Grando voltooit
woonboulevard
Evita en Roberta winnen
Groot Archipel Dictee
Duikplaats Kattendijke
krijgt eerste vijf sterren
20 ïi
We gaan met z'n
Drukste fietspad
van Zeeland bij
's-Gravenpolder
donderdag 29 november 2012
■■'^■y^^iffsesessiasKesss^icessseisaKKfSGs
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De woonboulevard
Mortiere in Middelburg is vol. In
het laatste pand dat nog te huur
stond, komt Grando Keuken en
Bad. De winkel opent half decem
ber zijn deuren.
Grando Keuken en Bad betrekt
vooralsnog alleen de begane grond
in het pand, dat op de hoek staat
bij Groenrijk. De etage is officieel
nog beschikbaar, maar de keuken
winkel heeft daarop wel een optie
genomen. „Als het goed gaat, wil
Grando kunnen uitbreiden", zegt
Peter Joosse, mede-eigenaar en ver
huurder van het pand. „Er zijn ove
rigens ook enkele andere geïnteres
seerden voor die etage."
De begane grond van het pand
meet 750 vierkante meter winkel
oppervlak, de etage nog eens 650
vierkante meter. Op de woonbou
levard Mortiere is in totaal 45.000
vierkante meter winkelruimte.
Peter van Grinsven van het Conso-
trium Mortiere is verheugd dat de
woonboulevard dankzij de komst
van Grando Keuken en Bad nu vol
tooid is. Hij vindt het een prestatie
dat er in deze tijd in feite geen vier
kante meter meer leeg staat. „We
zijn nu bezig met de afronding. Er
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Moeilijke woorden
over cijfers. Het was een hele klus
voor de scholieren die woensdag
meededen aan het Groot Archipel
Dictee in de Zeeuwse Bibliotheek.
Behalve voor Evita Minnaard en
Roberta Rasic: zij maakten allebei
maar één foutje.
Evita zit op De Branding in Vlissin-
gen) en Roberta op De Leeuwen-
burch in Middelburg. Ze versloe
gen zo'n zeventig andere Walcher-
se scholieren. Aan het dictee de
den vijftien scholen mee en van el
ke school mochten maximaal vijf
leerlingen meedoen. Evita en Ro
berta kregen als winnaars een spel.
Van de scholen was De Dolfijnen-
burch uit Middelburg de beste,
met gemiddeld 2,4 fouten. Die
school won de wisselbeker. De
hoogste baas van de Archipel Scho
len, bestuursvoorzitter Cees Cor-
stanje was onder de indruk van de
prestaties. Want het was zeker
geen gemakkelijk dictee, zei hij.
„Je moest cijfers in letters schrij
ven. Bijvoorbeeld: wacht maar tot
22 (tweeëntwintig) december.
Ook het woord binair is niet ge
makkelijk."
De schrijver van het dictee was
Gert Dorleijn, locatieleider op Ar
chipelschool De Lonneboot in
Nieuw- en Sint Joosland. Hij had
er zo goed over nagedacht dat er
nog een bijzonderheidje in het dic
tee zat. Het dictee bestond uit ze
ven lange zinnen. Als je de eerste
letters van alle zinnen achter el
kaar schreef, stond er het woord:
cijfers.
JONGSTE MEDEWERKER
Carry van der Vet (27) mag bij
BV KKS de jongste medewerker
zijn, hij heeft al veel ervaring.
komt nog een reclamezuil en we
zijn bezig met de overdracht van
de openbare terreinen aan de
Coöperatie Mortiereboulevard, zeg
maar de vereniging van eigenaren.
Dan gaat het onder meer om de
parkeerterreinen."
Volgens Joosse kostte het best wat
moeite om voor het laatste pand
een huurder te vinden. „Daar
moet je als verhuurder en huurder
samen uit zien te komen. Maar ik
ga voor het rendement op de lan
ge termijn. Ik heb liever dat er
voor langere tijd een huurder is."
