Spookbotsing op Noordzee io scheepsramp De Noordzee is druk, maar de veiligheid is op orde, zeggen deskundigen. Toch stierven woensdag vijf zeelui en zijn er nog zes ver mist. Een menselijke fout? vrijdag 7 december 2012 door Hub Dohmen en Cyril Rosman Wie wil weten hoe druk het is op de Noordzee, hoeft alleen maar een blik te werpen op de website marinetraffic.com. Daar krioe len tankers, passagiersschepen en vis sersboten als stipjes over het scherm. De Noordzee is geplaveid met die stip jes, voor anker en varend. Woensdaga vond waren ook de Baltic Ace en de Corvus J twee van die stipjes. Tot ze botsten, 75 kilometer van de kust bij Goeree-Overflakkee, en achter de naam Baltic Ace de titel 'buiten ont- vangstbereik' verscheen. Nu rust de Baltic Ace, geladen met 1417 auto's, op een niet al te diepe plek op de bodem van de zee, op een kruispunt van twee drukke vaarwegen. „Ook wij zien in ons operatiecentrum in Den Helder stipjes op een scherm. Maar de Noord- zee is groot en er varen honder- denschepen. 'Je mag aannemen Het zou toeval jat de schepen elkaar zijn als je net naar dat specffie-nebben gez/en ke vak op het geven als een ander schip te pen binnen moeten blijven. Die routes liggen vast en er zijn boeien om ze te markeren. „Er zijn hoofdvaarroutes, routes om af te slaan en speciale ankerplekken", zegt Tiedo Vellinga, hoogleraar Scheep vaartwegen aan de TU Delft en verbon den aan het Havenbedrijf Rotterdam. Daarnaast zijn er nog gewone verkeers regels, zoals rechts heeft voorrang. De twee schepen voeren woensdag 75 kilo meter uit de kust, buiten de territoria le wateren van Nederland, en ook bui ten de speciale zones waarbinnen di recte begeleiding vanuit een haven is. „Er is niet, zoals in het luchtruim, con tinu contact. Schepen worden geacht voor hun eigen veiligheid te zorgen. Er is ook geen reden om de zee continu te beheren. De schepen kunnen elkaar ook zien." Want die stipjes op schermen, die zien ze op een boot zelf ook. Elk schip heeft een transponder die een signaal uitzendt en dat door andere schepen opgepikt kan worden. „Je mag aannemen dat deze schepen elkaar hebben ge zien, ja", zegt de woordvoer der van de Kustwacht. Vaak hebben schepen ook alarm systemen die geluidsignalen scherm kijkt", zegt Marcel 01- derburger van de Nederlandse Kust wacht En dan nog is op die manier niet te beoordelen of twee schepen op ramkoers varen. Wat er is misgegaan op de Noordzee woensdagavond, is nog niet bekend. Een officieel onderzoek is nog niet ge start. „Daarvoor is een verzoek nodig van de landen onder wier vlag zo'n schip vaart, in dit geval de Bahama's of Cyprus", aldus de woordvoerder. Het Korps Landelijke Politiediensten meldde gisteren dat Nederland niet van plan is zo'n onderzoek te doen, omdat het ongeval buiten de territoria le wateren heeft plaatsgevonden. Vast staat dat er eigenlijk niet zo vaak grote ongelukken gebeuren op de Noordzee, toch een van de drukst beva ren wereldzeeën. De Noordzee is dan ook streng opgedeeld in scheepvaart routes: verkeersbanen waar de sche dichtbij komt. „Maar dat kan per boot verschillen." Hoogleraar Vellinga: „Je zou zo'n onge val als dit ook niet verwachten. De za ken zijn goed geregeld op de Noord zee. Als er iets fout gaat, gaat het dus vaak om menselijke fouten. Zonder daarmee al iets te willen zeggen over dit specifieke ongeval." De Griekse re der, die eigenaar is van de Baltic Ace, heeft hetzelfde vermoeden. „Dit schip is van 2007 en technisch per fect. Het moet wel een menselijke fout zijn geweest", aldus zegsman Panagio- tis Kakoliris van Stamco Ship Managa- ment. Het schip voer onder de vlag van de Bahama's, met een Poolse kapitein en een bemanning van 23 Polen, Bulga ren, Oekraïners en Filipino's. Die con structies worden doorgaans gebruikt om de (loon)kosten te drukken, maar worden niet altijd als voordelig voor de veiligheid op zee gezien. Toch blijft het aantal schepen dat per jaar zinkt, redelijk stabiel. Terwijl het aantal zeeschepen groeit. De vloot is doorgaans technisch in orde, omdat de schepen relatief jong zijn, meldt een deze week gepubliceerd rapport van de Inspectie Leefomgeving en Trans port. Daarin staat ook dat op de Noordzee vorig jaar achttien ongelukken in de be roepsvaart plaatsvonden. Dat is gelijk aan het gemiddelde van de afgelopen jaren. De stijging van het aantal zee schepen op de toch al zo drukke Noordzee heeft er wel toe geleid dat Rijkswaterstaat in augustus de vaarwe gen gaat verleggen. Dat plan werd eer der deze week goedgekeurd door de In ternationale Maritieme Organisaie (IMO). „Dat is toeval", zegt een woordvoerder van Rijskwaterstaat. „De veiligheid op zee is nu ook gewaarborgd, er is geen sprake van een gevaarlijke situatie op de Noordzee. Maar omdat de druk gro ter wordt, moet je naar de toekomst kij ken." Hoogleraar Vellinga: „De Noord zee wordt drukker met schepen, maar ook met windmolenparken, olieplat forms en de daarbij horende leidingen. Straks is de ruimte beter geordend." Öc OTMiwebstebnutealkodn en verder Nmrdfffevaak kruisen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10