Een heerlijk lijnenspel
met aluminiumstrips
uit 13
I
t
donderdag 13 december 2012
in beeld
www.pzc.nl/uit
Wat beeldende
kunst voor mij on
weerstaanbaar
maakt is het ver
rassingselement. Dat een kunste
naar erin slaagt om toch weer
wat toe te voegen aan wat ik al
zag. Het is een wezenlijk onder
deel van mijn kunstbeleving.
Willem Besselink slaagt er in
die te stimuleren met niet meer
dan tientallen meters alumini
umstrips. In de 'K' op het IK-ei-
land in Oost-Souburg heeft hij
met die strips een intrigerende
installatie gemaakt.
Ik zie bij binnenkomst de strips
als stalactieten vanaf het plafond
naar beneden hangen. Preciezer ge
zegd: Besselink heeft evenwijdig
aan de staande rechthoek van de
'K' op regelmatige afstand van el
kaar horizontaal strips bevestigd
aan het plafond. Hij laat ze onder
een bepaalde hoek kruisen door
twee andere strips, die ik de 'diago
nalen' noem. Door de horizon
talen en de diagionalen op een ze
kere lengte naar beneden en weer
omhoog te buigen ontmoeten ze
elkaar in een punt.
Zo maakte Besselink er tientallen,
op diverse hoogten. Soms kun je
er onder door lopen, soms niet.
Mijn gang door de ruimte wordt
bepaald door de structuur van de
constructie en mijn aandrang die
van alle kanten te ervaren. Dat le
vert een spannend lijnenspel op,
een mix van helderheid en com
plexiteit. De basisstructuur is dui
delijk, maar door de vele 'stalactie
ten' lijken er nog andere vormen
te ontstaan die niet een-twee-drie
te 'vangen' zijn. Mijn verplaatsen
levert ook steeds andere gezichts
punten op en als de zon schijnt
zie ik de echte lijnen zich vermen
gen met de projecties op de muur:
werkelijkheid gaat over in illusie.
Een heerlijk kijkspel!
Het spanningsveld tussen helder
heid en complexiteit en werkelijk
heid en illusie speelt ook op ande
re manieren door de installatie
heen. De titel 6500:1 verwijst naar
een objectieve verhouding: con
creet het aantal keren dat het volu
me van de kunstenaar in de ruim
te past.
In lijn met die manier van denken
en kijken is de constructie ook ont
staan. Besselink maakte eigenlijk
een driedimensionale grafiek waar
in een aantal data die verband
houden met fysiek functioneren
(bloedruk, eten, drinken, slapen
e.d.) in verband is gebracht met de
dagen dat hij in het atelier de 'I'
op het IK-eiland) verbleef
Aan de constructie liggen dus ob
jectieve gegevens ten grondslag.
Maar de ordening is subjectief Bes
selink koos ervoor om de grootste
uitslagen meer naar het midden te
projecteren. Als ik dat alles relateer
aan onze alledaagse werkelijkheid,
kom ik tot een paar vragen en een
conclusie. In hoeverre is het moge
lijk de werkelijkheid objectiefin
gegevens te vatten? Doen de con
clusies die wij trekken, voldoende
recht aan de complexiteit van de
werkelijkheid?
Mijn antwoorden, mede geïnspi
reerd door de prachtige installatie,
zijn 'niet' en 'nee'. En ik vind dat
niet erg. Het is mooi dat we met
gegevens trachten grip te krijgen
op ons bestaan en onze omgeving.
Zo lang we maar niet vergeten dat
beide zich nooit volledig objectief
laten vangen. Dat subjectief bele
ven en objectief (denken te) we
ten elkaar aanvullen en samen
recht doen aan wie wij zijn en het
universum waarin wij leven.
Als extraatje is er dan ook nog de
schoonheid die in gegevens beslo
ten ligt. Weerspiegelt die de
schoonheid van wat we zien?
De kleine, ijzersterke, tentoonstel
ling '330:8' in het hoekpaviljoen
gaat daarop in. Besselink bracht er
uiteenlopend werk samen van
acht kunstenaars die elk op een an
dere manier gegevens en systema
tiek als startpunt voor hun werk
kiezen. Niets saai. Wat een varia
tie!
T/m 30/12. IK-eiland, Vlissingsestraat
239a, Oost-Souburg. Za-zo 12-17 uur.
Willem Besselink
Willem Besselink (Venray,
1980) studeerde wiskunde en
vrije kunst in Berlijn en rondde
in 2006 met lof de Willem de
Kooning Academie in Rotterdam
af.
Hij is gefascineerd door de
verborgen schoonheid van wet
matig gevormde patronen en
probeert die in zijn werk te ver
beelden.
De kunstenaars in de parallel
expositie zijn: Jason Coburn,
Ewerdt Hilgemann, Toine Hor
vers, Sol LeWitt, Rosa Peters,
Tim Stapel, Peter Struycken en
Benedikt Terwiel.
ijÉb
Els van Baarle
Els van Baarle reisde naar China
en verwerkte haar ervaringen in in
trigerende textiele composities
waarin kleur, vorm en lijn een ge
laagde verbeelding zijn van leven,
natuur en tijd. Onderdeel van een
mooie tentoonstelling met vooral
textiel werk van nog 16 medereizi
gers.
T/m 15/12. De Osseberg, Singelweg
11, Grijpskerke. Do t/m za 14-17 uur.
Reynier de Muynck
Reynier de Muynck neemt je in
vloeiend geschilderde taferelen
mee naar plekken waar mensen ge
lukkig zijn of juist worstelen met
zichzelf of anderen. De Muynck
toont kwetsbaarheid en schept
tijdloze schoonheid. Oeuvre-over-
zicht en uitverkoop.
T/m 23/12. Korte Kerkstraat 2, Goes.
Di. t/m za. en zo 23/12 13-17.30 uur.
Do. tot 21 uur.
jï .r},7
Jy
■n 'M
Leo de Jong is ruim 80 en zet met
rake lijnen, teksten en objecten op
geschilderde of collageondergrond
nog steeds sprankelend zijn ver
wondering over het dagelijks leven
om in visuele verrassingen met
een vaak ironische ondertoon. Ex
pressief en speels werk, scherpe
prijzen.
Evelien de Jong
Evelien de Jong plaatst als een
spin, gevangen in haar web, een
vrouwenpop op handen en voeten
temidden van vlot gepenseelde
schilderijen met steeds zo'n zelfde
gestalte. Zwart-wit gestreept of
naakt is zij gebruiksvoorwerp van
de kinderen die haar aan het lijn
tje houden. Sterk statement.
16 t/m 23/12. Wolstraat 80, Axel. 15- T/m 19/1 2013. Caesuur, Lange
17 uur en op afspraak. Noordstraat 67. Vr. en za. 14-17 uur.
Knokke
Van het atelier naar de kust. Knocke
Heyst, 1880-1940 is een ode aan
het leven aan de rand van het
land, met strandtaferelen, beelden
van vissers, maar ook indrukken
van de badplaatsen en het achter
land. Impressionistisch getint kijk
genot met 250 werken van hon
derd kunstenaars.
T/m 13/1. Scharpoord, Meerlaan 32,
Knokke-Heist Dagelijks 10-19 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Wim Besselink realiseerde in de 'K' op het IK-eiland een intrigerende installatie.