<9 'Je moet weten wat je verkoopt' 21 werken COMMERCIËLE ECONOMIE? DE BESTE CE-OPLEIDING VAN NEDERLAND! zaterdag 8 december 2012 uj g o uj lu z Vakbond ontwerpt vorst-app voor bouwvakkers CNV Vakmensen heeft een vorst-app ontwikkeld, een gratis app waardoor werknemers én werkgevers weten of er gewerkt kan worden. CNV Vakmensen zegt dat bij buiten werken met een gevoelstemperatuur van -6 of lager ledematen kunnen bevrie zen. De bond doet twee metin gen. Is het tijdens de tweede me ting om ïo.oo uur nog -6 of lager, dan kunnen werknemers in over leg met hun werkgever naar huis. Mensen die geen smartphone heb ben kunnen sms'en. Sms 'weer' met de vier cijfers van de postco de naar 7171 en de ontvanger krijgt een gratis sms als de gevoel stemperatuur -6 of lager is. 'Betrokkenheid managers bepalend voor werkgedrag' Als leidinggevenden oprecht be trokken zijn bij hun medewer kers, vermindert contraproductief gedrag. Te denken valt aan pesten, sabotage, informatie achterhou den en verzuim. Als mensen geen steun krijgen, weten ze niet of ze op de juiste weg zijn. In bedrijven en organisaties waar managers vooral met zichzelf be zig zijn, voelen medewerkers zich minder gehoord en begrepen. De kans om contraproductief te zijn, neemt dan toe. Dat concludeert leiderschapsadvi seur en prestatiepsycholoog Inge Nuijten in haar nieuwe boek 'Ech te leiders dienen'. "tan commercieel econoom is onderscheidend, onderne mend. creatief en internationaal georiënteerd. Binnen de opleiding krijg je vele mogelijkheden om deze kwaliteiten te ontwikkelen" vertelt student Tom. 'Dit is dé opleiding om je commerciële talenten te ontplooien. Docenten stimuleren je hierbij. Het bedrijfsleven vormt èen inspiratiebron en een belangrijk netwerk." "JE WEET WAT DE KLANT WIL. HOE JE HEM BEREIKT EN HELPT MET COMMERCIËLE VRAAGSTUKKEN" Wil je alles leren over marketing, sales en ondernemen? Kies voor Commerciële Economie! Na deze hbo-opleiding weet jij hoe je producten, diensten en ideeën succesvol (internatio naal) vermarkt. De opleiding behoort tot de beste van Neder land: in Elsevier De Beste Studies 2012 staan we op de eerste plaats, in de Keuzegids HBO Voltijd 2013 op de tweede plaats in de eigen categorie! Meer weten? Kijk opwww.hz.nl HBO-OPLEIDINGEN ACADEMIE VOOR ECONOMIE MANAGEMENT Bedrijfseconomie fvt/dtj Bedrijfskunde-MER Cvt/dï! Commerciële Economie (vt/dtj Communicatie (vtl Human Resource Management (vl/dt! International Business Management Studies (vt) De kennis en het geloof waarmee Rick Zijnen over de producten en diensten van zijn werkgever ProTech Zeeland praat maakt iets wakker. Ongemerkt ga je geïnteresseerd kijken naar het assortiment van permanente lakbescherming tot onderhoudsartikelen voor de auto. Toch is de 24-jarige Rick uit Oost-Souburg geen 'snelle jongen' die even een opdracht wil scoren. Rick is een marketing professional die het Goese bedrijf en zijn producten van binnen tot buiten kent en kijkt wat de klant echt nodig heeft. door John de Kok Rick Zijnen is afgestudeerd aan de opleiding Commerciële Economie (CE) bij de HZ in Vlissingen en sindsdien werkzaam als com mercieel medewerker bij ProTech Zeeland. Het is de marketing die Rick naar de oplei ding CE trok. „Commerciële activiteiten worden vaak geassocieerd met verkopen, maar sales en marketing zijn toch twee verschillende dingen. Sales kun je zien als verkoop. Marketing als 'get in the market' of be denken wat de klant nodig heeft en hoe je met welke acties de klant kunt triggeren. Dat is erg leuk, maar je moet wel oppassen dat je niet te veel in dezelfde ge dachte blijft hangen." Als medewerker bij een kleinere ffanchiseonderne- ming heeft Rick nog meer werkzaamheden dan en kel marketingplannen bedenken. „Mijn werk is heel allround. Alle aspecten van mijn opleiding komen aan bod. Van tevoren had ik dat nooit gedacht." Zo houdt Rick zich onder meer bezig met in- en ver koop, voorraadbeheer, relatiebeheer, het opmaken van advertenties en de deelname aan vakbeurzen. Bij een klein bedrijf werken geeft een brede ervaring en een goede basis mocht je verder willen groeien, vindt hij. „Mijn studie heeft mij goed voorbereid op mijn werk, maar eigen initiatieven tijdens de studie heb ben mij ook geholpen", vertelt Rick. Zo startte hij een focusgroep die zich richt op activiteiten na de les sen, zoals het werkveldcafé waar commerciële men sen worden uitgenodigd om over de praktijk van het vak te vertellen. De stage was voor Rick ook doorslag gevend. Hij liep stage bij Zeelandnet en bij zijn huidi ge werkgever. „Tijdens zo'n stage moet je jezelf wel la ten zien", zegt Rick. Hij mocht ook zijn afstudeerop dracht bij ProTech Zeeland doen (naar het imago en de naamsbekendheid) en op het moment dat er een plaats vrij kwam, werd hem deze baan aangeboden. Met je diploma op zak ben je nog niet de professio nal waarop een werkgever zit te wachten, denkt Rick. „Je moet namelijk wel de processen in het bedrijf be grijpen, weten wat je verkoopt. Ik heb daarom een dag meegelopen op de werkvloer." Nauwe samenwer king met de werkvloer is volgens de Souburger sowie so enorm belangrijk. „Je bent onderdeel van een team, doe maar gewoon normaal en je best. Affiniteit met het product helpt ook." Marktverkenning zit een afgestudeerde commerciële econoom in het bloed en daar moet je bij het zoeken naar een passende baan ook mee beginnen vindt Rick. „Kijk wat er nu werkelijk is. Er zijn zoveel kleinere in noverende bedrijven in Zeeland." Elise Ouwens: „Op deze manier leren we de valkuilen van het ondernemen in de praktijk kennen." foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 46