Joosse blijft optimistisch over de
toekomst van de woonboulevard
Mortiere. „Het is een dijk van een
locatie. De verblijfstijd is ook door
de horeca nog meer toegenomen
en die blijft groeien. Het zieken
huis vormt straks nog een belang
rijke aanvulling."
De woonboulevard mag dan vol
zijn, het Consortium Mortiere is
nog lang niet klaar. „Wel aan die
zijde van de Schroeweg, maar aan
de overkant hebben we nog het be
drijventerrein op ZEP en de woon
wijk Mortiere. Daar is nog veel
werk te verzetten", zegt Van Grins
ven. Door de crisis op de woning
markt worden er minder wonin
gen gebouwd en duurt het dus lan
ger voordat dat project klaar is.
Hij is een echte techneut,
recht door zee en de rust zel
ve, Carry van der Vet laat
zich niet zomaar iets op de
mouw spelden.
door Harmen van der Werf
Het kan ook bijna niet
anders. Hij heeft een
taak binnen de orga
nisatie van de BV Ka
naalkruising Sluiskil
(KKS) waar veel vanaf hangt. „Aan
nemers leveren over het algemeen
goed werk af. Dat is het punt niet.
Het gaat om de details. Dat je er
met z'n allen voor zorgt dat je van
een 8 een 9 maakt" Hij voegt er ge
lijk aan toe: „Een 10 kun je wel na
streven, maar is gewoon niet haal
baar. Schoonheidsfoutjes hou je al
tijd wel."
Carry van der Vet kan het weten.
Al zo'n zes jaar zit de 27-jarige in
het vak. Het boren van tunnels zit
hem in het bloed, zo lijkt het. „Ik
ben in 2006 afgestudeerd." Veelbe
tekenend voegt hij direct toe: „Dat
was in de bouwkeet van de Huber-
tustunnel in Den Haag. Ook die is
geboord, maar wel in een heel an
dere omgeving dan hier bij Terneu-
zen, in een stedelijke omgeving."
Carry liep stage bij het tunnelpro
ject in Den Haag en deed er vakan
tiewerk als toezichthouder. Het be
tonwerk controleren en of de juis
te wapening wordt toegepast, die
op basis van de tekeningen is voor
geschreven.
Het wereldje van civiele inge
nieurs is vrij klein in Nederland
en dat geldt zeker voor civiele inge
nieurs gespecialiseerd in (geboor-
asaf^^s^asesssoossBSSBSssasssszsiasi
de) tunnels. Carry rolde er gemak
kelijk in verder met zijn ervaring
opgedaan bij de bouw van de Hu-
bertustunnel. Hij was betrokken
bij de verbreding van Rijksweg A4
bij Leiden en ook bij de aanleg
van het te boren gedeelte van de
Noord-Zuidlijn, de roemruchte
nieuwe metrolijn in Amsterdam.
Tot halverwege 2011 de Sluiskiltun
nel op zijn weg kwam. Carry hap
te toe, ook al ligt Zeeuws-Vlaande-
ren voor hem niet om de hoek. „Ik
woon in Bergschenhoek, ten noor
den van Rotterdam. Het is een klei
ne twee uur rijden met de auto. Ik
doe het drie keer per week en
twee nachten zit ik hier in een ap
partement."
Hij heeft het ervoor over, al
'dat gedoe'. „Omdat ik as
sistent projectleider boor-
tunnel kon worden, net weer één
functie hoger dan bij de Noord-
Zuidlijn. Ik heb hier meer verant
woordelijkheden en taken. Bij de
Noord-Zuid lijn vertelden ze mij
wat ik moest doen. Hier mag ik
dat doen: vertellen wat iemand
moet doen/'
Het dopen van de tunnelboor
staat gepland voor 17 januari vol
gend jaar. Het grote werk voor Car
ry begint dan, het boren van de
Sluiskiltunnel over een lengte van
1145 meter. Het boorproces neemt
per buis - twee stuks komen er -
drieënhalve maand in beslag. Vie
rentwintig uur per dag, zeven da
gen in de week, gaan de werkzaam
heden door. Carry en een colle
ga-assistent projectleider kunnen
daar natuurlijk niet constant bij
zijn. BV KKS trekt extra mensen
aan die continu op de tunnel
boormachine aanwezig zullen zijn.
