B02 stimuleert
Zeeuws-Vlaanderen
|§|deOndernemer 8 december 2012
Evenement B02
T
concepten ontwerp drukwerk printservice belettering textieldruk
GRAFIMEDIA^ft
Middelburg Vlissingen www.grafimediapartners.nl concept vorm druk - -
Als vanouds was het weer erg druk.
Een oplossing voor alle proble
men in en om de Westerschelde,
is populair samengevat de kern
van een ingrijpend plan van de
Goese ondernemer Rein van
Vliet. Zijn schets voor een
waterkering in de monding van
de Westerschelde met twee
imposante zeesluizen en twee
eilanden voor de ontwikkeling
van recreatie, natuur en industrie
krijgt op de jaarlijkse netwerkbij
eenkomst van Junior Kamer
Zeeuws-Vlaanderen de prijs
van meest baanbrekend project.
Tekst: Peter Oggel
TERNEUZEN - De provincie Zee
land zet zich sinds dit jaar in de markt
met de promotiecampagne Land in
Zee. Rein van Vliet (63), onderne
mer te Goes, heeft die slogan heel let
terlijk genomen.
Droombeeld of werkelijkheid, is de
vraag. Maar zeker is dat Van Vliet op
de laatste dag van november in Ter-
neuzen aan boord van het partyschip
OceanDiva zijn toehoorders -een ge
zelschap van zeshonderd
Zeeuws-Vlaamse managers en onder
nemers- heeft verbaasd, verbijsterd én
gestimuleerd.
De Goese ondernemer, in het dage
lijks leven eigenaar van het organisa
tiebureau Event Service Center, speel
de op de netwerkbijeenkomst B02
-Business Opportunities- de rol van
industrieel visionair, tegenover outsi-
de-the-boxdenkers Bertus van der
Tuuk (toeristisch adviseur) en Michel
van Schaik (directeur gezondheids
zorg Rabobank)Opdracht aan het
drietal: bedenk op elk vakgebied een
innovatieve visie, toepasbaar in
Zeeuws-Vlaanderen.
Van het trio was het plan van Van
Vliet zonder meer buiten alle gebaan
de paden, precies naar de opdracht
van Junior Kamer Zeeuws-Vlaande
ren. Voortbordurend op het 'Florida
van Nederland' schetste Van Schaik
met als thema 'Zeeuws-Vlaanderen
verzilver(t)d' de ontwikkeling van vi-
Rein van Vliet krijgt de bloemen. Foto's: Mark Neelemans
tale (zorg)gemeenschappen; Van der
Tuuk ziet de kracht van het
Zeeuws-Vlaamse en Vlaamse toeris
me over pakweg dertig jaar terug in
het toeristisch GezondZijnCentrum
Vitaness.
Min of meer als thuisspeler droomt
Van Vliet al geruime tijd van een wa
terkering in de monding van de Wes
terschelde, pakweg tussen Vlissingen
en Breskens. Een oplossing voor alle
problemen, legden hij en zijn kom
paan Levien de Putter van Architec
ten Alliantie op basis van een artists
impression uit. Het plan, in een no
tendop: twee zeesluizen voor door
gang van de scheepvaart op Vlissin-
gen-Oost, Terneuzen, Gent en Ant
werpen en twee kunstmatige eilanden
voor de ontwikkeling van jachtha
ven^), natuurgebieden, recreatiewo
ningen en hotels, industriegebieden
en containerterminals en een wind
en/of getijden-
energiepark.
Het plan
valt let
terlijk als
een puz
zel in el-
ren nu 50.000 schepen per jaar de
Westerschelde, we willen dat aantal
opvoeren naar 70.000. Ook de Vlaam
se havens zullen afsluiting niet erg op
prijs stellen..."
Die waarschuwing neemt niet weg
dat ondernemend Zeeuws-Vlaande
ren in ruime meerderheid Van Vliet
de prijs voor beste visie toekent. 'The
sky is the limit', oordeelt het publiek
naar het thema van het netwerkevent.
Het levert hem een arrangement bij
het twee-sterrenrestaurant De Krom
me Watergang in Slijkplaat op. En
ook: het is de bedoeling dat zijn plan
of delen daarvan in het komende jaar
op haalbaarheid worden getoetst.
Overigens moeten studenten ook aan
de slag met de visies van Van der
Tuuk en Van Schaik.
Voorzitter Ilse de Smit van de organi
serende B02-commissie is tevreden.
Met haar team heeft ze op basis van
een nieuw concept -als opvolging
van BOV, BOS en BOOST- een jaar
aan de voorbereiding van de netwerk
bijeenkomst gewerkt. Een bijzondere
bijeenkomst bovendien: het was pre
cies de twintigste editie van het evene
ment.
De drie visionairen hebben haar niet
teleurgesteld, integendeel. "We ho
pen nu op een spin-off voor
Zeeuws-Vlaanderen. Kansen zijn er
wel degelijk, is vanavond weer geble
ken. Wie hoog mikt, kan hoog eindi
gen."
En daarna bleef het aan boord van de
OceanDiva nog lang onrustig.
kaar, vinden Van Vliet en De Putter.
De waterkering -met een weg tevens
tweede verbinding tussen
Zeeuws-Vlaanderen en Midden-Zee
land- maakt de Westerschelde getij
loos ontpolderen, baggeren, dijkver
hogingen? Niet meer nodig, zegt Van
Vliet. De nautische veiligheid op de
drukke Westerschelde? Beter, meent
hij. Een waterkering bij Antwerpen?
Overbodig. Risico's op overstromin
gen door stijging van de zeespiegel?
Niet meer aan de orde.
"Mooi hé", wijst Van Vliet
zijn gehoor op de architectoni
sche impressie van zijn geestes
kind. Niettemin blijft hij als on
dernemer reëel.
"Dit kost waanzinnig veel
geld", meldt hij, vrijwel zeker
ten overvloede. Niettemin
ziet hij voldoende kansen via
publiek-private samenwer
king, een zogeheten PPS-con-
structie, waarin ook de Vlamingen
kunnen participeren. Tja, die Vlamin
gen, monkelt topman Hans van der
Hart van Zeeland Seaports. Als panel
lid is hij gevraagd plannen te becom
mentariëren. "Met afsluiting van de
Westerschelde wordt de bereikbaar
heid van de havens wel erg beperkt",
voorziet hij minstens onaanvaardbare
wachttijden bij de sluizen. "Er passé-