De bootman moet wachten Ondernemers zetten dorp op de kaart 20|ieeiand Handgemaakte stallen op historische locatie Mega-kerstboom en kerstmarkt in Breskens dinsdag 11 december 2012 z De PZC brengt in de serie Vrijbuiters portretten van mensen die kiezen voor een leven in de buitenlucht, op land of water. Vandaag: de bootlieden. Hij volgt ook een opleiding als roerganger, de wielman. Veiligheid staat altijd voorop, maar gevaarlijke situaties kunnen zich altijd voordoen. Zelf zijn Kees en Patrick nooit tussen wal en schip terecht gekomen. Een colle ga wel, enkele jaren geleden in Sluiskil. Hij wilde een tros pakken, de grond was bevroren, hij gleed uit en ging kopje onder het water in. „Dit werk is niet moeilijk, maar wel gevaarlijk," zegt Patrick. „Even verstappen kunnen wij ons niet veroorloven, dan val je het water in. Routine is verraderlijk. Je moet blijven opletten. Als een tros breekt en die zwiept tegen je knie, dan kun je werken verder verge ten." Vakmanschap speelt hierbij ook een rol. Patrick: „Wan neer je merkt dat er span ning komt op het touw rond de bolder en het kraakt, dan moet je zorgen dat je buiten de breeklijn van de tros blijft." Kees: „Een tros die kraakt is niet te vertrouwen. Een staaldraad waarschuwt tevo ren, gaat rafelen. Dan weet je ge noeg." Kees is nog van de oude stempel. Veertig jaar in dienst bijna. Nee, de roeisloepen heeft hij niet meer meegemaakt. De sfeer van toen wel. Die was beladen, een heftige concurrentiestrijd. De eerste dienstverleners aan de schepen wa ren vissers en familie van loodsen. Het baantje ging over van vader op (schoon)zoon. Dat werd een recht. Intriges bleven niet uit, ont aardden soms in geweld. Zo erg heeft Kees het niet meegemaakt. Waarom voor dit leven gekozen? Patrick ging als jongetje al op zijn fiets naar de sluizen om te kijken naar de werkzaamheden van zijn vader. Spannend. Kees: „Ik stond te sturen, met hem naast me, op een veilige afstand." Toch wist Pa trick na de Mulo niet welk beroep te kiezen. Zijn vader Kees, zoon van een krui denier, had hetzelfde probleem. Met Mulo en middenstandsdiplo ma kwam hij als aspirant-schrijver bij de belastingdienst. Daarop volg de militaire dienst. In 1973 zwaai de hij af en kwam hij bij de boot lieden. Na een week was hij boot man. Schepen vastmaken en ont- Anita van Hoeve en haar man Jan met enkele handgemaakte kerststallen uit Israel. foto Peter Nicolai door Frank Gijsel SLUIS - Aan het Jaagpad in Sluis vindt tot en met zaterdag een bij zondere kersttentoonstelling plaats. Onder de naam 'Stallen in de stal' worden uit de hele wereld afkomstige kerststallen en handge maakte kerstkaarten getoond. Ook de locatie is bijzonder: de exposi tie vindt plaats in het in ere her stelde, oude bedrijfsgebouw van het voormalige steenovencomplex. Initiatiefneemster is Anita van Hoeve. Ze heeft in Voorschoten een importbedrijf onder het Fair Trade label en leidt er een Wereld winkel. Van Hoeve denkt erover haar bedrijf naar Sluis te verplaat sen. „Mijn ouders woonden in Sluis langs de vaart op de plaats van de voormalige steenoven. Mijn vader - beter bekend als Wil lem Vis - was melkboer. Na het overlijden van mijn ouders is het huis verkocht. Mijn man en ik heb ben de grond en de oude koeien stal geërfd. De koeienstal was des tijds het bedrijfsgebouw van de oude steenoven", vertelt Anita. Begin vorige eeuw werden langs de voormalige Zwingeul veel steen ovens gebouwd. De klei uit die geul was immers makkelijk te ver krijgen. Het complex bij Sluis was in Belgische handen. Toen in de ja ren dertig de productie fors terug liep, werd het gesloten. De oven werd gesloopt en ook de grote schoorsteen ging tegen de vlakte. Andere gebouwen bleven nog ja ren dienst doen. Anita: „Mijn ouders kochten een deel van het land in 1937 en bouwden een nieuw huis op de fundamenten van de oven. De voormalige paar denstal werd tot in de jaren tach tig van de vorige eeuw gebruikt als koeienstal. We hebben die in de laatste twee jaar grondig opge knapt en de buitenkant in de oor spronkelijke staat terug gebracht. De oude boomgaard is eveneens opgeknapt De oude bomen zijn gesnoeid en nieuwe zijn aange plant. Het weiland is hetzelfde ge bleven: hobbelig en de sporen van de oude steenbakkerij zijn nog dui delijk zichtbaar." Anita Visser organiseert in Voor schoten in de adventstijd jaarlijks een grote verkooptentoonstelling van kerststallen. „We dachten dat dit misschien voor Sluis ook wel iets zou zijn. We hebben er de ruimte voor op een bijzondere lo catie. Er zijn heel veel kerststallen uit verschillende landen en van verschillende materialen. Bijvoor beeld jute uit Bangladesh, schelp uit de Filippijnen, keramiek uit Pe ru, olijfhout uit Bethlehem. Naast de stallen zijn ook ballen, engelen, kerstkaarten en kerstversiering te zien." De expositie aan het Jaagpad 