de krant Duidelijke keuzes en eigen gezicht II 'De hele santenkraam van de krant op internet gooien, gaat niet werken' donderdag 6 december 2012 Piet Bakker, krantendeskundige koop, net zoals Wegener en Media groep Limburg. Onder meer TMG (Telegraaf en de Noordholland'se dagbladen) en De Persgroep AD, Parool, Volkskrant en Trouw) bera den zich op overnames. Ondanks de grote veranderingen is het niet louter treurnis in kran tenland. Het bereik van kranten, hun internetpagina's en apps was nog nooit zo groot. En ofschoon minder dan in het verleden, wordt er nog steeds winst gemaakt. Ras uitgevers als de Vlaming Van Thil- o (De Persgroep) geloven nog vol op in de papieren krant. Niettemin zijn de uitdagingen tal rijk. Ondanks de nieuws-apps is de belangstelling voor betaald, dig- tiaal nieuws nog lauw. De digitale advertentie-inkomsten liggen nog laag. Ook verschraling in de nieuwsvoorziening loert, een ge volg van kostenbesparing en in krimping van redacties. „Als een regionale krant verdwijnt heeft dat meer gevolgen voor de journalis tiek dan wanneer een landelijke krant als Trouw verdwijnt," meent Rimmer Muldër, oud-hoofdredac teur van de Leeuwarder Courant. Krantendeskundige Piet Bakker (Hogeschool Utrecht) denkt dat 'regionale kranten nog lang niet dood zijn'. „Hun oplagen zijn in drukwekkend, hun lezers trouw." Desondanks voorziet hij een eind aan het papieren tijdperk. Bakker: „Op een gegeven moment is onli ne de enige optie." Hij begrijpt de roep om overheidssteun, maar vindt dat kranten ook naar zich zelf moeten kijken. „De hele san tenkraam van de krant op internet gooien, gaat niet werken. Online nieuws vergt een andere organisa tie. Misschien zelfs wel andere journalisten." Kompas in een steeds complexere wereld Het logo van De Persdienst bevat een kompas: een verwijzing naar het grote verspreidingsgebied van de aangesloten dagbladen van Weg ener en MGL. Maar het kompas of windroos staat ook symbool voor duiding. De Pers dienst wil de lezers van de regiona le kranten betrouwbare en relevan te informatie bieden. En daarmee een hulpmiddel zijn in een wereld die steeds onoverzichtelijker en complexer wordt. Misschien heeft u het hier en daar al ge merkt aan het algeme ne katern van uw krant. Scherpere keuzes, mooier gepresenteerde achtergrondverha len, meer eigen nieuws. Het zijn de eerste levenstekenen van De Persdienst (DPd), een landelijke re dactie die sinds november warm- draait en vandaag officieel aftrapt. Een nieuwe persdienst oprichten lijkt een trendbreuk in een tijd waarin alle traditionele media on der druk staan. Maar de geboorte van DPd is juist een logisch gevolg van de onstuimige veranderingen in het medialandschap. De acht regionale dagbladen van Wegener en MGL (waaronder de ze krant) betrokken hun binnen- en buitenlandse nieuws jarenlang van de GPD in Den Haag. Een nieuwsorganisatie die ook voor an dere regionale kranten werkte. Deze leverancier op afstand paste steeds minder bij de ontwikkeling die de Wegener/MGL-dagbladen doormaken. In een tijd van toene mende mediaconcurrentie moe ten ook dagbladen zich onderschei den met duidelijke keuzes en een eigen gezicht. Bovendien vraagt het succes van de regionale dag bladsites en de opmars van mobie le apparaten om extra redactionele inspanning. Kortom, maatwerk is geboden. Om die reden besloot Wegener eerder dit jaar tot de oprichting van De Persdienst. Om al het nieuws - of het nou regionaal, na tionaal of internationaal is - van begin tot eind in eigen hand te houden. Hoofdredacteur Kees Pijnappels van De Persdienst heeft hoge ambi ties. „Onze dagbladen zijn in hun eigen gebied stuk voor stuk lei dend in de regionale nieuwsvoor ziening. De Persdienst gaat er voor zorgen dat zij zich ook met het al gemene nieuws beter kunnen pro fileren." De Persdienst, gevestigd in Nijmegen, krijgt van Wegener en MGL ruim de middelen om de opdracht te verwezenlijken. De redactie telt ruim 70 journalis ten, uiteenlopend van verslagge- DPd Redacties algemene verslaggeving buitenland (plus correspondenten) economie sport cultuur Haagse redactie features (bijlagen) beeld/vormgeving internet eindredactie Dagbladen Wegener/MGL: BN/De Stem Brabants Dagblad Eindhovens Dagblad De Gelderlander Stentor TC/Tubantia #PZC De Limburger Limburgs Dagblad Totaal verspreide oplage: 889.000 vers tot eind-, opmaak-, beeld- en internetredacteuren. Daarnaast kan De Persdienst zich beroepen op een legertje buitenlandse cor respondenten. Het politieke nieuws wordt verzorgd door een vierkoppige redactie in Den Haag. Bijzonder aan De Persdienst is de samenstelling van de redactie. Een groot deel van de verslagge vers is afkomstig van de verschil lende regionale kranten. Zij zijn voor een of meerdere jaren gesta tioneerd bij De Persdienst. Door dat de redacteuren letterlijk uit al le windstreken komen, nemen ze hun regionale bagage mee naar DPd. Regionale expertise is verze- kerd, zodat landelijk nieuws beter kan worden vertaald naar de regio. De Persdienst gaat voorde eigen kranten dagelijks complete nieuws pagina's verzorgen. Ook bij bericht geving over economie, sport en cultuur speelt DPd een belangrijke rol. En uiteraard bereikt het nieuws van De Persdienst u ook via app en website van deze krant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11