Van branchelogo tot consumentenkeurmerk
i6auto
'Lachende gezichten en nieuwsgierige blikken'
DROOMAUTO
woensdag 12 december 2012
Het Bovag-keurmerk uitgelegd
Het Bovag-keurmerk moet auto
kopers zekerheid bieden. Maar
wat houdt dit label precies in?
Vijf vragen hierover aan Bo-
vag-woordvoerder Paul de Waal.
door Lucas Boot
Vanuit welke gedachte is het Bo
vag-keurmerk ontstaan?
„Het is nooit een vooropgezet
plan geweest om als branche- en
werkgeversorganisatie een consu
mentenkeurmerk te introduceren.
Het idee werd geboren in de jaren
zeventig toen het consumentisme
opkwam. De burger werd mondi
ger en kritischer. Bovag is toen
met de BOVAG Garantie geko
men. En daarmee werd het logo
een keurmerk dat de consument
zekerheid bood. Voor Bovag-leden
was dit een instrument om zich te
onderscheiden van de beunha
zen."
Waar moet een bedrijf aan voldoen
om Bovag-lid te worden?
„Het Bovag-keurmerk staat voor
een zekere kwaliteit. Niet elk be
drijf komt er voor in aanmerking.
We hanteren een brede waaier
met eisen waar een bedrijf aan
moet voldoen om Bovag-lid te
worden. We kijken bijvoorbeeld of
het bedrijf representatief genoeg is
en of de onderhoudswerkplaats
compleet en up-to-date is. Er zijn
ook gedragsregels. Onze lidmaat-
schapsvoorwaarden zijn streng. En
volgens sommige ondernemers
soms te streng. Maar we willen als
Bovag een bepaald kwaliteitsni
veau handhaven, zodat je als con
sument weet dat het bedrijf waar
je je auto koopt betrouwbaar is."
Hoe controleren jullie of autobedrij
ven nog wel aan de Bovag-eisen vol
doen?
„We nemen regelmatig steekproe
ven. Daarnaast houden we via ons
bemiddelingsbureau de vinger aan
de pols. Als blijkt dat er een en an
der rammelt, sturen wij iemand
van onze" buitendienst naar het be
drijf toe om poolshoogte te ne-
men. Het werkt heel simpel: vol
doe je niet langer aan onze. eisen,
dan krijg je een waarschuwing.
Blijf je volharden, dan word je
voorgedragen voor een royement.
Gaat een bedrijf heel erg over de
schreef bijvoorbeeld door een kilo
meterteller terug te draaien, dan
halen we per direct het Bo-
vag-bord van de muur."
Het Bovag-keurmerk betekent stan
daard zes maanden garantie. Maar
niet elk Bovag-bedrijf geeft die ga
rantie. Mag dat?
„Een handelaar mag van de garan
tie afzien, maar dat moet expliciet
met de klant overlegd worden en
de garantie moet expliciet worden
uitgesloten op de factuur. De klant
moet er voor tekenen dat hij afziet
van Bovag-garantie. Online wordt
vaak geadverteerd met zogenaam
de meeneemprijzen waarmee
handelaren zich in de markt onder
scheiden. En daar zit niet altijd Bo
vag-garantie bij. Dat mag dus,
maar we hebben het liever niet."
Er zijn ook Bovag-bedrijven die wer
ken met eigen garantiepakketten of
soms drie maanden Bovag-garantie
geven.
„Bovag-garantie is standaard zes
maanden. Korter mag absoluut
niet. Als we dat te horen krijgen,
foto's Bovag
maken we daar meteen werk van.
Ik raad kopers in zo'n geval aan
om contact met ons op te nemen.
Ik zou mijn auto bij zo'n bedrijf
niet kopen. Verlengde Bovag-ga
rantie geven mag overigens wel,
dat is aan de handelaar. Die mag
ook eigen garantie hanteren, maar
dat geen Bovag-garantie noemen.
