Cysouw zorgt voor het oog 'Testament is maar Specialist in bouw- en een momentopname' ondernemingsrecht Eric Verhaegen en kandidaat-notaris Gideon Peijnenburg. Sponsors 21 november 2012 deOndernemer m sche wereld uiteindelijk met extra kos ten. Die extra kosten gaan alleen maar omhoog. Want inmiddels draagt zestig procent van de Nederlandse be volking een optisch hulpmiddel. Met de vergrijzing neemt dat percentage alleen maar toe." Zorgverzekeraars zien het probleem inmiddels, stelt Cysouw. Vandaar dat er een inhaalslag aan de gang is en sa menwerking wordt gezocht met goe de opticiens. Cysouw investeert dan ook veel in kennis bij het personeel. Die kunnen een goede diagnose ge ven en weten ook meteen als er iets niet pluis is met het oog. "Ik neem dan direct contact op met de oogarts. Vorige week kon ik regelen dat een klant een paar dagen later al geope reerd kon worden. De lijnen zijn heel kort." Het.bedrijf van Cysouw heeft de modernste meetapparatuur. Zo heeft Cysouw als enige optiek in Zee land een OC.T-scan waarmee heel ge detailleerd dieptescans kunnen wor den gemaakt van het oog, het netvlies en de oogzenuw. En meten doet het personeel niet in de winkel, maar in een aparte ruimte. "Een bnl aanme ten is een serieuze zaak. Als je dat goed wilt doen, dan kan dat niet ter wijl er zes mensen staan te wachten. Dat is veel te onrustig." Brillenwinkel. Met dat woord zou je Cysouw Optiek in Temeuzen ernstig tekort doen. Cysouw staat namelijk voor oogzorg, legt eige naar Henno Cysouw uit. Met goed opgeleide mensen in dienst ver leent de optiek namelijk preventie ve zorg. "In Zeeland zijn we de enige optiek die op het gebied van oogzorg gecertificeerd is." Wie Henno Cysouw kent, weet dat hij een gepassioneerd man is. Iemand die veel rijd steekt in zijn bedrijf en zijn mensen. "Ik zit al 26 jaar in het vak, maar ik stel me elke dag de vraag: Heb ik het wel goed gedaan vandaag? Heb ik goed naar de klanten geluisterd en naar mijn team?" Het wereldje van de brillen en con- tacdenzen is flink veranderd de afgelo pen jaren. En niet altijd ten goede vindt Cysouw. Vooral het feit dat het vak is vrijgegeven en dus iedere leek zich als opticien mag profileren, vindt Cysouw geen goede zaak. "Iedereen in Nederland is opticien. Als je een zwemdiploma of typediploma hebt, ben je al gediplomeerd", schertst Cysouw. "En dat terwijl verkeerde brillen lichamelijke klachten kunnen veroorzaken. Opticiens die verkeerde lenzen aanmeten, belasten de medi- Henno Cysouw. legt Peijnenburg uit. "We helpen bij het voor bereiden en opzetten van de overdracht en pro beren vooral zoveel mogelijk mee te denken." Vooruit denken, dat is wat de notarissen hun klanten adviseren. Want wat gebeurt er met je bedrijf als je komt te overlijden? Dat moet goed geregeld worden. En als je je testament hebt op gesteld, blijf ook dan vooruit denken is het de vies. "Mensen hebben ten onrechte het idee datje een testament maar één keer hoeft op te stellen. Maar een testament is slechts een mo mentopname", vindt Verhaegen. Niet alleen in de persoonlijk sfeer veranderen er wellicht din gen, zeker op het gebied van wet- en regelge ving. "Een testament die in de jaren zeventig is opgesteld en sindsdien niet is aangepast, ja... dat kan eigenlijk niet. Fiscaal gezien kan je dat veel geld kosten." De tijd dat de notaris als vanzelfsprekend klan ten zag binnenwandelen is voorbij. De notaris moet ook de markt op sinds de vaste tarieven zijn afgeschaft. Klanten kijken voortaan naar de prijs én de prestaties. "Vandaar dat we ac tief mensen informeren over nieuwe ontwikkelingen. We