Grando voltooit woonboulevard Evita en Roberta winnen Groot Archipel Dictee Duikplaats Kattendijke krijgt eerste vijf sterren 20 ïi We gaan met z'n Drukste fietspad van Zeeland bij 's-Gravenpolder donderdag 29 november 2012 ■■'^■y^^iffsesessiasKesss^icessseisaKKfSGs door Maurits Sep MIDDELBURG - De woonboulevard Mortiere in Middelburg is vol. In het laatste pand dat nog te huur stond, komt Grando Keuken en Bad. De winkel opent half decem ber zijn deuren. Grando Keuken en Bad betrekt vooralsnog alleen de begane grond in het pand, dat op de hoek staat bij Groenrijk. De etage is officieel nog beschikbaar, maar de keuken winkel heeft daarop wel een optie genomen. „Als het goed gaat, wil Grando kunnen uitbreiden", zegt Peter Joosse, mede-eigenaar en ver huurder van het pand. „Er zijn ove rigens ook enkele andere geïnteres seerden voor die etage." De begane grond van het pand meet 750 vierkante meter winkel oppervlak, de etage nog eens 650 vierkante meter. Op de woonbou levard Mortiere is in totaal 45.000 vierkante meter winkelruimte. Peter van Grinsven van het Conso- trium Mortiere is verheugd dat de woonboulevard dankzij de komst van Grando Keuken en Bad nu vol tooid is. Hij vindt het een prestatie dat er in deze tijd in feite geen vier kante meter meer leeg staat. „We zijn nu bezig met de afronding. Er door Maurits Sep MIDDELBURG - Moeilijke woorden over cijfers. Het was een hele klus voor de scholieren die woensdag meededen aan het Groot Archipel Dictee in de Zeeuwse Bibliotheek. Behalve voor Evita Minnaard en Roberta Rasic: zij maakten allebei maar één foutje. Evita zit op De Branding in Vlissin- gen) en Roberta op De Leeuwen- burch in Middelburg. Ze versloe gen zo'n zeventig andere Walcher- se scholieren. Aan het dictee de den vijftien scholen mee en van el ke school mochten maximaal vijf leerlingen meedoen. Evita en Ro berta kregen als winnaars een spel. Van de scholen was De Dolfijnen- burch uit Middelburg de beste, met gemiddeld 2,4 fouten. Die school won de wisselbeker. De hoogste baas van de Archipel Scho len, bestuursvoorzitter Cees Cor- stanje was onder de indruk van de prestaties. Want het was zeker geen gemakkelijk dictee, zei hij. „Je moest cijfers in letters schrij ven. Bijvoorbeeld: wacht maar tot 22 (tweeëntwintig) december. Ook het woord binair is niet ge makkelijk." De schrijver van het dictee was Gert Dorleijn, locatieleider op Ar chipelschool De Lonneboot in Nieuw- en Sint Joosland. Hij had er zo goed over nagedacht dat er nog een bijzonderheidje in het dic tee zat. Het dictee bestond uit ze ven lange zinnen. Als je de eerste letters van alle zinnen achter el kaar schreef, stond er het woord: cijfers. JONGSTE MEDEWERKER Carry van der Vet (27) mag bij BV KKS de jongste medewerker zijn, hij heeft al veel ervaring. komt nog een reclamezuil en we zijn bezig met de overdracht van de openbare terreinen aan de Coöperatie Mortiereboulevard, zeg maar de vereniging van eigenaren. Dan gaat het onder meer om de parkeerterreinen." Volgens Joosse kostte het best wat moeite om voor het laatste pand een huurder te vinden. „Daar moet je als verhuurder en huurder samen uit zien te komen. Maar ik ga voor het rendement op de lan ge termijn. Ik heb liever dat er voor langere tijd een huurder is." Joosse blijft optimistisch over de toekomst van de woonboulevard Mortiere. „Het is een dijk van een locatie. De verblijfstijd is ook door de horeca nog meer toegenomen en die blijft groeien. Het zieken huis vormt straks nog een belang rijke aanvulling." De woonboulevard mag dan vol zijn, het Consortium Mortiere is nog lang niet klaar. „Wel aan die zijde van de Schroeweg, maar aan de overkant hebben we nog het be drijventerrein op ZEP en de woon wijk Mortiere. Daar is nog veel werk te verzetten", zegt Van Grins ven. Door de crisis op de woning markt worden er minder wonin gen gebouwd en duurt het dus lan ger voordat dat project klaar is. Hij is een echte techneut, recht door zee en de rust zel ve, Carry van der Vet laat zich niet zomaar iets op de mouw spelden. door Harmen van der Werf Het kan ook bijna niet anders. Hij heeft een taak binnen de orga nisatie van de BV Ka naalkruising Sluiskil (KKS) waar veel vanaf hangt. „Aan nemers leveren over het algemeen goed werk af. Dat is het punt niet. Het gaat om de details. Dat je er met z'n allen voor zorgt dat je van een 8 een 9 maakt" Hij voegt er ge lijk aan toe: „Een 10 kun je wel na streven, maar is gewoon niet haal baar. Schoonheidsfoutjes hou je al tijd wel." Carry van der Vet kan het weten. Al zo'n zes jaar zit de 27-jarige in het vak. Het boren van tunnels zit hem in het bloed, zo lijkt het. „Ik ben in 2006 afgestudeerd." Veelbe tekenend voegt hij direct toe: „Dat was in de bouwkeet van de Huber- tustunnel in Den Haag. Ook die is geboord, maar wel in een heel an dere omgeving dan hier bij Terneu- zen, in