3 spectrum Boten van beton en ijzer Zaterdag 15 december 2012 schrijft. Ver weg van de Uilenspiegel, die intussen door Koning Winter verpakt is in ijs en sneeuw. „Een prachtig gezicht was dat. Toen was de bemanning van de boot al bij ons in het hotel geweest. Ze hadden niets meer, kregen geen loon. Ze wilden aan boord om er nog wat te halen. Dat is toen nog gelukt. Geen idee trouwens wat ze allemaal meegenomen hebben." De boot gaat vervolgens in zogeheten qua rantaine. Niemand mag er meer op. Piet Faas: „Namens de gemeente Cadzand moest Ko la Gasse toezicht houden. Hij zat in een houten hokske bij die boot. Met ver der vrijwel niets. En een slecht weer dat het was. Verschrikkelijk koud, veel ijzige wind. Ik dacht echt: die man gaat hartstik ke dood." Maar Ko overleeft het en met het voorjaar in aantocht, wordt de halfvergane boot weer vrijgegeven. Voor Piet Faas een mooi moment om de boot nog eens van dichtbij te bekijken. Dat doet hij niet alleen. Met pretoogjes: „Toen het weer eens stormde, zei ik tegen mijn hotelpersoneel: kom, we gaan eens kijken. Met die jongemannen die uit heel Nederland kwamen om hier het vak te leren, ging ik de boot op. Via een lange en stevige ladder die we meege nomen hadden." Ze vinden er ryet veel meer. Wel de nodi ge, deels aangebroken, flessen drank. „Whisky, cognac en meer van die sterke dranken. Hebben we een paar matrassen gepakt en die op de ladder gelegd. En daar op die flessen drank. Liepen we zo over het strange (dialect voor strand) in die ver schrikkelijk storm. En bij ieder paalhoofd stopten we, legden alles op de grond en dronken wat. Ik weet nog goed dat een jongen uit Groningen zei: als mijn vader me zo zou zien, sloeg ie me meteen neer." Slaan is na een tijdje niet meer nodig, de meeste jongens vallen na de barre tocht uit zichzelf wel neer. Totaal beneveld door de sterke drank. „Gingen we eerst naar de bunker die voor het hotel lag, want ik dacht: dit kan ik de hotelgasten niet aan doen. Die worden allemaal wakker. Later zijn we toch naar het hotel gegaan en was ik nog een zekere Rob kwijt. Die vond ik op de wc. Maar uiteindelijk had ik er me zelf het meest mee: de volgende dag had ik geen personeel. Niemand kwam opda gen!" Later klimt Piet Faas nog eens in de boot. In zijn eentje. „Uit nieuwsgierigheid. De boot lag toen al behoorlijk schuin en als ik mijn hoofd in de kajuit stak, werd ik zee ziek. Als ik mijn hoofd terugtrok, was dat over. Gek he? Het was trouwens levensge vaarlijk. Een betonnen boot met overal uit stekend ijzerwerk. Er gebeurden regelma tig ongelukken met badgasten die de boot beklommen en vervolgens vielen." Dat is ook het waterschap Het Vrije van Sluis een doorn in het oog en na het nodi ge overleg wordt besloten het betonnen scheepswrak op te ruimen. Dat is gemakke lijker gezegd dan gedaan. Aanvankelijk wordt geprobeerd om grote gaten te ma ken in het strand en het wrak daarin te la ten verzinken. Dat lukt niet. Na opnieuw langdurig overleg wordt het schip tot een halve meter onder het strandoppervlak ge sloopt. Voor 43.000 gulden wordt de klus geklaard. Dat is in 1971. Zand erover. Twaalf jaar later moet er weer zand gestort worden om de kiel van het schip uit het zicht te houden. Water en wind hebben de restanten weer naar boven gehaald. Dat bedekken van de restanten moet tien jaar later herhaald worden. Om meer herhalin gen te voorkomen, verdwijnt het wrak van de Uilenspiegel in 2001 uiteindelijk on der een dikke laag bitumen. Voorgoed uit beeld. Maar niet uit het hoofd van Piet Faas. „Nee. Ik zie die boot nog zo het strange op gaan, vlakbij ons hotel." De plek op het strand waar een deel van De Uilenspiegel nog ligt. Opgeborgen onder een dikke laag bitumen. foto Peter Nicolai Piet Faas in de duinen bij het hotel, foto Peter Nicolai Zendschip de Uilenspie gel was een betonnen boot. Veel betonnen bo ten zijn er niet ge maakt. Ze werden voor al gemaakt in oorlogs tijd waarin weinig staal en hout voorradig was. In de Tweede Wereld oorlog liet Hitier beton nen schepen bouwen om magnetische zeemij- nen van de Engelsen te kunnen ontlopen. Veel betonnen schepen zijn er niet meer. In Antwer pen ligt nog een beton nen schip. Gebouwd in Rotterdam door de Franse maatschappij La Maison Saintrap et Bri- ce uit Parijs: 95,85 me ter lang, 14,25 meter breed en een diepgang van 6,5 meter. Het schip wordt gebruikt als kerk voor de binnen schippers en ligt sinds kort in het Houtdok, te genover de Mexico- brug. Varen kan het schip niet meer. Er zit geen motor in.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 63