5 spectrum Het ritme van Elly de Waard waterglad RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Marjan Berk Zaterdag 15 december 2012 Het was een vriendenclub: GuusVleu- gel, Renate Rubinstein en Elly de Waard. Ik was bevriend met tekst schrijver 'Guus uit Goes' (negende kind van de beroemdste beschuitbakker van Schouwen) zodat ik af en toe een van zijn vrien dinnen ontmoette: Renate met haar messcherpe pen en Elly, die met haar recensies in de Volks krant status verleende aan de popmuziek. Elly begon te dichten, ik las haar verzen, ont moette haar af en toe op het Boekenbal, en werd stinkend nieuwsgierig toen ik vernam dat Debo rah Wolf en haar zoon, filmer Jeroen Wolf een documentaire over haar leven hadden gemaakt. Door slinkse manipulatie mocht ik deze zien vóórdat op 18 december a.s. Het ritme van Elly de Waard in Het Uur van de Wolf wordt uitgezon den. Een verrukking! Elly laat zich bijna arge loos en zonder terughouding, af en toe ook heel gedecideerd, in de kaart kijken.. We zien, hoe zangeres Frédérique Spigt een vers over het lo pen van een blauwtje heeft getoonzet en Elly tij dens het zingen van de laatste regels ('wij sla pen niet tesaam maar gescheiden van elkaar slie pen wij niet') een op tafel liggend servet grijpt en haar ogen dept! Haar vrouw Marijke ziet het licht ironisch glimlachend aan. Voor de vierde maal zie ik de film: krijg zicht op de verschillende kanten van de dichteres, haar landelijk leven in Het Vogelwater, ooit het huis van dichter Chris van Geel en Elly de Waard sa men. Na zijn dood bleef Elly hier wonen. Ik krijg niet genoeg van het kijken naar de ach ter haar computer zittende, ritmisch op de mu ziek van Sting meezwiepende Elly, die aan het eind van het nummer stralend recht in de came ra zegt: "Dit is geluk!" Hilarisch gesprek met echtgenote Marijke over het al of niet gezamenlijk in bed ontbijten. Over het huwelijk en de manieren hoe het territo rium van de ander te respecteren. Marijke, die onnadrukkelijk zorgt voor haar vrouw: "Ik heb het ritme in Elly's leven gebracht!" Voortdurend zie je een gelukkig mens, die uit het leven haalt wat er uit te halen valt, haar ta lent ontwikkelt en verdiept en maar een klein schaafwondje aan de kijker toont: „Kon er nou niet eens een heel klein prijsje vanaf...?" Naast de vogels die geregeld de muziekscore in de film verzorgen is er de hoogst originele mu ziek van Meredith Monk, Double Fiësta, gezongen door Tomoko Mukaiyama, die zichzelf op piano begeleidt. Vocalises die wedijveren met die jube lende vogels van Het Vogelwater, waar maar één keer een norse kraai zijn afkeuring laat ho ren. Voor de lezers wil ik hier een klein gedicht, uit de bundel Furie (1981) overschrijven. O zeg het, zeg iets liefs, laat er Een woord, speciaal voor mij bedacht, Die mond verlaten, dat vergoedt Het missen van de kus die spreken Overbodig maakt - waarzonder ik het Stellen moet Het ritme van Elly de Waard, een beeldschone do cumentaire van moeder en zoon Deborah en Jeroen Wolf, die eerder een indrukwekkend por tret van kunstenaar Willem van Malsen maak ten. Dinsdag 18 december in Het Uur van de Wolf i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 65