjes, dus die hebben we bij het monument geplaatst. Daar stonden toen al de zelfde als die van ons." Volgens een bewoonster van het stadje Veere gaat het om de no veenkaarsen die katholieken plaat sen bij graven. Die branden negen dagen (novena). Een van de be kendste novenen (een negendaags gebed waarbij de kaarsjes gebrand kunnen worden) is bijvoorbeeld de Pinksternovene. Twee Duitse briefschrijfsters refereren aan Aller heiligen (1 november) in Duits land. Dan worden daar de graven onderhouden, nieuw beplant en vaak van kaarsjes voorzien. 'In het najaar zie je dan honderden van die lichtjes op de begraafplaatsen' schrijft een van hen. De ander: 'Ik vermoed dat één van onze Ooster buren dit gebruik voor alle overle denen in praktijk heeft omgezet'. Vicevoorzitter Kloosterman van de dorpsraad: „Ik denk toch dat het neutrale kaarsjes zijn. Ik heb ze hier nooit eerder gezien. Maar we blijven toch met een vraagte ken zitten. Van wie zijn die ande ren? We laten ze nog even staan, met oog op de feestdagen. Als ze te slecht worden, gaan ze weg." De lantaarntjes bij het Koudekerkse oorlogsmonument, foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 20