io| Nederlandse films komen steeds minder van eigen bodem. Zo werd de film over de Heineken-ontvoering gedraaid in Zuid-Afrika met een gunstiger ondernemingsklimaat. De Nederlandse filmindustrie vreest voor haar toekomst. dinsdag 18 december 2012 door Freke Remmers en Saskia Wassenaar Het Bombardement gaat van daag in première. De film over de Duitse luchtaanval op Rotterdam in 1940 met Jan Smit in de hoofdrol. De productie is grotendeels op genomen in... Hongarije. Niet alleen omdat het Rotterdam van toen niet meer bestaat. Hongarije was voor de filmploeg van regisseur Ate de Jong nou eenmaal aantrek kelijker. „Van Hongarije kregen we wél steun. En dat ging om flinke bedragen", vertelt De Jong, die vergeefs aanklopte bij onder meer de gemeente Rotterdam. Hoeveel de Hongaren er precies voor overhebben, wil hij niet kwijt. Wel dat hij ongeveer de helft van zijn budget (naar schat ting vijf miljoen euro) in het buitenland heeft besteed. 'Vreselijk' vindt De Jong dat voor zijn thuisland. „Maar ik ga niet zomaar een miljoen mislopen, omdat ik zo graag aardig wil zijn voor Nederland. Dan is er geen film meer." Het Bombardement staat niet op zich. Filmregis seur Eddy Terstall liet de afwerking van het beeld van zijn nieuwste, 'kleine' film Deal in België doen en het ervan geluid in Engeland. Een grote film als die over de Heinekenontvoe- ring is in Zuid-Afrika gedraaid. Anders dan in Nederland, bestaat in die landen een regeling die investeren in films voor particulieren aan trekkelijk maakt, een zogenoemde tax shelter. Voorwaarde is negen van de tien keer dat het geïnvesteerde geld in het land zelf wordt uitge geven. In Nederland verdeelt het Filmfonds de subsidie die in Nederland te vergeven is, dit jaar 35 miljoen. Een beetje film kost minstens 1 a 1,5 miljoen euro. Naast subsidie zijn een bij drage van een omroep en sponsoring onont beerlijk; evenals investeerders, zeker voor diege nen die niet voor Filmfondssubsidie in aanmer king komen. Een van hen is regisseur Bas van Teylingen, er varen (hij maakte onder andere de populaire tv-serie Zoop en werkt met Martijn Krabbé aan Uitstel van executie), maar autodidact. „Geen filmacademie ofzo achter de rug, dus geen sub sidie", zegt hij. „Nederland is wat dat betreft een raar land. Het Filmfonds is een onneemba re vesting. Het kijkt vanuit artistiek en niet commercieel oogpunt. En bureaucratisch. Alsof je een paspoort aanvraagt in Rusland. Doe mij maar de Amerikaanse, commerciële manier. In Amerika zijn filmstudio's gewoon banken. Die kijken welke hoofdrolspelers je hebt, wat je sce nario is. Hier mag een film als New Kids niet eens meedingen naar een Gouden Kalf Dat is toch waar mensen naartoe gaan? Wat mensen willen zien?" Van Teylingen financierde zijn laatste, korte film Wat is daarop uw antwoord? uiteindelijk uit eigen middelen. Hij viel ermee in de prij zen bij het filmfestival van Chicago. Deal van Terstall is onder meer met crowdfïin- ding gefinancierd. „Maar dat is een film met twee acteurs en een crew van acht man. De he- 'Het Filmfonds is een onneembare vesting, alsof je een paspoort aanvraagt in Rusland' le film kostte nog geen ton. Met crowdfunding is dertigduizend euro opgehaald, twintigdui zend komt uit sponsoring en veertigduizend van UPC, met de deal dat de film na twee we ken on demand kwam. Die heeft dus maar twee weken in de bioscoop gedraaid", doet Terstall uit de doeken. „Geen ideale situatie, maar voor een kleine film kan dat wel. Dat blijft hobbyis me. Een jaar gratis werken. Een salaris kun je er niet uit peuren." „We willen niet meer subsidie", verwoordt Ter stall het standpunt van de Nederlandse filmin dustrie. „Hoewel we per hoofd van de bevol king het minst aan film uitgeven van alle EU-landen. Maar meer subsidie is politiek toch niet haalbaar. We willen een gelijk vertrekpunt als in de ons omringende landen. Die kennen allemaal een tax shelter." Voor de Nederlandse postproductiebedrijven was deze zomer de maat vol. Zij stuurden een brandbrief naar de ministeries van Economi sche Zaken en OCW, omdat vooral de postpro ductie - zoals het monteren van de films - naar België verdwijnt, een van de buurlanden met de in Nederland ook zo vurig gewenste tax shel ter. Volgens een schatting van het Filmfonds is hier door in 201113,7 miljoen euro aan de andere kant van de grens uitgegeven; met minder werkgelegenheid, faillissementen en verlies aan kennis en kunde in Nederland tot gevolg. Nederland kende al eens een fiscaal gunstige re geling voor investeerders in films. Die is met in gang van 2006 afgeschaft. Het was een draak van een regeling volgens de filmmakers. Het meeste geld bleef hangen bij partijen die finan ciers en filmmakers bij elkaar brachten. Ook ontbrak toetsing op kwaliteit. D66 heeft de handschoen opgepakt en voorge steld opnieuw een fiscaal gunstige regeling in het leven te roepen. Een plan dat door een flin ke Kamermeerderheid in eerste instantie naar de prullenbak is verwezen. Kennelijk heeft de eropvolgende lobby van de filmindustrie suc ces. D66 vond dit weekeinde steun bij de coali tiepartijen PvdA en WD om nu eerst een na tionale filmtop te organiseren over hoe het ver der moet met de Nederlandse speelfilmindus trie. Staatssecretaris Bussemaker ging er gisteren met de Tweede Kamer over in debat en zegde daar toe te zullen kijken naar de mogelijkhe den voor een tax shelter in Nederland. Ze gaf daarbij nadrukkelijk geen garanties. Eventueel een combinatie van zo'n gunstig belastingkli maat en een directe subsidie vindt ze wel een optie. Ook overweegt ze naar de Europese Commissie te stappen om eventuele oneerlijke concurrentie van de tax shelters in het buiten land aan de kaak te stellen. Het Filmfonds was gisteren niet bereikbaar voor een reactie. Nederlandse film emigreert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10