Vier de kunst zolang het nog kan zsm cultuur 115 Marie Tak van Poortvliet pionierde volop woensdag 5 december 2012 Live cd-opname muziekgroep Yutaka! onderdeel van 40 jarig jubileum Het Bedrijf v/h Het webblog 'Zeelandgeboekt' van de PZC signaleert nieuwe Zeeuwse boeken en tijdschriften. Wekelijks wordt één van de titels in de krant voor het voetlicht gehaald. door Jan van Damme Op de één of andere ma nier kan ik me het gevoel wel voorstellen. Niet dat ik een echte groene ben. Maar een beetje zorg en aandacht voor wat groeit en bloeit is toch wel prettig. Een kleine eeuw geleden lanceer de antroposoof Rudolf Steiner een landbouwmethode, waarin de sa menhang tussen aarde en kosmos uitgangspunt is. Dat klinkt meteen naar geitenwollensokken. En toch vind ik het sympathiek. Dat gevoel werd versterkt bij het lezen van het vorige maand gepresenteerde boek De aarde zal weer vruchtbaar zijn van Ellen Winkel. Het is een geschiedenis van de biologisch-dy- namische landbouw in Nederland. Met Marie Tak van Poortvliet (1871-1936) als vaandeldraagster. Ellen Winkel schreef haar boek ter gelegenheid van het 75-jarig be staan van de BD-Vereniging (BD: Biologisch-Dynamisch). Het bevat een tiental portretten van gedre ven landbouwpioniers, van de ja ren twintig van de vorige eeuw tot recent. Het bijzondere van die BD-geschiedenis is natuurlijk dat de kiem in Zeeland moet worden gezocht. De beginjaren draaien om twee namen: Marie Tak van Poortvliet en Loverendale: Marie Tak van Poortvliet stichtte in 1926 cultuurmaatschappij Loverendale op Walcheren. Dat in Domburg nu een museum haar naam draagt, geeft aan dat ze begin vorige eeuw van groot be lang is geweest voor de toen in de kustplaats bivakkerende kunste naars als Jan Toorop en Piet Mond riaan. Ze werd in 1915 lid van de Antroposofische Vereniging, voor haar 'der grosse und entscheiden- de Moment ihres Lebens'. Ellen Winkel schreef inlevende portretten van de landbouwpio niers. Literaire non-fictie, waarbij - vertelt ze - het werk van Judith Koelemeijer en Annejet van der Zijl haar voor ogen stond. Een scè ne in 1923 met Marie Tak van Poortvliet leest dan zo: In de zo mer woonde het gezin op land goed De Griffioen aan de rand van Middelburg in een statig wit bui tenhuis. Ze dronken thee in de eeuwenoude theekoepel achter in het park met uitzicht op de Dom- burgse Watergang. Op het water lag een roeibootje klaar en bij mooi weer mochten Marie en haar broertje en twee zusjes sa men met een knecht gaan varen. Ze roeiden het bootje tussen de weilanden door en luisterden in stilte naar het kabbelende water, het regelmatige geplons van de roeispanen en het concert van zin gende leeuweriken." Ellen Winkel: De aarde zal weer vrucht baar zijn, verhalen van landbouwpio niers - Uitgeverij AnkhHermes, met fo tokatern, 208 pagina's, 19,95 euro. Muziekgroep Yutaka! geeft zater dagavond en zondagmiddag een concert in Razzmatazz in Oost-Souburg. Daarbij worden live opnamen gemaakt voor de cd die in het voorjaar uitkomt als opmaat naar de viering van 40 jaar Het Bedrijf v/h. door Ali Pankow Yutaka! werd er plotseling geroepen in de studio. „Het was een toevallige vreugdekreet om een mooie muzikale vondst. Als je dan gaat googelen blijkt dat woord in het Japans iets te betekenen: warm te, rijkdom, vruchtbaar, teder en rust", vertelt Rob Maaskant uit Nieuw- en Sint Joosland. Toepasselijker kan bijna niet want Maaskant is in al zijn manieren van kunstbeoefening altijd bezig met het creëren van sfeer. De om schrijving