Kunstenaar wordt ook
zichtbaar in de werkplek
it 13
donderdag 29 november 2012
in beeld
www.pzc.nl/uit
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Werk van André Smits in DeWillem3.
Het zijn er honderden,
de foto's die André
Smits toont in DeWil-
lem3. Hij bezoekt over
al ter wereld kunstenaars in hun
atelier en fotografeert hen daar,
vanaf de rug gezien. Een groot aan
tal vult nu de wanden van de Vlis-
singse expositieruimte.
Via de ogen van Smits ben ik een
ateliervoyeur,die stilletjes meekijkt
wat de kunstenaar in kwestie aan
het bekokstoven is. Hoewel juist
dat maakt Smits niet zichtbaar. De
kunstenaars zijn niet betrapt op al
dan niet artistiek ogende handelin
gen, maar staan te kijken en te
denken. Althans dat neem ik aan,
want ik zie hun gezicht immers
niet. Ik zie wel wat ze hebben ge
daan of waaraan ze bezig zijn.
De keuze van Smits is veelzeg
gend. Natuurlijk gaat het in kunst
om een beeld, iets dat zichtbaar,
tastbaar is. En natuurlijk moet dat
worden gemaakt, een fysieke
vorm krijgen. Zelfs als het gaat om
conceptuele kunst: die heeft dan
in elk geval nog een tekstuele
vorm. Maar het creatieve proces
speelt zich voor een groot deel in
nerlijk af en het toetsen van het vi
suele resultaat is een mentaal pro
ces.
Dat zie je alleen terug in ingrepen
die tot het uiteindelijke beeld lei
den. Soms zijn die als sporen zicht
baar, denk aan het handschrift
van een expressionist, maar vaker
blijft dat proces geheim. Dat vertel
len de foto's. Zoals ze mij ook ver
tellen dat kunstenaar zijn niet,al
leen zichtbaar wordt in het werk,
maar ook in de werkplek.
Anders dan de smaakvolle kan
toortuin waar ik in gezelschap van
sympathieke collega's veel van
mijn werktijd aan een anoniem
bureau doorbreng en min of meer
selectie
Henric Borsten
Henric Borsten brengt kunst terug
tot bijna niets. Een werk kan be
staan uit twee zwart geschilderde
latjes en een glasplaat De wand
waarop hij de objecten bevestigt is
deel van de compositie. Borsten
schept een wereld waarin ruimte
en kunst in aan perfectie grenzend
evenwicht zijn.
T/m 1/12. Galerie van den Berge,
Westwal 45, Goes. Do.-za. 12-17 uur.
uitwisselbaar lijk, ademt het ate
lier de persoonlijkheid van de ge
bruiker. Wat een variatie, wat een
diversiteit! Zo vertelt Smits nog
meer over kunst en beeldend kun
stenaarschap. Dat laatste is in es
sentie een individuele activiteit, of
je nu je je eigen opdrachtgever
bent of niet, je put uit je persoon
lijke bron, die niet authentiek ge
noeg kan zijn. Van hetzelfde heb
ben we immers genoeg, in kunst
zoeken we dat andere, dat ons
meeneemt, overrompelt, verrast
en verleidt. Dat krijgt vorm op
steeds andere manieren, die soms
in de traditie staan en soms zelf
een oorspronkelijk begin zijn van
George ter Horst
George ter Horst (1944-2004)
kwam in 1968 naar Middelburg.
Van 1970 tot 1974 maakte hij een
fraaie reeks reliëfs, waarin strakke
vormen een gestileerde wereld to
nen, tegelijk speels en streng, met
thema's als balans, natuurkrachten
en energie.
T/m 9/12. Revolution 10O.OOOetc
Gallery, Lange Noordstraat 41. Ma-vr
8-18, za 9-17, zo 2 dec. 13-17 uur.
een nieuwe stroom. Ook dat is op
de foto's van Smits te zien.
Zelf stelt hij zich terughoudend
op, in dienst van zijn missie: mij
mee te nemen naar plekken waar
ik gewoonlijk niet kom en me te
laten stilstaan bij wat kunst en
kunstenaarschap betekenen. En
dat doe ik nu weer wel vaak.
Daarom nog wat over de an
dere exposities van de Cul
tuurwerk die immers ook
Walstraat 25 programmeert. Daar
zijn bijna dertig werken te zien uit
de gemeentelijke kerncollectie.
Die bestaat voor een groot deel uit
werken die kunstenaars uit Vlissin-
Peter van Berkel
Peter van Berkel is landschapsschil
der. Hij vindt zijn inspiratie in Zee
land, waar sfeervolle, ingetogen
composities ontstaan, maar ook in
de zonnige Provence. Van Berkel
schept schoonheid in een melange
van impressionisme en expressio
nisme.
T/m 22/12 Galerie Van Berkel Art,
's-Heer Hendrikskinderenstraat 10.
Do-za 13-17 uur.
gen tussen 1965 en 1994 maakten.
Veel werk is aangekocht in het ka
der van de BKR (beeldend kunste
naarsregeling) die via structurele
aankopen de kunstproductie sti
muleerde. Ook daarna is er - maar
veel beperkter - verzameld.
Cultuurwethouder Rob van
Dooren maakte de getoonde selec
tie. Die omvat louter figuratief
werk met relatief veel aandacht
voor de mens. Voor een politicus
een prijzenswaardige benadering.
Het werkt oogt bescheiden, qua in
tentie en formaat en is gemiddeld
van een behoorlijk niveau. De in
houdelijke visies varieren sterk: er
is werk dat zich direct op de zicht-
Mare Deconinck
Mare Deconinck schildert mensen
en vooral koppen. Soms vullen ze
het gehele beeldvlak, soms zijn ze
omgeven door een ruimte van pu
re kleur, die net als de tastende,
soms deformerende schildertrant
meer het innerlijk van zijn perso
nages oproepen dan hun uiterlijk.
T/m 29/12. Galerie Het Moment,
Poststraat 28-30, Zierikzee. Wo-za
11-17 uur.
bare werkelijkheid baseert, maar
ook werk dat sterk deformeert of,
stileert. Er zijn schilderijen, teke
ningen, foto's en één beeldje: een
hond die Eric Brandts ooit maakte
voor een opdracht om de Souburg-
se wijk Schoonenburg te marke
ren. Het overzicht is met de in
print beschikbare toelichting te
vens een fragmentarische cultuur
geschiedenis. In de Loft boven
toont Ans Couwenbergh sterke, di
recte tekeningen op groot formaat.
Ook hier staat de mens centraal.
T/m 30/12. De Willem3, Oranjestraat,
en Walstraat 25, Vlissingen. Do. t/m
zo. 13.00-17.00 uur.
Janet Cardiff
Janet Cardiff werkt op de grens
van muziek en beeldende kunst
Uit in een cirkel opgestelde luid
sprekers klinken apart op geno
men jongens- en mannenstem
men. Zij zingen het breekbare mo
tet Spem in alium van de i6e-eeuw-
se componist Thomas Tallis. Een
serene ruimtelijke ervaring.
T/m 27/1. Sint-Janshospitaal, Maria-
straat 38, Brugge. Di-zo 9.30-17 uur.