Elke Walcherse 241 zeeland In windmolens gebeuren vrijwel geen ongevallen intratuin Nomineer jongeren voor PZC vrijwilligersprijs! 'Voor rope team was het een mooie inzet' zaterdag 8 december 2012 YxazsHaaxxassei. door Nadia Berkelder RILLAND - Donderdagavond raakte een monteur gewond bij een val in een windmolen in Rilland. On gevallen in windmolens zijn zeld zaam, mede dankzij strenge voor schriften. De gewonde monteur hield zich daar in de haast niet aan. Het is half zeven, hoogste tijd om naar huis te gaan. De monteur die samen met zijn collega aan het werk is in de windmolen aan de Fortweg in Rilland, wil nog heel even terug naar boven om iets te pakken. Maar hij valt. Het gaat gelukkig goed met hem, vertelt Erik Bakker van aannemer EWT. „Hij heeft een gebroken hiel- been, in het ziekenhuis bleek ver der niets gebroken. Het had veel slechter kunnen aflopen. Hij is al weer op weg naar huis, in Barne- veld." De monteur was een onder aannemer, zegt'Bakker. „Het is ie mand die we veel inzetten." De man is in het bovenste gedeel te van de molen uitgegleden. „Nor maal gesproken zou hij zich rustig hebben vastgemaakt voordat hij het laatste stuk naar boven ging, maar dat deed hij niet." De man valt 2,5 meter naar beneden en be landt op een plateau. Dat het pla teau op ruim zeventig meter hoog te zit, bemoeilijkt de redding. De collega van de man waarschuwt hulpdiensten, onder meer het ro pe rescue team van de brandweer, dat is opgeleid om reddingen op grote hoogten te verrichten. Bakker: „Dit is het meest ernstige ongeval dat we in lange tijd heb ben gehad. We hebben wel eens wat, maar dat zijn kleinere onge lukken. De hele windmolenindus trie is buitengewoon goed gefocust op veiligheid." Een woordvoerster van de arbeidsinspectie bevestigt dat: ongelukken in windmolens zijn zo zeldzaam dat de inspectie ze niet eens registreert. - Windmolenmonteurs moeten ge middeld twee keer per jaar naar boven in elke windturbine. Het on derste stuk van een molen zoals die in Rilland staat; is de medewer ker gezekerd aan een soort karretje dat mee omhoog of omlaag gaat. Als er plots aan gerukt wordt, slaat die op de rem. Helemaal bovenin moet het personeelslid zich loskop pelen en zich met een lijn aan een vast punt zekeren. „En dat is nu niet gebeurd", vertelt Bakker. Helemaal naar beneden vallen is zo goed als onmogelijk. In de schacht zijn op enkele plateaus aangebracht. Die kunnen de val breken. „Je kan nooit verder vallen dan drie of vier meter. Juist omdat het lastig is om mensen weer uit zo'n molen van grote hoogte te krijgen zijn de veiligheidsregels zo streng. Iemand die valt mag zelf niet bewegen, dat heeft deze mede werker ook niet gedaan. Rond half negen was hij terug op de grond." RILLAND - Toevallig had zijn red dingsteam pas nog geoefend op een windmolen in Borssele, zegt Martin Sparreboom van het Zeeuwse Rope Rescue Team, het touwreddingsteam vrij vertaald. „Dit was onze eerste echte redding in een windmolen." Het team heeft het slachtoffer bo ven in de molen op een speciale brancard gelegd. „We kunnen mensen daar helemaal in vastsnoe ren, zodat een soort koker rond het slachtoffer ontstaat." Het team van Sparreboom is opge leid om op hoogte te werken; het is sinds maart 2011 operationeel. „Meteen in april hadden we die twee mensen die bij Yara in Sluis kil in zo'n buis zaten; daarna Jerommeke - een zeehond die vast zat in een pijp bij Dow; we heb ben de kerkklokken bij Hulst ge daan, omdat ze niet gelijk liepen; we hebben Deltavliegers uit bo men gehaald bij Zoutelande en we hadden natuurlijk de pop in Krui- ningen, die bij ons aanvankelijk ook als persoon in de melding bin nenkwam. Dit was de eerste leven de persoon die we gered hebben. De man was prima aanspreekbaar, al leken zijn verwondingen eerst ernstiger. We dachten dat hij mis schien zijn heup had gebroken. Voor ons als team was dit eigenlijk een hele mooie inzet. De realiteit is dat we vaak overleden personen moeten bergen." Walcheren was eeuwenlang veel wateriger dan tegenwoordig. De ei landbewoners maakten daarvan ruim gebruik. Elke boer had een boot, tussen de steden werden beurtdiensten onderhouden. Aad de Klerk groef diep in de archieven en publiceert nu een boek over hoe Walcheren boomde en peddelde. door Jan van Damme Zo slecht as de wegt. Een Walcherse uitdrukking, dat kan bijna niet an ders. Eeuwenlang waren de verbindingsroutes tussen ste den en dorpen op het eiland zo slecht, dat er soms zelfs hartje zo mer nauwelijks begaanbare paden en wegen te vinden waren. Om maar niet te spreken van het win terseizoen. Voor'de ingebruikna me van het gemaal Boreel in 1929 waren de laaggelegen delen van het eiland zo