Zo liegen dat je dubbel flflflilllll de waarheid spreekt M"UIUIII 5 Butter Beans maakt countrymuziek met een knipoog donderdag 6 december 2012 www.pzc.nl/uit Acteren heeft meer te maken met jongleren, tennis sen, schaken of voetbal dan met li teratuur. Neem nu jongleren. Uren sta je te oefenen om bij voorbeeld vier sinaasappels in de lucht te houden. Als je het ei genlijk al lang wilt opgeven, ten einde raad, dan probeer je het toch nog één keer. En dan lukt het ineens. Omdat je van louter ellende je hoofd al had uitge schakeld. Nu zijn het je handen die weten hoe het moet En dan lukt het dus wel. Dat zijn niet mijn woorden. Zo staat het in de inleiding die Hel- mert Woudenberg schreef bij 'Vuur, Water, Lucht 8c Aarde', zijn acteercursus uit 1999. Daarin ver telt hij ook over de improvisatie avonden die het Werktheater orga niseerde in de tijd dat hij er aan verbonden was (1969-1984). Dan lieten ze bijvoorbeeld een bij bel door de zaal rondgaan, riepen op een bepaald moment 'stop'. De persoon die op dat moment het boek in handen had, sloeg het boek willekeurig open en prikte met zijn vinger naar de bladzijde. De zin die aangewezen werd, was de startzin van een improvisatie. Soms gebeurde er dan een klein wonder. Misschien redelijk ama teuristisch (ik kan dat niet beoor delen) verklaart hij vervolgens de schepping als het samenspel van de vier elementen vuur, water, lucht en aarde. Het woord Jehova zou er zelfs uit opgebouwd zijn (Jod, Heh, Vau en Heh zouden de Hebreeuwse woorden voor die vier elementen zijn.). En met die- Scène uit 'De sultan en de Jood' met Helmert Woudenberg en Ali Kouchiry zelfde basisbegrippen slaat hij dan aan het (leren) acteren. Het is nog altijd een zeer lezenswaardig boek je. Een ander spoor: Arjan Visser interviewde voor het dagblad Trouw ooit 257 bekende Nederlan ders over de tien geboden. Eeuwi ge spijt, dat ik dat gemist heb, ik zou ze graag allemaal lezen. Maar te laat... Heel toevallig heb ik het interview met Helmert Wouden berg, uit 2005, toch kunnen terug vinden. Hij vertelt daarin ontroe rende dingen over zijn jeugd en zijn afkomst, die de raadselachtige mens Woudenberg een stuk begrij- foto Michelle Roos pelijker maken. („Ik ben het jonge tje dat tegen de draak vecht.") En daarin geeft hij ook een mooie definitie van toneel, als reactie op het negende gebod: „Toneelspelen is zo hard liegen dat je de dubbel de waarheid spreekt." Helmert Woudenberg is zo onge veer de enige acteur die ik nooit voor acteur zou aanzien, en die ik in de eerste seconden op toneel zelfs niet tot acteren in staat acht. Er is iets in zijn motoriek wat mij doet geloven dat je zo niet kunt ac teren. Na die paar seconden slaat alles om in het tegendeel, en raak ik steevast volledig in de ban van zijn toneelspel. Het is daarom, dat ik hem 'raadselachtig' noem. On der andere ook, omdat ik niet goed besef wat er dan precies ge beurt. Ik zou het woord 'magie' kunnen gebruiken. Ook Wouden berg gebruikt dat woord regelma tig in zijn cursus. Waarschijnlijk hebben we het dan over hetzelfde, ik als toeschouwer, hij als maker. De slotsom van dit alles: ik heb, ge loof ik, nog nooit een voorstelling op Zeeuwse bodem van Helmert Woudenberg gemist. En hij komt weer langs. Op zaterdag 15 decem ber speelt hij in Theater De Weg wijzer in Nieuw-en St Joosland een reprise van Übermensch. Het verhaal van een man met extreme theorieën over land, volk en leider schap. Hitier dus, al wordt die naam niet één keer genoemd. Ge beurtenissen uit diens jeugd geven inzicht hoe hij tot zijn ideeën en uitgesproken standpunten is geko men. Er wordt niet goedgepraat