Ford B-Max: met
ruimte woekeren
auto17
Een garage kiezen op basis van vakmanschap
Principe van een ruimtewagen: extra ruimte halen uit de hoogte. Doe er
wat handige vondsten bij en de nieuwe Ford B-Max past in het plaatje.
door Tony Vos
Het begrip ruimtewagen is niet ge
bonden aan bepaalde afmetingen.
De nieuwe Ford B-Max sluit in het
eigen programma met een lengte
van slechts 4,08 meter aan onder de C-Max
en gebruikt de bodemgroep van de Fiesta.
De hoogte van 1,60 meter is behoorlijk,
maar niet overdreven, zodat het model bin
nen proporties blijft.
Hét unieke van de B-Max zijn de schuifdeu
ren om achterin de auto te komen. Ford
combineert dit met het weglaten van de
B-stijl tussen de portieren in. Om toch te
voldoen aan de hoge veiligheidsnormen,
wordt het ontbreken daarvan opgevangen
door deze stijl in de portieren zelf op te ne
men en door voor een extra solide vergren
deling te zorgen. Zijn voor- en achterportier
geopend, dan ontstaat een enorme toegang,
zodat iedereen probleemloos een zitplaats
kan bereiken. Ford heeft de constructie pri
ma voor elkaar; bij rijden op oneffenheden
voelt de koets behoorlijk stijf aan en zijn er
ook geen bijgeluiden waarneembaar.
De vormgeving van de B-Max sluit vooral
aan op dat van de grotere C-Max, die op het
Focus-onderstel staat. Een blik in het interi-
Ford B-Max 1.0 EcoBoost Titanium
Slimme vondsten, compacte behuizing. Bagage 317-
1386 liter. Gewicht 1179 kg. Benzine 1.0 1,100 pk.
Vanaf 18.795 euro, 1.0 Titanium 21.650 euro.
Plus: toegankelijkheid, pittige motor, afwerking.
Min: bagagevolume.
eur geeft meer het gevoel van een Fiesta.
Dat komt onder meer door de hoekige om
lijsting van de dashboardklokken en de
bijna vleugelvormige indeling van de mid
denconsole, met een net iets te onoverzich
telijke hoeveelheid knoppen. Het digitale
scherm helemaal bovenaan is voor de instel
lingen van bijvoorbeeld de radio, maar is
door het bescheiden formaat niet optimaal
afleesbaar. Dat bezwaar geldt nog sterker als
voor het navigatiesysteem wordt gekozen.
Met de kunststoffen, toevoeging van fijne,
metaalkleurige accenten en de leren bekle
ding van het stuur wil Ford de B-Max op
een wat hoger niveau plaatsen. Daar sluit bij
de Titanium-uitvoering de bekleding met
halfleer, half stof keurig bij aan. Het aardige
is dat de B-Max, ondanks zijn bescheiden
lengte, de binnenruimte biedt van een mid
denklasser. Dat komt deels doordat de passa
woensdag 12 december 2012
De nieuwe Ford B-Max is een slim gebouwde auto, met veel handigheden. foto's Automedia
giers wat meer rechtop zitten. Het bagagevo
lume, variërend van 317 tot 1386 liter, is net
jes, maar daarmee moet de Ford wel al zijn
concurrenten laten voorgaan.
Het motorenprogramma in Nederland is
vooral geconcentreerd rond de driecilinder
1.0 liter turbomotor. Deze levert in de basis
versie 100 pk en een koppel van 170 Nm, al
bij 1400 toeren per minuut. Dat betekent
dat de motor trekt als een lier en bijzonder
vlot uit de startblokken komt In 13,2 secon
den wordt de 100 kilometer per uur al be
reikt en de auto topt op 175. De turbomotor
nodigt uit om vlot te worden gebruikt, waar
bij opvalt dat het typische geluid van een
driecilinder slechts op de achtergrond
klinkt. Ook als er stevig wordt gas gegeven.
Jammer alleen dat het beloofde gemiddelde
verbruik, waarop ook de 20 procent bijtel
ling is gebaseerd, met geen mogelijkheid
wordt benaderd. In plaats van 1 op 20,4
moetje bij een normaal rijgedrag genoegen
nemen met 1 op 13,9!
Het onderstel van de B-Max is dik in orde,
maar dat verwachten we ook niet anders
van een Ford. Overhellen in bochten is hem
vreemd. Ook bij een stevige rijstijl blijft de
dynamiek van het geheel op niveau.
Het aardige is dat wie met reserves instapt,
in korte tijd het concept van de B-Max leert
waarderen. Gezinnen, oudere mensen met
kleinkinderen, zakelijke rijders, kleine on
dernemers; eigenlijk heeft Ford dit model
op al deze doelgroepen afgestemd. De Ford
B-Max begint bij 18.795 euro en komt in de
ze Titanium-uitvoering op 21.650 euro.
Nieuwe F-type Jaguar
is er vanaf 89.900 euro
De nieuwe Jaguar F-type is er van
af het voorjaar met een vanafprijs
van 89.900 euro. De instapper van
de tweezits convertible heeft een
splinternieuwe 3.0 liter V6-motor
met supercharger en is goed voor
340 pk. De S-uitvoering (380 pk)
is er vanaf 104.000 euro en de
V8 S (495 pk) vanaf 140.300 euro.
Lexus laat nieuwe IS
in Detroit debuteren
Lexus onthult op de North Ameri
can International Auto Show in
Detroit de nieuwe IS. Het ex- en
interieur zijn nieuw en geïnspi
reerd op de LF-CC. Designelemen
ten van de Lexus LFA zijn ook in
het ontwerp verwerkt. Er komt
geen stationwagon en ook geen
dieselmotor in het vooronder.
