kan een drenkeling zijn zeelandj 3 'Baltic Ace moet geborgen worden' m Schipper overleden na val van schip Symposium waterkering in monding W'schelde commentaar Veilig varen vrijdag 7 december 2012 13 opvarenden worden in de loop van de avond gered en overgebracht naar Rotterdam en Oostende, enkelen hebben onderkoelingsver- schijnselen. Reddingsboot Antoinette bergt één lichaam, de Belgische reddingshelikopter drie. donderdag 6 december 2.00 uur De zoekactie naar de zeven vermiste bemanningsleden wordt gestaakt. De marineschepen Hr. Ms. Friesland en Hr. Ms. Gronin gen blijven de nacht op de locatie van de aanvaring rondvaren. Bij daglicht wordt verder gezocht met twee vliegtuigen, twee helikopters en twee red dingsboten uit Scheveningen en Hoek van Holland. De Area van Rijkswaterstaat leidt het scheep vaartverkeer in goede banen. De Frans Naerebout (Kustwacht) legt boeien om het wrak. ±11.45 uur Een vijfde lichaam 1 wordt geborgen dooreen Belgische r helikopter en naar o Rotterdam Airport gebracht. Het zoeken stopt na J> zonsondergang. ®®®©©«®®®e©o door Henk Boot door Harmen van der Werf Dat de Baltic Ace gebor gen moet worden, staat voor Leendert Muller als een paal boven wa ter. De directeur van het Terneu- zense sleep- en bergingsbedrijf Multraship denkt dat het schip op zijn zij ligt. „Er is nog geen duikon- derzoek geweest, maar ter plaatse is het ongeveer dertig meter diep. De Baltic Ace is vijfentwintig me ter breed. Vijf meter water steekt er dan boven. Dat is weinig in een druk vaarwater." Het ongeval met de Baltic Ace roept herinneringen op een ander autoschip, de Tricolor, dat 14 de cember 2002 verging in het Nauw van Calais. De Tricolor kwam ook in aanvaring met een container schip. Er is één cruciaal verschil met het ongeluk met de Baltic Ace: alle opvarenden van de Trico lor werden gered. De Tricolor is geborgen door een consortium van Smit, Multraship, URS Antwerpen en Scaldis Ant werpen. Het schip is in negen stuk ken gezaagd. In één keer lichten kon niet. De berging begon pas in juli, na uitgebreide contractbespre kingen en technische voorbereidin gen. In de tussentijd was de Trico lor vele malen overvaren door pas serende schepen. Om te voorko men dat dit ook bij de Baltic Ace gebeurt, brengt Rijkswaterstaat uit gebreide markering aan. De Baltic Ace is korter dan de Tricolor, 148 tegen 190 meter. Volgens Leendert Muller hoeft dat niets te zeggen over hoe de Baltic Ace kan worden geborgen. „Stroming, windgevoe ligheid, dat speelt allemaal mee." Contacten met verzekeraars zijn er al geweest. „Maar het vinden van de verdwenen zeevarenden heeft: nu logischerwijs prioriteit. Over een paar dagen zal de berging pas ter sprake komen." Winterfoto's Zet uw winterfoto op onze site. Ga naar www.pzc.nl/foto, klik op het album Winter 2012 en zet uw fo to erbij. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Bekijk ook de andere fotoalbums op www.pzc.nl/foto SAS VAN GENT - Een Franse schip per (57) van een binnenschip is donderdagmiddag overleden, na dat hij viel bij het overstappen van een duwbak naar zijn naastgele gen schip, dat aan de Westkade in Sas van Gent lag. De Fransman was tarwe aan het lossen bij zetmeelproducent Car- gill. Hij viel omstreeks half een zo'n twee meter naar beneden. De hulpdiensten - brandweer, politie en ambulances - waren snel en met veel materieel ter plekke. Zo werd een hoogwerker ingezet, om de gevallen man eventueel uit zijn benarde positie te kunnen bevrij den. Maar de schipper bleek, on danks verwoede pogingen tot re animatie, niet te redden en over leed ter plaatse. Tijdens het onderzoek van de hulpdiensten werd het verkeer en kele uren omgeleid, wat tot onge bruikelijke drukte in de omringen de polders leidde. De arbeidsin spectie hoefde overigens geen rap port op te maken, omdat de beurt schipper voor eigen rekening als zelfstandige zonder personeel (zzp' er) voer. Zetmeelproducent Cargill wilde gistermiddag de officiële ingebruik name van een nieuwe laad- en los- installatie aan de kade vieren. Het bedrijf viert het hele jaar al dat de Belgische familie Callebaut ruim honderd jaar geleden een maiszet- meelfabriek in Sas oprichtte. De voorziene plechtigheden en festivi teiten werden gisteren na het tries te ongeval afgeblazen. GOES - Er komt in april 2013 op Neetje Jans een symposium over het 'idee' van de Goese onderne mer Rein van Vliet voor een water kering in de monding van de Wes- terschelde. „Ik heb ook vanuit het bedrijfsleven begrepen dat het de moeite waard is dit idee verder uit te werken." Van Vliet benadert hiervoor deze week experts als prof. civiele tech niek en geowetenschap Han Vrij- ling van de Technische Universi teit Delft, het bedrijf Cofely Gdf/Suez, innovatieve en duurza me infratechniek, de Nieuwdorpse kraan- en offshoregigant Heerema en weg- en waterbouwer Van Oord bv uit Gorinchem. „We moeten onder ogen zien dat we op en om de economische ader die de Westerschelde is, te maken hebben met serieuze nau tische en veiligheidsproblemen in een kwetsbare natuurlijke omge ving. Daarvoor een structurele op lossing zien te vinden, waarmee we ons als Nederland opnieuw wa terbouwkundig kunnen profile ren, lijkt mij noodzakelijk." Van Vliet wil een waterkering met su persluizen en een getijdencentrale via twee opgehoogde zandplaten tussen Breskens en Vlissingen. De waterkering dient ook als tweede oeververbinding naast de tunnel. of lieren De aanvaring tussen de Baltic Ace en de Corvus J bewijst dat het ook op de rela tief veilige Noordzee ernstig, fout kan gaan. Het ongeluk kost te waarschijnlijk elf mensen het leven. Voor de kust en ook verder naar het midden van de Noordzee is het scheepvaartver keer zeer druk. Er liggen zelfs 'snelwegen' met denkbeeldige middenbermen om schepen uit elkaar te houden. In zo'n druk te is het haast ondenkbaar dat er op beide schepen geen goede uitkijk is gehouden. Bovendien hebben alle schepen elektroni sche navigatiemiddelen waarop een aanvaring is te voorzien. Toch ging het woensdagavond fout. Met fatale gevolgen. Er is dus alle aanleiding om grondig uit te zoeken hóe het mis kon gaan. Als het om menselijke fouten blijkt te gaan, wordt het lastig, want die zijn nooit hele maal uit te sluiten. Maar wel licht komen uit dit ongeluk ook lessen waarmee de nautische verkeersregels en de veiligheids voorzieningen nog wat verder kunnen worden verbeterd. Reddingsvest Gemaakt van kunststof met luchtdichte voering Vaste vulling of gas Automatisch of half-automatisch opblazen Beschermt niet tegen kou, I maar houdt mond altijd minstens 8 cm uit het water Diverse uitvoeringen. Te water via vrije val, glijbanen Overlevingskansen ryi; groter door beschutting en voorraden Reddingsboot 9 Overlevingspak I Fluit voor geluidssignalen Harnas voor optakelen door helikopter Reflectoren Anti-slipzolen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3