Paradepaardje van Junior Kamer Vuurvast vertrouwen in toekomst intro 21 november 2012 deOndernemer Ilse de Smit oogt ontspannen. Waarom zou ze niet? Het huis werk voor B02, het traditionele B2B-event van Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen, is gedaan. Wellicht nog wat kleinigheidjes te regelen, dat is onontkoom baar. De spreekwoordelijke laat ste loodjes. Maar: het fundament is gelegd, alles onder controle. It giet aon, zouden ze in Friesland zeggen. De conclusie? "We mo gen als commissie terugkijken op een bijzonder en verrijkend jaar." TERNEUZEN - De vraag is wat ze gaat doen na 30 november. Daar hoeft Ilse de Smit niet lang over na te denken. De voorzitter van de B02-commissie heeft haar antwoord paraat. Met een lach: "We gaan on derling nog een goed feestje bouwen. Het afgelopen jaar zijn we een hecht team geweest. Het is een goed jaar ge weest. Ik vind: we kunnen trots zijn op onszelf." Negen dagen voor vrijdag 30 novem ber. Nog maar een paar nachtjes sla pen en dan gaat in Temeuzen voor ruim vijfhonderd gasten de paarse lo per uit naar de OceanDiva Original. Vanzelfsprekend een spannend mo ment, voor organisatie en bezoekers. Want: B02 -Business Opportunities in het kwadraat- is helemaal nieuw. Precies in het twintigste jaar van het B2B-event heeft JK gekozen voor een splinternieuw concept, na het suc cesvolle verleden met BOV, BOS en BOOST. Niet de ondernemer staat centraal, maar de visie, gericht op de toekomst van Zeeuws-Vlaanderen. B02 is gebaseerd op drie thema's, die kenmerkend zijn voor de regionale economie: recreatie/toerisme, indus trie en zorg. Drie visionairen -Bertus van der Tuuk, Rein van Vliet en Mi chel van Schaik- schetsen volgende week vrijdag hun innovatieve beeld van Zeeuws-Vlaanderen. Zeeuws-Vlaamse studenten gaan ver volgens aan de slag om de haalbaar heid van de plannen te toetsen aan de praktijk. Bij een nieuwe formule hoort ook Voorheen BOOST en nu voor het eerst B02. De overeenkomst? Het is er altijd druk. een nieuwe locatie, een luxueus schip in dit geval. Verandering van spijs doet eten, een cliché weliswaar, maar wel eentje dat helemaal strookt met de uitgangspunten van Junior Kamer, geeft voorzitter Raphael Verbrugge aan. Het B2B-event noemt hij het uit hangbord van Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen. Niet het enige overigens, haast hij zich te zeggen, met een verwijzing naar onder meer JK in bedrijf, symposium over bedrijf sopvolging. Niet vrijblijvend JK, beseft Verbrugge, neemt min of meer een ingecalculeerd risico door een succesformule in te ruilen. Maar ook dat is weer inherent aan JK, waar van de leden in hoofdzaak als onder nemer of manager in het regionale be drijfsleven actief zijn. "Wij zijn een hechte vriendenclub. Maar het lid- Panel Het B2B-event van JK Zeeuws- i Vlaanderen is zoals gebruikelijk toegankelijk voor sponsors en hun gasten. JK heeft daarvoor een rui- I me keuze uit diverse sponsorpak ketten ontwikkeld. B02 is een complete netwerkbijeenkomst op een bijzondere locatie, inclusief en tertainment en walking dinner. De inleidingen van de dne visionairen Bertus van der Tuuk, Michel van Schaik en Rein van Vliet zijn inter- actief. Een panel reageert, stelt kri- tische vragen en beoordeelt. maatschap is niet vrijblijvend. Van elk lid wordt verwacht dat hij of zij de handen uit de mouwen steekt, ambi tie heeft en die ook ontwikkelt in het Dit panel bestaat uit de dne Zeeuws-Vlaamse burgemeesters Jan-Frans Mulder (Hulst), Jan Lo- nink (Terneuzen) en Jacques Suur- mond (Sluis), Hans van der Hart (CEO Zeeland Seaports), Jos van Damme (ERC manager Yara), Phi lippe Muylle (Gedelegeerd bestuur der Compagnie het Zoute) en Ar nold Schelfhout (ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen). B02 wordt gepresenteerd door Michel Verhe- ijden en Erik Kuperus van het im provisatiecabaret Mier. belang van de regio. De hele Kamer heeft zich gecommitteerd aan het nieuwe concept. Ieder lid is verant woordelijk voor het eindresultaat. Het is als met de drie musketiers: een voor allen, allen voor een. Maar er mag best wel eens iets mis gaan. Ons devies is: learning by doing. Dat zegt voldoende. Een keer op je gezicht gaan hoort erbij, mits je er lering uit trekt. Ook dat is JK: een rugzak met ervaringen opdoen voor de toekomst." Kracht Hij noemt het de kracht van JK dat het lidmaatschap in het veertigste le vensjaar eindigt. "Alle leden verkeren daardoor in dezelfde levensfase. Tus sen dertig en veertig gebeurt er enorm veel. Je trouwt, krijgt kinde ren, werk en carrière vergen alle aan dacht. Iedereen zit in hetzelfde schuit je en dat schept een gemeenschappelij ke band. Bovendien is er èen voortdu rende verversing van leden. Dat is zonder meer verfrissend." Het team van Cress. Vanuit een pand aan de Delta- hoek in Breskens runnen Wim en Patricia Buysschaert en Linda Ke- ijmel een successtory. Hun be drijf Cress bestaat nog geen vijf jaar, maakt een miljoenenomzet. Cress is gespecialiseerd in hoogwaardi ge vuurvaste materialen en coatings. "Alles waarbij hoge temperaturen voorkomen is onze business", ver klaart Wim Buysschaert. Cress heeft voornamelijk klanten in de zware industrie, zoals Zalco, Dow en BASF, maar ook crematoria. Cress heeft een eigen coating die gebruikt wordt in onder meer in ketels en ovens in de staal- en aluminiumindus- trie, vuilverbranding en petrochemie. "Die coatings verkopen we exclusief aan grote klanten in onder meer Duitsland, Spanje en Nederland." Een installatie met een coating van Cress levert afhankelijk van de installa tie een energiebesparing van 4 tot 45 procent op, zegt Buysschaert. De oven produceert namelijk door de coating veel minder warmteverlies, waardoor verbranding veel efficiënter verloopt. Als voorbeeld noemt Buys schaert een broodfabriek in Amerika die duizend broden per uur produ ceerde, maar na het aanbrengen van de coating 1200 broden per uur kon verwerken. "En door een betere ver branding heb je ook een schonere uit stoot. Je ziet de C02-waardes echt flink naar beneden gaan. Ander voor deel is dat de levensduur van de instal latie langer is omdat door de coating er minder slijtage is." Cress heeft inmiddels ook een coa ting met nanotechnologie. "Deze coa ting kun je op elke ondergrond aan brengen. Deze nieuwe coating verko pen we al in onder meer Frankrijk, Zweden, Zuid-Amenka en Zuid- oost-Azië." Cress brengt de coatings niet alleen aan de man, het bedrijf bouwt in over leg met de klant ook de installaties. "We bieden een compleet pakket van bouw, het aanbrengen van de coa tings en onderhoud. We doen de bouw nu nog op het terrein van de klant, maar we doen testen met pre fabtechniek. Dan bouwen we de in stallatie op ons eigen terrein. Dat scheelt de klant overlast." Cress is onlangs onder de naam Po- ly-Cress ook begonnen met het ver werken en ontwikkelen van compo sietmaterialen, zoals polyester tafels, stoelen, zwembaden, vloeren en lei dingen. "Polyester heeft een lage smelttemperatuur. maar bedenk eens wat de mogelijkheden zijn als we er onze coatings op zetten." Het bedrijf is dan ook nog lang niet uitgegroeid, denkt Buysschaert. Hij heeft zoge zegd een vuurvast vertrouwen in de toekomst. "Stilstand is immers achter uitgang."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 43