Anna Karenina valt
voor een jonge graaf
8 lil
I
Stach wil koning worden
Vreeland: beschermheilige
van de paradijsvogels
donderdag 6 december 2012
filmrecensies
Abbey Hoes (I) en Mingus Dagelet in Koning van Katoren.
door Fritz de Jong
In de nacht dat Stach wordt ge
boren sterven niet alleen zijn
ouders, maar ook de geliefde
koning van het fantasieland Kat
oren. Na de enerverend in beeld
gebrachte proloog zien we hoe
de jongen opgroeit bij zijn oom.
De troon blijft ondertussen leeg,
omdat autoritaire ministers de
macht grijpen. Als hij zeventien
jaar oud is meldt Stach zich bij
een loket: hij wil weten hoe hij
koning moet worden. Na enkele
amusante schermutselingen met
de bureaucratie melden de minis
ters hem dat de troon voor hem
is, als hij een reeks moeilijke op
drachten uitvoert.
In het bekroonde boek van Jan
Terlouw kreeg Stach zeven be
proevingen voorgelegd, gevolgd
door een wrede bonusopdracht.
In de verfilming van Ben Sombo-
gaart Kruistocht in Spijkerbroek
hoeft Stach nog maar vijf klussen
te klaren. En hoewel hij twee uur
speeltijd tot zijn beschikking
krijgt komen al die opdrachten
toch opmerkelijk gehaast over.
Vooral de ontknoping van iedere
episode komt nogal uit de lucht
vallen.
Visueel heeft de film gelukkig
wel veel te bieden. Het gewest Af-
zetteRije, waar de burgerij lijdt
onder een ontsierende knobbel-
neuzenziekte, barst van de Itali
aanse passie. Het grensstadje
Smook, dat geteisterd wordt door
vervuiling en een zich met afval
voedende draak lijkt in zijn deso
laatheid op het decor van een
Oost-Europese cyberthriller.
Het mooist is het door strijdende
religieuze fracties geplaagde stad
je Uikumene, dat oogt als een ty
pisch Hollandse wederopbouw-
wijk, maar dan met bergen op de
achtergrond. Oh ja, en er schui
ven ook voortdurend vier op
drift geraakte godshuizen door
de straten.
Koning van Katoren
Regie: Ben Sombogaart.
Met: Mingus Dagelet, Abbey Hoes,
Frits Lambrechts
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
door Mark Moorman
Diana Vreeland, de excentrie
ke en invloedrijke modeko-
ningin van Harper's Bazaar en
Vogue had een behartenswaardi-
ge tip voor haar kinderen. 'Zorg
dat je de eerste in de klas wordt.
Of de laatste. Als je maar nooit in
het midden eindigt.'
Vreeland was de beschermheilige
van de paradijsvogels, trend-
watcher, voordat die term be
stond, en revolutionair bladenma
ker, met een nalatenschap die
meer dan twintig jaar na haar
dood in 1989 nog in alle tijd-
Diana Vreeland.
schriftschappen is terug te vin
den. Zij stond aan de wieg van
de geboorte van het supermodel
(zoals Twiggy), de sterfotograaf
(David Bailey en Richard Ave
don) en regeerde met gulle (bud
getten reikte tot aan de hemel)
hand van de roaring twenties tot
de swinging sixties. Kleindochter
Lisa Vreeland heeft als co-regis
seur een portret gemaakt, waar
ook de onaangename kanten van
het karakter van Vreeland aan
bod komen. Haar wereldvreemd
heid werkte prima, omdat ze
haar eigen wereld creeërde. Ze
had een geëxalteerde manier van
praten die nauwelijks plaats bood
om na te denken over haar uitzin
nige uitspraken. Het einde van de
Tweede Wereldoorlog bracht vre
de natuurlijk, maar belangrijker
nog: de bikini, the biggest thing
since the atom bomb. Je moet
het haar horen zeggen.
Diana Vreeland: the eye has to travel
Regie: Lisa Immordino Vreeland
Te zien in Middelburg
door Mark Moorman
Regisseur Joe Wright is
een lefgozer. In Atone
ment, de verfilming van
de roman van Ian McE-
wan, zat een minuteh durend bra-
voureshot waarin we de Britten
op het strand bij Duinkerken in
de Duitse val zagen zitten. Altijd
riskant om de aandacht van het
verhaal naar de techniek te ver
schuiven, alsof je opeens uit de fic
tie wordt gehaald.
En dat is in zijn nieuwe, meest am
bitieuze film tot nu toe, ook het
probleem.
In Anna Karenina, de verfilming
van de Russische klassieker van
Leo Tolstoy, worden we door
Wright met de neus op de holle fa
cades en de kunstmatigheid van
het Petersburg van de 19e eeuw ge
duwd door alles in een nadrukke
lijke theatrale setting te plaatsen.
Wright en zijn cameraman
Seamus McGarvey zijn virtuozen
die soms een bijna Baz Luhrmann-
achtige touch aanbrengen: Tolstoy
meets Moulin Rouge.
Anna Karenina is het verhaal van
een verboden liefde, waarin een
getrouwde vrouw valt voor een
jonge graaf en door de samenle
ving veroordeeld wordt, niet om
dat ze de wet heeft gebroken, zoals
een vriendin tegen haar zegt,
maar omdat 'ze de regels heeft
overtreden'. 'De regels' zijn de on
geschreven regels van de aristocra
tie van Petersburg, door Wright ge
schetst als een wereld van eindelo
ze dansfeesten en salons, van waar
uit nauwelijks zicht is op het har
de leven op het land.
