Elegantie bepalend bij nieuwe Mazdaö 17 Mini Paceman verenigt Occasion kopen met sportiviteit en ruimte behoud lage bijtelling woensdag 5 december 2012 Door in te zetten op reductie van het brandstofverbruik, loopt Mazda met de nieuwe 6 mee in de voorste gelederen van de zakelijke markt. door Tony Vos De nieuwe Mazdaö is een goed voor beeld van hoe de verschillende tra ditionele segmenten van de auto markt zijn opgeschoven. Met een lengte van 4,87 meter is het een forse auto met een dito binnenruimte. Als ontwerpers de lengte krijgen, volgt er veelal een elegante vormgeving. Hoe langer een auto, des te makkelijker er iets moois van te maken valt. Dat is bij de nieuwe Maz daö beslist gelukt. De elegantie begint al meteen bij de gewelfde voorspatborden en wordt naar achteren toe voortgezet door de metaalkleurige ruitomlijsting, de dito dak dragers en ook weer een sierlijke ronding bij de achterwielen. De brede achterlichten worden op uiterst smaakvolle manier met el kaar verbonden, door middel van een meta len 'vleugel'. Zonder direct te beweren dat de Mazdaö SportBreak opvalt in het ver keer, ligt het nieuwe model in ieder geval prettig op het netvlies. Gezien het formaat van de auto valt al te verwachten dat er een behoorlijk interieur volume wordt geboden. Vier tot eventueel vijf volwassenen kunnen er prima zitten. Hoewel het geteste exemplaar met 'stem- Mazdaö SportBreak 2.0 Ruim en behoorlijk zuinig. Bagage 522 liter. Gewicht 1.285 kg. Benzine 2.0 1,145 pk. Vanaf 28.990 euro, TS+ Lease Pack 31.990 euro. Plus: brandstofverbruik, langgerekt, afwerking. Min: gewoontjes van binnen. mig' grijs en zwart is ingericht, valt op dat er veel aandacht is geschonken aan de detail lering. Die is voornamelijk uitgevoerd in me taalkleur en glanzend zwart, zoals de trend tegenwoordig aangeeft. De gebruikte kunststoffen zijn kwalitatief in orde. De auto heeft een keurige, gestreepte bekleding op het meubilair en zowel stuur, pookknop als handremhendel zijn met leer bekleed. Verder valt het oog op de brede middenconsole, met bovenaan een flink kleurenscherm. Veel functies daarop wor den bediend met een draaiknop tussen de stoelen. Prettig is de verschuifbare midden- armsteun en er is goed nagedacht over het positioneren van de diverse opbergvakken. De bagageruimte is niet alleen fors van for maat, maar kent tevens de handige mogelijk heid de achterbank op afstand neer te klap pen. De rolhoes is aan de achterklep beves De nieuwe Mazda6 is een vrij lange auto en toont mede daardoor zeer elegant, foto's Automedia tigd, zodat deze mee omhoog gaat bij het openen. Verder is de auto voorzien van een scheidingsnet; handig bij hoog opgestapelde bagage of als de honden meegaan tijdens een ritje. Mazda heeft de nieuwe zakelijke 6 ontwik keld volgens het SkyActiv-principe. Onder die noemer vallen alle maatregelen ter verla ging van het brandstofverbruik. Zo is de au to een stuk lichter dan de voorganger. Uiter aard is ook gekeken naar een optimale stroomlijn en naar voorzieningen als een schakelindicator en een start/stop-systeem. De 2.0 liter motor met zesbak valt ook on der dezelfde noemer. We kwamen de mo tor al eerder tegen in de CX-5. Deze wordt gekenmerkt door een ongekend hoge com- pressieverhouding, die wordt ingezet ter ver laging van de gemiddelde dorst. Dat is uitste kend gelukt, want in de praktijk neemt de nieuwe Mazdaö genoegen met 1 op 13,8. De volgens de EU-normen gemeten CO2- uitstoot maakt dat deze 145 pk/210 Nm-ver- sie nog tot en met 31 december voldoet aan de normen voor 20 procent bijtelling. Zake lijke rijders kunnen nog heel even profite ren. Vanaf 1 januari wordt het programma uitgebreid met diverse dieselvarianten die in de sedancarrosserie hun 20 procent bijtel ling behouden. De 2.0 liter is een fijne, voldoende krachtige machine. Dat vertaalt zich in een top van 206 kilometer per uur en acceleratie naar 100 in 9,6 seconden. Door de lange wielba sis en afstemming van de wielophanging is de Mazdaö volledig op comfort afgestemd en zo een echte langafstandsloper. De TS+ Lease Pack kost 31-990 euro. Vanaf januari is er de sedan (28.990 euro) en start de 20 procent diesel bij 31.990 euro (sedan). Peugeot 508 SW Active 1.6 THP VW Passat Variant 1.4 TSI Aardgasversie van VW Passat Variant komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling, maar is flink duurder. Bagage 603-1.731 liter. Gewicht 1.526 kg. Benzine/aardgas 1.41,150 pk. Plus: afwerking, binnenruimte, lagere bijtelling. Min: fors gewicht, beschikbaarheid aardgas. CONCURRENT Ï40 1.6 GDI Met de i40 heeft Hyundai een van de grootste station wagons voor handen, met een fraaie uitstraling. Bagage 553-1.719 liter. Gewicht 1.370 kg. Benzine 1.6 I, 135 pk. Plus: vormgeving, binnenruimte, prijsstelling. Min: