Ford B-Max: met ruimte woekeren auto17 Een garage kiezen op basis van vakmanschap Principe van een ruimtewagen: extra ruimte halen uit de hoogte. Doe er wat handige vondsten bij en de nieuwe Ford B-Max past in het plaatje. door Tony Vos Het begrip ruimtewagen is niet ge bonden aan bepaalde afmetingen. De nieuwe Ford B-Max sluit in het eigen programma met een lengte van slechts 4,08 meter aan onder de C-Max en gebruikt de bodemgroep van de Fiesta. De hoogte van 1,60 meter is behoorlijk, maar niet overdreven, zodat het model bin nen proporties blijft. Hét unieke van de B-Max zijn de schuifdeu ren om achterin de auto te komen. Ford combineert dit met het weglaten van de B-stijl tussen de portieren in. Om toch te voldoen aan de hoge veiligheidsnormen, wordt het ontbreken daarvan opgevangen door deze stijl in de portieren zelf op te ne men en door voor een extra solide vergren deling te zorgen. Zijn voor- en achterportier geopend, dan ontstaat een enorme toegang, zodat iedereen probleemloos een zitplaats kan bereiken. Ford heeft de constructie pri ma voor elkaar; bij rijden op oneffenheden voelt de koets behoorlijk stijf aan en zijn er ook geen bijgeluiden waarneembaar. De vormgeving van de B-Max sluit vooral aan op dat van de grotere C-Max, die op het Focus-onderstel staat. Een blik in het interi- Ford B-Max 1.0 EcoBoost Titanium Slimme vondsten, compacte behuizing. Bagage 317- 1386 liter. Gewicht 1179 kg. Benzine 1.0 1,100 pk. Vanaf 18.795 euro, 1.0 Titanium 21.650 euro. Plus: toegankelijkheid, pittige motor, afwerking. Min: bagagevolume. eur geeft meer het gevoel van een Fiesta. Dat komt onder meer door de hoekige om lijsting van de dashboardklokken en de bijna vleugelvormige indeling van de mid denconsole, met een net iets te onoverzich telijke hoeveelheid knoppen. Het digitale scherm helemaal bovenaan is voor de instel lingen van bijvoorbeeld de radio, maar is door het bescheiden formaat niet optimaal afleesbaar. Dat bezwaar geldt nog sterker als voor het navigatiesysteem wordt gekozen. Met de kunststoffen, toevoeging van fijne, metaalkleurige accenten en de leren bekle ding van het stuur wil Ford de B-Max op een wat hoger niveau plaatsen. Daar sluit bij de Titanium-uitvoering de bekleding met halfleer, half stof keurig bij aan. Het aardige is dat de B-Max, ondanks zijn bescheiden lengte, de binnenruimte biedt van een mid denklasser. Dat komt deels doordat de passa woensdag 12 december 2012 De nieuwe Ford B-Max is een slim gebouwde auto, met veel handigheden. foto's Automedia giers wat meer rechtop zitten. Het bagagevo lume, variërend van 317 tot 1386 liter, is net jes, maar daarmee moet de Ford wel al zijn concurrenten laten voorgaan. Het motorenprogramma in Nederland is vooral geconcentreerd rond de driecilinder 1.0 liter turbomotor. Deze levert in de basis versie 100 pk en een koppel van 170 Nm, al bij 1400 toeren per minuut. Dat betekent dat de motor trekt als een lier en bijzonder vlot uit de startblokken komt In 13,2 secon den wordt de 100 kilometer per uur al be reikt en de auto topt op 175. De turbomotor nodigt uit om vlot te worden gebruikt, waar bij opvalt dat het typische geluid van een driecilinder slechts op de achtergrond klinkt. Ook als er stevig wordt gas gegeven. Jammer alleen dat het beloofde gemiddelde verbruik, waarop ook de 20 procent bijtel ling is gebaseerd, met geen mogelijkheid wordt benaderd. In plaats van 1 op 20,4 moetje bij een normaal rijgedrag genoegen nemen met 1 op 13,9! Het onderstel van de B-Max is dik in orde, maar dat verwachten we ook niet anders van een Ford. Overhellen in bochten is hem vreemd. Ook bij een stevige rijstijl blijft de dynamiek van het geheel op niveau. Het aardige is dat wie met reserves instapt, in korte tijd het concept van de B-Max leert waarderen. Gezinnen, oudere mensen met kleinkinderen, zakelijke rijders, kleine on dernemers; eigenlijk heeft Ford dit model op al deze doelgroepen afgestemd. De Ford B-Max begint bij 18.795 euro en komt in de ze Titanium-uitvoering op 21.650 euro. Nieuwe F-type Jaguar is er vanaf 89.900 euro De nieuwe Jaguar F-type is er van af het voorjaar met een vanafprijs van 89.900 euro. De instapper van de tweezits convertible heeft een splinternieuwe 3.0 liter V6-motor met supercharger en is goed voor 340 pk. De S-uitvoering (380 pk) is er vanaf 104.000 euro en de V8 S (495 pk) vanaf 140.300 euro. Lexus laat nieuwe IS in Detroit debuteren Lexus onthult op de North Ameri can International Auto Show in Detroit de nieuwe IS. Het ex- en interieur zijn nieuw en geïnspi reerd op de LF-CC. Designelemen ten van de Lexus LFA zijn ook in het ontwerp