Brussel is
dan je denkt
spectrum 2
EU moet
duidelijker
maken
waaraan ze
meebetaalt
Zaterdag 8 december 2012
dichterbij
Europa is overal, ook in Nederland. Hoe en waar is niet
altijd even duidelijk. Maar regelmatig arriveren zakken met
geld uit Brussel. De afgelopen jaren werden 1600 projecten
in Nederland mede betaald met Europees geld. Neem een
willekeurige stad als Deventer. Dankzij Europa is de stad
volgens inwoners 'een beetje mooier geworden'.
door Peter Winterman
Deventer
Paniek in Deventer, middelgrote Hanze
stad aan de IJssel. Duizenden toeristen
komen jaarlijks af op de historische bin
nenstad, beroemd om het Dickens Fes
tijn en de grootste boekenmarkt van
Europa. Door de strategische ligging aan het wa
ter is de stad een gewilde aanlegplaats voor cruise
schepen. Geen grote tientonners, maar de kleine
re varianten voor tochtjes tussen het IJsselmeer
en de Rijn.
Alweer drie jaar geleden luidde het Deventer ge
meentebestuur de noodklok. De stad dreigde
haar positie als vaste tussenstop voor vaartochten
te verliezen, omdat er te weinig plek was voor de
alsmaar groter wordende boten. De gemeente,
die er financieel beroerd voor staat, wist een 'red
dende engel' te vinden: Europa.
Met een cheque van één miljoen euro uit Brussel
is vorig jaar de Pothoofdkade aangelegd, de vurig
gewenste extra aanmeerplaats. Slechts een klein
bordje op de kademuur verraadt dat de Europese
Unie heeft meebetaald aan de spiksplinternieuwe
aanlegkade in Deventer. „Betaald door Europa?
Ik kan het bijna niet geloven", zegt Astrid Veur-
tjes, die haar dagelijkse ommetje langs de IJssel
maakt. „Vroeger kwam ik hier nooit, er zaten
veel zwervers aan het water en het was donker.
Nu heeft Deventer weer smoel gekregen."
Deventenaren, zoals Veurtjes, hebben geen benul
dat de aanmeerplaats zonder subsidie uit Brussel
niet zou hebben bestaan. De Deventerse denkt
dan ook dat Europa een grote kans laat liggen
door geen 'reclame' te maken voor de nieuwe ka
de. „Europa heeft een slecht imago. Als ze duide
lijker maken dat ze hier aan hebben meebetaald,
krijg ik een beter gevoel over de Europese Unie."
De verbazing bij Veurtjes wordt nog groter als ze
hoort dat ook de belangrijkste toegangsweg in De
venter er dankzij geld uit Brussel een stuk mooier
uitziet. Wie Deventer binnenrijdt vanaf de Ai
komt over de Siemelinksweg. Deze weg is vorig
jaar flink op de schop gegaan. Zo is de rijbaan ver
dubbeld van twee naar vier rijstroken en er zijn
fietspaden en een fietsersbrug aangelegd.
Totale kosten: zo'n 10 miljoen euro. Het meeste
geld kwam van de provincie, maar een aanzien
lijk deel werd bijgedragen door Europa. „Daar sta
je niet bij stil", zegt Veurtjes. „Je verwacht dat al
het geld van de Europese Unie naar landen zoals
Griekenland gaat. Dat zie je in ieder geval op het
nieuws."
Bij een 'Europese' weg en kade blijft het niet in
de Hanzestad aan de IJssel. Ook voor de Deven
ter cultuur heeft Brussel geld over. In het hart
van de stad wordt bovenop een middeleeuwse
crypte een glazen huis gebouwd ter ere van Geert
Grote, de beroemdste burger van Deventer. On
der het glazen dak, in de vorm van een kapel,
kunnen bezoekers straks alles te weten komen
over de denker uit de veertiende eeuw. Een
kwart (500.000 euro) van de kosten van dit hy
permoderne gebouw wordt betaald met Euro
pees geld.
Terwijl glaszetters de laatste hand leggen aan het
herdenkingshuis, zoeft een elektrisch vrachtwa
gentje voorbij. De wagen bevoorraadt tientallen
winkeliers in het centrum van Deventer, dat daar
door geen last meer heeft van grote vrachtwa
gens in de winkelstraten. 'Groene stadsdistribu-