Hip en duurzaam uit de kraan jkrmvtr consument 12 5 e koopwaar Oesters voeren met patat O donderdag 22 november 2012 Hoe kan de horeca verdienen aan kraanwater? Door er een merk van te maken. Slimme ondernemers verzonnen KRNWTR. door Sandra van Maanen Bij een fijn etentje en een goed glas wijn wordt bijna in elk restaurant gevraagd of er ook een karaf water bij mag. Graag! Plat of bruisend? Meestal kiezen we voor plat, om dat het zo lekker wegdrinkt. Bijna altijd, uitzonderingen daargelaten, is de karaf (bron)water na afloop terug te vinden op de rekening. Daar schrikken we van. Want waarom bronwater (of kwam het gewoon uit de kraan?) en waarom die prijs? Heb je lekker gegeten, vertrek je alsnog met een zuur ge voel. Dat is niet goed voor de branche en evenmin voor de con sument. Juist nu er scherper dan ooit op prijs en kwaliteit wordt ge let, schiet te veel betalen voor wa ter snel in het verkeerde keelgat. Helemaal in een land waar de kwa liteit van kraanwater als beste ter wereld geldt. Tetsuro Miyazaki en Tom Nie- kamp bedachten een slim concept om het drinken van kraanwater in Nederland en België te promoten. Want 58 procent van restaurant- gasten drinkt het liefst water uit de kraan, maar krijgt het niet. Door er een hip merk van te ma ken, kunnen restaurants onderstre pen dat ze voortaan uit de kraan serveren. De fraai vormgegeven ka- Duurzaam I Op facebook steunen ruim 16.000 fans de roep om kraanwater in de hore ca. KRNWTR is genomi neerd voor het 'Duurzaam ste merk van Nederland'. Er is een app in ontwikke ling, waarmee je straks in één oogopslag kunt zien welke restaurants KRNW TR serveren. Voorlopig is deze informatie op www.krnwtr.nl terug te vinden. Daar is ook de webshop gestationeerd. raf doet het goed op tafel en zegt iets over het groene karakter van de zaak. Thuis kan dat ook, de ka raf met logo is te bestellen, net zo als de RVS bidon voor onderweg. De prijs die voor KRNWTR in re kening wordt gebracht, bepalen ondernemers zelf En eerlijk is eer lijk, ook al komt het bijna gratis uit de kraan, die ruimte moet de branche krijgen. Zo rekenen klan ten die het de hele avond bij water houden uiteindelijk toch af. „Ongeveer de helft van de onder nemers biedt het water gratis aan, de andere helft wil er graag iets aan verdienen. Dat vinden we niet raar. Sommige ondernemers vra gen een paar euro voor een karaf die de hele avond kan worden bij gevuld. Zo creëren ze met water een verdienmodel. We adviseren restaurateurs slimmer om te gaan met water als supplement. Het mandje brood vooraf is meestal gratis, maar wordt op een andere manier verrekend in het totaalbe drag. Dat kan met kraanwater net zo goed." Veel restaurants zijn inmiddels al om. Niekamp en Miyazaki houden een kraanwaterkaart bij, met alle horecazaken die KRNWTR schen ken. Op dit moment zijn dat er meer dan 1300, het aantal onderne mers dat wil overschakelen op kraanwater groeit. „Door van door Wouter Klootwijk kraanwater een merk te maken, verbeteren we het imago, voegen we beleving toe. Daardoor kan kraanwater de concurrentie aan met bronwatermerken als Spa Blauw, Sourcy en Aqua Panne", zegt Tetsuro Miyazaki. Drie jaar geleden begonnen de partners te bloggen over de weg werpcultuur. „Water, groener le ven en duurzaamheid zijn speer punten", vertelt Tom Niekamp. Waterbedrijven worden door het duo enthousiast gemaakt om kraanwatergebruik bij restaurants in het verzorgingsgebied te stimu leren. „Want het is en blijft bizar dat we water uit het buitenland in voeren, terwijl het drinkwater dat hier uit de kraan komt van dezelf de, uitstekende kwaliteit is. In alle regio's is de smaak van water goed. Er zijn smaakverschillen, maar die mogen er zijn." Naast de karaf en bidon hebben Niekamp en Miyazaki een water houder ontwikkeld, die recht streeks kan worden aangesloten op de kraan. Een handige en voor al duurzame vervanger voor de wa- terkoelers die vaak in winkels en bedrijven zijn gestationeerd. De volgende uitdaging is op festivals het flesje bronwater te vervangen door het net zo lekkere, goedkope re, maar vooral duurzame kraan water. Het KRNWTR-flesje of -zakje kan keer op keer, ook tegen betaling, worden bijgevuld. Niekamp: „Eigenlijk was het de be doeling dat we dit jaar al met de waterbar op festivals zouden staan. Maar