7 spectrum TWEE KEER LEVEN Zaterdag 15 december 2012 „Het is dat of James Bond spelen. Ik heb een fascinatie voor de schijnwereld die Bond vertegenwoordigt. Hij heeft enorm veel smaak, bindt zich aan niemand en redt de wereld. Geen afleiding, maar een totale focus, dat boeit me enorm. „Door de Lama's is alles in mijn leven ver anderd. Alles was altijd groot, de theater tour, de dvd's, alles was monsterlijk. Toch dacht ik al vrij snel dat het niet zo zou blij ven. Dat denk ik bij alles wat ik doe, daar om ben ik net als een voetballer die voor elke bal blijft gaan. Want het gaat niet van zelf. Tv is een vergrootglas, een verkeerde beweging komt tien keer zo hard over. In het theater kan een avond slecht zijn en zonder gevolgen, omdat je er de volgende dag weer staat. En in het theater kan de worsteling, als het niet lukt, ook leuk zijn, alsof je een kluis aan het kraken bent. „Ik vind het heerlijk om iets te creëren. Een programma, een dvd, maakt niet uit. Ik wil me binnenkort gaan bekwamen in het schrijven van een script, want het lijkt me heerlijk om een script voor een film te schrijven waar ik zelf dan een kleine rol in speel. Iets uit de lucht plukken, is het leuk ste dat er is. Zo'n script voor de Bondfilm You only live twicewat had ik dat graag ge schreven. Meteen bij het begin van de film wordt Bond neergeschoten en omdat hij een marinier is, wordt hij door mariniers weggehaald en zij regelen ook zijn uit vaart. Dan blijkt dat zij Bonds dood in scène hebben gezet voor zijn vijanden. Zo. leeft hij een tweede keer. Dat fascineert me. Ik hoop ook dat ik twee keer leef, na tuurlijk. Ik geloof in God, dus ik geloof dat het helemaal goed komt. Het is een gerust stellende gedachte dat hierna alles netjes is geregeld. Je bouwt natuurlijk wel een reke ning op tijdens dit leven en daarbij ga je in de plus of de min. Dat doe je zelf, we zijn geen zombies. God heeft ons niet gepro grammeerd als robots, want dan zouden we lijfeigenen zijn en wat is dan ons nut? We kunnen zelf beslissen. Ellende roepen we over onszelf af Alleen hoe het zit met natuurrampen, dat weet ik niet. „Ik kan niet uitleggen waarom klassieke muziek mij raakt. Net zoals ik niet kan uit leggen waarom ik hetero ben. Ik hoef het niet voor mezelf te verklaren, wat bijvoor beeld wel het geval is, als je van Noord-Ko- reaanse films uit de jaren vijftig zou hou den. Voor veel mensen is klassieke muziek echter als een mooie etage zonder trap. Zij zitten daar, ik zit hier en kan daar niet ko men. Voor die mensen maak ik een pro gramma zoals er programma's zijn om te leren koken. Ik praat er doorheen als een soort ondertiteling bij een mooie Deense film. Voor sommigen is het een poort naar iets groters, anderen blijven bij Bach op zondagmorgen. „Je kunt het doen als Bassie en Adriaan, steeds hetzelfde. Of als Harry Potter, dat begint als kinderboek en gaat steeds dieper Ik kies voor dat laatste. Ik doe dat met veel liefde en ik doe er niets naast, want ik zie collega's in de val trappen om ergens 'ja' tegen te zeggen, terwijl ze al helemaal vol geboekt zijn en het dan op hun tandvlees moeten doen. „In elke aflevering van De tiende van Tijl zit een portret van een vrouwelijke compo nist. Stuk voor stuk eigenzinnige vrouwen, maar er was altijd wel een man die zei dat het niet de bedoeling was. De eerste vrou welijke componist van een opera was, hou je vast, Elisabeth Claude Jacquet de la Guer re. Een Fran<;aise die in het begin van de achttiende eeuw al haar composities op droeg aan Lodewijk de Veertiende, de Zon nekoning. Als hij overlijdt, is er niemand meer om iets aan op te dragen en stopt ze met componeren. Tegenwoordig laten vrouwen als Madonna, Adele, Lady Gaga en Beyoncé zich door niets en niemand te genhouden, maar vroeger lag dat anders. Alma Mahler, de vrouw van Gustav, heeft slechts zeventien liederen geschreven, om dat haar man nooit naar haar werk wilde kijken. Zij moest hem vooral helpen. Tien jaar heeft ze niets geschreven. Dat is toch alsof je een levend lijk bent. Des te knap per vind ik het dat al die vrouwen toch nog werk hebben kunnen achterlaten. „Omdat ik geen instrument speel, ben ik niet gebonden aan een eigen 'kleur', al zit ik wel vooral op de lijn Bach-Brahms-Beet- hoven-Mozart. Daarnaast houd ik erg vn Russische componisten, Tsjaikovski, Rach- maninov. Ik lees daarover alles wat los en vast zit en luister elke dag wel zo'n dikke twee uur. Altijd aandachtig, het wordt nooit achtergrondmuziek." Dan kruipt hij achter zijn computer en laat de muziek horen die in elk geval op zijn begrafenis moet worden gespeeld. Welke klassieke muziek er te horen zal zijn, dat laat hij nog even open, maar dit weet hij al zeker: Bonds funeral uit You only live tiuice. „Dit past heel erg bij mij." reageren? spectrum@depersdienst.nl Tijl Beckand t) Geboren 30 juli 1974 in Den Haag. 1992 Diploma Havo. 1998-2004 Mojo Concerts. 2004-2008 De Lama's, waarmee hij in 2006 de Gouden Televizier Ring wint (BNN). 2009 Theaterprogramma 'Club Melchior", met Ruben van der Meer. 2010 Tv-programma 'Echt waar' (RTL). 2010-2012 Eerste soloprogramma 'The gentleman entertainer'. 2011-2012 Tv-programma 'De jongens tegen de meisjes' (RTL). 2011 en 2012/2013 Tv-programma 'De tiende van Tijl' (Avro, Ned. 3, elke woensdag 21.20 uur, tot en met 30 januari). Woont samen, heeft twee dochters.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 67