7 spectrum
TWEE KEER LEVEN
Zaterdag 15 december 2012
„Het is dat of James Bond spelen. Ik heb
een fascinatie voor de schijnwereld die
Bond vertegenwoordigt. Hij heeft enorm
veel smaak, bindt zich aan niemand en
redt de wereld. Geen afleiding, maar een
totale focus, dat boeit me enorm.
„Door de Lama's is alles in mijn leven ver
anderd. Alles was altijd groot, de theater
tour, de dvd's, alles was monsterlijk. Toch
dacht ik al vrij snel dat het niet zo zou blij
ven. Dat denk ik bij alles wat ik doe, daar
om ben ik net als een voetballer die voor
elke bal blijft gaan. Want het gaat niet van
zelf. Tv is een vergrootglas, een verkeerde
beweging komt tien keer zo hard over. In
het theater kan een avond slecht zijn en
zonder gevolgen, omdat je er de volgende
dag weer staat. En in het theater kan de
worsteling, als het niet lukt, ook leuk zijn,
alsof je een kluis aan het kraken bent.
„Ik vind het heerlijk om iets te creëren.
Een programma, een dvd, maakt niet uit.
Ik wil me binnenkort gaan bekwamen in
het schrijven van een script, want het lijkt
me heerlijk om een script voor een film te
schrijven waar ik zelf dan een kleine rol in
speel. Iets uit de lucht plukken, is het leuk
ste dat er is. Zo'n script voor de Bondfilm
You only live twicewat had ik dat graag ge
schreven. Meteen bij het begin van de film
wordt Bond neergeschoten en omdat hij
een marinier is, wordt hij door mariniers
weggehaald en zij regelen ook zijn uit
vaart. Dan blijkt dat zij Bonds dood in
scène hebben gezet voor zijn vijanden. Zo.
leeft hij een tweede keer. Dat fascineert
me. Ik hoop ook dat ik twee keer leef, na
tuurlijk. Ik geloof in God, dus ik geloof dat
het helemaal goed komt. Het is een gerust
stellende gedachte dat hierna alles netjes is
geregeld. Je bouwt natuurlijk wel een reke
ning op tijdens dit leven en daarbij ga je in
de plus of de min. Dat doe je zelf, we zijn
geen zombies. God heeft ons niet gepro
grammeerd als robots, want dan zouden
we lijfeigenen zijn en wat is dan ons nut?
We kunnen zelf beslissen. Ellende roepen
we over onszelf af Alleen hoe het zit met
natuurrampen, dat weet ik niet.
„Ik kan niet uitleggen waarom klassieke
muziek mij raakt. Net zoals ik niet kan uit
leggen waarom ik hetero ben. Ik hoef het
niet voor mezelf te verklaren, wat bijvoor
beeld wel het geval is, als je van Noord-Ko-
reaanse films uit de jaren vijftig zou hou
den. Voor veel mensen is klassieke muziek
echter als een mooie etage zonder trap. Zij
zitten daar, ik zit hier en kan daar niet ko
men. Voor die mensen maak ik een pro
gramma zoals er programma's zijn om te
leren koken. Ik praat er doorheen als een
soort ondertiteling bij een mooie Deense
film. Voor sommigen is het een poort naar
iets groters, anderen blijven bij Bach op
zondagmorgen.
„Je kunt het doen als Bassie en Adriaan,
steeds hetzelfde. Of als Harry Potter, dat
begint als kinderboek en gaat steeds dieper
Ik kies voor dat laatste. Ik doe dat met veel
liefde en ik doe er niets naast, want ik zie
collega's in de val trappen om ergens 'ja'
tegen te zeggen, terwijl ze al helemaal vol
geboekt zijn en het dan op hun tandvlees
moeten doen.
„In elke aflevering van De tiende van Tijl
zit een portret van een vrouwelijke compo
nist. Stuk voor stuk eigenzinnige vrouwen,
maar er was altijd wel een man die zei dat
het niet de bedoeling was. De eerste vrou
welijke componist van een opera was, hou
je vast, Elisabeth Claude Jacquet de la Guer
re. Een Fran<;aise die in het begin van de
achttiende eeuw al haar composities op
droeg aan Lodewijk de Veertiende, de Zon
nekoning. Als hij overlijdt, is er niemand
meer om iets aan op te dragen en stopt ze
met componeren. Tegenwoordig laten
vrouwen als Madonna, Adele, Lady Gaga
en Beyoncé zich door niets en niemand te
genhouden, maar vroeger lag dat anders.
Alma Mahler, de vrouw van Gustav, heeft
slechts zeventien liederen geschreven, om
dat haar man nooit naar haar werk wilde
kijken. Zij moest hem vooral helpen. Tien
jaar heeft ze niets geschreven. Dat is toch
alsof je een levend lijk bent. Des te knap
per vind ik het dat al die vrouwen toch
nog werk hebben kunnen achterlaten.
„Omdat ik geen instrument speel, ben ik
niet gebonden aan een eigen 'kleur', al zit
ik wel vooral op de lijn Bach-Brahms-Beet-
hoven-Mozart. Daarnaast houd ik erg vn
Russische componisten, Tsjaikovski, Rach-
maninov. Ik lees daarover alles wat los en
vast zit en luister elke dag wel zo'n dikke
twee uur. Altijd aandachtig, het wordt
nooit achtergrondmuziek."
Dan kruipt hij achter zijn computer en laat
de muziek horen die in elk geval op zijn
begrafenis moet worden gespeeld. Welke
klassieke muziek er te horen zal zijn, dat
laat hij nog even open, maar dit weet hij al
zeker: Bonds funeral uit You only live tiuice.
„Dit past heel erg bij mij."
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Tijl Beckand
t) Geboren
30 juli 1974 in Den Haag.
1992
Diploma Havo.
1998-2004
Mojo Concerts.
2004-2008
De Lama's, waarmee hij in
2006 de Gouden Televizier
Ring wint (BNN).
2009
Theaterprogramma 'Club
Melchior", met
Ruben van der Meer.
2010
Tv-programma 'Echt waar'
(RTL).
2010-2012
Eerste soloprogramma
'The gentleman entertainer'.
2011-2012
Tv-programma 'De jongens
tegen de meisjes' (RTL).
2011 en 2012/2013
Tv-programma 'De tiende
van Tijl' (Avro, Ned. 3, elke
woensdag 21.20 uur, tot en
met 30 januari).
Woont samen, heeft twee
dochters.