we zijn behoorlijk te gengewerkt door de brouwerijen die hier een bron van inkomsten zien verdwijnen." Ook Spa en Sourcy volgen de ont wikkelingen rond KRNWTR met gemengde gevoelens. De inspan ningen van Niekamp en Miyazaki om Nederland aan het kraanwater te krijgen, zijn weliswaar positief, maar het marktaandeel bronwater komt onder druk te staan. Promo tie van water als gezond alternatief in schoolkantines en de rol van wa ter in de nieuwste campagne tegen obesitas doen gevestigde leveran ciers geen kwaad, maar massaal overschakelen op kraanwater is een ander uiterste. Niekamp: „Spa heeft contact met ons opgenomen. Er werd direct ge steld dat bronwater uit België van betere kwaliteit is dan water uit de kraan. Smaaktesten bewijzen iets anders. Bij Sourcy worden ze wat zenuwachtig, helemaal omdat de bron waaruit de fabrikant tapt, de zelfde is als die voor alle huishou dens in de regio Utrecht." reageren? consument@wegener.nl De wereld gaat ten onder aan on ze eetlust. We eten meer dan de aarde voor ons kan klaarmaken. Het staat in de krant. Maar ik heb een ander bericht en omdat dit ook in de krant staat, weet u dat we in elk geval de feestdagen zullen halen. En neem dan gerust een patatje met een dozijn oesters. Er is iets bedacht dat de wereld geen kwaad doet, maar goed. Het geheimste deel van wat ergens in Ne derland gebeurt, mocht ik tot nu toe niet met eigen ogen zien, want iemand is schij tend benauwd voor journalisten. Een patat bakker. Hij bakt niet eens, maar stoomt pa tatten voor de wereldmarkt in een fabriek in Zeeland. De balkjes die van aardappels gesneden worden, de frietstengels, worden gespoeld. Doen we thuis ook en thuis gie ten we het spoelwater door het gootsteen gaatje. De fabriek mag zijn spoelwater zo niet weg laten lopen. Het moet gezuiverd. Het geheim dat ik niet mag zien, is een mi cro-organisme, een plantje, een alg. De alg leeft van aardappelnat en eet het spoelwa ter schoon. Weer een milieuprobleem min der, al is het nog maar een proef. Maar wat moeten we met de algen van de patatfabriek? Zeeland zindert van de ideeën in deze. Schelpdieren leven van al gen. Kleppen open, dan laten ze zeewater binnen stromen en filteren de algen er uit. Voorbij de patat doen ze verder niet zo ge heimzinnig over de proef. In Yerseke wor den in vijvers oesters gekweekt die - dat is proefondervindelijk vastgesteld - het liefst de algen eten die uit het patatwater komen. De oesters groeien er twee keer zo snel op als oesters in het wild. Tot verrassing van de mosselmannen van Yerseke die nog lie ver oesters verkopen, zijn de oesters die pa tat aten nog lekkerder dan wilde. Ze hadden een kruiwagen van deze oesters naar Brussel gereden, afgelopen voorjaar, om ze op de internationale visbeurs te la ten proeven door professionals. Dat zijn mensen die nooit eens gewoon lekker kun nen eten, maar altijd overal lang op kau wen, net zo lang tot ze er een oordeel over kunnen formuleren. En ze vielen flauw. Van de oesters. Zo lekker als ze ze vonden. De aardappelspoelwatergevoerde oesters uit Zeeland wonnen in Brussel de gouden medaille 2012 voor het lekkerste product uit de zee. En ze kwamen niet eens uit zee. Ze zijn op het land in een afwasteiltje gebo ren en in vijvers opgegroeid. In de vijvers wordt wel zeewater gepompt en de getij den worden nagebootst, eb en vloed. Aan het water uit de Oosterschelde worden in de vijvers de geheime algen uit de patatfa briek toegevoegd. Het gaat er maar om dat bij de productie van dit feestvoedsel nergens iets gedaan wordt ter bevordering van de ondergang van de wereld. Integendeel; zou je zo ook varkensvoer kunnen maken, dan waren we helemaal gered. De patatoesters zouden de eerste oesters kunnen zijn die worden goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrou wen, die voorheen dweilen goedkeurde om hun slijtvastheid en waspoeder van Dobbelman om zijn waskracht. Oesters me vrouw, de wereld wil het! Ze zijn al mond jesmaat te koop. Merknaam. Creuse Carres- se. Kringloopoesters zou je ze ook kunnen noemen. Maar is de kringloop wel hele maal rond? De algen moeten toch ook er gens vandaan komen? Dat is het allermooiste. Die groeien van zelf. In zeewater. Gratis. Op zonlicht! reageren? klootwijk@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 25