Interieur Laat op de avond uit trein moet veiliger' H 41 binnenland TO0S LAST MINUTE CRUISE effeweg.nl 0529 - 46 96 6? 's Nachts minder vluchten ia-12.- iaT[ Boek nu last minute beslissers! de Kerstcruise over de Rijn! f 79,- woensdag 12 december 2012 Onderzoek: Inrichting niet 'botsveilig' genoeg Friese moeders stoppen na vijfjaar met lobby Vroeger gaan stappen en eer der naar huis. Met dit plei dooi kregen twee Friese moeders zóveel bijval, dat ze er vijfjaar hun handen aan vol hebben gehad. door Wilma de Cort De interieurs van NS-treinen zijn onvoldoende 'botsveilig'. Dat zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid, naar aanlei ding van een treinbotsing. NS en spoorbeheerder ProRaïl staan onder verscherpt toe zicht. AMSTERDAM - De NS heeft niet ge noeg gedaan om treinen van het bedrijf zo veilig mogelijk uit te rus ten. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OW) is NS de wettelijke zorgplicht om de trein stellen 'botsveilig' genoeg te ma ken niet nagekomen. De spoorver- voerder heeft zich slechts tot de minimumeisen beperkt. De NS moet eisen aan de botsvei- ligheid stellen als het bedrijf trei nen koopt of aanpast, aldus de OW gisteren bij de presentatie van het onderzoek naar de fronta le treinbotsing op 21 april in Am sterdam. Daarbij viel een dode en raakten zeker 190 passagiers ge wond, van wie meer dan twintig ernstig. In de intercity liepen mensen ver wondingen op aan de buik door de tafeltjes in de coupés. Door de grote open ruimtes in de Sprinter rolden passagiers over grote af stand door de trein. De glazen scheidingswanden en deuren in deze trein schoten te makkelijk los. Voorzitter Tjibbe Joustra van de OW vindt het treinverkeer in Nederland 'veilig in het algemeen, maar het kan beter'. Bij botsveilig- heid kan gedacht worden aan stoe len, tafels en wanden van meege vend materiaal en geen scherpe hoeken. Door ervoor te zorgen dat bij een botsing binnenin de trein geen grote afstanden overbrugd kunnen worden, vallen en botsen de passagiers minder hard. Wan den en verspringende gangpaden kunnen daaraan bijdragen. Voor de botsveiligheid van het in terieur gelden bijna geen wettelij ke eisen. De NS kon gisteren nog niet zeggen of het interieur wordt aangepast. Nu al zijn de eisen bij de aankoop van nieuwe Sprinters aangescherpt en zijn er aanvullen de normen voor de inrichting. De NS en spoorbeheerder ProRail staan naar aanleiding van de trein botsing onder verscherpt toezicht. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt extra in de gaten of NS en ProRail de maatre gelen uitvoeren die ze hebben aan gekondigd om de veiligheid op het spoor te verbeteren. Volgens de inspectie hanteerden ze een risicovolle, krappe dienstre geling op de dag van het ongeval. Door werkzaamheden moesten treinen in beide richtingen om en om over hetzelfde spoor rijden. Niemand merkte op dat een Sprin ter door een rood sein reed, waar door deze trein op een intercity klapte. NS en ProRail hebben be terschap beloofd. Zo komt er een nieuw waarschuwingssysteem voor machinisten en een uitbrei ding van het beveiligingssysteem dat treinen stilzet bij het passeren van een rood sein. Ook mogen trei nen nooit meer zo dicht op elkaar rijden. Het ongeluk bracht NS en ProRail al tot een aantal acties om herhaling te voorkomen. «wawaaoaaj^jmiMiiiM» «KgT Kijk voor het laatste nieuws ook op: www.pzc.nl aar jongste dochter (20) zit op kamers in Gro ningen en houdt van stappen, vertelt My- riam Loonen. „Ze gaat laat uit. Ze zegt ik ga echt niet om 23.00 uur in m'n eentje in het café zitten." Loonen wil ermee zeggen: er is op dit punt weinig veranderd. Laat uit gaan is in Nederland nog steeds de norm. Al zijn er her en