Interieur Laat op de avond uit
trein moet
veiliger'
H
41 binnenland
TO0S
LAST MINUTE CRUISE
effeweg.nl 0529 - 46 96 6?
's Nachts
minder
vluchten
ia-12.- iaT[
Boek nu last minute beslissers!
de Kerstcruise over de Rijn!
f 79,-
woensdag 12 december 2012
Onderzoek: Inrichting niet 'botsveilig' genoeg Friese moeders stoppen na vijfjaar met lobby
Vroeger gaan stappen en eer
der naar huis. Met dit plei
dooi kregen twee Friese
moeders zóveel bijval, dat
ze er vijfjaar hun handen
aan vol hebben gehad.
door Wilma de Cort
De interieurs van NS-treinen
zijn onvoldoende 'botsveilig'.
Dat zegt de Onderzoeksraad
voor Veiligheid, naar aanlei
ding van een treinbotsing.
NS en spoorbeheerder ProRaïl
staan onder verscherpt toe
zicht.
AMSTERDAM - De NS heeft niet ge
noeg gedaan om treinen van het
bedrijf zo veilig mogelijk uit te rus
ten. Volgens de Onderzoeksraad
voor Veiligheid (OW) is NS de
wettelijke zorgplicht om de trein
stellen 'botsveilig' genoeg te ma
ken niet nagekomen. De spoorver-
voerder heeft zich slechts tot de
minimumeisen beperkt.
De NS moet eisen aan de botsvei-
ligheid stellen als het bedrijf trei
nen koopt of aanpast, aldus de
OW gisteren bij de presentatie
van het onderzoek naar de fronta
le treinbotsing op 21 april in Am
sterdam. Daarbij viel een dode en
raakten zeker 190 passagiers ge
wond, van wie meer dan twintig
ernstig.
In de intercity liepen mensen ver
wondingen op aan de buik door
de tafeltjes in de coupés. Door de
grote open ruimtes in de Sprinter
rolden passagiers over grote af
stand door de trein. De glazen
scheidingswanden en deuren in
deze trein schoten te makkelijk
los. Voorzitter Tjibbe Joustra van
de OW vindt het treinverkeer in
Nederland 'veilig in het algemeen,
maar het kan beter'. Bij botsveilig-
heid kan gedacht worden aan stoe
len, tafels en wanden van meege
vend materiaal en geen scherpe
hoeken. Door ervoor te zorgen dat
bij een botsing binnenin de trein
geen grote afstanden overbrugd
kunnen worden, vallen en botsen
de passagiers minder hard. Wan
den en verspringende gangpaden
kunnen daaraan bijdragen.
Voor de botsveiligheid van het in
terieur gelden bijna geen wettelij
ke eisen. De NS kon gisteren nog
niet zeggen of het interieur wordt
aangepast. Nu al zijn de eisen bij
de aankoop van nieuwe Sprinters
aangescherpt en zijn er aanvullen
de normen voor de inrichting.
De NS en spoorbeheerder ProRail
staan naar aanleiding van de trein
botsing onder verscherpt toezicht.
De Inspectie Leefomgeving en
Transport (ILT) houdt extra in de
gaten of NS en ProRail de maatre
gelen uitvoeren die ze hebben aan
gekondigd om de veiligheid op het
spoor te verbeteren.
Volgens de inspectie hanteerden
ze een risicovolle, krappe dienstre
geling op de dag van het ongeval.
Door werkzaamheden moesten
treinen in beide richtingen om en
om over hetzelfde spoor rijden.
Niemand merkte op dat een Sprin
ter door een rood sein reed, waar
door deze trein op een intercity
klapte. NS en ProRail hebben be
terschap beloofd. Zo komt er een
nieuw waarschuwingssysteem
voor machinisten en een uitbrei
ding van het beveiligingssysteem
dat treinen stilzet bij het passeren
van een rood sein. Ook mogen trei
nen nooit meer zo dicht op elkaar
rijden. Het ongeluk bracht NS en
ProRail al tot een aantal acties om
herhaling te voorkomen.
«wawaaoaaj^jmiMiiiM»
«KgT Kijk voor het laatste nieuws ook op:
www.pzc.nl
aar jongste dochter (20)
zit op kamers in Gro
ningen en houdt van
stappen, vertelt My-
riam Loonen. „Ze gaat laat uit. Ze
zegt ik ga echt niet om 23.00 uur
in m'n eentje in het café zitten."
Loonen wil ermee zeggen: er is op
dit punt weinig veranderd. Laat uit
gaan is in Nederland nog steeds de
norm. Al zijn er her en der wel ex
perimenten om horeca eerder te
sluiten.
