Elegantie bepalend
bij nieuwe Mazdaö
17
Mini Paceman verenigt Occasion kopen met
sportiviteit en ruimte behoud lage bijtelling
woensdag 5 december 2012
Door in te zetten op reductie van het brandstofverbruik, loopt Mazda met
de nieuwe 6 mee in de voorste gelederen van de zakelijke markt.
door Tony Vos
De nieuwe Mazdaö is een goed voor
beeld van hoe de verschillende tra
ditionele segmenten van de auto
markt zijn opgeschoven. Met een
lengte van 4,87 meter is het een forse auto
met een dito binnenruimte.
Als ontwerpers de lengte krijgen, volgt er
veelal een elegante vormgeving. Hoe langer
een auto, des te makkelijker er iets moois
van te maken valt. Dat is bij de nieuwe Maz
daö beslist gelukt. De elegantie begint al
meteen bij de gewelfde voorspatborden en
wordt naar achteren toe voortgezet door de
metaalkleurige ruitomlijsting, de dito dak
dragers en ook weer een sierlijke ronding
bij de achterwielen. De brede achterlichten
worden op uiterst smaakvolle manier met el
kaar verbonden, door middel van een meta
len 'vleugel'. Zonder direct te beweren dat
de Mazdaö SportBreak opvalt in het ver
keer, ligt het nieuwe model in ieder geval
prettig op het netvlies.
Gezien het formaat van de auto valt al te
verwachten dat er een behoorlijk interieur
volume wordt geboden. Vier tot eventueel
vijf volwassenen kunnen er prima zitten.
Hoewel het geteste exemplaar met 'stem-
Mazdaö SportBreak 2.0
Ruim en behoorlijk zuinig. Bagage 522 liter. Gewicht
1.285 kg. Benzine 2.0 1,145 pk.
Vanaf 28.990 euro, TS+ Lease Pack 31.990 euro.
Plus: brandstofverbruik, langgerekt, afwerking.
Min: gewoontjes van binnen.
mig' grijs en zwart is ingericht, valt op dat
er veel aandacht is geschonken aan de detail
lering. Die is voornamelijk uitgevoerd in me
taalkleur en glanzend zwart, zoals de trend
tegenwoordig aangeeft.
De gebruikte kunststoffen zijn kwalitatief in
orde. De auto heeft een keurige, gestreepte
bekleding op het meubilair en zowel stuur,
pookknop als handremhendel zijn met leer
bekleed. Verder valt het oog op de brede
middenconsole, met bovenaan een flink
kleurenscherm. Veel functies daarop wor
den bediend met een draaiknop tussen de
stoelen. Prettig is de verschuifbare midden-
armsteun en er is goed nagedacht over het
positioneren van de diverse opbergvakken.
De bagageruimte is niet alleen fors van for
maat, maar kent tevens de handige mogelijk
heid de achterbank op afstand neer te klap
pen. De rolhoes is aan de achterklep beves
De nieuwe Mazda6 is een vrij lange auto en toont mede daardoor zeer elegant, foto's Automedia
tigd, zodat deze mee omhoog gaat bij het
openen. Verder is de auto voorzien van een
scheidingsnet; handig bij hoog opgestapelde
bagage of als de honden meegaan tijdens
een ritje.
Mazda heeft de nieuwe zakelijke 6 ontwik
keld volgens het SkyActiv-principe. Onder
die noemer vallen alle maatregelen ter verla
ging van het brandstofverbruik. Zo is de au
to een stuk lichter dan de voorganger. Uiter
aard is ook gekeken naar een optimale
stroomlijn en naar voorzieningen als een
schakelindicator en een start/stop-systeem.
De 2.0 liter motor met zesbak valt ook on
der dezelfde noemer. We kwamen de mo
tor al eerder tegen in de CX-5. Deze wordt
gekenmerkt door een ongekend hoge com-
pressieverhouding, die wordt ingezet ter ver
laging van de gemiddelde dorst. Dat is uitste
kend gelukt, want in de praktijk neemt de
nieuwe Mazdaö genoegen met 1 op 13,8.
De volgens de EU-normen gemeten CO2-
uitstoot maakt dat deze 145 pk/210 Nm-ver-
sie nog tot en met 31 december voldoet aan
de normen voor 20 procent bijtelling. Zake
lijke rijders kunnen nog heel even profite
ren. Vanaf 1 januari wordt het programma
uitgebreid met diverse dieselvarianten die in
de sedancarrosserie hun 20 procent bijtel
ling behouden.
De 2.0 liter is een fijne, voldoende krachtige
machine. Dat vertaalt zich in een top van
206 kilometer per uur en acceleratie naar
100 in 9,6 seconden. Door de lange wielba
sis en afstemming van de wielophanging is
de Mazdaö volledig op comfort afgestemd
en zo een echte langafstandsloper.
De TS+ Lease Pack kost 31-990 euro. Vanaf
januari is er de sedan (28.990 euro) en start
de 20 procent diesel bij 31.990 euro (sedan).
Peugeot 508 SW Active 1.6 THP
VW Passat Variant 1.4 TSI
Aardgasversie van VW Passat
Variant komt in aanmerking
voor 20 procent bijtelling,
maar is flink duurder. Bagage
603-1.731 liter. Gewicht
1.526 kg. Benzine/aardgas
1.41,150 pk.
Plus: afwerking, binnenruimte, lagere bijtelling.
Min: fors gewicht, beschikbaarheid aardgas.
CONCURRENT
Ï40 1.6 GDI
Met de i40 heeft Hyundai
een van de grootste station
wagons voor handen, met
een fraaie uitstraling. Bagage
553-1.719 liter. Gewicht
1.370 kg. Benzine 1.6 I,
135 pk.
Plus: vormgeving, binnenruimte, prijsstelling.
