Ruiterroute wordt
stevig aangepakt
221 zeel
Gemengd
Alternatief plan CDA fietspad
m
Netwerk van wandel- en fietsroutes
in Boswachterij Westenschouwen
\1
woensdag 5 december 2012
De Boswachterij Westerschouwen is van oorsprong een naaldbos, met Oostenrijkse en
corsicaanse dennen. Sinds de jaren zeventig is staatsbeheer bezig door het aanplanten
van loofbomen meer variatie in het bos te creëren.
Staatsbosbeheer is begonnen
met het opknappen van het
12-kilometer lange ruiterpad in
de Boswachterij Westerschou-
wen. Het is de bedoeling dat het
karwei voor zaterdag wordt afge
rond waarna het pad weer in ge
bruik kan worden genomen.
door Piet Kleemans
Geronk in de verte ver
raadt de aanwezig
heid van zware ma
chines in de Bos
wachterij. Kraan ma
chines Jeroen van Gerwen van de
firma Van Gerwen is met zijn 13
ton zware kraan op rubsbanden
bezig het smalle ruiterpad te ver
breden en te ontdoen van obsta
kels als boomwortels. Kleinere ma
chines doen het fijnere werk.
Groot onderhoud, zegt Alex de
Visser van bosbeheerder Staatsbos
beheer. „Het was hard nodig. Ik ge
loof niet dat er echt ongelukken ge
beurd zijn maar we kregen wel
"behoorlijk wat klachten van ge
bruikers van het pad over kuilen
en hinderlijke boomwortels."
Staatsbosbeheer pakt de zaken
voortvarend aan. „We hebben eer
der weieens gedeelten van het pad
opgeknapt, maar toen zijn de smal
le stukken waar we met de machi
nes niet bij konden ongemoeid ge
laten. Nu maken we het pad over
de volle lengte breder zodat we
het pad in het vervolg met een
tractor en freesmachine bij kun
nen houden."
De Visser houdt een oogje in het
zeil, maar werkt zelf ook mee aan
de opknapbeurt van het ruiterpad.
„De kraan heeft niet zoveel ruimte
nodig, maar toch kan het gebeu
ren dat er een boom in de weg
staat, daarom loop ik voor de ma
chine uit om eventueel bomen te
rooien als dat nodig mocht zijn."
Kraanmachinist Karei Geldof van
Klussenbedrijf Arco de Visser uit
Vrouwenpolder volgt in het spoor
van de kraan van Van Gerwen. Gel-
'Nu kunnen ruiters el
kaar niet passeren op
het ruiterpad en dat kan
straks wei'
dof - in kousevoeten de pedalen
bedienend - doet het fijnere werk
en schuint het talud van het pad
netjes af. De Visser: „En hierna
gaan we dan nog met een freesma
chine over het pad. Als die klaar is
zie je hier gewoon een rul zand
pad.
De Visser wijst op de stobbe van
een afgezaagde boom en een paar
polsdikke boomwortels. „Daar
blijft straks niets meer van over.
Zo'n blok wordt helemaal fijnge
malen door de machine."
Voordeel van de verbreding van
het pad is niet alleen dat machi
naal onderhoud makkelijker
wordt maar ook dat het pad
straks veiliger en comfortabeler is.
De Visser: „Nu kunnen ruiters el
kaar niet passeren op het ruiter
pad en dat kan straks wel."
Deze keer neemt staatsbosbeheer
de kosten van de opknapbeurt
voor haar rekening. „Maar we zou
den wel graag willen dat de gebrui
kers in de toekomst ook meehel
pen bij het onderhoud", aldus De
Visser. „Maar dat is dan waar
schijnlijk maar eens in de twee a
drie jaar nodig en dan is het veel
minder werk dan nu."
Jeroen van Gerwen in actie met zijn rupskraan.
foto Dirk-Jan Gjeitema
Een boomstronk wordt
tergrond het nog aan te
uit de weg geruimd. Op de ach-
pakken ruiterpad.
Het ruiterpad is in de loop der jaren uitgesleten. Staats-
bosdbeheer maakt het pad weer egaal en breder.
door Piet Kleemans
De Boswachterij Westenschou
wen is van oudsher in trek
bij toerist en recreant. In het begin
waren er alleen al dan niet betegel
de wandelpaden van verschillende
lengtes. Later kwam er een fiets
pad en een ruiterpad bij en weer
later werd een mountainbikeroute
aangelegd door het grootste naald
bos van Zeeland. Ook is voorzien
in een 9 kilometer lange menroute
door de boswachterij. Verder zijn
er rondgaande tegelpaden van
naar keuze 3 of 8 kilometer lengte
die geschikt zijn voor rolstoelge
bruikers. De excursieschuur bij de
hoofdingang van de Boswachterij
aan de Kraaijensteinweg is aange
past voor mindervaliden. Bij de
hoofdingang zijn parkeerplaatsen
voor invaliden. Het bosgebied is
vrij toegankelijk.
door Joeri Wisse
ZIERIKZEE - Het CDA heeft een al
ternatief plan bedacht voor het
fietspad dat de gemeente Schou-
wen-Duiveland wil aanleggen tus
sen Renesse en de Plompe Toren.
In plaats van een nieuw pad langs
watergangen, kan er volgens raads
lid Bea Flach beter gebruik wor
den gemaakt van bestaande autolu-
we wegen en fietspaden.
Als het aan het college van B en
W ligt, wordt negen ton uit de
compensatiegelden voor de Twee
de Maasvlakte aangewend voor de
aanleg van een nieuw fietspad en
tunneltje onder de N57. De grond
voor het pad heeft de gemeente al
in bezit, omdat deze tegelijkertijd
met het verbreden van de water
gangen is aangekocht. Daarmee is
de gemeente er nog niet. „Aange
zien de wethouder geen gemeente
geld in het fietspad wil steken,
moet ongeveer eenzelfde bedrag
komen van derde partijen, zoals
Rijkswaterstaat. In deze tijden van
bezuinigingen is het maar de vraag,
of dat gaat lukken", zegt Flach.
Volgens Flach, die zelf regelmatig
vanuit haar woonplaats Renesse
naar de Schouwse zuidkust fietst,
is er al een prima route die bestaat
uit fietspaden en autoluwe wegen.
„Zeker sinds de Recreatieverdeel-
weg is aangelegd, zijn deze wegen
een stuk rustiger geworden." Eni
ge onveilige punt is de oversteek
naar de Stolpweg, nabij het Shell-
tankstation. „Door daar een onder
doorgang aan te leggen, is dat pro
bleem opgelost." De negen ton
van het Havenbedijf Rotterdam is
volgens Flach voldoende om haar
plan volledig mee te bekostigen.
Deze route, die onder meer over
de Koetenisseweg en de Stolpweg
naar de Plompetorenweg leidt, is
volgens haar ook interessanter om
dat onder meer natuurgebied De
Schelphoek op de route ligt. En
omdat de route geheel bestaat uit
verharde, geasfalteerde paden is
het tracé ook comfortabeler.
Wethouder Ad Verseput ziet wei
nig in het alternatief, omdat de
aanvraag al is gedaan. Desondanks
wil Flach eind december haar plan
in de raad in stemming brengen.
Fietspad Renesse-Plompe Toren
NOORDWELLE
tunnel
BURGH-
HAAMSTEDE
Oosterschelde
bestaande fietspaden/
wegen
wmm nieuw aan te leggen pad/
weg voorstel gemeente
alternatief voorstel CDA