'Ik verzin graag mijn eigen flauwe grappen' Door eilanden van rijkdom en zeeën van zorgen 281 toeken boeken kort woensdag 21 november 2012 ii^«Hft«Knivw/«aaBii<iMMi»iioMae«wM!ami^g-MMa8saaagw8wwwawa8^^ tfms/mssasm&Mf&mzzsBSBSSBXsesa De nieuwe P.F. Thomése ligt in de winkels. Een hilarische schelmenroman. „Ik wil de waarheid onder woorden bren gen, maar die waarheid is dubbelzinnig", zegt de schrijver van 'Het bamischandaal'. door Maria Vlaar Een door en door ironische schrijver, zou je denken als je van de schrijver P.F. Thomése (Doetinchem, 1958) alleen zijn net verschenen hi larische schelmenroman Het bami schandaal kent. Het boek begint met een raar telefoontje: ene Peer- ke uit Tilburg vraagt Thomése om hulp. J. Kessels, Thomése's beste vriend, is namelijk verdwenen. Hij is verliefd op het meisje in het Chi nese afhaalrestaurant waar hij iede re week zijn portie bami haalt. Hij zit in Shanghai ('Fu Yong Hai' vol gens Peer), naar het schijnt. Op naar China dus! In Thomése's herenhuis in Haar lem, vol schilderijen en kinder speelgoed, is echter geen vleugje China te vinden. Hier zit geen grappenmaker, maar een doorge winterde intellectueel met een groot oeuvre. Heeft u 'Het bamischandaal'puur voor de lol geschreven „Tuurlijk, maar het is kunst én en tertainment. Het één sluit het an der niet uit. Ik houd van Wagner én van countrymuziek. Van ver fijnd eten én van een portie bami. Dat kan heel goed naast elkaar. Net als een stripboek hangt Het ba mischandaal van stereotypen aan elkaar; ze zijn de basis van alle hu mor. Iemand als J. Kessels, daar hoefde ik weinig aan te verzinnen. Al heel vroeg in mijn schrijversbe staan diende hij zich gewoon aan als personage. Ik ging met hem naar Amerika. Die verhalen waren journalistiek. Toch dacht iedereen dat hij verzonnen was." Omdat hem zo stereo tiep heeft gemaakt! „Ja maar zo is hij. Hij beantwoordt graag aan zijn eigen karakter vastheid, zullen we maar zeggen. Hij heeft zich gemodelleerd naar de films, boeken en songs waar hij van houdt." En nu modelleert hij zich naar uw boeken? „Misschien wel: op zijn voicemail noemt hij zich 'J. Kessels'. Hij is de enige die het boek van tevoren mocht lezen. Want hij is écht mijn beste vriend. Maar het personage Schellekens bijvoorbeeld heeft hij vooraf niet gelezen. 'Het zal wel wat moois worden', zei hij me. En Peer is de andere 'beste vriend' van J. Kessels. Hij geeft les aan Po len in Tilburg." In het boek maakt Peer zich druk om de mensenrechtensituatie in China. „Dat was een grap over de delega tie Nederlandse schrijvers die naar de boekenbeurs in China werd uit gezonden. Er ontstond een relle tje, omdat sommige schrijvers zo laatdunkend deden over de men senrechten. Ze waren zo naïef om te denken dat wij daar de boeken- P.F. Thomése: „Litera tuur is een spel." foto GPD/David van Dam markt kunnen beïnvloeden. Daar kan Peerke wel overheen, in de ca tegorie stereotypen, dacht ik zo." Kunt u iets zinvols zeggen over de si tuatie in China? „Ja, maar dan kom je zo snel in de dagelijkse woordbagger terecht die de journalistiek en de commercie over de mensen heen storten. Wat kunnen wij hier zeggen over de werkelijkheid in China?" Bent u elitair? „Nee. In een biertent op een dorps feest ga ik: echt niet over Proust of Nabokov praten. Terwijl ik daar heel wat van weet. Maar ik wil niet alleen literatuur schrijven die 'onder elkaar' verstaanbaar is. Mijn schoonmoeder en mijn buurman moeten mij ook kunnen lezen. Daarnaast schrijf ik voor de goede verstaander. Als ik door niemand begrepen word, zou het zinloos zijn. Als schrijver stel ik de hoog ste eisen. Het moet onverdund. Door die dubbelheid ben ik veroor deeld tot de ironie. Ook bij de mar ketingcampagnes rondom mijn boeken en boeklanceringen." In de marketingcampagne rondom uw boek zit ook een YouTubefilmpje waarin heel China in opstand komt, omdat u de Chinese bami in een kwaad daglicht zou stellen. „Dat is ironie, het wezen van de li teratuur. Het is een spel, maar wél een ernstig spel. Ik wil de waar heid onder woorden brengen, maar die waarheid is dubbelzin nig. Je liegt én je bent eerlijk. Die dubbelheid zoek ik. De strijd tus sen de taal van de marketingtypes en de taal van de schrijvers vind ik geen bijzaak. Ik verzin graag mijn eigen flauwe grappen." P.F. Thomése - Het bamischan daal. Atlas Contact,16,95 euro, gebonden 21,95 euro. Rop Zoutberg woon de zestien jaar in Madrid en was daar