en dicht langs de werkelijkheid 'Ik mocht tegen niemand iets zeggen en heb me met mijn vrouw woensdag 12 december 2012 toen maar in de drank gestort' 11 A.F.Th. van der Heijden, schrijver geruchtmakende overlijden van kraker Hans Kok in een Amster damse politiecel. Van der Heijden behoort tot de eerste generatie auteurs die de oor log niet heeft meegemaakt. Omdat de oorlog juist het thema was in het werk van veel van zijn grote voorgangers als Mulisch en Wol kers, werd zijn generatie aanvanke lijk geacht weinig te vertellen te hebben. Het tegendeel bleek ech ter het geval te zijn. Van der Heij den ontpopte zich als een meester lijk verteller, de grootste van zijn generatie. Zijn boeken, en niet alleen in de cyclus van de De tandeloze tijd, hebben een hoog autobiografisch karakter, maar als weinig andere auteurs weet Van der Heijden met zijn enorme verbeeldingskracht, zijn barokke stijl en zijn overvloe dige symboliek de werkelijkheid naar eigen hand te zetten en naar een hoger plan te tillen. Ook in andere, losstaande romans schuurt hij steeds dicht langs de werkelijkheid. Zo portretteert hij in De sandwich twee jeugdvrien den die zelfmoord hadden ge pleegd. In andere romans bezingt hij eveneens vaak de doden die in zijn omgeving vielen, zoals in Weerborstels, het Boekenweekge schenk van 1992, waarin het leven van een roekeloze neef wordt her dacht. Uitermate wrang is het gedenk boek Asbestemming over zijn va der, later gevolgd door een veel korter, maar ook veel liefdevoller portret van zijn overleden moe der. Er zijn weinig auteurs bij wie de dood zo'n nadrukkelijke rol speelt als bij Van der Heijden. Meer dan eens is hij een 'requiem- kunstenaar' genoemd. Na De tandeloze tijd begon Van der Heijden met een andere romancy clus, De SAovo tapes, waarin hij het supportersgeweld tussen Ajax en Feyenoord vergelijkt met een klas sieke Griekse tragedie. Ook dat is een uitdijend project, waarvan het drama in Het schervengericht zich uitstrekt naar de moordpartij door Charles Manson in de Verenigde Staten. Van der Heijden is gehuwd met Mirjam Rotenstreich, die eveneens literair auteur is. Hun zoon Tonio overleed in het Als hij dacht klaar te zijn, haalde hij zijn manuscript soms weer weg bij de uitgever omdat er nog iets bij moest. Het derde boek van De tandeloze tijd ging op die manier bestaan uit twee vuistdikke delen: Het Hof van Barmhartigheid en Onder het plaveisel het moeras. Het succes van De tandeloze tijd was voor een deel ook toe te schrij ven aan het feit dat hij als schrijver de gevoelens wist te vangen van zijn leeftijdsgenoten, aan te dui den als een 'lost generation' van hippies en andersoortige lanterfan ters in achtereenvolgens Geldrop, Nijmegen en Amsterdam. Het waarschijnlijk beste boek van de cyclus, Advocaat van de hanen, schreef hij naar aanleiding van het voorjaar van 2010 na een verkeers ongeluk in Amsterdam. Zijn vader publiceerde een jaar la ter over hem de gelijknamig re quiemroman, die dit jaar werd be kroond met de Libris Literatuur prijs en de NS Publieksprijs. Het is het boek dat hij nooit heeft willen schrijven, maar het moest, omdat hij niet anders kon. Sinds kort heeft Van der Heijden het werk weer opgepakt aan de nog altijd niet voltooide cyclus De tandeloze tijd. Ten minste een van de vervolgdelen zal zich weer af spelen in Geldrop. Het gaat om een oorlogsgeschiedenis. zie onze website:cultuur A.F.Th, van der Heijden over zijn laatste boek Tonio' foto Sander Nieuwenhuys

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11