Ruiterroute wordt stevig aangepakt 221 zeel Gemengd Alternatief plan CDA fietspad m Netwerk van wandel- en fietsroutes in Boswachterij Westenschouwen \1 woensdag 5 december 2012 De Boswachterij Westerschouwen is van oorsprong een naaldbos, met Oostenrijkse en corsicaanse dennen. Sinds de jaren zeventig is staatsbeheer bezig door het aanplanten van loofbomen meer variatie in het bos te creëren. Staatsbosbeheer is begonnen met het opknappen van het 12-kilometer lange ruiterpad in de Boswachterij Westerschou- wen. Het is de bedoeling dat het karwei voor zaterdag wordt afge rond waarna het pad weer in ge bruik kan worden genomen. door Piet Kleemans Geronk in de verte ver raadt de aanwezig heid van zware ma chines in de Bos wachterij. Kraan ma chines Jeroen van Gerwen van de firma Van Gerwen is met zijn 13 ton zware kraan op rubsbanden bezig het smalle ruiterpad te ver breden en te ontdoen van obsta kels als boomwortels. Kleinere ma chines doen het fijnere werk. Groot onderhoud, zegt Alex de Visser van bosbeheerder Staatsbos beheer. „Het was hard nodig. Ik ge loof niet dat er echt ongelukken ge beurd zijn maar we kregen wel "behoorlijk wat klachten van ge bruikers van het pad over kuilen en hinderlijke boomwortels." Staatsbosbeheer pakt de zaken voortvarend aan. „We hebben eer der weieens gedeelten van het pad opgeknapt, maar toen zijn de smal le stukken waar we met de machi nes niet bij konden ongemoeid ge laten. Nu maken we het pad over de volle lengte breder zodat we het pad in het vervolg met een tractor en freesmachine bij kun nen houden." De Visser houdt een oogje in het zeil, maar werkt zelf ook mee aan de opknapbeurt van het ruiterpad. „De kraan heeft niet zoveel ruimte nodig, maar toch kan het gebeu ren dat er een boom in de weg staat, daarom loop ik voor de ma chine uit om eventueel bomen te rooien als dat nodig mocht zijn." Kraanmachinist Karei Geldof van Klussenbedrijf Arco de Visser uit Vrouwenpolder volgt in het spoor van de kraan van Van Gerwen. Gel- 'Nu kunnen ruiters el kaar niet passeren op het ruiterpad en dat kan straks wei' dof - in kousevoeten de pedalen bedienend - doet het fijnere werk en schuint het talud van het pad netjes af. De Visser: „En hierna gaan we dan nog met een freesma chine over het pad. Als die klaar is zie je hier gewoon een rul zand pad. De Visser wijst op de stobbe van een afgezaagde boom en een paar polsdikke boomwortels. „Daar blijft straks niets meer van over. Zo'n blok wordt helemaal fijnge malen door de machine." Voordeel van de verbreding van het pad is niet alleen dat machi naal onderhoud makkelijker wordt maar ook dat het pad straks veiliger en comfortabeler is. De Visser: „Nu kunnen ruiters el kaar niet passeren op het ruiter pad en dat kan straks wel." Deze keer neemt staatsbosbeheer de kosten van de opknapbeurt voor haar rekening. „Maar we zou den wel graag willen dat de gebrui kers in de toekomst ook meehel pen bij het onderhoud", aldus De Visser. „Maar dat is dan waar schijnlijk maar eens in de twee a drie jaar nodig en dan is het veel minder werk dan nu." Jeroen van Gerwen in actie met zijn rupskraan. foto Dirk-Jan Gjeitema Een boomstronk wordt tergrond het nog aan te uit de weg geruimd. Op de ach- pakken ruiterpad. Het ruiterpad is in de loop der jaren uitgesleten. Staats- bosdbeheer maakt het pad weer egaal en breder. door Piet Kleemans De Boswachterij Westenschou wen is van oudsher in trek bij toerist en recreant. In het begin waren er alleen al dan niet betegel de wandelpaden van verschillende lengtes. Later kwam er een fiets pad en een ruiterpad bij en weer later werd een mountainbikeroute aangelegd door het grootste naald bos van Zeeland. Ook is voorzien in een 9 kilometer lange menroute door de boswachterij. Verder zijn er rondgaande tegelpaden van naar keuze 3 of 8 kilometer lengte die geschikt zijn voor rolstoelge bruikers. De excursieschuur bij de hoofdingang van de Boswachterij aan de Kraaijensteinweg is aange past voor mindervaliden. Bij de hoofdingang zijn parkeerplaatsen voor invaliden. Het bosgebied is vrij toegankelijk. door Joeri Wisse ZIERIKZEE - Het CDA heeft een al ternatief plan bedacht voor het fietspad dat de gemeente Schou- wen-Duiveland wil aanleggen tus sen Renesse en de Plompe Toren. In plaats van een nieuw pad langs watergangen, kan er volgens raads lid Bea Flach beter gebruik wor den gemaakt van bestaande autolu- we wegen en fietspaden. Als het aan het college van B en W ligt, wordt negen ton uit de compensatiegelden voor de Twee de Maasvlakte aangewend voor de aanleg van een nieuw fietspad en tunneltje onder de N57. De grond voor het pad heeft de gemeente al in bezit, omdat deze tegelijkertijd met het verbreden van de water gangen is aangekocht. Daarmee is de gemeente er nog niet. „Aange zien de wethouder geen gemeente geld in het fietspad wil steken, moet ongeveer eenzelfde bedrag komen van derde partijen, zoals Rijkswaterstaat. In deze tijden van bezuinigingen is het maar de vraag, of dat gaat lukken", zegt Flach. Volgens Flach, die zelf regelmatig vanuit haar woonplaats Renesse naar de Schouwse zuidkust fietst, is er al een prima route die bestaat uit fietspaden en autoluwe wegen. „Zeker sinds de Recreatieverdeel- weg is aangelegd, zijn deze wegen een stuk rustiger geworden." Eni ge onveilige punt is de oversteek naar de Stolpweg, nabij het Shell- tankstation. „Door daar een onder doorgang aan te leggen, is dat pro bleem opgelost." De negen ton van het Havenbedijf Rotterdam is volgens Flach voldoende om haar plan volledig mee te bekostigen. Deze route, die onder meer over de Koetenisseweg en de Stolpweg naar de Plompetorenweg leidt, is volgens haar ook interessanter om dat onder meer natuurgebied De Schelphoek op de route ligt. En omdat de route geheel bestaat uit verharde, geasfalteerde paden is het tracé ook comfortabeler. Wethouder Ad Verseput ziet wei nig in het alternatief, omdat de aanvraag al is gedaan. Desondanks wil Flach eind december haar plan in de raad in stemming brengen. Fietspad Renesse-Plompe Toren NOORDWELLE tunnel BURGH- HAAMSTEDE Oosterschelde bestaande fietspaden/ wegen wmm nieuw aan te leggen pad/ weg voorstel gemeente alternatief voorstel CDA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 42