Alternatief voor de gevestigde orde D i6 Als jochie wilde ik al een DS OCCASION Daihatsu Trevis uit 2010 DROOMAUTO Citroën DS is echt van een oud vrouwtje geweest woensdag 5 december 2012 De Daihatsu Trevis uit 2010 is een kek ding met een onalledaags uiterlijk. Om de week testen we een oc casion uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor het zelfde geld nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Daihatsu Trevis. door Lucas Boot e concurrentie in het A-segment is moor dend. De Toyota Ay- go's en zijn broertjes van Citroën en Peu geot knokken stevig met de Kia Pi- canto's, Suzuki Alto's en Volkswa gen up's om het grootste markt aandeel. Keuze te over voor auto kopers. Ook op de occasionmarkt. Maar wil je wat anders dan een van die obligate modellen, over weeg dan eens een gebruikte Dai hatsu Trevis. Je krijgt de degelijk heid en zuinigheid van een Dai hatsu Cuore, maar dan in een on derscheidend retrojasje. De Trevis knipoogt met zijn nostalgische smoeltje naar de oer-Mini en je vindt een vleugje London Cab te rug. Een kek ding, maar Neder land wilde er niet aan. De verkoop cijfers verbleken bij die van de con currentie. Amper duizend stuks gingen er tussen 2006 en 2011 over de toonbank. Z'n onalledaagse ui terlijk speelde daarin een rol, maar zeker ook z'n prijs. De Trevis was behoorlijk fors aan de prijs. Aan de andere kant kreeg je wel veel waar voor je geld. Zo zitten we in dit oranje Japannertje op een in hoogte verstelbare bestuur- derstoel en we hebben airconditio ning aan boord, elektrisch bedien- bare ramen en spiegels, twee air bags, ABS en centrale deurvergren deling met afstandsbediening. Dik voor elkaar allemaal. En ook de ruimte binnenin is top voor zo'n compacte auto. Zelfs voor een lan ge Hollandse vent van 1,91 meter. Met name de hoofdruimte valt in positieve zin op. Die plek ontstaat door z'n hoge A- en C-stijl. Daar door zit je ook achterin ruim met je kruin onder het dak. En we kun nen ook best goed achter onszelf zitten. Heel comfortabel wordt het niet, maar voor korte ritjes vol staat dit prima. De keerzijde van deze medaille is de bescheiden ba gageruimte van 176 liter. Hier kun je de weekendboodschappen voor een gezin nauwelijks in kwijt. De Trevis mag dan zuinig zijn met de kofferruimte, hij is dat ook met brandstof. Volgens de fabriek moet een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 20 haalbaar zijn. En on dertussen beleef je een hoop lol. Het driecilindertje bromt er name lijk lustig op los en daardoor voelt de Trevis lekker kwiek aan. Je hebt in werkelijkheid slechts 68 pk on der je voet. Prima om vlot door de stad te crossen, maar op de snel weg is de fut er snel uit. De accele ratie van 120 naar 130 km/u duurt tien seconden. Houd daar reke ning mee tijdens het inhalen. Welke occasion ziet u graag getest? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Daihatsu Trevis 1.0 Prijs: 7995 euro Bouwjaar: 6-2010 Km-stand: 12.526 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,0 liter driecilinder, benzi ne Vermogen: 58 pk, 91 Nm* 0-100 km/u: 12,2 sec* Topsnelheid: 160 km/u* Gecombineerd verbruik: 1 op 20,8* Afleverkosten: 395, inclusief nieu we apk, onderhoudsbeurt en 12 maanden garantie met mobiliteits service Bijzonderheden: airconditioning, radio/cd-speler met usb-aanslui- ting Verkooppunt: Daihatsu De Voogd, Vlissingen Website: www.jwdevoogd.nl *fabrieksopgave Historie: Deze Daihatsu Trevis is sinds de zomer van 2010 door au tobedrijf J.W. De Voogd ingezet als klantenauto. Bij tijdelijk vervoer tij dens onderhoud bijvoorbeeld. Er zit nog zes maanden fabrieksgaran tie op de Trevis. Prijs: 7945 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 56.891 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 104 pk/ 140 Nm Afleverkosten: 395 euro, incl. nieuwe apk, afle- verbeurt en 6 maanden Bovag-garantie Bijzonderheden: dealeronderhou- den, lichtmetalen wielen Verkooppunt: Autobedrijf Swagemakers, Bergen op Zoom Website: www.autobedrijfswagemakers.nl Prijs: 7950 euro Bouwjaar: 11-2000 Km-stand: 165.394 (NAP) Transmissie: vijftraps automaat Motor: 3,2 liter achtcilinder, benzine Vermogen: 236 pk/ 316 Nm Afleverkosten: diverse pakketten mogelijk. Met apk, afleverbeurt en 6 maanden Bovag-garantie: 495 euro Bijzonderhe den: dealeronderhouden, originele Nederlandse auto Verkooppunt: Somers Automotive, Etten-Leur Website: www.somersautomotive.nl door Lucas Boot Soms hebben tweedehands wagens daadwerkelijk altijd binnen gestaan en zijn ze ook echt van een oud vrouwtje ge weest. Johan Simons uit Baar- le-Nassau kan erover meepraten. Hij kocht zijn DS Supers uit 1972 van een dame op leeftijd. Ze was helemaal gek van die Citroën. Lie ver telkens laten repareren dan een nieuwe auto kopen, uit dat hout was zij gesneden. „Totdat haar man het echt welletjes vond. Er was al zoveel geld in onder houd en reparatie gaan zitten dat hij erop stond dat ze de DS te koop zette." Johan kocht 'm over, en dat ging gepaard met de nodige emotie. „De tranen stonden bij haar in de ogen toen ik daar weg reed." Het pijnlijke afscheid is inmiddels alweer 25 jaar achter de rug, zo lang heeft Johan deze DS al in zijn bezit. Hij heeft de Citroën bij de aanschaf opgeknapt en er sinds dien amper iets aan hoeven doen. Een wonder, want Citroëns uit die tijd roesten onder je achterwerk vandaan. „Er bestaan veel vooroor delen over de betrouwbaarheid en degelijkheid van Franse auto's. Als je goed onderhoud pleegt en er zuinig op bent, kun je er lang mee doen, zie je wel." Dat ging in Jo- hans jeugd wel anders. „In de ja ren zeventig en tachtig werd er veel met de DS gecrosst, weet ik nog goed. Dit was toen een snelle auto met voorwielaandrijving, in- jectiemotor en natuurlijk hydrauli sche vering. Moeilijk te verslaan." Dat gecross met die DS'en vond Jo han doodzonde. Hij begreep niet dat iemand zoiets fraais kon aftrap pen. Alles aan de Snoek vindt hij namelijk bloedmooi Als broekie van vijf al. „Mijn oom reed des tijds een DS. Als het hard regende, bracht hij mij daarmee naar school. Vanaf de achterbank keek ik over de schouder van mijn oom mee. Fantastisch. Als jochie wist ik dat ik later ook zo'n auto wilde." Zijn enthousiasme werkt aansteke lijk binnen de familie Simons. „Mijn broer vond Franse wagens maar rotte troep. Hij reed altijd Opel en BMW. Op mijn aandrin gen stapte hij een keer in een DS. Wat denk je? Meteen over stag. Dat is wat zo'n klassieke Franse au to met je doet." Heeft u ook een bijzondere auto? Klassiek of modem? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Voor hetzelfde geld: Alfa Romeo 147 1.6 Voor hetzelfde geld: Jaguar XJ 3.2 V8 Johan Simons met zijn Snoek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16