der wel ex perimenten om horeca eerder te sluiten. Myriam Loonen en Hannie Gor ter, buurvrouwen uit het Friese Siegerswoude, zetten na vijfjaar een punt achter hun lobby om 'vroeger op stap' te gaan. Het af scheid krijgt deze week een offici eel tintje met een bijeenkomst op het Binnenhof, waar ze - nooit te voren gedacht - de weg leerden kennen. Ze laten een erfenis na, een stokje om over te nemen: een stimuleringsfonds Vroeg op Stap. De twee moeders haalden in 2007 kranten, radio en tv met hun aan sporing voor jongeren om vroeger uit te gaan en niet pas na midder nacht. Gezonder, prettig voor hun ouders en ook goed voor de hore ca want thuis indrinken is dan niet meer nodig, redeneerden ze. Velen waren het roerend met hen eens en even leek het alsof de moe ders iets hardop uitspraken wat ie dereen dacht. De Britse BBC pikte hun hartekreet op en ze wonnen een prijs: de Europa Democratie Award. Een burgerinitiatief bij de Tweede Kamer voor vroegere slui ting van de horeca haalde het op formele gronden echter niet. De moeders hadden 120.000 handteke- PAUL KUSTERS toosenhenk.nl OL3 ■HN superaanbieding voor snelle 3 DAGEN VANAF mm 3 daagse busreis Vertrek op 15 december Ca mee met onze kerstcruise naar de kerstmarkten in Duitsland. Tijdens deze unieke reis verblijft u op een prachtig 4*cruiseschip een touringcar brengt en haalt u weer op in de haven. Tijdens deze reis bezoekt u de kerstmarkten in: Düsseldorf, Keulen en Bonn. INCLUSIEF 2 overnachtingen 2x ontbijtbuffet 2x diner lx lunch Toeristenbelasting lx koffie bij het verzamelpunt Begeleiding door uw chauffeur, tevens reisleider Vervoer per Tourist Class touringcar Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf, per persoon en inclusief brandstof- toeslag Exclusief excursie-entreegelden en 18,- reserveringskosten per boeking, fnrr- scr DEN HAAG - Het aantal nachtvluch ten op Schiphol zal in de komen de 3 jaar worden teruggebracht van 32.000 naar 29.000. Dat is de luchtvaartsector aan de zogeheten Alderstafel overeengekomen met omwonenden en de regio rond de luchthaven, meldde staatssecreta ris Wilma Mansveld dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Door het aantal nachtvluchten om laag te brengen, moet de geluids hinder voor omwonenden afne men. Eigenlijk was het de bedoeling dat vliegtuigen vanaf 20.30 uur stiller zouden aankomen door te landen in glijvlucht, met weinig motorla waai. Daaraan kleefden echter zo veel nadelen dat nu voor het alter natieve plan is gekozen. £F hingen verzameld, maar digitaal, en dat telde niet. Ze lieten zich er niet door afschrikken. „We heb ben in alle uithoeken van het land ons verhaal gehouden." Het resultaat van al hun inspannin gen? Loonen: „We hebben het niet geïn ventariseerd. Maar mensen om ons heen zeggen: 'Jullie hebben zelf niet in de gaten wat jullie te weeg hebben gebracht'. Mmm, zelf weten we het niet. Al geloven we dat er nu meer mensen stil staan bij de vraag: 'waar zijn we ei genlijk met z'n allen mee bezig?' Als gemeenten het hebben over an dere sluitingstijden voor de hore ca, krabben ze zich hopelijk achter de oren en beseffen: 'een weg te rug bestaat ook'." De moeders zijn tevreden met de nieuwe Drank- en Horecawet die vanaf 1 januari geldt en regelt dat gemeenten de sluitingstijd kun nen koppelen aan leeftijden. „Ze moeten dat lokaal nog wel handen en voeten willen geven na tuurlijk. Ik weet niet hoe ze dat gaan doen. Je kunt niet om 2.00 uur in de disco omroepen: 'ieder een jonger dan 18 jaar moet nu ver trekken' Maar het is een positieve ontwikkeling." De steun voor hun idee is onver minderd groot, meent Loonen. ENNNN...JA HOOR 12 MINUTEN! OVER 12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4