Van branchelogo tot consumentenkeurmerk i6auto 'Lachende gezichten en nieuwsgierige blikken' DROOMAUTO woensdag 12 december 2012 Het Bovag-keurmerk uitgelegd Het Bovag-keurmerk moet auto kopers zekerheid bieden. Maar wat houdt dit label precies in? Vijf vragen hierover aan Bo- vag-woordvoerder Paul de Waal. door Lucas Boot Vanuit welke gedachte is het Bo vag-keurmerk ontstaan? „Het is nooit een vooropgezet plan geweest om als branche- en werkgeversorganisatie een consu mentenkeurmerk te introduceren. Het idee werd geboren in de jaren zeventig toen het consumentisme opkwam. De burger werd mondi ger en kritischer. Bovag is toen met de BOVAG Garantie geko men. En daarmee werd het logo een keurmerk dat de consument zekerheid bood. Voor Bovag-leden was dit een instrument om zich te onderscheiden van de beunha zen." Waar moet een bedrijf aan voldoen om Bovag-lid te worden? „Het Bovag-keurmerk staat voor een zekere kwaliteit. Niet elk be drijf komt er voor in aanmerking. We hanteren een brede waaier met eisen waar een bedrijf aan moet voldoen om Bovag-lid te worden. We kijken bijvoorbeeld of het bedrijf representatief genoeg is en of de onderhoudswerkplaats compleet en up-to-date is. Er zijn ook gedragsregels. Onze lidmaat- schapsvoorwaarden zijn streng. En volgens sommige ondernemers soms te streng. Maar we willen als Bovag een bepaald kwaliteitsni veau handhaven, zodat je als con sument weet dat het bedrijf waar je je auto koopt betrouwbaar is." Hoe controleren jullie of autobedrij ven nog wel aan de Bovag-eisen vol doen? „We nemen regelmatig steekproe ven. Daarnaast houden we via ons bemiddelingsbureau de vinger aan de pols. Als blijkt dat er een en an der rammelt, sturen wij iemand van onze" buitendienst naar het be drijf toe om poolshoogte te ne- men. Het werkt heel simpel: vol doe je niet langer aan onze. eisen, dan krijg je een waarschuwing. Blijf je volharden, dan word je voorgedragen voor een royement. Gaat een bedrijf heel erg over de schreef bijvoorbeeld door een kilo meterteller terug te draaien, dan halen we per direct het Bo- vag-bord van de muur." Het Bovag-keurmerk betekent stan daard zes maanden garantie. Maar niet elk Bovag-bedrijf geeft die ga rantie. Mag dat? „Een handelaar mag van de garan tie afzien, maar dat moet expliciet met de klant overlegd worden en de garantie moet expliciet worden uitgesloten op de factuur. De klant moet er voor tekenen dat hij afziet van Bovag-garantie. Online wordt vaak geadverteerd met zogenaam de meeneemprijzen waarmee handelaren zich in de markt onder scheiden. En daar zit niet altijd Bo vag-garantie bij. Dat mag dus, maar we hebben het liever niet." Er zijn ook Bovag-bedrijven die wer ken met eigen garantiepakketten of soms drie maanden Bovag-garantie geven. „Bovag-garantie is standaard zes maanden. Korter mag absoluut niet. Als we dat te horen krijgen, foto's Bovag maken we daar meteen werk van. Ik raad kopers in zo'n geval aan om contact met ons op te nemen. Ik zou mijn auto bij zo'n bedrijf niet kopen. Verlengde Bovag-ga rantie geven mag overigens wel, dat is aan de handelaar. Die mag ook eigen garantie hanteren, maar dat geen Bovag-garantie noemen. Als er in de garantieperiode iets mis gaat en de handelaar doet er niets aan, sta je er alleen voor. Dat moeten kopers zich goed realise ren. Handhaaft een Bovag-bedrijf de Bovag-garantie niet, dan zorgen wij voor een oplossing. We heb ben een eigen bemiddelingsbu reau en kunnen als dat nodig is Domino Pimlico, een Mini met een polyester bodykit Wat houdt garantie van Bovag in? Wie een gebruikte auto bij een Bo- vag-garage koopt, heeft recht op zes maanden garantie. De garantie geldt voor verborgen verbreken en voor het herstel van gebreken die ontstaan tijdens de garantieperiode (bij normaal ge bruik). Bijvoorbeeld: u koopt een Bovag-occasion en na drie maan den gaat de koppeling kapot. Dan heeft u recht op reparatie of ver vanging. Ook onderhoudsgevoelige onder delen, zoals remblokken, accu en uitlaat vallen onder de garantie, als ze buiten de reguliere onderhouds- cyclus versleten blijken te zijn. Bovag-garantie telt bij occasions vanaf 4500 euro en gebruikte wa gens onder de 4500 euro waarvan het aankoopbedrag hoger is dan 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde. ook zaken bij de Geschillencom missie Voertuigen aandragen. Bo vag staat garant voor nakoming van de commissie-uitspraken." door Lucas Boot Denk je alle automerken wel zo'n beetje te kennen, word je toch weer verrast door een lezer. Rolf Roozeboom uit Oosterhout mailde. Of we het leuk vonden om een verhaal te ma ken over de Domino Pimlico's van hem en zijn. twee collega-autogek- ken Marco en Edwin (links, en midden). Pimli-wat? Leg dat maar eens uit, Rolf „Domino Cars was een subdivisie van een grote Engel se polyesterfabrikant. De directeur vond het leuk om ook iets met au to's te doen. Ze besloten om po lyester bodykits te maken voor de Mini die je zelf kan monteren op het chassis." Rolf zag de Pimlico voor het eerst toen hij met een Mini in Engeland meedeed aan een toerrally. Hij was meteen verkocht en haalde het wagentje naar Nederland. Laaiend enthousiast showde hij zijn kersverse aanwinst aan zijn Mini-vrienden Marco van Nunen en Edwin van Loenhout. Op hen begon het Pimlico-virus sindsdien langzaamaan meer en meer vat te krijgen. En u raadt het al: zij wil den ook graag zo'n Domino in de garage. Makkelijker gezegd dan ge daan. De wagentjes zijn bijzonder schaars. Dat bracht de drie op het idee om een Domino Pimlico-re- gister op te zetten. „We zijn erg be nieuwd hoeveel andere Pimlico's er nog rondrijden en of we wel licht iets met elkaar kunnen onder nemen. Op dit moment staan er zestien bij ons in het register. Dat wij drie exemplaren bij elkaar heb ben, is uniek. We weten dat er we reldwijd ongeveer honderd body- kits verkocht zijn." Ze zijn zo zeld zaam dat bijna niemand ze her kent. Ook de Engelse douane niet, weten de drie uit ervaring. Edwin: „Toen ik mijn Pimlico vanuit Enge land op de boot wilde zetten, dacht de douanier dat het een Mi ni was. Hij moest eerst een papier winkel uitpluizen voordat-ie de boot op mocht." De douanier fron ste zijn wenkbrauwen, maar vond het wel meteen een geinige auto. „En dat gebeurt overal waar je met de Pimlico komt", zegt Marco. „De meesten weten niet wat voor auto het is, maar je krijgt altijd lachen de gezichten en nieuwsgierige blik ken. Dat maakt het extra leuk om in een Pimlico te rijden." Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modern? Laat het ons weten via contact@buroboot.com foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16