verwerkt. Er komt geen stationwagon en ook geen dieselmotor in het vooronder. Qoros: Chinese auto's met Europese inslag Qoros is een nieuw Chinees auto merk onder de paraplu van pre- miummerk Chery, dat streeft naar Europese modellering. Europese techneuten trekken de kar. Op de salon van Genève, in maart 2013, debuteren de eerste productieau to en twee conceptmodellen. Elke twee weken brengen wij op deze pagina een rubriek over auto-onder houd, gebaseerd op informatie van Carsom.nl. Deze week: een garage voor onderhoud en reparatie kiezen. door Willem de Volder Kwaliteit, gevestigd in de buurt en persoonlijke voor keur: die zaken geven bij veel mensen vaak de doorslag bij de keuze van een garage voor een onderhoudsbeurt of een reparatie. Vanzelfsprekend speelt ook de prijsstelling een rol, maar het be langrijkste argument is de aanwezi ge vakkennis. De vierwieler ver dient immers vakmanschap. Of de auto enkele maanden oud is of al enkele jaren dienst doet, op basis van vertrouwen laat je hem bij je garage achter. Je gaat er im mers vanuit dat er met veel toewij ding aan wordt gewerkt. Maar wat is nu het verschil tussen merkdealers, universele garages en fastfïtters? Bij de merkdealer weet je dat alle kennis over het eigen merk aanwezig is. De merkdealer verkoopt niet alleen auto's van een bepaald merk (soms ook meer dere merken), hij is ook specialist in onderhoud en reparatie. Steeds vaker zelfs tegen vaste tarieven. De merkdealer is op de hoogte van alle ins en outs van zijn huis merk, heeft alle door de fabriek voorgeschreven apparatuur in huis, de meest recente computer programma's in de werkplaats en hij maakt gebruik van originele on derdelen. Bij hen aankloppen voor onderhoud en reparatie, impli ceert ook behoud van garantie- voorwaarden. Vertrouwen is heel belangrijk bij de keuze voor een garage, foto WdeV Bijna zesduizend garages in Neder land zijn aangesloten bij de Bond van automobielhandelaren en gara gehouders: Bovag branchevereni ging voor garages. Daaronder zijn merkdealers, maar ook veel univer sele bedrijven. Alle Bovag-garages werken volgens voorschriften van autofabrikanten. Klanten hebben via Bovag tot drie maanden garan tie op onderhouds- en reparatie- werkzaamheden. Bij universele ga rages wordt doorgaans aan alle merken auto's gewerkt, soms is een universele garage wel gespecia liseerd in een bepaald merk. Een universele garage werkt behal ve met originele onderdelen, vaak ook met universele onderdelen, in kwaliteit veelal vergelijkbaar met originele onderdelen. Sommige ga rages werken samen binnen een keten (zoals Bosch Car Service, AD Autobedrijven en Vakgarage). Voordeel van deze relatief kleine garages is dat ze samen voordelig onderdelen kunnen inkopen bij de groothandel. Ook deze garages zijn in de meeste gevallen aange sloten bij Bovag. Fastfïtters, zoals Kwik-Fit, Profile Tyrecenter en Carglass, zijn bedrij ven die zich richten op snelheid. Ze kunnen (vaak) niet alle typen reparaties uitvoeren. Voor groot onderhoud en reparaties is het vaak beter naar merkdealer of uni versele (Bovag) garage te gaan. Op Carsom.nl staan garages die werken volgens voorschriften van autofabrikanten. Een offerte aan vragen, is aan te raden, bijvoor beeld via bovengenoemde site. Feiten en cijfers Modellen De meest voorkomende modellen personenauto's in Nederland (per 1 november 2012) Top 5 alle leeftijden VW Golf (hatchback) 237.213 Opel Corsa 228.869 VW Polo 223.158 Opel Astra (hatchback) 146.780 Renault Twingo 130.978 Top 5 ouder dan 10 jaar VW Golf (hatchback) 139.613 Opel Corsa 124.503 VW Polo 106.202 Opel Astra (hatchback) 100.570 Peugeot 206 75.899 Wilt u voor uw specifieke auto we ten welke onderhoudskosten u kunt verwachten? Zie www.carsom.nl Vanaf 15.990 euro, Prestige 18.990 euro. Plus: binnenruimte, prijsstelling, motor. Min: eenvoudige afwerking. Budgetmerk Dacia heeft een gigant van een ruimtewagen, die aanzienlijk minder kost en eenvoudiger is uitgerust. Bagage 827-2617 liter. Gewicht 1090 kg. Benzine 1.2 1,115 pk. ix20 1.4 CONCURRENT Regelrechte concurrent van de B-Max, met normale por tieren in de basisversie met een weinig vermogende mo tor. Bagage 440-1486 liter. Gewicht 1153 kg. Benzine 1.41, 90 pk. Plus: ruimteaanbod, kwaliteitsgevoel. Min: bescheiden motor. Vjnaf 18.995 euro, Cosmo 22.845 euro. CONCURRENT Meriva 1.4 Ecoflex De nieuwe Meriva is een stuk groter dan zijn voorgan ger en concurrenten, maar dat merk je niet in bagagevo lume. Bagage 397-1496 liter. Gewicht 1285 kg. Benzine 1.4 1,100 pk. Plus: uitstraling, interieurinrichting. Min: gewicht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17