Alternatief voor de gevestigde orde
D
i6
Als jochie wilde ik al een DS
OCCASION Daihatsu Trevis uit 2010
DROOMAUTO Citroën DS is echt van een oud vrouwtje geweest
woensdag 5 december 2012
De Daihatsu Trevis uit 2010 is een kek ding met een onalledaags uiterlijk.
Om de week testen we een oc
casion uit de regio. Hoe goed
rijdt hij nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor het
zelfde geld nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze
week een Daihatsu Trevis.
door Lucas Boot
e concurrentie in het
A-segment is moor
dend. De Toyota Ay-
go's en zijn broertjes
van Citroën en Peu
geot knokken stevig met de Kia Pi-
canto's, Suzuki Alto's en Volkswa
gen up's om het grootste markt
aandeel. Keuze te over voor auto
kopers. Ook op de occasionmarkt.
Maar wil je wat anders dan een
van die obligate modellen, over
weeg dan eens een gebruikte Dai
hatsu Trevis. Je krijgt de degelijk
heid en zuinigheid van een Dai
hatsu Cuore, maar dan in een on
derscheidend retrojasje. De Trevis
knipoogt met zijn nostalgische
smoeltje naar de oer-Mini en je
vindt een vleugje London Cab te
rug. Een kek ding, maar Neder
land wilde er niet aan. De verkoop
cijfers verbleken bij die van de con
currentie. Amper duizend stuks
gingen er tussen 2006 en 2011 over
de toonbank. Z'n onalledaagse ui
terlijk speelde daarin een rol, maar
zeker ook z'n prijs. De Trevis was
behoorlijk fors aan de prijs.
Aan de andere kant kreeg je wel
veel waar voor je geld. Zo zitten
we in dit oranje Japannertje op
een in hoogte verstelbare bestuur-
derstoel en we hebben airconditio
ning aan boord, elektrisch bedien-
bare ramen en spiegels, twee air
bags, ABS en centrale deurvergren
deling met afstandsbediening. Dik
voor elkaar allemaal. En ook de
ruimte binnenin is top voor zo'n
compacte auto. Zelfs voor een lan
ge Hollandse vent van 1,91 meter.
Met name de hoofdruimte valt in
positieve zin op. Die plek ontstaat
door z'n hoge A- en C-stijl. Daar
door zit je ook achterin ruim met
je kruin onder het dak. En we kun
nen ook best goed achter onszelf
zitten. Heel comfortabel wordt het
niet, maar voor korte ritjes vol
staat dit prima. De keerzijde van
deze medaille is de bescheiden ba
gageruimte van 176 liter. Hier kun
je de weekendboodschappen voor
een gezin nauwelijks in kwijt.
De Trevis mag dan zuinig zijn met
de kofferruimte, hij is dat ook met
brandstof. Volgens de fabriek
moet een gemiddeld verbruik van
ruim 1 op 20 haalbaar zijn. En on
dertussen beleef je een hoop lol.
Het driecilindertje bromt er name
lijk lustig op los en daardoor voelt
de Trevis lekker kwiek aan. Je hebt
in werkelijkheid slechts 68 pk on
der je voet. Prima om vlot door de
stad te crossen, maar op de snel
weg is de fut er snel uit. De accele
ratie van 120 naar 130 km/u duurt
tien seconden. Houd daar reke
ning mee tijdens het inhalen.
Welke occasion ziet u graag getest?
Laat het ons weten via
contact@buroboot.com
Daihatsu Trevis 1.0
Prijs: 7995 euro
Bouwjaar: 6-2010
Km-stand: 12.526 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,0 liter driecilinder, benzi
ne
Vermogen: 58 pk, 91 Nm*
0-100 km/u: 12,2 sec*
Topsnelheid: 160 km/u*
Gecombineerd verbruik: 1 op
20,8*
Afleverkosten: 395, inclusief nieu
we apk, onderhoudsbeurt en 12
maanden garantie met mobiliteits
service
Bijzonderheden: airconditioning,
radio/cd-speler met usb-aanslui-
ting
Verkooppunt: Daihatsu De Voogd,
Vlissingen
Website: www.jwdevoogd.nl
*fabrieksopgave
Historie: Deze Daihatsu Trevis is
sinds de zomer van 2010 door au
tobedrijf J.W. De Voogd ingezet als
klantenauto. Bij tijdelijk vervoer tij
dens onderhoud bijvoorbeeld. Er
zit nog zes maanden fabrieksgaran
tie op de Trevis.
