Anna Karenina valt voor een jonge graaf 8 lil I Stach wil koning worden Vreeland: beschermheilige van de paradijsvogels donderdag 6 december 2012 filmrecensies Abbey Hoes (I) en Mingus Dagelet in Koning van Katoren. door Fritz de Jong In de nacht dat Stach wordt ge boren sterven niet alleen zijn ouders, maar ook de geliefde koning van het fantasieland Kat oren. Na de enerverend in beeld gebrachte proloog zien we hoe de jongen opgroeit bij zijn oom. De troon blijft ondertussen leeg, omdat autoritaire ministers de macht grijpen. Als hij zeventien jaar oud is meldt Stach zich bij een loket: hij wil weten hoe hij koning moet worden. Na enkele amusante schermutselingen met de bureaucratie melden de minis ters hem dat de troon voor hem is, als hij een reeks moeilijke op drachten uitvoert. In het bekroonde boek van Jan Terlouw kreeg Stach zeven be proevingen voorgelegd, gevolgd door een wrede bonusopdracht. In de verfilming van Ben Sombo- gaart Kruistocht in Spijkerbroek hoeft Stach nog maar vijf klussen te klaren. En hoewel hij twee uur speeltijd tot zijn beschikking krijgt komen al die opdrachten toch opmerkelijk gehaast over. Vooral de ontknoping van iedere episode komt nogal uit de lucht vallen. Visueel heeft de film gelukkig wel veel te bieden. Het gewest Af- zetteRije, waar de burgerij lijdt onder een ontsierende knobbel- neuzenziekte, barst van de Itali aanse passie. Het grensstadje Smook, dat geteisterd wordt door vervuiling en een zich met afval voedende draak lijkt in zijn deso laatheid op het decor van een Oost-Europese cyberthriller. Het mooist is het door strijdende religieuze fracties geplaagde stad je Uikumene, dat oogt als een ty pisch Hollandse wederopbouw- wijk, maar dan met bergen op de achtergrond. Oh ja, en er schui ven ook voortdurend vier op drift geraakte godshuizen door de straten. Koning van Katoren Regie: Ben Sombogaart. Met: Mingus Dagelet, Abbey Hoes, Frits Lambrechts Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen door Mark Moorman Diana Vreeland, de excentrie ke en invloedrijke modeko- ningin van Harper's Bazaar en Vogue had een behartenswaardi- ge tip voor haar kinderen. 'Zorg dat je de eerste in de klas wordt. Of de laatste. Als je maar nooit in het midden eindigt.' Vreeland was de beschermheilige van de paradijsvogels, trend- watcher, voordat die term be stond, en revolutionair bladenma ker, met een nalatenschap die meer dan twintig jaar na haar dood in 1989 nog in alle tijd- Diana Vreeland. schriftschappen is terug te vin den. Zij stond aan de wieg van de geboorte van het supermodel (zoals Twiggy), de sterfotograaf (David Bailey en Richard Ave don) en regeerde met gulle (bud getten reikte tot aan de hemel) hand van de roaring twenties tot de swinging sixties. Kleindochter Lisa Vreeland heeft als co-regis seur een portret gemaakt, waar ook de onaangename kanten van het karakter van Vreeland aan bod komen. Haar wereldvreemd heid werkte prima, omdat ze haar eigen wereld creeërde. Ze had een geëxalteerde manier van praten die nauwelijks plaats bood om na te denken over haar uitzin nige uitspraken. Het einde van de Tweede Wereldoorlog bracht vre de natuurlijk, maar belangrijker nog: de bikini, the biggest thing since the atom bomb. Je moet het haar horen zeggen. Diana Vreeland: the eye has to travel Regie: Lisa Immordino Vreeland Te zien in Middelburg door Mark Moorman Regisseur Joe Wright is een lefgozer. In Atone ment, de verfilming van de roman van Ian McE- wan, zat een minuteh durend bra- voureshot waarin we de Britten op het strand bij Duinkerken in de Duitse val zagen zitten. Altijd riskant om de aandacht van het verhaal naar de techniek te ver schuiven, alsof je opeens uit de fic tie wordt gehaald. En dat is in zijn nieuwe, meest am bitieuze film tot nu toe, ook het probleem. In Anna Karenina, de verfilming van de Russische klassieker van Leo Tolstoy, worden we door Wright met de neus op de holle fa cades en de kunstmatigheid van het Petersburg van de 19e eeuw ge duwd door alles in een nadrukke lijke theatrale setting te plaatsen. Wright en zijn cameraman Seamus McGarvey zijn virtuozen die soms een bijna Baz Luhrmann- achtige touch aanbrengen: Tolstoy meets Moulin Rouge. Anna Karenina is het verhaal van een verboden liefde, waarin een getrouwde vrouw valt voor een jonge graaf en door de samenle ving veroordeeld wordt, niet om dat ze de wet heeft gebroken, zoals een vriendin tegen haar zegt, maar omdat 'ze de regels heeft overtreden'. 