VLT Terminal is expansief
Havei terminal
8 december 2012 deOndernemer EQ
Erik van Aelst (links) en Mario van Rijt vormen de directie van VLT.
De bouw van de nieuwe VLT Ter
minal aan de Zevenaarhaven in
Terneuzen is inmiddels voltooid.
„Er moeten alleen nog wat punt
jes op de i worden gezet, maar de
terminal wordt nog dit jaar in ge
bruik genomen. Het betreffen in
totaal drie tanks voor de opslag
van UAN, een geconcentreerde
oplossing van ammoniumnitraat
en ureum.
Tekst: Henk van de Voorde
TERNEUZEN - De tanks hebben
een gezamenlijke opslagcapaciteit van
bijna 68.000 ton", aldus Mario van
Rijt van Verbrugge, die samen met
Erik van Aelst de directie vormt van
VLT.
De eerste zeeschepen zullen binnen
kort via een stelsel van ondergrondse
pijpleidingen hun ladingen UAN kun
nen lossen. De oplossing wordt in de
landbouw gebruikt als vloeibare kunst
mest. VLT verwacht op jaarbasis
325.000 ton UAN te zullen op- en
overslaan. Het afzetgebied is heel
Noordwest Europa. De vloeibare
kunstmest zal worden afgevoerd met
vrachtwagens, per spoor of binnen
vaartschip naar afnemers in met name
Frankrijk, Duitsland, de Benelux en
het Verenigd Koninkrijk. De VLT
Terminal is de eerste in Zeeland voor
vloeibare kunstmest en zal werk ver
schaffen aan vijf tot tien mensen.
„VLT is een business opportuniteit in
de Europese markt. Er was een be
perkte capaciteit in een groeiende
markt. Na het vinden van een ge
schikte locatie, via huur van een stuk
terrein bij de firma Verbrugge, en de
vergunningverlening zijn we overge
gaan tot de bouw", legt Erik van Ae
lst uit.
Anticyclisch
De Zeeuwse havens hebben in 2011
een recordoverslag gerealiseerd van
35 miljoen ton. Hiervan neemt logis
tieke dienstverlener Verbrugge, gesi
tueerd in de havens van Vlissingen en
Terneuzen, meer dan een derde voor
zijn rekening. Er werken bij Verbrug
ge ongeveer 1.200 mensen. Het is
een logistieke dienstverlener met een
opslagcapaciteit van ruim 900.000
vierkante meter, verspreid over zo'n
tachtig loodsen. De groei van de op
en overslag deed zich he.t sterkste gel
den in de goederen soorten stukgoed
(hout, staal en metalen), forest pro
ducts (zoals papier en cellulose), bulk
goederen en projectlading (zoals
windmolenprojecten).
Grondlegger
Grondlegger van de onderneming is
Anton Verbrugge die eindjaren vijf
tigvan de vorige eéuw met één
vrachtwagen begon en zijn bedrijf uit
liet groeien tot een internationaal ope
rerend transportbedrijf. Onder leiding
van zoon Martin heeft Verbrugge
zich ontwikkeld tot een multimodale
serviceprovider van allure.
Naast het laden en het lossen van zee
schepen, binnenvaartschepen, vracht
wagens en spoorwagons, verricht Ver
brugge ook veel toegevoegde waarde
activiteiten zoals opslag, transport,
agenturen, bevrachtingen en bewer
kingen. Het bedrijf heeft een goede
mix van cyclische en anticyclische
producten.
Verbrugge heeft de afgelopen jaren
flink in opslagcapaciteit geïnvesteerd
en blijft investeren. Zo is aan de Scal-
diahaven de opslagcapaciteit voor cel
lulose en stukgoed flink uitgebreid en
worden er momenteel in Terneuzen
en Vlissingen nog enkele loodsen ge
bouwd.
De VLT Terminal is dus al een feit.
„Crisis of geen crisis, mensen zullen
toch altijd moeten eten. De rol van
vloeibare meststoffen zal eerder toene
men dan krimpen. Hierop anticipe
ren we met VLT", zegt Mario van
Rijt. VLT is een logistieke dienstver
lener in de ruimste zin des woords, ge
specialiseerd in met name op- en over
slag. Naast import en export, laden en
lossen, opslag en distributie verricht
men ook toegevoegde waarde activi
teiten. „Het stikstofpercentage in
vloeibare meststoffen is per land ver
schillend. In de bouw van de VLT is
meegenomen dat de basisconcentratie
stikstof in de producten vaak verdund
dient te worden tot het gewenste ge
halte, om het hinterland optimaal te
kunnen bedienen", aldus Erik van Ae
lst.
Seizoen
Mano van Rijt licht toe dat de econo
mische crisis voor VLT juist kansen
biedt. Al zou er op een gegeven mo
ment minder vraag zijn naar grond
stoffen, ze dienen wel opgeslagen te
worden in afwachting van fysieke ver
koop.
„VLT speelt in op het seizoenskarak
ter. Er is altijd een onbalans tussen de
fabrieken die te allen tijde moet pro
duceren en de consumptie. Je kunt
dus twee dingen doen. Enerzijds op
slag tot het seizoen in het achterland
weer aanbreekt. Anderzijds de goede
ren naar de haven brengen om te la
ten exporteren. Onze producten ko
men overal vandaan en gaan overal
naartoe. Voor een logistieke dienstver
lener is het heel belangrijk om de
markt te lezen. Als de markt beweegt
moetje kunnen schakelen."
Bij het laden en lossen wordt er ge
bruik gemaakt van alle vervoersmoda
liteiten: per schip, vrachtauto en
trein. VLT kan schepen met een capa
citeit tot 65.000 ton laden en lossen.
Ze heeft ook een dubbel laadstation
waardoor er acht vrachtauto's per uur
kunnen worden beladen, inclusief ver
dunnen.
De tanks hebben een gezamenlijke opslagcapaciteit van bijna 68.000 ton.