drassig, dat veel boer derijen niet of nauwelijks bereik baar waren. Gisteren werd tijdens een studie middag in het Waterschapskan toor in Middelburg gesproken over mogelijke terugkeer van het water in Zeeuwse steden en polders. Tij dens die bijeenkomst van de Stich ting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) en waterschap Scheldestro- men werd het boek Varen over Walcherse watergangen, van schuit- vlot naar schuitvlot gepresenteerd. Auteur Aad de Klerk is adviseur cultuurhistorie en monumenten van de SCEZ. De laatste jaren zijn de watergan gen op Walcheren vooral in het nieuws door de aanleg van natuur vriendelijke oevers. Leuk voor (wa tervogels en wandelaars. Ook als het wü winteren komen de water lopen ter sprake, omdat dan blijkt dat er van het ene naar het andere uiteinde van het eiland kan wor den geschaatst. De Klerk merkt het tussen neus en lippen op. Als je schaatsend van uiteinde naar uiteinde kunt ko men, dan moet dat als het ijs ge smolten is ook varend kunnen. Te genwoordig kunnen we ons dat met alle geasfalteerde hoofd- en binnenwegen niet meer voorstel len, maar eeuwenlang had De Klerk gelijk. Het vervoer over wa ter was zeker vanaf de late middel eeuwen de belangrijkste vorm van vervoer. Kroniekschrijver Smalle- gange constateerde in 1696 dat door de deplorabele staat van de wegen „moeten de landlieden, dan ten meerendeel de steden door de bequame watergangen met schuiten besoekken." Uit het oog uit het hart, en ook uit het hoofd, zo gaat dat met levens wijzen die soms eeuwenlang voor iedereen de normaalste zaak van de wereld waren. Alle mensen op Walcheren waren tot diep in de 19e eeuw op de binnenwateren ge oriënteerd. Elke boer had min stens één schuit waarmee hij zijn producten naar de markt vervoer de. Er waren beurtdiensten, voor zowel goederen- als personenver voer tussen Vlissingen, Middel burg en Domburg. Het eiland was doorsneden met brede en smalle waterlopen. Men onderscheidde hoofdwatergangen, hulpwatergangen of sprienken, en sloten of duiven. Alle dorpen en steden waren over water bereik baar. Ze hadden aanlegplaatsen- schuitvlotten. Simpele houten stei gers waarschijnlijk, waar kranen werden geplaatst en loodsen om goederen op te slaan. Over de vaar tuigen is niet zoveel bekend. Plat, smal en laag zijn wel de meest logi sche kenmerken. Waar een land weg een watergang kruiste, werd een heul of een brug aangelegd. Naarmate de landwegen beter wer den, kregen de vaarwegen minder aandacht. Ze waren uiteindelijk al leen nog van belang voor de af voer van het overtollige binnenwa ter. Bruggen werden vervangen door buizen, en waar het niet strikt nodig was werden waterlo pen gedempt. Met het uiteindelij ke gevolg dat van het Walcherse waternetwerk alleen de hoofdwa tergangen nog in het oog springen. En straatnamen, natuurlijk. In elk dorp en elke stad is wel minstens één Schuitvlotstraat te vinden. Aad de Klerk bewaart met zijn op uitvoerig archiefonderzoek geba seerd verhaal het natte Walcheren voor ons en wie na ons komt. Ge lukkig maar. A.P. de Klerk: Varen over Walcherse wa tergangen, van schuitvlot naar schuit- vlot. Een vrijwel vergeten vorm van ver voer - Uitgave SCEZ, 84 pag., 15,- euro. MIDDELBURG - Mensen die actief zijn als vrijwilliger in Middelburg maken weer kans op een Lange Jan Award. De vrijwilligersprijzen worden op 12 februari uitgereikt in de schouwburg in Middelburg. Voor het eerst reikt de PZC een pu blieksprijs uit aan een jonge vrij williger. De winnaar ontvangt een iPad Mini inclusief een jaarabonne ment op de PZC-app voor de iPad. Zowel voor de Lange Jan Awards, die door de Stichting Welzijn Mid delburg en de gemeente worden uitgereikt, als voor de PZC Pu blieksprijs voor de jonge vrijwilli ger, kunnen tot en met 31 decem ber kandidaten worden genomi neerd. De Lange Jan Awards zijn er in vier categorieën: voor het ini tiatief, voor de organisatie, voor de vrijwilliger en voor de jonge vrij williger. Die laatste categorie wordt extra ondersteund door de PZC. Nomineren - een ander of je zelf - kan via www.welzijnmiddel- burg.nl/langejanawards. Dat geldt zowel voor de juryprijzen als voor de publieksprijs. Uit alle nomina ties voor de jonge vrijwilliger kiest de PZC tien kandidaten. Die wor den in januari in de krant en op de website van de PZC voorge steld. Lezers kunnen tot en met 31 januari stemmen op hun favoriet. www.pzc.nl/langejanawards Strooizout Pak 2,4 liter. Antivries 5 liter. Sneeuwschuiver Intratuin Koudekerke Galgeweg 5, 0118-551623 Donderdag en vrijdag koopavond www.intratuin.nl Zondag 9 en 16 december open van 12.00 tot 17.00 uur 1 1 geeft aan groen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 24