kan een drenkeling zijn
zeelandj 3
'Baltic Ace moet geborgen worden'
m
Schipper overleden na val van schip
Symposium
waterkering
in monding
W'schelde
commentaar
Veilig varen
vrijdag 7 december 2012
13 opvarenden worden in de
loop van de avond gered en
overgebracht naar Rotterdam
en Oostende, enkelen
hebben onderkoelingsver-
schijnselen. Reddingsboot
Antoinette bergt één
lichaam, de Belgische
reddingshelikopter drie.
donderdag 6 december
2.00 uur
De zoekactie naar de zeven
vermiste bemanningsleden
wordt gestaakt.
De marineschepen Hr. Ms.
Friesland en Hr. Ms. Gronin
gen blijven de nacht op de
locatie van de aanvaring
rondvaren.
Bij daglicht wordt verder
gezocht met twee vliegtuigen,
twee helikopters en twee red
dingsboten uit Scheveningen en
Hoek van Holland. De Area van
Rijkswaterstaat leidt het scheep
vaartverkeer in goede banen. De
Frans Naerebout (Kustwacht)
legt boeien om het wrak.
±11.45 uur
Een vijfde lichaam
1 wordt geborgen
dooreen Belgische
r helikopter en naar
o Rotterdam Airport
gebracht. Het
zoeken stopt na
J> zonsondergang.
®®®©©«®®®e©o
door Henk Boot
door Harmen van der Werf
Dat de Baltic Ace gebor
gen moet worden, staat
voor Leendert Muller
als een paal boven wa
ter. De directeur van het Terneu-
zense sleep- en bergingsbedrijf
Multraship denkt dat het schip op
zijn zij ligt. „Er is nog geen duikon-
derzoek geweest, maar ter plaatse
is het ongeveer dertig meter diep.
De Baltic Ace is vijfentwintig me
ter breed. Vijf meter water steekt
er dan boven. Dat is weinig in een
druk vaarwater."
Het ongeval met de Baltic Ace
roept herinneringen op een ander
autoschip, de Tricolor, dat 14 de
cember 2002 verging in het Nauw
van Calais. De Tricolor kwam ook
in aanvaring met een container
schip. Er is één cruciaal verschil
met het ongeluk met de Baltic
Ace: alle opvarenden van de Trico
lor werden gered.
De Tricolor is geborgen door een
consortium van Smit, Multraship,
URS Antwerpen en Scaldis Ant
werpen. Het schip is in negen stuk
ken gezaagd. In één keer lichten
kon niet. De berging begon pas in
juli, na uitgebreide contractbespre
kingen en technische voorbereidin
gen. In de tussentijd was de Trico
lor vele malen overvaren door pas
serende schepen. Om te voorko
men dat dit ook bij de Baltic Ace
gebeurt, brengt Rijkswaterstaat uit
gebreide markering aan. De Baltic
Ace is korter dan de Tricolor, 148
tegen 190 meter. Volgens Leendert
Muller hoeft dat niets te zeggen
over hoe de Baltic Ace kan worden
geborgen. „Stroming, windgevoe
ligheid, dat speelt allemaal mee."
Contacten met verzekeraars zijn er
al geweest. „Maar het vinden van
de verdwenen zeevarenden heeft:
nu logischerwijs prioriteit. Over
een paar dagen zal de berging pas
ter sprake komen."
Winterfoto's
Zet uw winterfoto op onze site.
Ga naar www.pzc.nl/foto, klik op
het album Winter 2012 en zet uw fo
to erbij.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Bekijk ook de andere fotoalbums op
www.pzc.nl/foto
SAS VAN GENT - Een Franse schip
per (57) van een binnenschip is
donderdagmiddag overleden, na
dat hij viel bij het overstappen van
een duwbak naar zijn naastgele
gen schip, dat aan de Westkade in
Sas van Gent lag.
De Fransman was tarwe aan het
lossen bij zetmeelproducent Car-
gill. Hij viel omstreeks half een
zo'n twee meter naar beneden. De
hulpdiensten - brandweer, politie
en ambulances - waren snel en
met veel materieel ter plekke. Zo
werd een hoogwerker ingezet, om
de gevallen man eventueel uit zijn
benarde positie te kunnen bevrij
den. Maar de schipper bleek, on
danks verwoede pogingen tot re
animatie, niet te redden en over
leed ter plaatse.