correspondent voor de NOS. De fotograaf en radio maker schreef een even kaleido- scopisch als mediterraan geu rend boek over die periode. In 'Van Madrid naar de Hemel' zit ten veel grappige, anekdotische observaties. Ook staan er twee ts, foto's en recepten in. Zout berg schrijft open en hij is eer lijk over zijn eigen tekortkomin gen. Zo vertelt hij onder meer luchtig over een reportage die misging. De onderwerpen schieten alle kanten op: Don Quichote, Benidorm, de Spaan se taal. Zo nu en dan verbindt Zoutberg die op een originele manier. De beste delen zijn de interviews aan het eind van elk hoofdstuk vanwege hun kleur rijke zeggingskracht. Q) Rop Zoutberg - Van Madrid naar de hemel, logboek Spanje. Balans, 16,95 euro. 'Hotel Vertigo' van Kees 't Hart speelt in de wereld van een Hitchcockfïlm en nog wel het duizelingwekkende 'Vertigo'. De scholier Vincent van Zandt raakt in 1957 bij de opnamen verzeild. Maar met een beschuldiging van vandalis me en spionage wordt hij de VS uitgezet. Pas na zijn pensio nering durft hij naar San Fran cisco terug te keren. Q Kees 't Hart - Hotel Vertigo. Querido, 19,95 euro. VERLANGEN De Ier Colm Tóibin is vooral bekend als schrijver van grote romans zo als 'De meester' (over Henry Ja mes) en 'Brooklyn'. Dat hij ook goed uit de voeten kan op de korte baan bewijst 'De lege fa milie'. Daarin staan negen ver halen over mensen die in het le ven en de liefde verloren zijn geraakt. Ze proberen hun weg terug te vinden.Wat hen bindt, zijn hun onvervulde en onver vulbare verlangens. Q Colm Tóibin- De lege familie. Vert. Anneke Bok. De Geus, 22,50 euro (geb.), 17,99 euro (e-book). Geert Mak signeerde dinsdagmiddag in De Koperen Tuin in Goes. foto Willem Mieras door Ali Pankow MIDDELBURG - Begon het 'nieuwe Amerika' direct op vj-Day 14 au gustus 1945 of was het pas in de herfst van 1954 toen de nieuwe ge neratie Chrevolets, Pontiacs en Ca dillacs in pastel roze en lichtbauw op de markt kwamen? Schrijver Geert Mak begon met die sfeerte kening gisteravond zijn lezing op uitnodiging van SLAZ in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg. Aanleiding voor zijn optreden voor een volledig uitverkochte zaal is het uitkomen van zijn nieuwe boek Reizen zonder John. Op zoek naar Amerika. Aan de hand van het boek Travels with Charley van de Amerikaanse schrijver John Steinbeck reisde Mak in 2010 vijf tig jaar later ook door de VS in een zoektocht naar de veranderin gen tussen i960 en nu. Mak manifesteert zich als chroni queur en causeur van formaat. Put tend uit eigen ervaringen schetste hij hoe babyboomers aan het ein de van de jaren vijftig indrukken kregen van veelbelovend Amerika: onder meer de Donald Duck en een concert van Lionel Hampton met een tekst als Hey Ba Be Re Bop. „Steinbeck voorzag in i960 dat er iets niet in de haak was met die ontwikkelingen van de droom van Amerika. Ook president Ei senhower had zijn twijfels over het verdwijnen van traditionele waarden", aldus Mak. Hij consta teerde op zijn eigen tocht door de VS al snel dat Steinbeck het met de feiten niet altijd even nauw had genomen en zich aan het einde van Travels with Charley meer schrijver dan journalist toonde. „Toch correspondeert zijn schets van het land met het zelfbeeld van de Amerikanen zelf. Zijn boek biedt als het ware een lange reeks acquarellen." Wat trof Mak nu vijf tig jaar later zelf aan? „Eilanden van rijkdom en zeeën van zorgen." Hij voerde veel gesprekken in zoge heten 'diners', kleine wegrestau rants waar allerlei soorten mensen ontbijten. Mensen die makkelijk praten. Van hen leerde Mak dat de mensen in Amerika in i960 armer waren, maar zich koesterden in veel meer zekerheid dan nu. Zeker heid dat je met één inkomen een gezin kon onderhouden, dat je na 3 a 4 jaar een eigen huisje kon ko pen en enkele jaren later een gro ter huis, dat er een redelijke verze kering voor ziektenkosten moge lijk was. Anno 2012 zijn alle zeker heden weggevallen. De spaarpot ten van weleer zijn schulden ge worden. Daardoor leven gezinnen met een gevoel van bedreiging. Hoewel Amerikanen volgens Mak gewend zijn aan ups en downs, is het optimisme nu vrijwel verdwe nen. Met het afbrokkelen van de 'maakindustrie' die uitzicht bood op een toekomst die steeds beter werd, voorzien velen nu dat hun kinderen het minder krijgen. Reizen zonder John; Uitg. Atlas Con tact; €24,95; ISBN 97890450208464.0

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 28