Het scenario van Tom Stoppard is
een meesterproef van economisch
vertellen. Niet alleen weet hij de
epische roman met tientallen per
sonages tot een elegante filmvertel-
filmagenda
Keira Knightley als Anna Karenina.
ling om te smeden, en weet hij
een mooie middenweg te bewan
delen tussen de holle retoriek van
de Russische aristocratie en mo
derne, snappy dialogen, hij legt
ook andere accenten dan de eerde
re verfilmingen.
Terwijl Anna Karenina in eerdere
versies over het algemeen wordt
gezien als slachtoffer van de ver
stikkende sociale regels van haar
tijd, belichaamd door haar echtge
noot Karenin, een hooggeplaatste
pennenlikker en scherpslijper eer
ste klas, lijkt hij in deze versie
meer het slachtoffer dan de dader.
De liefde tussen Anna en haar
graaf Vronsky wordt in de versie
van Stoppard en Wright vooral
door lust aangewakkerd, waardoor
VLISSINGEN
CINECITY
Hotel Transyslvania (3D, NL): za, zo, wo
16i15 uur; The Hobbit an unexpected
Journey (3D): wo 00.12,16.15,18.30,
20.00, 22.00 uur; Wreck-it Ralph (3D,
NL): zo 14.00 uur, wo 13.45,16.15 uur;
De groeten van Mike!: wo 14.00 uur; K3
Bengeltjes: wo 14.00 uur, zo 11.00 uur;
The Broken Circle Breakdown: di 14.00,
19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; West Si-
de Story: zo 16.15 uur; Niko 2; za, zo,
wo 14.00 uur; Anna Karenina: do t/m di
13.45 en 19.00 uur, zo 11.00 uur, do, vr,
za, ma, di, wo 16.20 uur, wo 19.15 uur,
di 22.00 uur; Koning van Katoren: do,
vr, za, ma, di 13.45 uur, zo 10.45 en
13.30 uur, wo 13.40 uur; Cloud Atlas:
do, vr, ma, di 15.55 uur, za, zo, wo 15.45
uur, do, zo, ma, di, wo 19.30 uur, vr, za
21.15 uur; Looper: do, zo, ma, di, wo
22.05 uur, vr, za 22.00 uur; De vijf Le
gendes: do, vr, za, zo, ma, di 16.30 uur,
za, zo 13.30 uur, zo 11.00 uur, wo 14.00
uur; Alles is Familie: do, vr, za, ma, di
13.45 uur, zo 10.45 uur, do, vr, za, ma, di
16.05 ur, zo, wo 16.15 uur, zo 13.15 uur,
do t/m wo 19.00 uur, do, vr, za,zo, ma,
wo 21.30 uur, wo 21.50 uur, do, vr, za,
zo, ma 22.00 uur; Taken 2: do, vr, ma, di
13.45 uur, do, vr, za, zo, ma, di 16.30
uur, do, zo, ma, di, wo 19.00 uur, vr, za
19.15 uur, di 21.45 uur, do, zo 22.00 uur,
vr, za 22.15 uur; Sinister: vr, za 19.00
uur, di 23.00 uur; Twilight Saga: do, vr,
ma, di 13.15, 16.30 uur, do t/m di 19.25
uur, wo 22.00 uur; Skyfall: do, vr, za, ma
13.00 uur; do t/m di 15.45 uur, wo 16.15
uur, do t/m wo 19.00 uur, do, zo, ma, di,
wo 21.00 uur, do t/m di 21.35 uur, vr, za
22.05; Marathon: do, vr, ma, di 14 u, do
t/m di 19 u; Madagascar 3: zo 11 uur;
GOES
DAVINCI CINEMA
The Hobbit (3D): wo 15.45 en 20.00
uur; Alles is Familie: do, zo, ma, di 20.00
uur; vr, za 18.45 uur, vr, za 22.00 uur, za,
zo, wo 15.45 uur, wo 20.15 uur; Skyfall:
do, zo, ma, di, wo 20.00 uur; The Twi
light Saga: do, zo, ma, di, wo 20.15 uur,
vr, za 18.45 uur, vr, za 21.45 uur, zo, wo
15.45 uur; De Marathon: do, zo, ma
20.15 uur; De Groeten van Mike!: wo
13.15 uur; K3 Bengeltjes: zo 11.00 uur,
wo 13.45 uur; Wreck it Ralph: wo 13.15
uur; Hotel Transylvania (3D): za, zo
13.15 en 15.30 uur; Koning van Kat
oren: za, zo 13.00 uur, zo, wo 16 uur; De
vijf Legendes (3D):za, zo 13.00 u, wo
13.30 u; Mees Kees: za, zo 13.15 uur;
't BEEST
Beasts of the Southern Wild: do, za, di,
wo 20.30 uur
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Diana Vreeland - The Eye has to Traval:
vr 15.00 uur, ma 20.00 uur; intouscha-
bles: vr 19.00 uur, za 21.30 uur, di 20.00
uur; Beasts of the Southern Wild: vr
21.30 uur, zo 20.30 uur, wo 20.00 uur;
Voor ik doodga: do 20.00 uur, za 19 u;
ZIERIKZEE
FIZI
Voor ik doodga: vr, zo 20.00 uur, di