Zo Michel en Fenna
Zo DELTA
'Giftige stof
in spenen
ongevaarlijk'
7
Plan spoorboekloos
treinen wankelt
Lieverdje omver gereden
woensdag 21 november 2012
AMSTERDAM - Een vrachtwagen heeft gisteren per onge
luk het standbeeld Het Lieverdje op het Spui in Amster
dam omver gereden. Het bronzen beeld viel achterover
op het moment dat de vrachtwagen achteruitreed. Het
kunstwerk is hierbij beschadigd en wordt volgens een
woordvoerster van stadsdeel Centrum afgevoerd naar
een bronsgieterij voor reparatie. Het bronzen beeld van
het Amsterdamse straatschoffie staat sinds 1960 op het
Spui. De maker is beeldhouwer Carel Kneulman
(1915-2008). foto Evert Elzinga/ANP
Na een lange dagwerken, trekt Michel zijn toopschoenen aan. Over het strand en door het bos wat
kilometers maken. Zo doet Michel zijn energie op en laat zijn werkdag achter zich.
Als hij thuiskomt, kan hij vertrouwen op de energie van DELTA. Zijn dochter, Fenna, verwelkomt hem bij
de deur. Michel ruilt de frisse buitenlucht in voor een warm thuis. Even snel douchen en dan tijd voor het
gezin. Gezellig een spelletje spelen of gewoon lekker samen op de bank een boekje lezen.
Zo zou het altijd mogen blijven, toch?
Kies net als Michel en zijn gezin voor energie van DELTA.
U kunt nu weer instappen op onze vaste leveringsprijzen.
Loopt uw contract af, dan krijgt u automatisch van ons een aanbod!
www.DELTA.nl/energie
door Niek Opten
WACENINGEN - Giftige stoffen die
in producten als kleding, speel
goed en verpakkingen zijn ver
werkt, zijn over het algemeen niet
schadelijk voor de directe gezond
heid van de consument. Dat stelt
hoogleraar Tinka Murk, toxicoloog
aan Wageningen Universiteit.
Zij reageert daarmee op een actie
van WECF, een internationaal net
werk van vrouwen- en milieuorga
nisaties. Dat vindt dat Nederland
te traag is met het verbieden van
hormoonverstorende chemicaliën
in met name kinderproducten en
-voeding, zoals de hardmaker Bisfe-
nol A. Om hun pleidooi kracht bij
te zetten, overhandigen sympathi
santen vandaag 'groene en duurza
me' sinterklaascadeautjes aan
Tweede Kamerleden.
„Dat die stoffen voorkomen, is op
zichzelf niet gevaarlijk. Het gaat
om de mate waarin iemand eraan
wordt blootgesteld; het verschil
tussen het potentieel en het werke
lijk risico", legt Murk uit. Volgens
haar liggen de normen van giftige
stoffen in producten zo laag in Ne
derland dat er bij gebruik geen risi
co bestaat voor de volksgezond
heid. Dat geldt ook voor speelgoed
en babyproducten als spenen.
„Normen zijn nu nog vaak vastge
steld op gezonde volwassen men
sen. Jonge kinderen zouden echter
de norm moeten zijn, omdat zij
veel kwetsbaarder zijn", zegt Chan-
tal van den Bossche van WECF.
Volgens haar wordt het verband
tussen aandoeningen als obesitas
en hormoonverstorende stoffen
Hi^SSB0HtS8anEM8H8BH8SSSB8tn
steeds duidelijker. Bovendien
wordt geen rekening gehouden
met een opeenstapeling van ver
schillende soorten giftige stoffen
in het lichaam, het zogenoemde
cocktaileffect, zegt Van den Bos
sche.
Toxicoloog Murk spreekt tegen dat
normen op volwassenen geba
seerd zijn, ze zijn juist gericht op
bescherming van de meest gevoeli
ge bevolkingsgroep, vaak zelfs on
geboren kinderen. „Naar mengsel
effecten wordt onderzoek gedaan,
maar de toegestane norm ligt
meestal een factor honderd lager
dan de dosis waarbij zich een scha
delijk effect kan voordoen, juist
vanwege het cocktaileffect." Ze
raadt wel aan om nieuwe produc
ten waarop gesabbeld gaat wor
den, eerst te wassen. „Alleen al uit
oogpunt van hygiëne."
Dat Bisfenol A al in Frankrijk en
Denemarken is verboden, is vol
gens Murk vooral een politieke
keuze.
„Het is maar de vraag of een alter
natief zoveel beter is. Vaak weten
we daar minder van."
Uit onderzoek van Greenpeace
bleek gisteren dat in veel merkkle
ding gevaarlijke chemicaliën voor
komen die hormoonverstorend of
kankerverwekkend kunnen zijn.
Greenpeace noemt onder meer kle
ding van de modeketen Zara. De
kleding is ook verkocht in Neder
land, zegt de milieuorganisatie.
Kleding van merken als Levi's, Es
prit en Tommy Hilfiger bleken
ook giftige stoffen te bevatten.
Murk stelt ook hierbij dat de ge
zondheid niet in het geding is.
&35$ÜS&SS8§SS2)$6G&&3&
door Peter Winterman
DEN HAAG - Het plan om op
drukke treintrajecten in de Rand
stad en Noord-Brabant elke tien
minuten een intercity of sprinter
te laten rijden, het zogeheten
'spoorboekloos treinen', staat op
losse schroeven. Daardoor is ook
onzeker of delen van Oost- en
Zuid-Nederland vanaf 2020 met
fors meer overlast door goederen
vervoer per spoor te maken krij
gen. Dat kopte dagblad De Tele
graaf gisteren.
Door het Programma Hoogfre
quent Spoor (PHS) te schrappen,
kan minister Melanie Schultz van
Haegen van Infrastructuur en Mi
lieu ongeveer 2,8 miljard euro be
zuinigen. Zo worden miljarden be
spaard die niet hoeven worden
weggehaald bij asfaltprojecten.
„Er is nog niets besloten", bena
drukt een woordvoerder van het
ministerie. „De minister gaat eerst
alle projecten in kaart brengen,
voordat we weten waarop wordt
bezuinigd."
Volgens hoogleraar transport en
planning Ingo Hansen van de TU
Delft 'is het aannemelijk' dat het
kabinet kritisch kijkt naar het
PHS. „Bij aanvang van dit omvang
rijke plan werd er nog óp gere
kend dat het aantal treinreizigers
jaarlijks met zo'n 5 procent zou
groeien. Die groei is nu al jaren ge
stagneerd", zegt Hansen.
„Ook wordt het verzet in Oost- en
Zuid-Nederland tegen intensive
ring van het goederenvervoer
steeds groter."
Toch zou het volgens Hansen 'kort
zichtig' zijn om het project com
pleet te schrappen. „De verwach
ting is namelijk dat de vraag naar
ruimte op het spoor voor goede
renvervoer op de lange termijn
doorzet", stelt hij.
In het Programma Hoogfrequent
Spoor moet op de drukke trajec
ten elke tien minuten een trein
gaan rijden. Om ruimte te maken
voor de passagierstreinen zouden
goederentreinen zoveel mogelijk 's
ochtends vroeg en 's avonds laat
moeten rijden.
De provincies Overijssel en
Noord-Brabant willen nog niet rea
geren op de bezuinigingsplannen,
zolang nog geen besluit is geno
men.
Minister Schultz van Haegen moet
tot 2028 in totaal 3,5 miljard euro
bezuinigen op infrastructuur.