Tijdens het onderzoek van de
hulpdiensten werd het verkeer en
kele uren omgeleid, wat tot onge
bruikelijke drukte in de omringen
de polders leidde. De arbeidsin
spectie hoefde overigens geen rap
port op te maken, omdat de beurt
schipper voor eigen rekening als
zelfstandige zonder personeel (zzp'
er) voer.
Zetmeelproducent Cargill wilde
gistermiddag de officiële ingebruik
name van een nieuwe laad- en los-
installatie aan de kade vieren. Het
bedrijf viert het hele jaar al dat de
Belgische familie Callebaut ruim
honderd jaar geleden een maiszet-
meelfabriek in Sas oprichtte. De
voorziene plechtigheden en festivi
teiten werden gisteren na het tries
te ongeval afgeblazen.
GOES - Er komt in april 2013 op
Neetje Jans een symposium over
het 'idee' van de Goese onderne
mer Rein van Vliet voor een water
kering in de monding van de Wes-
terschelde. „Ik heb ook vanuit het
bedrijfsleven begrepen dat het de
moeite waard is dit idee verder uit
te werken."
Van Vliet benadert hiervoor deze
week experts als prof. civiele tech
niek en geowetenschap Han Vrij-
ling van de Technische Universi
teit Delft, het bedrijf Cofely
Gdf/Suez, innovatieve en duurza
me infratechniek, de Nieuwdorpse
kraan- en offshoregigant Heerema
en weg- en waterbouwer Van
Oord bv uit Gorinchem.
„We moeten onder ogen zien dat
we op en om de economische
ader die de Westerschelde is, te
maken hebben met serieuze nau
tische en veiligheidsproblemen in
een kwetsbare natuurlijke omge
ving. Daarvoor een structurele op
lossing zien te vinden, waarmee
we ons als Nederland opnieuw wa
terbouwkundig kunnen profile
ren, lijkt mij noodzakelijk." Van
Vliet wil een waterkering met su
persluizen en een getijdencentrale
via twee opgehoogde zandplaten
tussen Breskens en Vlissingen. De
waterkering dient ook als tweede
oeververbinding naast de tunnel.
of lieren
De aanvaring tussen
de Baltic Ace en de
Corvus J bewijst dat
het ook op de rela
tief veilige Noordzee ernstig,
fout kan gaan. Het ongeluk kost
te waarschijnlijk elf mensen
het leven. Voor de kust en ook
verder naar het midden van de
Noordzee is het scheepvaartver
keer zeer druk. Er liggen zelfs
'snelwegen' met denkbeeldige
middenbermen om schepen uit
elkaar te houden. In zo'n druk
te is het haast ondenkbaar dat
er op beide schepen geen goede
uitkijk is gehouden. Bovendien
hebben alle schepen elektroni
sche navigatiemiddelen waarop
een aanvaring is te voorzien.
Toch ging het woensdagavond
fout. Met fatale gevolgen. Er is
dus alle aanleiding om grondig
uit te zoeken hóe het mis kon
gaan. Als het om menselijke
fouten blijkt te gaan, wordt het
lastig, want die zijn nooit hele
maal uit te sluiten. Maar wel
licht komen uit dit ongeluk ook
lessen waarmee de nautische
verkeersregels en de veiligheids
voorzieningen nog wat verder
kunnen worden verbeterd.
Reddingsvest Gemaakt van kunststof
met luchtdichte voering
Vaste vulling of gas
Automatisch of
half-automatisch opblazen
Beschermt niet tegen kou,
I maar houdt mond altijd
minstens 8 cm uit het water
Diverse uitvoeringen.
Te water via
vrije val,
glijbanen Overlevingskansen ryi;
groter door beschutting
en voorraden
Reddingsboot
9 Overlevingspak I
Fluit voor
geluidssignalen
Harnas voor
optakelen door
helikopter
Reflectoren
Anti-slipzolen