Fors meer zelfmoord door crisis ■land 17 Red met deze muesli een kind Vrouw met tbs ondanks vrees voor geweld vrij Verlies baan is vaak 'de druppel' dinsdag 27 november 2012 Aantal zelfmoorden in Neder land tussen 2007 en 2011 met 21 procent gestegen. Stress en gebrek aan toe komstperspectief belangrijke risicofactoren voor suïcide. Trend ook in andere Europese landen waarneembaar. door Peter Winterman NIJMEGEN - Het aantal zelfmoor den in Nederland is sinds het be gin van de economische crisis fors omhoog gegaan. Pleegden in 2007 nog 1353 Nederlanders zelfmoord, vorig jaar was dat aantal met ruim 21 procent gestegen tot 1647. Het is voor het eerst sinds de recessie in de jaren tachtig dat het zelfmoord cijfer zo explosiefis gegroeid. „Door de crisis verliezen steeds meer mensen hun baan of is er grote baanonzekerheid", verklaart Derek de Beurs, psycholoog en on derzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam. „Werkloosheid gaat gepaard met stress en een gebrek aan toekomstperspectief. Dat zijn belangrijke risicofactoren voor suï cide." Volgens De Beurs blijkt uit interna tionaal onderzoek dat de economi sche crisis grote effecten heeft op de geestelijke gezondheid van men sen. Zo is de kans dat iemand voor het eerst in zijn of haar leven gaat nadenken over zelfmoord twee tot drie keer zo groot na het ervaren van belangrijke negatieve verande ringen in de sociaal-economische situatie. Ook is het verlies van een betaalde baan voor mensen met UTRECHT - De terbeschikkingstel ling (tbs) van een 42-jarige vrouw is gisteren opgeheven ondanks zor gen van de rechtbank in Utrecht over de algemene veiligheid. De kans wordt groot geacht dat de vrouw, die sinds 1999 tbs had, ge welddadig gedrag gaat vertonen. De rechtbank kon volgens een woordvoerder echter geen andere beslissing nemen op grond van een recente uitspraak van het Euro pese Hof voor de Rechten van de Mens. Dat heeft bepaald dat tbs maar maximaal vier jaar mag du ren als iemand niet uitdrukkelijk is veroordeeld voor een geweldsde lict. De vrouw was veroordeeld voor bedreiging met een gaspis tool. De vrouw komt over twee weken definitief vrij als het Openbaar Mi nisterie in de tussentijd niet in be roep komt tegen het besluit. een ernstige depressie vaak 'de druppel' om zichzelf van het leven te beroven. In de crisisjaren 1983 en 1984, waarin de werkloosheid tot record hoogte steeg, pleegden jaarlijks meer dan 1700 mensen zelfmoord. Tot 2007 daalde het aantal zelf moorden langzaam, blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Niet alleen in Nederland beroven meer mensen zich van het leven door economische teruggang. Hoe wel landen er verschillende reken methodes op na houden, lijkt de trend in heel Europa waarneem baar. Zo is het aantal zelfmoorden in Griekenland tussen 2009 en 2011 met maar liefst 37 procent toe genomen, van 677 tot 927. Ook Griekse psychologen denken dat fi nanciële problemen meer mensen tot wanhoop hebben gedreven. In Ierland, eveneens zwaar getroffen door de crisis, groeide het aantal zelfmoorden in de eerste drie maanden van dit jaar met 19 pro cent ten opzichte van dezelfde pe riode vorig jaar. In 2010 besloot minister Schippers van Volksgezondheid af te zien van de doelstelling om het aantal zelfdodingen in Nederland jaar lijks met 5 procent te laten afne men. Schippers noemde de doel stelling 'sympathiek, maar niet rea listisch'. „Dit is ook een maatschappelijke taak", vindt Welmoed van Rijs van GGZ Nederland. „Mensen die plotseling hun baan kwijtraken, moeten daarover kunnen praten. Het is aan familie, vrienden en bu ren om het gesprek aan te gaan." door Niek Opten Koop dit pak muesli en een schoolkind in Be nin krijgt een school maaltijd; douche met deze zeep en een Gam- biaan heeft een maand schoon wa ter. Het vullen van het winkelwagen tje in de supermarkt krijgt een extra dimensie voor consumenten die begaan zijn met de wereld om hen heen. Goededoelenorganisa- ties veroveren langzamerhand de winkelschappen. Mueslimakers, zuivelbereiders, luierfabrikanten en andere fabrikanten gaan lang jarige partnerschappen aan met niet-gouvemementele organisaties als het Rode Kruis en de Verenig de Naties. Zo is zuivelgigant FrieslandCampi- na voor vijfjaar een relatie aange gaan met het Rode Kruis. De eer ste acte daarvan haakt aan bij het Glazen Huis van 3FM, waarbij het Rode Kruis nauw is betrokken. Doel van FrieslandCampina is om voor het einde van dit jaar 50.000 Afrikaanse moeders in spe te steu nen en zo babysterfte tegen te gaan. Bij elke duizend liter ver kochte zuivel stelt het bedrijf een bedrag beschikbaar waarmee één vrouw geholpen kan worden door het Rode Kruis. „We zijn een groot bedrijf en vinden het belang rijk om een maatschappelijke rol te spelen. Door onze producten di rect te koppelen aan een actie voor het Rode Kruis maken we die rol zo concreet mogelijk. Eventuele omzetstijging is bijzaak", zegt Ca- rien de Bas van FrieslandCampi na. Het Rode Kruis is blij met bedrij ven als FrieslandCampina. „Het maakt deel uit van onze strategie om het bedrijfsleven aan ons te binden. De belangrijkste reden is geld binnenhalen voor hulp, maar we kijken verder", zegt Frank As ser van de hulporganisatie. Zo kan de kennis die het zuivelbedrijf heeft over voedzaam eten nuttig zijn voor voedselhulpacties van het Rode Kruis. Volgens Asser is de huidige campagne met Fries landCampina nog maar het begin. „We hebben de ambitie om vaker dit soort acties te voeren." Steeds meer fabrikanten koppelen hun producten aan goededoelenor- ganisaties, in jargon cause related marketing geheten. Dat zegt Eerde de Swart van MVO Nederland, een kennisinstituut voor maat schappelijk verantwoord onderne men. „Consumenten verwachten van bedrijven dat ze hun maat schappelijke verantwoordelijkheid nemen. Werkten bedrijven vroe ger in stilte voor een goed doel om dat ze zich niet op de borst wilden kloppen, tegenwoordig communi ceren ze dat duidelijk naar de bui tenwereld. Bedrijven die zich eerst niet inzetten voor een goed doel, doen dat nu wel als marketing instrument", legt De Swart uit. Het koppelen van een product aan een bepaalde hulpactie is daarvan voor de consument de duidelijkste manier. De Swart verwacht dan ook dat deze vorm van marketing alleen maar zal toenemen. „Tegen standers wijzen op het geringe per centage dat bedrijven per verkocht product overmaken aan het goede doel. Voorstanders zeggen: als ze het niet doen, dan gebeurt er hele maal niets." Boeren land Beeldbewerking'DPÜfc/- foto EPA, 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 7