Min: geen lagere bijtelling.
Fraai gelijnde, ruime station
wagon met prettige turbo
motor, die niet in aanmer
king komt voor lagere bijtel
ling. Bagage 560-1.598 liter.
Gewicht 1.395 kg. Benzine
1.6 1,156 pk.
Plus: uitstraling, binnenruimte, motor.
Min: geen lagere bijtelling.
door Willem de Volder
Mini blijft variëren op het
zelfde thema. De nieuwe
driedeurs Paceman is de
zevende variant. Het is de eerste
Sports Activity Coupé van het
merk. Moederbedrijf BMW ge
bruikt die term ook voor de Xö.
De Paceman is gebaseerd op de Mi
ni Countryman. Door de coupé
achtige daklijn oogt de auto spor
tiever. Forse grille, geïntegreerde
achterspoiler, aflopend dak en de
twee portieren versterken dat ge
voel. Aan de achterzijde zorgen ho
rizontaal gemonteerde achterlich
ten voor onderscheid.
In het interieur vallen extra
chroom en een contrasterende
middenconsole, met niet meer de
knoppen voor de elektrisch be-
dienbare ruiten; die zitten in de
deurpanelen. Om de sportiviteit te
onderstrepen, kreeg de Paceman
een verlaagd onderstel. Ook heeft
de auto over een uitgebreide stan
daarduitrusting met onder meer
airco en sportstoelen. Achterin
zijn de stoelen iets lager gemon
teerd, om de inzittenden van wat
meer hoofdruimte te voorzien.
Mini levert de Paceman met keuze
uit twee benzine- en twee diesel
motoren (van 111 tot 184 pk). Alle
uitvoeringen zijn standaard voor
zien van een handgeschakelde zes-
bak. De Paceman rijdt dynamisch,
is stug geveerd en voelt zwaar aan.
De elektrische, snelheidsafhankelij
ke stuurbekrachtiging zorgt voor
een lekker stuurgevoel.
Volop lof voor de rij-kwaliteiten.
Zeker voor de Paceman Cooper S,
waarmee een prachtig slingerend
en heuvelachtig parcours werd ge
reden. Blijft de vraag wie er mini
maal 26.695 euro overheeft voor
een Paceman. Een Mini Roadster
Coupé is immers sportiever en
een Countryman met vijf deuren
ruimer en dus praktischer.
De Paceman oogt sportiever door
de coupéachtige daklijn, foto WdeV
door Tony Vos
Moderne auto's gaan langer
mee dan pakweg twintig
jaar geleden. Maar ieder
een komt een keer voor een ver
vanging te staan. Blijft een lagere
bij telling wel overeind bij aanschaf
van een gebruikte auto?
Auto's die in aanmerking komen
voor 14 procent bijtellirig krijgen
bij aankoop ook vrijstelling van
bpm en wegenbelasting (nog ge
heel 2013). Bij aanschaf als gebruik
te auto geldt voor particulieren al
leen het voordeel van de wegenbe
lasting. Maar bij zakelijke aanschaf
borrelt de vraag op of zo'n model
de lage bijtelling behoudt bij wisse
ling van eigenaar.
Financieel interessant, een tweede
hands Prius? foto Automedia
Navraag bij het ministerie van Fi
nanciën leert dat de bijtelling ge
koppeld is aan de auto. De 14 pro
cent bijtelling geldt 60 maanden
vanaf de eerste dag van de maand
na de datum waarop het kenteken
voor het eerst op naam is gezet.
Een auto die op naam is gezet op
25 september 2012 behoudt 14 pro
cent bijtelling tot 1 oktober 2017.
Op de laatste dag van deze periode
(in het voorbeeld op 30 september
2017) wordt gekeken of de auto op
dat moment nog aan de eisen vol
doet voor 14 procent bij telling. Zo
ja, dan geldt weer 60 maanden die
zelfde lage bijtelling, dus tot 1 ok
tober 2022. Zo niet, dan geldt
60 maanden de bijtelling die dan
geldt; kan 20 of 25 procent zijn).
Er is een uitzondering voor auto's
waarvan het kenteken voor het
eerst op naam is gezet vóór 1 juli
2012. Deze houden in elk geval tot
1 juli 2017 bijtelling van 14 procent.
Is de berijder en/of de eigenaar, bij
voorbeeld een leasemaatschappij,
van de auto na 1 juli 2017 nog
steeds dezelfde als voor 1 juli 2012,
dan geldt de bijtelling van 14 pro
cent net zo lang tot de auto van ei
genaar en berijder is gewisseld.
Mercedes maakt prijzen
Citan Combi bekend
Mercedes levert de nieuwe Citan
als personenauto vanaf 23.985 eu
ro als Trend. De van een bedrijfs
wagen afgeleide variant met zijrui
ten en achterbank is er vanaf 1 ja
nuari. De Ambiente begint bij
25-995 euro. Beide auto's hebben
een 75 pk dieselmotor. De versie
van 90 pk is 1.270 euro duurder.
'Verontrustende staat
banden personenauto'
De uitkomst van een VACO-onder-
zoek naar de staat van autoban
den is verontrustend. Uit een
steekproef (1.500 auto's) blijkt dat
41 procent ten minste één band
met onregelmatigheidsslijtage of
schade heeft. Bij 10 procent zijn
een of meer banden zo slecht, dat
de veiligheid in gevaar is.
Kia introduceert een
potente Pro-Cee'd CT
De Kia Pro-Cee'd GT is het spor
tiefste familielid, heeft een direct
ingespoten 1.6 liter turbo met iets
meer dan 200 pk en is gekoppeld
aan een handgeschakelde zesbak.
De snelste versie van de coupéach
tige hatchback staat in het tweede
kwartaal van 2013 bij de dealers.