Als er in de garantieperiode iets
mis gaat en de handelaar doet er
niets aan, sta je er alleen voor. Dat
moeten kopers zich goed realise
ren. Handhaaft een Bovag-bedrijf
de Bovag-garantie niet, dan zorgen
wij voor een oplossing. We heb
ben een eigen bemiddelingsbu
reau en kunnen als dat nodig is
Domino Pimlico, een Mini met een polyester bodykit
Wat houdt garantie
van Bovag in?
Wie een gebruikte auto bij een Bo-
vag-garage koopt, heeft recht op
zes maanden garantie.
De garantie geldt voor verborgen
verbreken en voor het herstel van
gebreken die ontstaan tijdens de
garantieperiode (bij normaal ge
bruik). Bijvoorbeeld: u koopt een
Bovag-occasion en na drie maan
den gaat de koppeling kapot. Dan
heeft u recht op reparatie of ver
vanging.
Ook onderhoudsgevoelige onder
delen, zoals remblokken, accu en
uitlaat vallen onder de garantie, als
ze buiten de reguliere onderhouds-
cyclus versleten blijken te zijn.
Bovag-garantie telt bij occasions
vanaf 4500 euro en gebruikte wa
gens onder de 4500 euro waarvan
het aankoopbedrag hoger is dan
35 procent van de oorspronkelijke
cataloguswaarde.
ook zaken bij de Geschillencom
missie Voertuigen aandragen. Bo
vag staat garant voor nakoming
van de commissie-uitspraken."
door Lucas Boot
Denk je alle automerken wel
zo'n beetje te kennen,
word je toch weer verrast
door een lezer. Rolf Roozeboom
uit Oosterhout mailde. Of we het
leuk vonden om een verhaal te ma
ken over de Domino Pimlico's van
hem en zijn. twee collega-autogek-
ken Marco en Edwin (links, en
midden). Pimli-wat? Leg dat maar
eens uit, Rolf „Domino Cars was
een subdivisie van een grote Engel
se polyesterfabrikant. De directeur
vond het leuk om ook iets met au
to's te doen. Ze besloten om po
lyester bodykits te maken voor de
Mini die je zelf kan monteren op
het chassis."
Rolf zag de Pimlico voor het eerst
toen hij met een Mini in Engeland
meedeed aan een toerrally. Hij
was meteen verkocht en haalde
het wagentje naar Nederland.
Laaiend enthousiast showde hij
zijn kersverse aanwinst aan zijn
Mini-vrienden Marco van Nunen
en Edwin van Loenhout. Op hen
begon het Pimlico-virus sindsdien
langzaamaan meer en meer vat te
krijgen. En u raadt het al: zij wil
den ook graag zo'n Domino in de
garage. Makkelijker gezegd dan ge
daan. De wagentjes zijn bijzonder
schaars. Dat bracht de drie op het
idee om een Domino Pimlico-re-
gister op te zetten. „We zijn erg be
nieuwd hoeveel andere Pimlico's
er nog rondrijden en of we wel
licht iets met elkaar kunnen onder
nemen. Op dit moment staan er
zestien bij ons in het register. Dat
wij drie exemplaren bij elkaar heb
ben, is uniek. We weten dat er we
reldwijd ongeveer honderd body-
kits verkocht zijn." Ze zijn zo zeld
zaam dat bijna niemand ze her
kent. Ook de Engelse douane niet,
weten de drie uit ervaring. Edwin:
„Toen ik mijn Pimlico vanuit Enge
land op de boot wilde zetten,
dacht de douanier dat het een Mi
ni was. Hij moest eerst een papier
winkel uitpluizen voordat-ie de
boot op mocht." De douanier fron
ste zijn wenkbrauwen, maar vond
het wel meteen een geinige auto.
„En dat gebeurt overal waar je met
de Pimlico komt", zegt Marco. „De
meesten weten niet wat voor auto
het is, maar je krijgt altijd lachen
de gezichten en nieuwsgierige blik
ken. Dat maakt het extra leuk om
in een Pimlico te rijden."
Heeft u ook een bijzondere auto? Klas
siek of modern? Laat het ons weten
via contact@buroboot.com
foto Lucas Boot