Kunstenaar wordt ook zichtbaar in de werkplek it 13 donderdag 29 november 2012 in beeld www.pzc.nl/uit Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Werk van André Smits in DeWillem3. Het zijn er honderden, de foto's die André Smits toont in DeWil- lem3. Hij bezoekt over al ter wereld kunstenaars in hun atelier en fotografeert hen daar, vanaf de rug gezien. Een groot aan tal vult nu de wanden van de Vlis- singse expositieruimte. Via de ogen van Smits ben ik een ateliervoyeur,die stilletjes meekijkt wat de kunstenaar in kwestie aan het bekokstoven is. Hoewel juist dat maakt Smits niet zichtbaar. De kunstenaars zijn niet betrapt op al dan niet artistiek ogende handelin gen, maar staan te kijken en te denken. Althans dat neem ik aan, want ik zie hun gezicht immers niet. Ik zie wel wat ze hebben ge daan of waaraan ze bezig zijn. De keuze van Smits is veelzeg gend. Natuurlijk gaat het in kunst om een beeld, iets dat zichtbaar, tastbaar is. En natuurlijk moet dat worden gemaakt, een fysieke vorm krijgen. Zelfs als het gaat om conceptuele kunst: die heeft dan in elk geval nog een tekstuele vorm. Maar het creatieve proces speelt zich voor een groot deel in nerlijk af en het toetsen van het vi suele resultaat is een mentaal pro ces. Dat zie je alleen terug in ingrepen die tot het uiteindelijke beeld lei den. Soms zijn die als sporen zicht baar, denk aan het handschrift van een expressionist, maar vaker blijft dat proces geheim. Dat vertel len de foto's. Zoals ze mij ook ver tellen dat kunstenaar zijn niet,al leen zichtbaar wordt in het werk, maar ook in de werkplek. Anders dan de smaakvolle kan toortuin waar ik in gezelschap van sympathieke collega's veel van mijn werktijd aan een anoniem bureau doorbreng en min of meer selectie Henric Borsten Henric Borsten brengt kunst terug tot bijna niets. Een werk kan be staan uit twee zwart geschilderde latjes en een glasplaat De wand waarop hij de objecten bevestigt is deel van de compositie. Borsten schept een wereld waarin ruimte en kunst in aan perfectie grenzend evenwicht zijn. T/m 1/12. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do.-za. 12-17 uur. uitwisselbaar lijk, ademt het ate lier de persoonlijkheid van de ge bruiker. Wat een variatie, wat een diversiteit! Zo vertelt Smits nog meer over kunst en beeldend kun stenaarschap. Dat laatste is in es sentie een individuele activiteit, of je nu je je eigen opdrachtgever bent of niet, je put uit je persoon lijke bron, die niet authentiek ge noeg kan zijn. Van hetzelfde heb ben we immers genoeg, in kunst zoeken we dat andere, dat ons meeneemt, overrompelt, verrast en verleidt. Dat krijgt vorm op steeds andere manieren, die soms in de traditie staan en soms zelf een oorspronkelijk begin zijn van George ter Horst George ter Horst (1944-2004) kwam in 1968 naar Middelburg. Van 1970 tot 1974 maakte hij een fraaie reeks reliëfs, waarin strakke vormen een gestileerde wereld to nen, tegelijk speels en streng, met thema's als balans, natuurkrachten en energie. T/m 9/12. Revolution 10O.OOOetc Gallery, Lange Noordstraat 41. Ma-vr 8-18, za 9-17, zo 2 dec. 13-17 uur. een nieuwe stroom. Ook dat is op de foto's van Smits te zien. Zelf stelt hij zich terughoudend op, in dienst van zijn missie: mij mee te nemen naar plekken waar ik gewoonlijk niet kom en me te laten stilstaan bij wat kunst en kunstenaarschap betekenen. En dat doe ik nu weer wel vaak. Daarom nog wat over de an dere exposities van de Cul tuurwerk die immers ook Walstraat 25 programmeert. Daar zijn bijna dertig werken te zien uit de gemeentelijke kerncollectie. Die bestaat voor een groot deel uit werken die kunstenaars uit Vlissin- Peter van Berkel Peter van Berkel is landschapsschil der. Hij vindt zijn inspiratie in Zee land, waar sfeervolle, ingetogen composities ontstaan, maar ook in de zonnige Provence. Van Berkel schept schoonheid in een melange van impressionisme en expressio nisme. T/m 22/12 Galerie Van Berkel Art, 's-Heer Hendrikskinderenstraat 10. Do-za 13-17 uur. gen tussen 1965 en 1994 maakten. Veel werk is aangekocht in het ka der van de BKR (beeldend kunste naarsregeling) die via structurele aankopen de kunstproductie sti muleerde. Ook daarna is er - maar veel beperkter - verzameld. Cultuurwethouder Rob van Dooren maakte de getoonde selec tie. Die omvat louter figuratief werk met relatief veel aandacht voor de mens. Voor een politicus een prijzenswaardige benadering. Het werkt oogt bescheiden, qua in tentie en formaat en is gemiddeld van een behoorlijk niveau. De in houdelijke visies varieren sterk: er is werk dat zich direct op de zicht- Mare Deconinck Mare Deconinck schildert mensen en vooral koppen. Soms vullen ze het gehele beeldvlak, soms zijn ze omgeven door een ruimte van pu re kleur, die net als de tastende, soms deformerende schildertrant meer het innerlijk van zijn perso nages oproepen dan hun uiterlijk. T/m 29/12. Galerie Het Moment, Poststraat 28-30, Zierikzee. Wo-za 11-17 uur. bare werkelijkheid baseert, maar ook werk dat sterk deformeert of, stileert. Er zijn schilderijen, teke ningen, foto's en één beeldje: een hond die Eric Brandts ooit maakte voor een opdracht om de Souburg- se wijk Schoonenburg te marke ren. Het overzicht is met de in print beschikbare toelichting te vens een fragmentarische cultuur geschiedenis. In de Loft boven toont Ans Couwenbergh sterke, di recte tekeningen op groot formaat. Ook hier staat de mens centraal. T/m 30/12. De Willem3, Oranjestraat, en Walstraat 25, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur. Janet Cardiff Janet Cardiff werkt op de grens van muziek en beeldende kunst Uit in een cirkel opgestelde luid sprekers klinken apart op geno men jongens- en mannenstem men. Zij zingen het breekbare mo tet Spem in alium van de i6e-eeuw- se componist Thomas Tallis. Een serene ruimtelijke ervaring. T/m 27/1. Sint-Janshospitaal, Maria- straat 38, Brugge. Di-zo 9.30-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49