Myriam Loonen en Hannie Gor
ter, buurvrouwen uit het Friese
Siegerswoude, zetten na vijfjaar
een punt achter hun lobby om
'vroeger op stap' te gaan. Het af
scheid krijgt deze week een offici
eel tintje met een bijeenkomst op
het Binnenhof, waar ze - nooit te
voren gedacht - de weg leerden
kennen. Ze laten een erfenis na,
een stokje om over te nemen: een
stimuleringsfonds Vroeg op Stap.
De twee moeders haalden in 2007
kranten, radio en tv met hun aan
sporing voor jongeren om vroeger
uit te gaan en niet pas na midder
nacht. Gezonder, prettig voor hun
ouders en ook goed voor de hore
ca want thuis indrinken is dan
niet meer nodig, redeneerden ze.
Velen waren het roerend met hen
eens en even leek het alsof de moe
ders iets hardop uitspraken wat ie
dereen dacht. De Britse BBC pikte
hun hartekreet op en ze wonnen
een prijs: de Europa Democratie
Award. Een burgerinitiatief bij de
Tweede Kamer voor vroegere slui
ting van de horeca haalde het op
formele gronden echter niet. De
moeders hadden 120.000 handteke-
PAUL KUSTERS
toosenhenk.nl OL3
■HN superaanbieding
voor snelle
3 DAGEN VANAF
mm
3 daagse busreis
Vertrek op 15 december
Ca mee met onze kerstcruise naar de
kerstmarkten in Duitsland. Tijdens deze
unieke reis verblijft u op een prachtig
4*cruiseschip een touringcar brengt
en haalt u weer op in de haven. Tijdens
deze reis bezoekt u de kerstmarkten in:
Düsseldorf, Keulen en Bonn.
INCLUSIEF
2 overnachtingen 2x ontbijtbuffet 2x diner lx lunch Toeristenbelasting
lx koffie bij het verzamelpunt Begeleiding door uw chauffeur, tevens
reisleider Vervoer per Tourist Class touringcar
Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf, per persoon en inclusief brandstof-
toeslag Exclusief excursie-entreegelden en 18,- reserveringskosten per boeking, fnrr- scr
DEN HAAG - Het aantal nachtvluch
ten op Schiphol zal in de komen
de 3 jaar worden teruggebracht
van 32.000 naar 29.000. Dat is de
luchtvaartsector aan de zogeheten
Alderstafel overeengekomen met
omwonenden en de regio rond de
luchthaven, meldde staatssecreta
ris Wilma Mansveld dinsdag in
een brief aan de Tweede Kamer.
Door het aantal nachtvluchten om
laag te brengen, moet de geluids
hinder voor omwonenden afne
men.
Eigenlijk was het de bedoeling dat
vliegtuigen vanaf 20.30 uur stiller
zouden aankomen door te landen
in glijvlucht, met weinig motorla
waai. Daaraan kleefden echter zo
veel nadelen dat nu voor het alter
natieve plan is gekozen.
£F
hingen verzameld, maar digitaal,
en dat telde niet. Ze lieten zich er
niet door afschrikken. „We heb
ben in alle uithoeken van het land
ons verhaal gehouden."
Het resultaat van al hun inspannin
gen?
Loonen: „We hebben het niet geïn
ventariseerd. Maar mensen om
ons heen zeggen: 'Jullie hebben
zelf niet in de gaten wat jullie te
weeg hebben gebracht'. Mmm,
zelf weten we het niet. Al geloven
we dat er nu meer mensen stil
staan bij de vraag: 'waar zijn we ei
genlijk met z'n allen mee bezig?'
Als gemeenten het hebben over an
dere sluitingstijden voor de hore
ca, krabben ze zich hopelijk achter
de oren en beseffen: 'een weg te
rug bestaat ook'."
De moeders zijn tevreden met de
nieuwe Drank- en Horecawet die
vanaf 1 januari geldt en regelt dat
gemeenten de sluitingstijd kun
nen koppelen aan leeftijden.
„Ze moeten dat lokaal nog wel
handen en voeten willen geven na
tuurlijk. Ik weet niet hoe ze dat
gaan doen. Je kunt niet om 2.00
uur in de disco omroepen: 'ieder
een jonger dan 18 jaar moet nu ver
trekken' Maar het is een positieve
ontwikkeling."
De steun voor hun idee is onver
minderd groot, meent Loonen.
ENNNN...JA HOOR
12 MINUTEN!
OVER 12