6 is tot en met zaterdag 15 december dagelijks te bezoeken tussen 12.00 en 17.00 uur. Toegang is gratis. En nu maar wachten. Kees en Patrick de Smidt van de Verenigde Bootlieden hebben het Zweedse vrachtschip TransFalcon vastgemaaktbij de Westsluis in Terneuzen. De tijd om te schutten is afhankelijk van de waterstand. Momenteel onge veer vier meter hoogteverschil. Ruim twintig minuten. Geduld is een schone zaak. Moet je wel kun nen opbrengen. Kees (60) en Patrick (37) de Smidt weten niet beter. Vanaf de kade gooien ze een touw met een haak je omhoog naar een bemannings lid, dat op het zeeschip staat te wachten. Hij bevestigt het haakje aan de tros. Patrick kan inhalen, belegt de tros aan de bolder. Met de hand. Bij zware trossen, zoals stalen kabels, wordt een vorkhef truck met een winch ingeschakeld. Een eigen vinding. „Vroeger had den we daar drie tot vier mensen voor nodig. Zwaar trekken", zegt Kees. Doorgaans werken ze niet samen, vader en zoon, omdat ze in een an dere ploeg zijn ingedeeld. Maar voor deze gelegenheid, vooruit Kunnen ze elk hun verhaal doen. •Twee generaties. Een wereld van verschil en toch weer niet. Een apart volkje, die bootmannen. Let wel bootman en geen boots man. Patrick zegt het nog maar eens nadrukkelijk. Een bootsman is de hoogste onderofficier van de bemanning bij de koopvaardij. Een bootman helpt bij het aanleg gen en afmeren van zeeschepen. Oorspronkelijk. De functie is in middels uitgebreid met tal van aan verwante taken, die voorheen door anderen werden verricht: de sloeproeier, tijman, slikloods, wiel man. Een uitgebreid pakket. Soms ben je schipper, dan weer taxi chauffeur. Heel afwisselend. „Dat maakt het juist leuk," zegt Patrick. door Martijn de Koning RETRANCHEMENT - Twee camping houders uit Retranchement wer ken aan de totstandkoming van een 'interactieve wandelroute' in en rond het dorp. Jolanda van de Vijver (Den Molinshoeve) en Ma- thilde Buijsse (De Couter) hopen dat de bijbehorende, informatieve kaart al komend zomerseizoen gra tis verkrijgbaar is. Het initiatief komt voort uit een opdracht die het tweetal kreeg als deelnemers aan de cursus 'Gast vrouw van de Zwinstreek'. Daarin leren recreatieondernemers van beide kanten van de grens over de historie van de regio, streekproduc ten en bezienswaardigheden. Ze kunnen daardoor hun gasten beter informeren en naar elkaar verwij zen. Een cursusopdracht om een arrangement te bedenken, leidde tot het concrete plan voor de wan delroute. Het plan van Van de Vij ver en Buijsse was tijdens de cur sus één van de drie winnende ont werpen. Mensen naar de directe omgeving trekken, dat zou het doel moeten zijn van de recreatieondernemers aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust, vindt het duo. „Of ze nu bij ons op de camping staan of ergens anders, is niet het belangrijkste. Als ze terug thuis positief praten over Retranchement, wordt het hier alleen maar drukker. En daar profiteren we allemaal van." In dat licht maakten de camping houders ook de wandel- en fiets kaart. De basis wordt gevormd door een 'gewone' wegen- en pa- denkaart van Retranchement en omgeving. Ook een stukje België staat erop. „Veel kaarten houden op bij de grens", geven Van de Vij ver en Buijsse aan. „Vanuit het oogpunt van een bezoeker van de streek is dat eigenlijk vreemd." Op de kaart komt verder informa tie over bedrijven, landschap, na tuur (zoals boomkikkers) en cul tuurhistorie (onder meer de ves- tingswallen). Ook de bezienswaardige gebou wen in het dorp (zoals molen en kerk) krijgen aandacht. Verder staat er uitgebreide informatie op over praktische zaken als buslij nen, de veerdienst Breskens-Vlis- singen, wandel- en fietsmogelijkhe- den, oplaadpunten voor electri- sche fietsen en locaties van hartde- febrillators. Speciale vragen en op drachten voor kinderen moeten de kaart en daarmee de omgeving ook voor jonge gasten 'beleefbaar' maken. De kaart is bedoeld voor alle be zoekers én inwoners van de streek, en ligt straks gratis bij onderne mers en de VW. Buijsse en Van de Vijver hopen dat de pakweg dertig ondernemers in en rond Re tranchement' een steentje willen bijdragen aan de bekostiging van het project. Daarnaast gaan ze op zoek naar sponsors. BRESKENS - Breskens staat eind de ze week in het teken van kerst. Donderdagmiddag om 14 uur ver sieren de kinderen van de basis scholen de grote kerstwensboom op het Spuiplein. De brandweer komt met een ladderwagen assiste ren. In de twaalf meter hoge boom branden 5000 lampjes. Zondag 16 december wordt op het zelfde Spuiplein een kerstmarkt ge houden. Die duurt van 10 tot 18 uur. Er wordt een kerstbeeld van beeldhouwer en pastoor Omer Gielliet verloot. Bressiaanders die hun huis het mooist hebben ver sierd en verlicht kunnen een geld prijs winnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 58