een stedelijke omgeving." Carry liep stage bij het tunnelpro ject in Den Haag en deed er vakan tiewerk als toezichthouder. Het be tonwerk controleren en of de juis te wapening wordt toegepast, die op basis van de tekeningen is voor geschreven. Het wereldje van civiele inge nieurs is vrij klein in Nederland en dat geldt zeker voor civiele inge nieurs gespecialiseerd in (geboor- asaf^^s^asesssoossBSSBSssasssszsiasi de) tunnels. Carry rolde er gemak kelijk in verder met zijn ervaring opgedaan bij de bouw van de Hu- bertustunnel. Hij was betrokken bij de verbreding van Rijksweg A4 bij Leiden en ook bij de aanleg van het te boren gedeelte van de Noord-Zuidlijn, de roemruchte nieuwe metrolijn in Amsterdam. Tot halverwege 2011 de Sluiskiltun nel op zijn weg kwam. Carry hap te toe, ook al ligt Zeeuws-Vlaande- ren voor hem niet om de hoek. „Ik woon in Bergschenhoek, ten noor den van Rotterdam. Het is een klei ne twee uur rijden met de auto. Ik doe het drie keer per week en twee nachten zit ik hier in een ap partement." Hij heeft het ervoor over, al 'dat gedoe'. „Omdat ik as sistent projectleider boor- tunnel kon worden, net weer één functie hoger dan bij de Noord- Zuidlijn. Ik heb hier meer verant woordelijkheden en taken. Bij de Noord-Zuid lijn vertelden ze mij wat ik moest doen. Hier mag ik dat doen: vertellen wat iemand moet doen/' Het dopen van de tunnelboor staat gepland voor 17 januari vol gend jaar. Het grote werk voor Car ry begint dan, het boren van de Sluiskiltunnel over een lengte van 1145 meter. Het boorproces neemt per buis - twee stuks komen er - drieënhalve maand in beslag. Vie rentwintig uur per dag, zeven da gen in de week, gaan de werkzaam heden door. Carry en een colle ga-assistent projectleider kunnen daar natuurlijk niet constant bij zijn. BV KKS trekt extra mensen aan die continu op de tunnel boormachine aanwezig zullen zijn. „Zij rapporteren aan mij en mijn directe collega. Wij sturen hen ook aan." door Marcel Modde en Nadia Berkelder Aan het Groot Archipel Dictee deden woensdag zo'n zeventig Walcherse scholieren van vijftien openbare basisscholen mee. foto Ruben Oreel KATTENDIJKE - De duikplaats aan de Oude Zeedijk bij Kattendijke wordt de eerste vijfsterren 'hot spot' voor duikers in Nederland. Bij de parkeerplaats wordt een sa- nitairgebouw neergezet. Ook ko men er onder meer een vaste bar becue, banken en tafeltjes om te zitten, zodat de locatie beter ge schikt wordt voor de ontvangst van grotere groepen. Bij de duik plaats zelf wordt de trap naar het water verlengd, zodat het in-en uit stappen veiliger kan gebeuren. Bo venaan de trap wordt een-plateau aangelegd, dat ook voor niet dui kers een wijds uitzicht over het wa ter moet gaan bieden. Volgens bestuurder Desmond van Santen van de landelijke duilcbond NOB wordt volgend jaar met de aanleg van de voorzieningen be gonnen. De vijfde ster verdient duikplaats Kattendijke door de combinatie met camping Klein Stelle en de groepsaccommodatie van de Stelhoeve, schetst Van San ten het verschil met vergelijkbare voorzieningen elders in het land. De aanleg van de duikplaats heeft ook een sterrenprijs: de kosten voor het totale project, dat 'Grenze loos duiken' is genoemd, bedragen 2,7 miljoen euro. De helft kan wor den betaald met Europese subsi die, omdat wordt samengewerkt met Vlaanderen. Het project om vat meer dan de duikplaats bij Kat tendijke. In het Vlaamse Zweve- gem wordt er een nieuwe duikt- ank van gebouwd, die geschikt is om duikers in op te leiden. Het project is bedoeld om de kwaliteit, veiligheid en de toegankelijkheid van duikplaatsen te verbeteren. Hoewel Carry al aardig wat erva ring met het boren van tunnels heeft, blijft het ook voor hem span nend. Veel is al bekend van wat de tun nelboormachine onderweg aan grondsoorten zal tegenkomen; zand, (keiharde) Boomse klei en glauconietzand (een stevigere soort zand). Carry: „Maar uiteinde lijk weet je nooit precies wat je al lemaal kunt verwachten. In de lucht kun je bij goed zicht tien ki- 'S-GRAVENPOLDER - Het fietspad van 's-Gravenpolder naar Goes langs de Goese Straatweg is door de provincie officieel erkend als het druktste fietspad van Zeeland. Dagelijks fietsen honderden scho lieren over dit smalle fietspad naar school. Uit 's-Gravenpolder en om liggende dorpen. „Het gaat om groepen tot zo'n tachtig kinde ren", zegt de Borselse wethouder Ad Schenk. Hij sprak hierover woensdag met de dorpsraad van 's-Gravenpolder en gedeputeerde Kees van Beveren. Dit gesprek was op initiatief van de dorpsraad die zich zorgen maakt over de ver keersveiligheid. „De gedeputeerde heeft toegezegd een noodoplos sing te onderzoeken. Dan zou het stukje fietspad bij 's-Gravenpolder wat verbreed kunnen worden. Ook wordt een bossage tussen het fietspad en de weg onderzocht."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 20