Prijs: 7945 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 56.891 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 104 pk/ 140 Nm Afleverkosten: 395 euro, incl. nieuwe apk, afle-
verbeurt en 6 maanden Bovag-garantie Bijzonderheden: dealeronderhou-
den, lichtmetalen wielen Verkooppunt: Autobedrijf Swagemakers, Bergen
op Zoom Website: www.autobedrijfswagemakers.nl
Prijs: 7950 euro Bouwjaar: 11-2000 Km-stand: 165.394 (NAP)
Transmissie: vijftraps automaat Motor: 3,2 liter achtcilinder, benzine
Vermogen: 236 pk/ 316 Nm Afleverkosten: diverse pakketten mogelijk.
Met apk, afleverbeurt en 6 maanden Bovag-garantie: 495 euro Bijzonderhe
den: dealeronderhouden, originele Nederlandse auto Verkooppunt: Somers
Automotive, Etten-Leur Website: www.somersautomotive.nl
door Lucas Boot
Soms hebben tweedehands
wagens daadwerkelijk altijd
binnen gestaan en zijn ze
ook echt van een oud vrouwtje ge
weest. Johan Simons uit Baar-
le-Nassau kan erover meepraten.
Hij kocht zijn DS Supers uit 1972
van een dame op leeftijd. Ze was
helemaal gek van die Citroën. Lie
ver telkens laten repareren dan
een nieuwe auto kopen, uit dat
hout was zij gesneden. „Totdat
haar man het echt welletjes vond.
Er was al zoveel geld in onder
houd en reparatie gaan zitten dat
hij erop stond dat ze de DS te
koop zette." Johan kocht 'm over,
en dat ging gepaard met de nodige
emotie. „De tranen stonden bij
haar in de ogen toen ik daar weg
reed."
Het pijnlijke afscheid is inmiddels
alweer 25 jaar achter de rug, zo
lang heeft Johan deze DS al in zijn
bezit. Hij heeft de Citroën bij de
aanschaf opgeknapt en er sinds
dien amper iets aan hoeven doen.
Een wonder, want Citroëns uit die
tijd roesten onder je achterwerk
vandaan. „Er bestaan veel vooroor
delen over de betrouwbaarheid en
degelijkheid van Franse auto's. Als
je goed onderhoud pleegt en er
zuinig op bent, kun je er lang mee
doen, zie je wel." Dat ging in Jo-
hans jeugd wel anders. „In de ja
ren zeventig en tachtig werd er
veel met de DS gecrosst, weet ik
nog goed. Dit was toen een snelle
auto met voorwielaandrijving, in-
jectiemotor en natuurlijk hydrauli
sche vering. Moeilijk te verslaan."
Dat gecross met die DS'en vond Jo
han doodzonde. Hij begreep niet
dat iemand zoiets fraais kon aftrap
pen. Alles aan de Snoek vindt hij
namelijk bloedmooi Als broekie
van vijf al. „Mijn oom reed des
tijds een DS. Als het hard regende,
bracht hij mij daarmee naar
school. Vanaf de achterbank keek
ik over de schouder van mijn oom
mee. Fantastisch. Als jochie wist ik
dat ik later ook zo'n auto wilde."
Zijn enthousiasme werkt aansteke
lijk binnen de familie Simons.
„Mijn broer vond Franse wagens
maar rotte troep. Hij reed altijd
Opel en BMW. Op mijn aandrin
gen stapte hij een keer in een DS.
Wat denk je? Meteen over stag.
Dat is wat zo'n klassieke Franse au
to met je doet."
Heeft u ook een bijzondere auto?
Klassiek of modem? Laat het ons
weten via contact@buroboot.com
Voor hetzelfde geld: Alfa Romeo 147 1.6 Voor hetzelfde geld: Jaguar XJ 3.2 V8
Johan Simons met zijn Snoek.