21 dinsdag 11 december 2012 Wie ooit wel eens in noord- Frankrijk bij de bron van de Schelde is geweest, kan zich haast niet voorstellen dat uit dat beekje het water stroomt dat tussen Vlissingen en Breskens in de Noordzee uitmondt. De (Wester) Schelde is een echte rivier, al is de getijdebeweging tot diep in Vlaanderen merkbaar. Daar waar de Vlamingen het over de Zeeschelde hebben - vanaf Gent tot de Nederlandse grens - is sprake van een mengeling van zoet en zoutwater. Dergelijke overgangsgebieden zijn voor natuurontwikkeling altijd heel interessant. De laatste decennia is de Westerschelde uit het oogpunt van de natuur toch interessanter geworden. Het is niet langer meer het groot ste open riool van west-Europa, waar de riolen van de Vlaamse grote steden en het ongezuiverde afvalwater van fabrieken en bedrijven ongestoord in werden geloosd. De komst van zeehonden betekent dat er weer voedsel voor deze dieren is en die vissen kunnen er alleen leven als het water schoner is geworden. De Hooge Platen voor Breskens en Hoofdplaat zijn uit gegroeid tot een van de belangrijkste broedgebieden van dwergstem, visdief en grote stern in Nederland. En als natuurgebied kunnen de slikken en schorren van het land van Saeftinge natuurlijk ook niet over het hoofd worden gezien. Toch blijft de Westerschelde onmiskenbaar ook de rivier die langs het Sloegebied met zijn fabrieken en langs Dow in Terneuzen naar het Antwerpse havengebied stroomt. De link met de industrie is niet te ontkennen. Door de drukke scheepvaart voelen de meeste zeilers er niet veel voor voor om een tochtje over de rivier te maken. Het is een van de drukst bevaren wateren ter wereld. Veel is er ook niet te zien, want je kijkt al snel tegen hoge dijken aan. Die grom zeeschepen horen natuurlijk ook bij het beeld van de Westerschelde.Traag lijken ze door het water te glijden. Wie in het kantoor van aannemingsbedrijf Van der Straaten in Hansweert zit, ziet die schepen soms recht op zich afkomen. De eerste keer vraag je je af of dat wel goed gaat. Ook op de dijk bij Bath lijk je de schepen aan te kunnen raken. Nu het met de waterkwaliteit van de Westerschelde goed lijkt te gaan, doemt er weer een ander probleem. De Westerschelde is van grootbelang voor de bereikbaarheid van de Antwerpse haven. Sinds de Belgische Opstand van 1830 liep de toegang tot de Antwerpse haven weer via, vanuit Belgisch perspectief gezien, buitenlands grondge bied. In het Verdrag van Londen van 1839, waarin Neder land de Belgische onafhankelijkheid erkende, werd daarom in artikel IX vastgelegd, dat Nederland de vrije doorvaart diende te garanderen tussen de Noordzee en de haven van Antwerpen over de Westerschelde. Tussen Nederland en België bestaan sindsdien wrijvingen over het verdiepen en verbreden van de toegang tot de Antwerpse haven. Zo is er de Belgische wens van een voortdurende verdie ping van de rivier om de haven van Antwerpen toeganke lijk te kunnen maken voor steeds dieper stekende schepen. Dat is niet helemaal zonder risico. In het Bekken paspoort voor de Zuidwestelijke Delta wordt geconstateerd dat er steeds steilere geulwanden ontstaan. Door de natuurlijke uitbochting van geulen komt de stabiliteit van de geul- wanden grenzend aan de dijken in het geding. Maar ook het nog aanwezige meergeulensysteem van het bekken loopt een risico, door het verruimen van de vaargeulen ter plaatse van de natuurlijke drempels in de Westerschelde. Rond het begin van de jaartelling was er nog geen sprake van een Wester- en Oosterschelde. Maar de voortdurende aanslagen van de zee op de toenmalige Zeeuwse kust zorgden ervoor dat enkele geulen ontstonden die in de verte wel wat weg hadden van de contouren van Ooster- en Westerschelde. Rond 1300 werd dat beeld versterkt. En met de Sint Felixvloed in 1421 werd de basis gelegd voor een patroon van stromen waarbij de Ooster- en Westerschelde voor Bergen op Zoom met elkaar in verbinding stonden. Pas veel later met de aanleg van de Kreekrakdam in 1867 stroomt het water uit noord-Frankrijk min of meer volgens het huidige tracé van de Westerschelde naar de Noordzee. Van 'hoog' in noord-Frankrijk naar 'laag' de Noordzee in. René Schrier Colofon Buiten Bewegen: verschijnt elke dins dag als bijlage bij de PZC en BN/DeStem Buiten Bewegen is een bijlage over leven en bewegen in Zeeland U kunt ons informeren: e-mail: buiten@pzc.nl website: www.pzc.nl postadres: PZC o.v.v. Buiten Postbus 914330 AB Middelburg telefoon: 0118 434010 Coördinatie: Jan van Damme telefoon: 0118 434014 mobiel: 06 542 671 57 e-maïl: J.vandamme@pzc.nl Vormgeving: Kees Lammers Advertenties: Verkoopteam Zeeiand telefoon: 0118 434070 teamzeeland@pzc.n! foto's Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 34