en niet veroordeeld. Een voorstelling die bejubeld is, en verguisd. Een stuk met autobiografische sporen, en dat geeft het verhaal nog een extra lading. Tegen de draak moet altijd opnieuw gevochten worden. Niet met het hoofd, maar met han den en voeten. Verder staat hij za terdag 22 december in de Schouw burg Middelburg met de voorstel ling De sultan en de ]ood. Wouden berg zeifis ook de auteur van dit stuk. Hij wil met dit stuk tonen dat de diverse geloven meer over eenkomsten hebben dan verschil len endat bloedbanden alle wereld se en religieuze wetten overstijgen. Zat. 15 dec, 'Übermensch', Theater De Wegwijzer, Nieuw- en St Joosland 20.30 uur. Zat. 22 dec., 'De Sultan en de Jood', Schouwburg, Middelburg, 20.00 uur. door Marius Roeting Butter Beans is een relatief nieuwe formatie bestaande uit ervaren muzikanten en theatermakers. Ze vonden elkaar in een gezamenlijke passie: de countrymuziek. Carmen Jacobs (zang, viool, onder andere Cor Bakker), Marlous Luiten (zang, gi taar, banjo, voorheen Femmage), Izak Boom (zang, snaren, begelei der bij Youp van 't Hek) en Johan Struik (zang, contrabas) richten zich met het programma Home sweet home op de familie en de plattelandsmuziek. Zaterdag staan ze in het Ledeltheater. „Butter Beans maakt countrymu ziek met een knipoog", vertelt Mar lous Luiten. „De meeste country muziek is erg serieus, zoals de line- dancing of de traditionele country. Wij spelen zowel oud als nieuw re pertoire in een hedendaags jasje met veel kwinkslagen. We zijn dus geen puristen, maar wel muzikaal kritisch." Butter Beans ontstond zo'n ander halfjaar geleden. „Ik had acht jaar met Femmage gespeeld en wilde wel eens wat anders. Meer muziek en minder cabaret. De contacten met de theaters dateren vanuit de periode dat ik daar met Femmage speelde. Inderdaad zijn we mis schien een beetje een vreemde eend in de bijt als countryformatie in de theaterwereld", verklaart Lui ten. De voorstelling zou je met enige vrijheid een familievoorstelling Carmen Jacobs (I) en Marlous Luiten mogen noemen. Niet in de laatste plaats vanwege de act die het vier tal op het podium opvoert. „We kennen elkaar al heel lang en heb ben een hele geschiedenis achter de rug. We vormen als het ware een familie. Daar hebben we een verhaal rond gemaakt. Er loopt dus een theatrale verhaallijn door de voorstelling heen. We zetten typetjes neer en men ontdekt wie we zijn. Zo wordt het publiek in de voorstelling gezogen." Met de huidige belangstelling voor Americana is het spelen van coun trymuziek voor de hand liggend, maar Luiten geeft aan dat de be langstelling al van veel eerder da teert. „We hebben het allen niet van thuis meegekregen, maar ja ren terug speelde ik in Rotterdam in de Ranche Girls, waarmee we een soort countryrock-'n-roll speelden, gebaseerd op de muziek uit de jaren vijftig. Vooral de twee stemmige vrouwenzang in die oude country spreekt me aan. Daar krijg je vleugels van. Daar wil de ik nog iets mee doen en het is een belangrijke basis voor Butter Beans." De formatie speelt een mengeling van stringband, old-time en blue- grass. Met name de plattelandsmu ziek uit het verleden wil nog wel eens conservatief en conventio neel zijn. Luiten daarover 'We se lecteren heel bewust onze num mers uit. Nummers waarmee we ons kunnen identificeren. Veelal zijn dat toch liedjes met persoon lijk leed en de liefde. Belangrijk is ook dat zo'n liedje bij een van de stemmen moet passen, er humor of iets met namen in terug te vin den is." Butter Beans, zaterdag in het Ledeltheater in Oostburg. Aanvang: 20.15 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41