schrijven co lumns en geven lezingen en mensen kunnen zich abonneren op de nieuwsbrief op onze site", legt Peijnenburg uit. Vroeger behoorde de notaris tot de notabe len van een gemeenschap. Vandaag de dag is de notaris een dienstverlener, zeggen no taris Eric Verhaegen en kandidaat-notaris Gideon Peijnenburg van notariskantoor Verhaegen Verhaegen in IJzendïjke. "We helpen mensen met problemen of we helpen problemen te voorkomen", zegt Verhaegen. Het notariskantoor - begonnen in 1895 - be dient ondernemers maar ook particulieren. Eric Verhaegen en Gideon Peijnenburg hebben sinds 2011 een maatschap en hebben 15 men sen in dienst. Ondanks de crisis op de vastgoed markt is het kantoor nog steeds vaak betrokken bij koop en verkoop van onroerend goed. "We hebben geluk met de Belgen hier", legt Verhae gen uit. "Er zijn nog steeds heel wat Belgen die onroerend goed kopen in Zeeuws-Vlaanderen. Die begeleiden wij door het woud aan regel tjes. Zo'n veertig tot vijftig procent van de ko pers die wij helpen is Belg." Een andere tak van sport is het begeleiden van ondernemers. "Denk daarbij aan de over dracht van het bedrijf binnen of buiten de familie", Een bouwproject dat niet op tijd afgele verd wordt, opleveringsgebreken die maar blijven liggen of onenigheid over meer- en minderwerk. Bij Scot Advoca ten in Temeuzen zijn ze gespecialiseerd om dit soort geschillen op te lossen. Samen met zijn collega's Jasja van Arkel en An- nelies Bottinga doet Samir Lhachmi juridische geschillen met en bij (bouw)bedrijven. "Dat kan gaan om schade en aansprakelijkheid, con tractbreuk, problemen tussen bestuurders en aandeelhouders, beslaglegging maar ook het op stellen van algemene voorwaarden." Scot Advo caten staat echter vooral bekend als specialist op het gebied van bouwgeschilleri. "Doorgaans tre den we op voor aannemers, maar steeds vaker weten ook particulieren ons te vinden, omdat ze hebben gehoord dat we goed thuis zijn in de ze materie." Niet alleen op juridisch vlak voelt Lhachmi zich als een vis in het water in het bouwwereldje. "Ik weet ook hoe het er in de praktijk werkt. En ik heb veel ken nis opgedaan. Zo weet ik bij voorbeeld wat voor soort daken er allemaal zijn", lacht hij. Ondernemingsrecht en bouw recht zijn volgens Lhachmi su per interessante rechtsge bieden. "Ik hou van bevlogen mensen. Ondernemers zijn dat vaak. Ik vind het leuk om te zien hoe een onder nemer met passie over zijn bedrijf spreekt. Als ik zo ie mand wil helpen, dan moet ik ook weten hoe zijn bedrijf in el kaar steekt." Lhachmi verdiept zich dan ook in allerlei soorten bedrij ven, diensten en producten. Neem een conflict rond een software-update. "Een bedrijf doet een update bij bijvoorbeeld een administratie kantoor en dan werkt de boel na die update niet meer. De softwarejongens verwijzen dan naar de hardware die niet compatible is. Maar de leverancier van de hardware wijst weer naar de software die met zou deugen. Dan pluis ik uit hoe het allemaal werkt. Hoe complexer hoe liever. Als ik weet waarom het systeem faalt, dan kom ik er vervolgens met het recht ook wel aan uit." Een andere tak waar Scot Advocaten zich steeds meer op richt zijn echtscheidingen. Zo op het eerste gezicht heeft dat niets te maken met ondernemingsrecht. "Nou, ondernemers scheiden ook hoor. En zo'n scheiding kan gro te consequenties hebben als man en vrouw bei den aandeelhouders zijn in het bedrijf. Of vaak is de vrouw in loon dienst van het bedrijf van haar man. En wat Scot Advocaten: gespecialiseerd in bouwbedrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 57