'De regels' zijn de on geschreven regels van de aristocra tie van Petersburg, door Wright ge schetst als een wereld van eindelo ze dansfeesten en salons, van waar uit nauwelijks zicht is op het har de leven op het land. Het scenario van Tom Stoppard is een meesterproef van economisch vertellen. Niet alleen weet hij de epische roman met tientallen per sonages tot een elegante filmvertel- filmagenda Keira Knightley als Anna Karenina. ling om te smeden, en weet hij een mooie middenweg te bewan delen tussen de holle retoriek van de Russische aristocratie en mo derne, snappy dialogen, hij legt ook andere accenten dan de eerde re verfilmingen. Terwijl Anna Karenina in eerdere versies over het algemeen wordt gezien als slachtoffer van de ver stikkende sociale regels van haar tijd, belichaamd door haar echtge noot Karenin, een hooggeplaatste pennenlikker en scherpslijper eer ste klas, lijkt hij in deze versie meer het slachtoffer dan de dader. De liefde tussen Anna en haar graaf Vronsky wordt in de versie van Stoppard en Wright vooral door lust aangewakkerd, waardoor VLISSINGEN CINECITY Hotel Transyslvania (3D, NL): za, zo, wo 16i15 uur; The Hobbit an unexpected Journey (3D): wo 00.12,16.15,18.30, 20.00, 22.00 uur; Wreck-it Ralph (3D, NL): zo 14.00 uur, wo 13.45,16.15 uur; De groeten van Mike!: wo 14.00 uur; K3 Bengeltjes: wo 14.00 uur, zo 11.00 uur; The Broken Circle Breakdown: di 14.00, 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; West Si- de Story: zo 16.15 uur; Niko 2; za, zo, wo 14.00 uur; Anna Karenina: do t/m di 13.45 en 19.00 uur, zo 11.00 uur, do, vr, za, ma, di, wo 16.20 uur, wo 19.15 uur, di 22.00 uur; Koning van Katoren: do, vr, za, ma, di 13.45 uur, zo 10.45 en 13.30 uur, wo 13.40 uur; Cloud Atlas: do, vr, ma, di 15.55 uur, za, zo, wo 15.45 uur, do, zo, ma, di, wo 19.30 uur, vr, za 21.15 uur; Looper: do, zo, ma, di, wo 22.05 uur, vr, za 22.00 uur; De vijf Le gendes: do, vr, za, zo, ma, di 16.30 uur, za, zo 13.30 uur, zo 11.00 uur, wo 14.00 uur; Alles is Familie: do, vr, za, ma, di 13.45 uur, zo 10.45 uur, do, vr, za, ma, di 16.05 ur, zo, wo 16.15 uur, zo 13.15 uur, do t/m wo 19.00 uur, do, vr, za,zo, ma, wo 21.30 uur, wo 21.50 uur, do, vr, za, zo, ma 22.00 uur; Taken 2: do, vr, ma, di 13.45 uur, do, vr, za, zo, ma, di 16.30 uur, do, zo, ma, di, wo 19.00 uur, vr, za 19.15 uur, di 21.45 uur, do, zo 22.00 uur, vr, za 22.15 uur; Sinister: vr, za 19.00 uur, di 23.00 uur; Twilight Saga: do, vr, ma, di 13.15, 16.30 uur, do t/m di 19.25 uur, wo 22.00 uur; Skyfall: do, vr, za, ma 13.00 uur; do t/m di 15.45 uur, wo 16.15 uur, do t/m wo 19.00 uur, do, zo, ma, di, wo 21.00 uur, do t/m di 21.35 uur, vr, za 22.05; Marathon: do, vr, ma, di 14 u, do t/m di 19 u; Madagascar 3: zo 11 uur; GOES DAVINCI CINEMA The Hobbit (3D): wo 15.45 en 20.00 uur; Alles is Familie: do, zo, ma, di 20.00 uur; vr, za 18.45 uur, vr, za 22.00 uur, za, zo, wo 15.45 uur, wo 20.15 uur; Skyfall: do, zo, ma, di, wo 20.00 uur; The Twi light Saga: do, zo, ma, di, wo 20.15 uur, vr, za 18.45 uur, vr, za 21.45 uur, zo, wo 15.45 uur; De Marathon: do, zo, ma 20.15 uur; De Groeten van Mike!: wo 13.15 uur; K3 Bengeltjes: zo 11.00 uur, wo 13.45 uur; Wreck it Ralph: wo 13.15 uur; Hotel Transylvania (3D): za, zo 13.15 en 15.30 uur; Koning van Kat oren: za, zo 13.00 uur, zo, wo 16 uur; De vijf Legendes (3D):za, zo 13.00 u, wo 13.30 u; Mees Kees: za, zo 13.15 uur; 't BEEST Beasts of the Southern Wild: do, za, di, wo 20.30 uur MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Diana Vreeland - The Eye has to Traval: vr 15.00 uur, ma 20.00 uur; intouscha- bles: vr 19.00 uur, za 21.30 uur, di 20.00 uur; Beasts of the Southern Wild: vr 21.30 uur, zo 20.30 uur, wo 20.00 uur; Voor ik doodga: do 20.00 uur, za 19 u; ZIERIKZEE FIZI Voor ik doodga: vr, zo 20.00 uur, di

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44