Een heerlijk lijnenspel met aluminiumstrips uit 13 I t donderdag 13 december 2012 in beeld www.pzc.nl/uit Wat beeldende kunst voor mij on weerstaanbaar maakt is het ver rassingselement. Dat een kunste naar erin slaagt om toch weer wat toe te voegen aan wat ik al zag. Het is een wezenlijk onder deel van mijn kunstbeleving. Willem Besselink slaagt er in die te stimuleren met niet meer dan tientallen meters alumini umstrips. In de 'K' op het IK-ei- land in Oost-Souburg heeft hij met die strips een intrigerende installatie gemaakt. Ik zie bij binnenkomst de strips als stalactieten vanaf het plafond naar beneden hangen. Preciezer ge zegd: Besselink heeft evenwijdig aan de staande rechthoek van de 'K' op regelmatige afstand van el kaar horizontaal strips bevestigd aan het plafond. Hij laat ze onder een bepaalde hoek kruisen door twee andere strips, die ik de 'diago nalen' noem. Door de horizon talen en de diagionalen op een ze kere lengte naar beneden en weer omhoog te buigen ontmoeten ze elkaar in een punt. Zo maakte Besselink er tientallen, op diverse hoogten. Soms kun je er onder door lopen, soms niet. Mijn gang door de ruimte wordt bepaald door de structuur van de constructie en mijn aandrang die van alle kanten te ervaren. Dat le vert een spannend lijnenspel op, een mix van helderheid en com plexiteit. De basisstructuur is dui delijk, maar door de vele 'stalactie ten' lijken er nog andere vormen te ontstaan die niet een-twee-drie te 'vangen' zijn. Mijn verplaatsen levert ook steeds andere gezichts punten op en als de zon schijnt zie ik de echte lijnen zich vermen gen met de projecties op de muur: werkelijkheid gaat over in illusie. Een heerlijk kijkspel! Het spanningsveld tussen helder heid en complexiteit en werkelijk heid en illusie speelt ook op ande re manieren door de installatie heen. De titel 6500:1 verwijst naar een objectieve verhouding: con creet het aantal keren dat het volu me van de kunstenaar in de ruim te past. In lijn met die manier van denken en kijken is de constructie ook ont staan. Besselink maakte eigenlijk een driedimensionale grafiek waar in een aantal data die verband houden met fysiek functioneren (bloedruk, eten, drinken, slapen e.d.) in verband is gebracht met de dagen dat hij in het atelier de 'I' op het IK-eiland) verbleef Aan de constructie liggen dus ob jectieve gegevens ten grondslag. Maar de ordening is subjectief Bes selink koos ervoor om de grootste uitslagen meer naar het midden te projecteren. Als ik dat alles relateer aan onze alledaagse werkelijkheid, kom ik tot een paar vragen en een conclusie. In hoeverre is het moge lijk de werkelijkheid objectiefin gegevens te vatten? Doen de con clusies die wij trekken, voldoende recht aan de complexiteit van de werkelijkheid? Mijn antwoorden, mede geïnspi reerd door de prachtige installatie, zijn 'niet' en 'nee'. En ik vind dat niet erg. Het is mooi dat we met gegevens trachten grip te krijgen op ons bestaan en onze omgeving. Zo lang we maar niet vergeten dat beide zich nooit volledig objectief laten vangen. Dat subjectief bele ven en objectief (denken te) we ten elkaar aanvullen en samen recht doen aan wie wij zijn en het universum waarin wij leven. Als extraatje is er dan ook nog de schoonheid die in gegevens beslo ten ligt. Weerspiegelt die de schoonheid van wat we zien? De kleine, ijzersterke, tentoonstel ling '330:8' in het hoekpaviljoen gaat daarop in. Besselink bracht er uiteenlopend werk samen van acht kunstenaars die elk op een an dere manier gegevens en systema tiek als startpunt voor hun werk kiezen. Niets saai. Wat een varia tie! T/m 30/12. IK-eiland, Vlissingsestraat 239a, Oost-Souburg. Za-zo 12-17 uur. Willem Besselink Willem Besselink (Venray, 1980) studeerde wiskunde en vrije kunst in Berlijn en rondde in 2006 met lof de Willem de Kooning Academie in Rotterdam af. Hij is gefascineerd door de verborgen schoonheid van wet matig gevormde patronen en probeert die in zijn werk te ver beelden. De kunstenaars in de parallel expositie zijn: Jason Coburn, Ewerdt Hilgemann, Toine Hor vers, Sol LeWitt, Rosa Peters, Tim Stapel, Peter Struycken en Benedikt Terwiel. ijÉb Els van Baarle Els van Baarle reisde naar China en verwerkte haar ervaringen in in trigerende textiele composities waarin kleur, vorm en lijn een ge laagde verbeelding zijn van leven, natuur en tijd. Onderdeel van een mooie tentoonstelling met vooral textiel werk van nog 16 medereizi gers. T/m 15/12. De Osseberg, Singelweg 11, Grijpskerke. Do t/m za 14-17 uur. Reynier de Muynck Reynier de Muynck neemt je in vloeiend geschilderde taferelen mee naar plekken waar mensen ge lukkig zijn of juist worstelen met zichzelf of anderen. De Muynck toont kwetsbaarheid en schept tijdloze schoonheid. Oeuvre-over- zicht en uitverkoop. T/m 23/12. Korte Kerkstraat 2, Goes. Di. t/m za. en zo 23/12 13-17.30 uur. Do. tot 21 uur. jï .r},7 Jy ■n 'M Leo de Jong is ruim 80 en zet met rake lijnen, teksten en objecten op geschilderde of collageondergrond nog steeds sprankelend zijn ver wondering over het dagelijks leven om in visuele verrassingen met een vaak ironische ondertoon. Ex pressief en speels werk, scherpe prijzen. Evelien de Jong Evelien de Jong plaatst als een spin, gevangen in haar web, een vrouwenpop op handen en voeten temidden van vlot gepenseelde schilderijen met steeds zo'n zelfde gestalte. Zwart-wit gestreept of naakt is zij gebruiksvoorwerp van de kinderen die haar aan het lijn tje houden. Sterk statement. 16 t/m 23/12. Wolstraat 80, Axel. 15- T/m 19/1 2013. Caesuur, Lange 17 uur en op afspraak. Noordstraat 67. Vr. en za. 14-17 uur. Knokke Van het atelier naar de kust. Knocke Heyst, 1880-1940 is een ode aan het leven aan de rand van het land, met strandtaferelen, beelden van vissers, maar ook indrukken van de badplaatsen en het achter land. Impressionistisch getint kijk genot met 250 werken van hon derd kunstenaars. T/m 13/1. Scharpoord, Meerlaan 32, Knokke-Heist Dagelijks 10-19 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Wim Besselink realiseerde in de 'K' op het IK-eiland een intrigerende installatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49