'Heel ander
studentenleven'
-
'Buiten colleges
leer je veel'
'Als ik zou weten dat ik jaarlijks bijna 3.500 euro schuld zou donderdag 22 november 2012
opbouwen, was ik nooit van studie gewisseld' 11
Student Martijn Kuiler
bieb en boek
Student Martijn Kuiler (24) uit Wageningen (volgt studie
Urban Environmental Management):
„Na een jaar ben ik van studie gewisseld, daardoor heb ik ver
traging opgelopen. Ook heb ik een jaar in de studentenraad ge
zeten. Omdat ik altijd heb kunnen werken (ik ben vertaler ge
weest en heb bijles gegeven) hoefde ik geen lening af te slui
ten. Naast de studie en het werk ben ik ook bestuurslid ge
weest bij een sportclub. Voor de nieuwe lichting uitwonende
studenten wordt dat straks allemaal niet zo makkelijk: die heb
ben door het leenstelsel na vier jaar studie sowieso bijna
14.000 euro schuld, los van een eventuele extra lening. Ik vind
dat idee helemaal niks. Mijn leven zou er anders hebben uitge
zien met dit stelsel: als ik zou weten dat ik jaarlijks bijna
3.500 euro schuld zou opbouwen, was ik nooit van studie
gewisseld en was ik waarschijnlijk ook niet zo actief bij vereni
gingen geweest Dan had ik me nog meer op alleen mijn studie
gericht."
Hoogleraar Politieke Cultuur Pieter Caljé (deed onderzoek
naar historie van de studentencultuur):
„In de collegezalen hoor ik studenten soms spreken over
'school' en 'klas' als ze het over de universiteit hebben. Het te
kent de hedendaagse opvatting van de jongeren over universi-
teiten; door de trits aan overheidsmaatregelen is het studen
tenleven steeds meer gedisciplineerd, vandaar dat ze het wel
eens zien als een voortzetting van de schooltijd. Terwijl het
toch echt iets anders is en moet zijn. Het is de tijd waarin je
als mens gevormd wordt En niet alleen door het netjes volgen
van colleges en het afstrepen van tentamens. Juist het informe
le curriculum is van belang: buiten de studiebanken leren jon- r-
geren van elkaar, in commissies bij verenigingen en tijdens sta
ges. Daar leren ze hun grenzen kennen, een kritisch vermogen
ontwikkelen en worden ze zelfstandig. Als je alleen met een fi-
nancieel-economische bril naar zaken kijkt, zoals de overheid
nu doet, ga je voorbij aan dat belang van het informele studen
tenleven. Toch moeten we niet al te pessimistisch worden over
het lot van toekomstige studenten: de geschiedenis heeft bewe-
zen dat ze zich uitstekend verweren tegen bedreigingen van
hun cultuur, en echt niet alleen door het Malieveld te bezetten,
maar gewoon door de vrijheid te organiseren en het leven te le
ven zoals ze willen."