VLT Terminal is expansief Havei terminal 8 december 2012 deOndernemer EQ Erik van Aelst (links) en Mario van Rijt vormen de directie van VLT. De bouw van de nieuwe VLT Ter minal aan de Zevenaarhaven in Terneuzen is inmiddels voltooid. „Er moeten alleen nog wat punt jes op de i worden gezet, maar de terminal wordt nog dit jaar in ge bruik genomen. Het betreffen in totaal drie tanks voor de opslag van UAN, een geconcentreerde oplossing van ammoniumnitraat en ureum. Tekst: Henk van de Voorde TERNEUZEN - De tanks hebben een gezamenlijke opslagcapaciteit van bijna 68.000 ton", aldus Mario van Rijt van Verbrugge, die samen met Erik van Aelst de directie vormt van VLT. De eerste zeeschepen zullen binnen kort via een stelsel van ondergrondse pijpleidingen hun ladingen UAN kun nen lossen. De oplossing wordt in de landbouw gebruikt als vloeibare kunst mest. VLT verwacht op jaarbasis 325.000 ton UAN te zullen op- en overslaan. Het afzetgebied is heel Noordwest Europa. De vloeibare kunstmest zal worden afgevoerd met vrachtwagens, per spoor of binnen vaartschip naar afnemers in met name Frankrijk, Duitsland, de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. De VLT Terminal is de eerste in Zeeland voor vloeibare kunstmest en zal werk ver schaffen aan vijf tot tien mensen. „VLT is een business opportuniteit in de Europese markt. Er was een be perkte capaciteit in een groeiende markt. Na het vinden van een ge schikte locatie, via huur van een stuk terrein bij de firma Verbrugge, en de vergunningverlening zijn we overge gaan tot de bouw", legt Erik van Ae lst uit. Anticyclisch De Zeeuwse havens hebben in 2011 een recordoverslag gerealiseerd van 35 miljoen ton. Hiervan neemt logis tieke dienstverlener Verbrugge, gesi tueerd in de havens van Vlissingen en Terneuzen, meer dan een derde voor zijn rekening. Er werken bij Verbrug ge ongeveer 1.200 mensen. Het is een logistieke dienstverlener met een opslagcapaciteit van ruim 900.000 vierkante meter, verspreid over zo'n tachtig loodsen. De groei van de op en overslag deed zich he.t sterkste gel den in de goederen soorten stukgoed (hout, staal en metalen), forest pro ducts (zoals papier en cellulose), bulk goederen en projectlading (zoals windmolenprojecten). Grondlegger Grondlegger van de onderneming is Anton Verbrugge die eindjaren vijf tigvan de vorige eéuw met één vrachtwagen begon en zijn bedrijf uit liet groeien tot een internationaal ope rerend transportbedrijf. Onder leiding van zoon Martin heeft Verbrugge zich ontwikkeld tot een multimodale serviceprovider van allure. Naast het laden en het lossen van zee schepen, binnenvaartschepen, vracht wagens en spoorwagons, verricht Ver brugge ook veel toegevoegde waarde activiteiten zoals opslag, transport, agenturen, bevrachtingen en bewer kingen. Het bedrijf heeft een goede mix van cyclische en anticyclische producten. Verbrugge heeft de afgelopen jaren flink in opslagcapaciteit geïnvesteerd en blijft investeren. Zo is aan de Scal- diahaven de opslagcapaciteit voor cel lulose en stukgoed flink uitgebreid en worden er momenteel in Terneuzen en Vlissingen nog enkele loodsen ge bouwd. De VLT Terminal is dus al een feit. „Crisis of geen crisis, mensen zullen toch altijd moeten eten. De rol van vloeibare meststoffen zal eerder toene men dan krimpen. Hierop anticipe ren we met VLT", zegt Mario van Rijt. VLT is een logistieke dienstver lener in de ruimste zin des woords, ge specialiseerd in met name op- en over slag. Naast import en export, laden en lossen, opslag en distributie verricht men ook toegevoegde waarde activi teiten. „Het stikstofpercentage in vloeibare meststoffen is per land ver schillend. In de bouw van de VLT is meegenomen dat de basisconcentratie stikstof in de producten vaak verdund dient te worden tot het gewenste ge halte, om het hinterland optimaal te kunnen bedienen", aldus Erik van Ae lst. Seizoen Mano van Rijt licht toe dat de econo mische crisis voor VLT juist kansen biedt. Al zou er op een gegeven mo ment minder vraag zijn naar grond stoffen, ze dienen wel opgeslagen te worden in afwachting van fysieke ver koop. „VLT speelt in op het seizoenskarak ter. Er is altijd een onbalans tussen de fabrieken die te allen tijde moet pro duceren en de consumptie. Je kunt dus twee dingen doen. Enerzijds op slag tot het seizoen in het achterland weer aanbreekt. Anderzijds de goede ren naar de haven brengen om te la ten exporteren. Onze producten ko men overal vandaan en gaan overal naartoe. Voor een logistieke dienstver lener is het heel belangrijk om de markt te lezen. Als de markt beweegt moetje kunnen schakelen." Bij het laden en lossen wordt er ge bruik gemaakt van alle vervoersmoda liteiten: per schip, vrachtauto en trein. VLT kan schepen met een capa citeit tot 65.000 ton laden en lossen. Ze heeft ook een dubbel laadstation waardoor er acht vrachtauto's per uur kunnen worden beladen, inclusief ver dunnen. De tanks hebben een gezamenlijke opslagcapaciteit van bijna 68.000 ton.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 109