„Zij rapporteren aan mij en mijn
directe collega. Wij sturen hen
ook aan."
door Marcel Modde
en Nadia Berkelder
Aan het Groot Archipel Dictee deden woensdag zo'n zeventig Walcherse
scholieren van vijftien openbare basisscholen mee. foto Ruben Oreel
KATTENDIJKE - De duikplaats aan
de Oude Zeedijk bij Kattendijke
wordt de eerste vijfsterren 'hot
spot' voor duikers in Nederland.
Bij de parkeerplaats wordt een sa-
nitairgebouw neergezet. Ook ko
men er onder meer een vaste bar
becue, banken en tafeltjes om te
zitten, zodat de locatie beter ge
schikt wordt voor de ontvangst
van grotere groepen. Bij de duik
plaats zelf wordt de trap naar het
water verlengd, zodat het in-en uit
stappen veiliger kan gebeuren. Bo
venaan de trap wordt een-plateau
aangelegd, dat ook voor niet dui
kers een wijds uitzicht over het wa
ter moet gaan bieden.
Volgens bestuurder Desmond van
Santen van de landelijke duilcbond
NOB wordt volgend jaar met de
aanleg van de voorzieningen be
gonnen. De vijfde ster verdient
duikplaats Kattendijke door de
combinatie met camping Klein
Stelle en de groepsaccommodatie
van de Stelhoeve, schetst Van San
ten het verschil met vergelijkbare
voorzieningen elders in het land.
De aanleg van de duikplaats heeft
ook een sterrenprijs: de kosten
voor het totale project, dat 'Grenze
loos duiken' is genoemd, bedragen
2,7 miljoen euro. De helft kan wor
den betaald met Europese subsi
die, omdat wordt samengewerkt
met Vlaanderen. Het project om
vat meer dan de duikplaats bij Kat
tendijke. In het Vlaamse Zweve-
gem wordt er een nieuwe duikt-
ank van gebouwd, die geschikt is
om duikers in op te leiden. Het
project is bedoeld om de kwaliteit,
veiligheid en de toegankelijkheid
van duikplaatsen te verbeteren.
Hoewel Carry al aardig wat erva
ring met het boren van tunnels
heeft, blijft het ook voor hem span
nend.
Veel is al bekend van wat de tun
nelboormachine onderweg aan
grondsoorten zal tegenkomen;
zand, (keiharde) Boomse klei en
glauconietzand (een stevigere
soort zand). Carry: „Maar uiteinde
lijk weet je nooit precies wat je al
lemaal kunt verwachten. In de
lucht kun je bij goed zicht tien ki-
'S-GRAVENPOLDER - Het fietspad
van 's-Gravenpolder naar Goes
langs de Goese Straatweg is door
de provincie officieel erkend als
het druktste fietspad van Zeeland.
Dagelijks fietsen honderden scho
lieren over dit smalle fietspad naar
school. Uit 's-Gravenpolder en om
liggende dorpen. „Het gaat om
groepen tot zo'n tachtig kinde
ren", zegt de Borselse wethouder
Ad Schenk. Hij sprak hierover
woensdag met de dorpsraad van
's-Gravenpolder en gedeputeerde
Kees van Beveren. Dit gesprek was
op initiatief van de dorpsraad die
zich zorgen maakt over de ver
keersveiligheid. „De gedeputeerde
heeft toegezegd een noodoplos
sing te onderzoeken. Dan zou het
stukje fietspad bij 's-Gravenpolder
wat verbreed kunnen worden.
Ook wordt een bossage tussen het
fietspad en de weg onderzocht."