geen lagere bijtelling. Fraai gelijnde, ruime station wagon met prettige turbo motor, die niet in aanmer king komt voor lagere bijtel ling. Bagage 560-1.598 liter. Gewicht 1.395 kg. Benzine 1.6 1,156 pk. Plus: uitstraling, binnenruimte, motor. Min: geen lagere bijtelling. door Willem de Volder Mini blijft variëren op het zelfde thema. De nieuwe driedeurs Paceman is de zevende variant. Het is de eerste Sports Activity Coupé van het merk. Moederbedrijf BMW ge bruikt die term ook voor de Xö. De Paceman is gebaseerd op de Mi ni Countryman. Door de coupé achtige daklijn oogt de auto spor tiever. Forse grille, geïntegreerde achterspoiler, aflopend dak en de twee portieren versterken dat ge voel. Aan de achterzijde zorgen ho rizontaal gemonteerde achterlich ten voor onderscheid. In het interieur vallen extra chroom en een contrasterende middenconsole, met niet meer de knoppen voor de elektrisch be- dienbare ruiten; die zitten in de deurpanelen. Om de sportiviteit te onderstrepen, kreeg de Paceman een verlaagd onderstel. Ook heeft de auto over een uitgebreide stan daarduitrusting met onder meer airco en sportstoelen. Achterin zijn de stoelen iets lager gemon teerd, om de inzittenden van wat meer hoofdruimte te voorzien. Mini levert de Paceman met keuze uit twee benzine- en twee diesel motoren (van 111 tot 184 pk). Alle uitvoeringen zijn standaard voor zien van een handgeschakelde zes- bak. De Paceman rijdt dynamisch, is stug geveerd en voelt zwaar aan. De elektrische, snelheidsafhankelij ke stuurbekrachtiging zorgt voor een lekker stuurgevoel. Volop lof voor de rij-kwaliteiten. Zeker voor de Paceman Cooper S, waarmee een prachtig slingerend en heuvelachtig parcours werd ge reden. Blijft de vraag wie er mini maal 26.695 euro overheeft voor een Paceman. Een Mini Roadster Coupé is immers sportiever en een Countryman met vijf deuren ruimer en dus praktischer. De Paceman oogt sportiever door de coupéachtige daklijn, foto WdeV door Tony Vos Moderne auto's gaan langer mee dan pakweg twintig jaar geleden. Maar ieder een komt een keer voor een ver vanging te staan. Blijft een lagere bij telling wel overeind bij aanschaf van een gebruikte auto? Auto's die in aanmerking komen voor 14 procent bijtellirig krijgen bij aankoop ook vrijstelling van bpm en wegenbelasting (nog ge heel 2013). Bij aanschaf als gebruik te auto geldt voor particulieren al leen het voordeel van de wegenbe lasting. Maar bij zakelijke aanschaf borrelt de vraag op of zo'n model de lage bijtelling behoudt bij wisse ling van eigenaar. Financieel interessant, een tweede hands Prius? foto Automedia Navraag bij het ministerie van Fi nanciën leert dat de bijtelling ge koppeld is aan de auto. De 14 pro cent bijtelling geldt 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand na de datum waarop het kenteken voor het eerst op naam is gezet. Een auto die op naam is gezet op 25 september 2012 behoudt 14 pro cent bijtelling tot 1 oktober 2017. Op de laatste dag van deze periode (in het voorbeeld op 30 september 2017) wordt gekeken of de auto op dat moment nog aan de eisen vol doet voor 14 procent bij telling. Zo ja, dan geldt weer 60 maanden die zelfde lage bijtelling, dus tot 1 ok tober 2022. Zo niet, dan geldt 60 maanden de bijtelling die dan geldt; kan 20 of 25 procent zijn). Er is een uitzondering voor auto's waarvan het kenteken voor het eerst op naam is gezet vóór 1 juli 2012. Deze houden in elk geval tot 1 juli 2017 bijtelling van 14 procent. Is de berijder en/of de eigenaar, bij voorbeeld een leasemaatschappij, van de auto na 1 juli 2017 nog steeds dezelfde als voor 1 juli 2012, dan geldt de bijtelling van 14 pro cent net zo lang tot de auto van ei genaar en berijder is gewisseld. Mercedes maakt prijzen Citan Combi bekend Mercedes levert de nieuwe Citan als personenauto vanaf 23.985 eu ro als Trend. De van een bedrijfs wagen afgeleide variant met zijrui ten en achterbank is er vanaf 1 ja nuari. De Ambiente begint bij 25-995 euro. Beide auto's hebben een 75 pk dieselmotor. De versie van 90 pk is 1.270 euro duurder. 'Verontrustende staat banden personenauto' De uitkomst van een VACO-onder- zoek naar de staat van autoban den is verontrustend. Uit een steekproef (1.500 auto's) blijkt dat 41 procent ten minste één band met onregelmatigheidsslijtage of schade heeft. Bij 10 procent zijn een of meer banden zo slecht, dat de veiligheid in gevaar is. Kia introduceert een potente Pro-Cee'd CT De Kia Pro-Cee'd GT is het spor tiefste familielid, heeft een direct ingespoten 1.6 liter turbo met iets meer dan 200 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De snelste versie van de coupéach tige hatchback staat in het tweede kwartaal van 2013 bij de dealers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17