Qoros: Chinese auto's
met Europese inslag
Qoros is een nieuw Chinees auto
merk onder de paraplu van pre-
miummerk Chery, dat streeft naar
Europese modellering. Europese
techneuten trekken de kar. Op de
salon van Genève, in maart 2013,
debuteren de eerste productieau
to en twee conceptmodellen.
Elke twee weken brengen wij op deze
pagina een rubriek over auto-onder
houd, gebaseerd op informatie van
Carsom.nl. Deze week: een garage
voor onderhoud en reparatie kiezen.
door Willem de Volder
Kwaliteit, gevestigd in de
buurt en persoonlijke voor
keur: die zaken geven bij
veel mensen vaak de doorslag bij
de keuze van een garage voor een
onderhoudsbeurt of een reparatie.
Vanzelfsprekend speelt ook de
prijsstelling een rol, maar het be
langrijkste argument is de aanwezi
ge vakkennis. De vierwieler ver
dient immers vakmanschap.
Of de auto enkele maanden oud is
of al enkele jaren dienst doet, op
basis van vertrouwen laat je hem
bij je garage achter. Je gaat er im
mers vanuit dat er met veel toewij
ding aan wordt gewerkt.
Maar wat is nu het verschil tussen
merkdealers, universele garages en
fastfïtters? Bij de merkdealer weet
je dat alle kennis over het eigen
merk aanwezig is. De merkdealer
verkoopt niet alleen auto's van
een bepaald merk (soms ook meer
dere merken), hij is ook specialist
in onderhoud en reparatie. Steeds
vaker zelfs tegen vaste tarieven.
De merkdealer is op de hoogte
van alle ins en outs van zijn huis
merk, heeft alle door de fabriek
voorgeschreven apparatuur in
huis, de meest recente computer
programma's in de werkplaats en
hij maakt gebruik van originele on
derdelen. Bij hen aankloppen voor
onderhoud en reparatie, impli
ceert ook behoud van garantie-
voorwaarden.
Vertrouwen is heel belangrijk bij de
keuze voor een garage, foto WdeV
Bijna zesduizend garages in Neder
land zijn aangesloten bij de Bond
van automobielhandelaren en gara
gehouders: Bovag branchevereni
ging voor garages. Daaronder zijn
merkdealers, maar ook veel univer
sele bedrijven. Alle Bovag-garages
werken volgens voorschriften van
autofabrikanten. Klanten hebben
via Bovag tot drie maanden garan
tie op onderhouds- en reparatie-
werkzaamheden. Bij universele ga
rages wordt doorgaans aan alle
merken auto's gewerkt, soms is
een universele garage wel gespecia
liseerd in een bepaald merk.
Een universele garage werkt behal
ve met originele onderdelen, vaak
ook met universele onderdelen, in
kwaliteit veelal vergelijkbaar met
originele onderdelen. Sommige ga
rages werken samen binnen een
keten (zoals Bosch Car Service,
AD Autobedrijven en Vakgarage).
Voordeel van deze relatief kleine
garages is dat ze samen voordelig
onderdelen kunnen inkopen bij
de groothandel. Ook deze garages
zijn in de meeste gevallen aange
sloten bij Bovag.
Fastfïtters, zoals Kwik-Fit, Profile
Tyrecenter en Carglass, zijn bedrij
ven die zich richten op snelheid.
Ze kunnen (vaak) niet alle typen
reparaties uitvoeren. Voor groot
onderhoud en reparaties is het
vaak beter naar merkdealer of uni
versele (Bovag) garage te gaan.
Op Carsom.nl staan garages die
werken volgens voorschriften van
autofabrikanten. Een offerte aan
vragen, is aan te raden, bijvoor
beeld via bovengenoemde site.
Feiten en cijfers
Modellen
De meest voorkomende modellen
personenauto's in Nederland
(per 1 november 2012)
Top 5 alle leeftijden
VW Golf (hatchback) 237.213
Opel Corsa 228.869
VW Polo 223.158
Opel Astra (hatchback) 146.780
Renault Twingo 130.978
Top 5 ouder dan 10 jaar
VW Golf (hatchback) 139.613
Opel Corsa 124.503
VW Polo 106.202
Opel Astra (hatchback) 100.570
Peugeot 206 75.899
Wilt u voor uw specifieke auto we
ten welke onderhoudskosten u kunt
verwachten? Zie www.carsom.nl
Vanaf 15.990 euro, Prestige 18.990 euro.
Plus: binnenruimte, prijsstelling, motor.
Min: eenvoudige afwerking.
Budgetmerk Dacia heeft een
gigant van een ruimtewagen,
die aanzienlijk minder kost
en eenvoudiger is uitgerust.
Bagage 827-2617 liter.
Gewicht 1090 kg. Benzine
1.2 1,115 pk.
ix20 1.4
CONCURRENT
Regelrechte concurrent van
de B-Max, met normale por
tieren in de basisversie met
een weinig vermogende mo
tor. Bagage 440-1486 liter.
Gewicht 1153 kg. Benzine
1.41, 90 pk.
Plus: ruimteaanbod, kwaliteitsgevoel.
Min: bescheiden motor.
Vjnaf 18.995 euro, Cosmo 22.845 euro.
CONCURRENT
Meriva 1.4 Ecoflex
De nieuwe Meriva is een
stuk groter dan zijn voorgan
ger en concurrenten, maar
dat merk je niet in bagagevo
lume. Bagage 397-1496 liter.
Gewicht 1285 kg.
Benzine 1.4 1,100 pk.
Plus: uitstraling, interieurinrichting.
Min: gewicht.