Sluis is de toerisme motor m deOndernemer 8 december 2012 Toerisme Sluis Clustering van activiteiten en het leggen van verbindingen is het de vies. Dat was de strekking op een onlangs gehouden ondernemers bijeenkomst op het stadskantoor in Oostburg. De gemeente Sluis wordt geteisterd door een dubbe le krimp. Enerzijds is er sprake van vergrijzing van de huidige in woners en anderzijds is er sprake van wegtrekkende jongeren. De sector recreatie en toerisme vormt het ultieme medicijn te gen de dubbele krimp. Tekst: Henk van de Voorde hoogstaand. Naast een culinaire bele ving bij één van de vele (toprestau rants, kun je ook genieten van een vers gebakken broodje met 'vanmor gen' gevangen vis, schaal- of schelp dieren of van een traditionele 'Groe- se' paptaart. Meer dan vijftig bedrij ven zijn in de gemeente Sluis werk zaam in de sector recreatie en toeris me. De branche is door de gemeente ingedeeld in B&B's, hotels, kampeer- bedrijven, jachthavens en vakantiewo ningen. Uit landelijk toeristisch onder zoek is gebleken dat de gemeente Sluis over de hele linie zeker markt conform presteert, hoewel op het ter rein van vakantiewoningen nog matig wordt gescoord. Onder druk Met iets minder dan 24.000 inwoners Foto: Peter Nicolai op een totaal van ruim dertig hectare is Sluis een zeer dunbevolkte gemeen te. De huidige bevolkingsomvang van het gebied is ongeveer gelijk aan die van 1850. Sinds ongeveer tien jaar krimpt de bevolking. In de toekomst wordt een verdere daling van het aan tal inwoners en ook een daling van het aantal huishoudens verwacht. Het draagvlak voor voorzieningen staat daardoor onder druk. Sluis is een 'vol waardige krimpgemeente', waarbij zo wel het aantal inwoners als huishou dens daalt. „Door de krimp is er meer aanbod dan vraag, met leegstand tot gevolg. Wij willen de vastgoedwaar- de in onze gemeente gelijke tred la ten houden met overig Zeeuws-Vlaanderen. Daar spelen we op in met een kwaliteitsslag, met her structurering van de bestaande wo ningvoorraad. Er worden bijvoor beeld verouderde woningen in het la gere segment gesloopt of samenge voegd. De woningmarkt wordt ook aangepast met het oog op de vergrij zing, door het realiseren van zorgap- partementen." Vakantiewoningen Kwaliteit is ook het toverwoord ten aanzien van vakantiewoningen. Door diverse ontwikkelingen in Cadzand zoals Cavelot, Duinhof en uitbreiding van hotels en paviljoens worden er flinke kwaliteitsimpulsen gegene reerd. Het project Cavelot omvat het omvormen van de zuidzijde van Cad- zand-Bad tot een gebied met 450 luxe recreatievilla's met bijbehorende voorzieningen, in een geïntegreerd duinlandschap met openbare recreatie- natuur. Met dit nieuwe, duurzame plan wordt bijgedragen aan de ont wikkeling van Cadzand-Bad tot een natuurlijke, stijlvolle badplaats. Inmid dels zijn er al 360 woningen ver kocht. Het project Duinhof is een ge zamenlijke ontwikkeling van Com pagnie Het Zoute, Bax Van Kranenburg en aannemersbe drijf Van der Poel, goed voor een gezamenlijke investering van honderd miljoen euro. Het project bestaat uit 131 appartementen aan de Noordzijde van Cad- zand-Bad, verdeeld over zes gebouwen en een onder grondse parkeergarage voor 182 auto's. Eind september zijn de eerste twee gebouwen, in to taal 38 fraaie appartementen op geleverd. Binnenkort worden nog eens 50 appartementen (gebouwen 3 en 4) op geleverd en in het vooijaar dat er ingezet wordt op kwaliteit. De overheid kan wel mogelijkheden scheppen, maar is daarbij toch afhan kelijk van de recreatieondernemer die inziet dat zijn product moet verbete ren. Strandcamping Groede is ook een goed voorbeeld van een kwali teitsslag. Er is meer ruimte op de standplaatsen en het strand is er letter lijk binnengehaald, inclusief (kunstma tige) duinen. Als je over de camping loopt, krijg je meteen het strandge- voel. De camping is met acht hectare uitgebreid, terwijl het aantal kampeer- eenheden slechts met tien procent is gestegen. Roompot Holidays maakt met Kustwerk Nieuwvliet een forse kwaliteitsslag kwaliteitsverbetering op de campings De Boshoeve, Hof ter Willigen en Pannenschuur. De in to taal 1100 kampeer- ecnheden op 25 hectare wor- den met tien procent uit gebreid tot ruim 1200 op zestig hectare", aldus Peter Ploegaert. lang bij Wethouder Peter Ploegaert. Foto: Henk Verstraaten Toerisme als belangrijkste economische pijler. SLUIS - In krimpregio's staat de eco nomie onder druk, maar toerisme kan de motor zijn voor revitalisering. Er moet dan wel veel meer dan nu het geval is, ingezet worden op samen werking tussen de verschillende on dernemers. De sector recreatie en toe risme is verreweg de belangrijkste eco nomische pijler in de West Zeeuws- Vlaamse gemeente. De helft van de beroepsbevolking in de gemeente Sluis is direct of indirect gerelateerd aan het toerisme. Hoewel deze branche al veel ten goede compen seert, is er volgens wethouder Peter Ploegaert van recreatie en toerisme (en demografische ontwikkelingen) nog veel meer mogelijk. „De regio moet een onderscheidend en concur rerend profiel neerzetten. Zon, zee en strand is niet (meer) voldoende. We moeten inzetten op kansen van de krimp en een kwaliteitsslag ma ken. Speerpunten zijn wellness, vitali teit en food. Het is daarbij essentieel om de kracht van elkaar te benutten. Wij willen ondernemers stimuleren om kwaliteit te verbinden. Door sa men te werken wordt het gastheer schap van de regio vergroot. Door clustering versterk je de totaalbele ving van de toerist. Het gaat erom dat er een hoogwaardig kwalitatief ver blijf voor de toerist wordt geboden", zegt Ploegaert. Toprestaurants De gemeente Sluis staat bekend om zijn toprestaurants. Zo beschikt Oud Sluis over drie en De Kromme Water gang over twee Michelinsterren. Ver der hebben ook La Trinité en Pure C een Michelinster. „Diverse restaura teurs in de gemeente Sluis onderschei den zich door de relatie te leggen met streekproducten. Maar de hele food- keten is belangrijk voor de gemeente Sluis. Het gaat erom dat de producten goed en vers zijn, dus kwalitatief Project Duinhof.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 108