iol voedsel Onder jongeren is een beweging ontstaan die meer verantwoord met voedsel wil om gaan. Ze willen min der weggooien en voedsel liefst bij lokale producenten afnemen. zaterdag 8 december 2012 Guerrillastrij d voor door Annemieke van Dongen en Joep Trommelen Kromme komkom mers, tweebenige wortels en kronkeli ge courgettes belan den zelden op het bord. Zo'n 5 tot 10 procent van alle in Nederland ver bouwde groenten eindigt vanwege hetlel ij ke u iter li j k bij het afval. Terwijl 925 miljoen mensen op de wereld honger lijden en eenderde van al het voedsel wordt wegge gooid. Dat kan niet, vinden Lisan- ne van Zwol en Jente de Vries. In september begonnen deze twinti gers in Rotterdam het bedrijf Kromkommer, dat deze groenten aan de man wil gaan brengen. „We hoeven er niet rijk van te wor den, als we maar niet afhankelijk hoeven te zijn van giften en subsi dies", zegt Van Zwol. Met weinig geld en veel creativiteit proberen tientallen bedrijfjes als Kromkommer voedsel duurzamer te maken. „We zien een beweging ontstaan van jongvolwassenen die iets willen veranderen aan de ma nier waarop we omgaan met voed sel", zegt Kim Sauter van NCDO, het kennis- en adviescentrum voor burgerschap en internationa le samenwerking. Voorbeelden zijn er te over. Die va riëren van een lokale, seizoensge bonden groentebezorgservice tot stadslandbouw en diensten als pro- viandruil.nl en thuisafgehaald.nl (waar mensen eten dat ze over hebben weggeven of te koop aan bieden). Opvallend veel initiatieven leggen de nadruk op lokale productie. Wat uit de buurt komt, is ver trouwd en ook 'groen'; transport kosten zijn laag en de teelt gaat niet ten koste van boeren in de Derde Wereld. Ook is er aandacht voor de seizoe nen. Eet kool in de winter en to maten in de zomer. Dat is behalve duurzaam ook nog eens lekkerder, is het idee. Biologisch of fair trade hoeft dat alles niet per se te zijn. Zo bedachten Sietske Ridders (27) en Lucas Boot (28) de Boeren Boodschappen Route: een land kaart met alle adresjes van boeren en tuinders rond Bergen op Zoom die aan huis verse producten ver kopen. „We willen mensen laten zien hoe rijk hun streek is", zegt Ridders. „Als je ziet waar je eten vandaan komt, ga je er zorgvuldi ger mee om." Lisette Kreischer en Mark Kuis- dom ontwikkelden de Dutch Weed Burger: een plantaardige zee wierburger op een broodje waar al gen in zijn verwerkt. Niet alleen omdat het lekker is, maar ook met het oog op de toekomstige voedsel schaarste. Algen en zeewier zijn volgens hen een voedzaam én duurzaam alternatief voor de inef ficiënte productie van vlees. Nog een voorbeeld: toen Albert Heijn zijn leveranciers onlangs tot 'Als je ziet waar je eten vandaan komt, ga je er zorgvuldiger mee om' een korting van 2 procent wilde dwingen, sloeg de zogenoemde Youth Food Movement terug met de actie 'Jokers plakken, boeren pakken'. Gewapend met nep-kor- tingsstickers en een videocamera deden ze boodschappen. Net als de supermarktketen gaven ze zichzelf 2 procent korting. Uit protest tegen het inkoopbeleid dat volgens hen vooral boeren zou tref fen. Een dag later schortte AH de korting voorlopig op. In september begon NCDO het platform FoodGuerilla om zulke initiatieven te verenigen. Inmid dels zijn er al ruim tachtig onder nemers aangesloten, zegt Sauter. Het zijn mensen die vooral aan- Toch halen nog veel jongeren een kroket bij de Febo' 'Mutatoes' noemt kunstenaar Uli Westphal deze vreemd gevormde gewassen. Ze zijn tot en met 6 januari te zien op de expositie De Etende Mens in het Designhuis in Eindhoven. Of initiatieven als die van FoodGue rilla werkelijk de opmaat zullen vormen tot fimdamentele verande ringen in de manier waarop we met voedsel omgaan? Volgens voedseldeskundige Louise Fresco, hoogleraar aan de Universi teit van Amsterdam, moeten we hun invloed ook weer niet over schatten. Volgens haar gaat het om een voor hoede. „Tegelijk zijn er ook nog al tijd veel jongeren die een kroket bij de Febo halen." Toch volgt Fresco de toenemende aandacht voor voedselverspilling en lokaal geproduceerd eten met in teresse. Niet omdat ze vindt dat al ons voedsel lokaal verbouwd moet worden. „Voor Nederland is dat zeker geen oplossing. Maar dat de herkomst van ons voedsel nu volop in de be langstelling staat, is een goed te ken", stelt ze. „Mensen gaan zich realiseren hoe bijzonder het is dat we er zomaar op kunnen vertrouwen dat we elke dag te eten hebben. Mensen die be seffen dat we afhankelijk zijn van levende planten, dieren en boeren, springen minder nonchalant met voedsel om." Jongeren die er op een ludieke ma nier op wijzen dat voedsel geen wegwerpartikel is, hebben volgens haar invloed op die mentaliteitsver andering. Maar dat geldt volgens haar net zo goed voor het bedrijfsleven. „Ook supermarkten willen zo min moge lijk voedsel weggooien - zij het vooral uit economische overwegin gen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10