Terug naar de gouden eeuw Wie wint de laatste dancebattle? kijktip zondag, 20.00 uur \~M L I aten we blij zijn met el kaar! Laten wij optimis tisch zijn! Laten we zeg gen: Nederland kan het weer! Die VOC-menta- liteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?" Het was deze uitspraak van toen malig premier Jan Peter Balkenen de die Hans Goedkoop een paar jaar geleden op het idee bracht een reeks documentaires te maken over 'een zinderende eeuw met een bloeiende wereldhandel'. Maar in Goedkoops eigen program- ipma Andere tijden, dat de geschiede- djpis van de twintigste eeuw behan delt, paste het idee niet. Goedkoop maakte de NTR en de VPRO enthousiast en kreeg groen licht voor een kolossaal project, dat uiteindelijk 1,7 miljoen euro Jkostte. Dat noemt de programma- Rnaker 'stoer' voor een tv-serie jgjover een tijd waarvan géén bewe gende archiefbeelden beschikbaar zijn. Hij is trots dat het project in Ijkrisistijd toch van de grond kwam, ^net behulp van fondsen. „En-dat past wel bij de gouden eeuw, want niet alles was goud wat er blonk. Er was armoe en oorlog. Maar ook dynamiek. Lak aan alles hebben :n gewoon doen", zegt Goedkoop n het Amsterdam Museum, waar Vanaf 13 december een tentoonstel ling begint met de titel De gouden eeuw, proeftuin van onze wereld. Goedkoop reisde voor de serie on der meer naar Indonesië, op zoek naar restanten van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), de eerste echte multinational. In gezelschap van historicus Menno Witteveen vond Hans Goedkoop in de sloppenwijken buiten Ja karta een vervallen en overwoe kerd fort van de oorlogszuchtige Nederlanders. Met grof geweld dwongen de Nederlanders immers ëen monopolie in de specerijen- handel af. Diep onder de indruk doolde Goedkoop door het fort dat Jan Pieterszoon Coen stichtte. Het verdedigingswerk heeft een vreemde schoonheid, vindt hij. „Het fort is overwoekerd door wor- :els en verstopt achter een bana nenplantage van de sloppenwijk bewoners. Een deel van het fort was al gesloopt, er moest een snel weg doorheen. Indonesiërs heb ben weinig historisch besef." In de serie De gouden eeuw ziet de kijker Goedkoop in een heel ande re rol dan in Andere tijden. „Bij An dere tijden ben ik niet de maker, al leen presentator. Deze serie heb ik zelf bedacht. Van begin tot eind is dit mijn project en dat maakt het sen stuk minder veilig, kwetsbaar der. Ik voel me bevoorrecht dat ik dit mag doen. Ik probeer in de reeks het oor en het oog van de kij- „ker te zijn, op zoek naar het ver fhaal dat ik zelf ook niet ken. „Bij Andere tijden zijn de bewegen- Voor kinderen komt de gouden eeuw tot leven in de familieserie Welkom in de gouden eeuw. foto CPD Na De oorlog (2009) en De slavernij (2011trakteren de NTR en de VPRO de kijkers de komende dertien weken op een derde geschiedenisserie. De gouden eeuw mag in deze reeks geschiedenisprogramma's best het meest ambitieus worden genoemd, door Nico Postma de archiefbeelden een kant-en-kla- re tijdmachine. Bij gebrek aan be wegende beelden van de zeven tiende eeuw spreken we nu met deskundigen of bezoeken we plek ken die de geschiedenis nog ade men, zoals het standbeeld van Coen in Hoorn. „Het was moeilijk er in hapklare brokken een verhaal met persona ges van te maken. Er zijn bijvoor beeld wel brieven bewaard van Coen, maar het is lastig in zijn we reld binnen te dringen." Goedkoop zag zijn project groeien en uitdijen als een sneeuwbal. „Al pratende leek het ons leuk de tv- MEER GOUDEN EEUW. serie uit te breiden met een ten toonstelling, een website, lezingen en een boek. Je gooit wat lijntjes uit in de verwachting dat ze niet al lemaal zullen bijten, maar het ge beurde wel. In dit geval kwam het allemaal van de grond." Een van de uitdagingen van Goed koop was in de serie een moraal te verwerken, een link te maken tus sen heden en verleden. „In ge sprek met Menno Witteveen, die behalve historicus ook investeer- der is, kwamen we erachter dat het bedrijf VOC te ver ging, dat de bestuurders boven de wet ston den. Je zou kunnen stellen dat de zeventiende eeuw naast innovatie ook bederf in het bedrijfsleven bracht. Gezien de crisis van nu, zit ten we daar nog steeds mee. Dat is zo mooi van geschiedenis. Het wordt twee keer zo mooi als het vandaag de dag nog leeft." Voor de kinderen komt de gouden eeuw morgen (zondag) al tot le ven in de familieserie Welkom in de gouden eeuw. Het is een achtdelige reeks van de NTR, met historische en humori- sche sketches. Cabaretier Plien van Bennekom speelt hierin de rol van televisie presentatrice Dorine Goudsmid, die elke week een andere beroemd heid uit de gouden eeuw op de bank ontvangt. Haar eerste gast is Jan Pieterszoon Coen (Hans Res ting)Ook Hendrikje Stoffels (Lies Visschedijk), Johan van Oldenbar- nevelt (Kees Hulst) en Hugo de Groot (Porgy Franssen) komen langs, evenals Michiel de Ruyter, Maarten Tromp, Willem Barentsz prins Frederik Hendrik en Amalia van Olms. „Ik wil dat de kijkers de hoofdper soon door de uitzending leren ken nen", zegt regisseur en scriptschrij ver Niek Barendsen. „Alle sketches berusten op waarheid." De gouden eeuw. Vanaf komende dinsdag (11 december), Neder land 2, 20.30 uur. Welkom in de gouden eeuw. Vanaf morgen (zondag 9 december), Nederland 3,18.30 uur. Reageren? media@depersdienst.nl Op www.goudeneeuw.nl verschijnt achtergrondinformatie over de gelijknamige tv-serie en kunnen bezoekers dipjes terugkijken. Een onderdeel van de site is de 'Gouden eeuw krant', die vanaf 11 december 104 maal verschijnt. Elke dag brengt de krant nieuws uit een jaar van de gouden eeuw. Het Amsterdam Museum opent op 13 december de tentoonstelling De gouden eeuw, proeftuin van onze wereld. De expositie vertelt het verhaal van deze turbulente eeuw met de nieuwste multi- mediatechnieken en een aantal topstukken, onder anderen van Rembrandt. Ook het Westfries Museum in Hoorn en het Stedelijk Museum Alkmaar wijden tentoonstellingen aan de gouden eeuw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 77