io| opvoeding De overheid schuift de burger steeds meer verantwoordelijkheid toe. Die moet zelf de beste kinderopvang kiezen en zelf zorgen voor de leefbaarheid in de wijk. Als het gaat om de opvoeding van het kind, kijkt de overheid echter steeds nadrukkelijker mee. Dat wringt. vrijdag 30 november 2012 Vadertje Staat weet het beter door Freke Remmers en Peter Winterman illustratie Mark Reijntjens en Anke Arts Ze waren te dik. Drie kinderen uit hetzelf de gezin werden daarom afgelopen februari onder toe zicht gesteld. Bu reau Jeugdzorg en de rechter von den het gerechtvaardigd, omdat het ernstige overgewicht de ont wikkeling van de drie zou bedrei gen. De overheid bemoeit zich steeds meer met de opvoeding. Ze wil ook preventief kunnen ingrijpen, dus ook als er geen problemen be kend zijn. Dat terwijl burgers juist vinden dat de overheid alleen moet ingrijpen als het kind gevaar loopt of de opvoeding door de ouders duidelijk tekortschiet. Dat blijkt uit onderzoek van het So ciaal Cultureel Planbureau (SCP). „Kinderen zijn van jezelf. De over heid zit al heel snel op het privéter- rein van de burger", schetst SCP- onderzoeker Cok Vrooman de pat stelling. Want op het moment dat het goed fout gaat, zoals in de ge ruchtmakende moordzaken rond om het meisje van Nulde, Savan nah en het Maasmeisje, verwijt de burger de overheid juist te laat in grijpen. „Dat is de lastige positie van de overheid. Ook al legt het de verantwoordelijkheid ergens an ders, als er iets misgaat wordt de overheid erop aangesproken." Zulke ernstige incidenten kwa men bovenop de al sinds de jaren negentig groeiende bezorgdheid over 'de jeugd van tegenwoordig'. Dat kwam mede omdat media uit gebreid aandacht besteedden aan excessen als comazuipen, breezer- seks en gameverslaving. Toch gaat het over het algemeen goed met de Nederlandse jeugd. Het is dus eerder de maatschappij die afwij kend gedrag steeds minder accep teert. Voor wat vroeger als gezond kwajongensgedrag werd be schouwd, staan jongeren tegen woordig al snel bij Bureau Halt. „Je ziet dat de overheid op allerlei terreinen aangeeft wat de burger moet doen en zodra het fout gaat, 'Kinderen zijn van jezelf. De overheid zit snel op het privéterrein van de burger' grijpt ze in", signaleert Vrooman. En dus kwamen er Centra van Jeugd en Gezin die ouders onder steunen in het grootbrengen van hun kinderen. Binnen enkele ja ren moet elke gemeente een op- voedloket hebben waar ouders te recht kunnen met vragen over op voeden. Gezinnen uit een risico groep, bijvoorbeeld zij die in een achterstandswijk wonen, krijgen al bijna automatisch te maken met opvoedingsondersteunende projec ten. Bovendien zou het mogelijk moe ten zijn om burgers een opvoed- cursus of coaching op te leggen. De Tweede Kamer stemde daar al voor, de Eerste Kamer buigt zich er nu over. Hoe eerder je proble men signaleert en aanpakt, hoe kleiner de kans dat kinderen op la tere leeftijd een beroep doen op zwaardere en duurdere zorg, is het idee. Maar dat ligt gevoelig. Van de bur gers vindt slechts 8 procent dat el ke ouder verplicht een opvoedcur- sus moet volgen, 10 procent vindt dat de overheid helemaal niet zou moeten helpen. De rest vindt vrij willige opvoedondersteuning vol doende. Meer preventie is niet per definitie een oplossing, stellen de onderzoe kers. Te vroeg ingrijpen kan juist een averechts effect hebben. Alle daagse opgroei- en opvoedproble- men die vanzelf overgaan, worden onnodig opgeblazen. Als een gezin eenmaal te maken heeft gehad met een hulpverleningsinstantie, krijgt het gelijk de stempel 'pro bleemgezin' mee. De familie krijgt geen kans om de problemen zelf op telossen, wat slecht is voor het zelfvertrouwen. En nu al associë ren sommige ouders Bureau Jeugd zorg met het afpakken van de kin deren. Nog meer overheidsbe moeienis kan de angst voor ver plichtingen of straffen vergroten, waardoor ouders juist minder snel hulp vragen bij problemen. Overheid bemoeit zich meer met opvoeden Wet op de jeugdzorg, waarin ie dereen recht krijgt op hulp bij op- voedproblemen (2005) Centra voor Jeugd en Gezin, waar ouders terecht kunnen met vragen over opvoeding (2007) Om de negatieve gevolgen van echtscheidingen voor kinderen te beperken moeten ouders een ouderschapsplan opstellen (2009) Wetsvoorstel Herziening kinder beschermingsmaatregelen: meer mogelijkheden om preventief in te grijpen door deelname aan opvoe dingscursussen of coaching ver plicht te stellen (2012) Kinddossiers, decennialang door jeugdgezondheidszorg bijgehou den, worden omgezet in een Elek tronisch Kinddossier (2012) Alcoholleeftijd naar 18 jaar (2013) Tabaksleeftijd naar 18 jaar (wets voorstel in de maak) Elke gemeente een eigen opvoed- loket (2016)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10