theatermaker/muzikant dekt bij hem niet helemaal de la ting. Hij is immers ook beeldend kunstenaar, instrumentenbouwer, regisseur en boven alles bedenker en uitvoerder van projecten. Maaskant is de motor achter het beeldend muziektheatergezelschap Het Bedrijf v/h, dat sinds 2000 on der die naam bestaat. De 'v/h' ver wijst naar wat vooraf ging: het Flup en Ju Bedrijf dat in 1973 werd opgericht door Pierre en Hennie Schwartz. Maaskant vond daar pre cies wat hij zocht: een kweekvijver voor het scheppen van een ma- gisch-realistische verbeeldingswe reld. Dat gebeurde in de vorm van surrealistische installaties, decors met veel vuur, fantasierijke uitdos singen en muziek. Onder leiding van Maaskant heeft muziek in de loop der jaren meer ruimte gekre gen. Muziekgroep Yutaka! is onder deel van het Bedrijf v/h, maar treedt in toenemende mate ook als zelfstandig trio op. Vandaar ook de behoefte aan een eigen naam voor dit ensemble. De groep is te boeken voor festivals, school- concerten, zaalvoorstellingen, dans, literaire bijeenkomsten, ope ningen en sluitingen. Ook maakte het trio de muziek voor Circada, de film - ontsproten aan het brein van Maaskant - over een klein, rondreizend kermis- en variétége zelschap dat onder meer een rari teitenkabinet beheert. „Wij maken inmiddels al jaren muziek met el kaar", zegt Maaskant doelend op violiste Ingeborg Cneut en percus sionist Onno van Tongeren. Hij is trots op de rijke ervaring die zij met z'n drieën aandragen: „Hon derd jaar concertervaring op podia over drie continenten." Yutaka! onderscheidt zich met een heel bijzonder instrumentarium. Daar schuilt een hoge mate aan ambachtelijkheid achter. Van Ton geren maakt handzame percus sie-instrumenten en Maaskant heeft een reputatie op het gebied van grootschalige klankinstallaties. „Ik was altijd geïnspireerd door or ganische vormen en daar ik van oorsprong beeldend kunstenaar ben, ging het mij vooral om de ui terlijke verschijningsvormen. Als er dan goede muziek uit kwam, was dat mooi meegenomen." Voor de cd-opname gebruikt Yuta ka! wel wat traditionelere instru menten vooral uit China en Afri ka, die hier niet zo bekend zijn. De cd-opname geldt als opmaat naar de viering van 40 jaar beel dend muziektheaterbedrijf Maas kant: „Wij bouwen elke vijf jaar een feestje rond het voortbestaan. Als je kunst te vieren hebt, moet je dat maar doen. Zeker nu in deze sombere tijden. Je weet wat je hebt, maar niet hoe het allemaal nog worden zal. We willen ook een reünieconcert houden met muzikanten die ooit bij Het Be drijf v/h speelden en er zijn plan nen voor een grote buitenvoorstel ling ergens in Middelburg." Yutaka! kiest bewust voor live-op names. Bij hun optredens spelen improvisaties en de wisselwerking met het publiek een belangrijke rol. Dat moet ook op de cd tot ui ting komen. „Het wordt een bij zonder concert met allemaal nieuw werk. Ook de filmische mu ziek die we voor Circada maakte, kreeg een nieuwe bewerking. We brengen veel verschillende genres: klassiek, jazz, folk bijvoorbeeld. De keus voor zoldertheater Razzma tazz is ook een bewuste. „Dat vin den we zo'n sympathiek podium met al die vrijwilligers die zich daar inzetten." Za. 8 dec. (20.30 u.), zon. 9 dec. (15.30 uur), Razzmatazz, Oost-Souburg. Yutaka! bestaat uit: Ingeborg Cneut, Rob Maaskant en Onno van Tongeren. Het trio bespeelt een instrumentarium uit alle delen van de wereld. Voor een deel is het zelf gebouwd. foto Eddy Westveer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15