auto17 De Mitsubishi Outlander heeft een lief karakter Ls SP Investeer in een zorgeloze toekomst van de auto Mm woensdag 21 november 2012 Mitsubishi komt niet zomaar met een derde generatie van de Outlander. Het merk modelleert dit type ook naar de huidige normen en waarden. door Tony Vos De eerste Outlander kwam in 2003 op de Nederlandse markt. Een stoere, hoekige auto. Het concept was een beetje afgekeken van de Subaru Forester. In de tweede verschijnings vorm (2007) trok Mitsubishi eigen conclusies en maakte de auto groter. Die generatie werd ook een tijd bij Ned- Car in Born geassembleerd en kent afgeleide varianten van Peugeot en Citroen. Met de nieuwe Outlander staat de teller nu op drie. Kijkend naar de afmetingen, blijkt de nieuweling 1 centi meter in lengte gekrompen. Verder zijn hoogte, breedte en wielbasis identiek, waar uit duidelijk is af te leiden dat de Outlander niet vanaf het kleinste schroefje op nieuw is opgebouwd. Toch heeft het merk het gewicht flink teruggedrongen en zorgt de geoptimaliseerde techniek voor een merkbaar lager brandstofverbruik. De uitstraling van de nieu we Outlander is wat liever dan voorheen. Minder ex treem, maar tegelijk wel erg neutraal en minder krach tig. Dat past wel in deze tijd, waarin het aloude Neder landse gezegde 'doe maar ge woon, dan doe je al gek ge noeg' hoogtij viert. De auto toont zakelijk en strak en daardoor tijdlozer dan zijn voorgangers. In het vooronder huist een combinatie die ook in het vorige model te vinden was: een 2.0 liter benzinemotor, gekoppeld aan een continu variabele transmissie. De krachtbron levert een meer dan acceptabele 150 pk en komt aan een koppel van 195 Nm bij een relatief hoog toerental. De CVT heeft in de normale rijstand geen trappen, waardoor traditio nele schakelmomenten niet voorkomen. Wel kan hand matig een aantal vaste trap pen worden gekozen door Honda CR-V 2.0 De nieuwe Honda CR-V be- i gint prijstechnisch interes- sant, maar combineert een <j automaat louter met 4WD. 1 Bagage 589-1.669 liter. - Gewicht 1.513 kg. Benzine 2.0 1,155 pk. Vanaf 29.990 euro, Comfort 4WD AT 39.340 Plus: basisprijs, interieurvolume, rijcomfort. Min: automaat alleen met 4WD. De nieuwe Mitsubishi Outlander komt erg clean over. Mitsubishi Outlander 2.0 CVT Clean en comfortabel. Bagage 550-1.700 liter. Gewicht 1.470 kg. Benzi ne 2.0 I, 150 pk. Vanaf 31.890 euro, lntense+ 35.457 euro. Plus: rijcomfort, zevenpersoons, binnenruimte. Min: vormgeving zonder frivoliteit. te schakelen met de flipper achter het stuur. De CVT heeft geen invloed op de topsnelheid (190 kilometer per uur), maar vraagt wel meer tijd voor de acceleratie van 0 tot 100:12,4 seconden. Motor en bak komen vol doende soepel en veerkrach tig over en doen beslist niet naar meer verlangen. Een aardig voordeel is dat de CVT minder dorstig is dan een versie met handbak. De auto is op de buitenweg, maar vooral in de stad een stuk zuiniger. Dat resulteert onder meer in een C02-uit- stoot van 145 gram per kilo meter (vorige Outlander: 179). In de praktijk loopt de auto jammer genoeg slechts 1 op 11. Als gesproken wordt over vrolijk kleurgebruik, is Mit subishi niet meteen het eer ste merk dat komt bovendrij ven. Het interieur van de Outlander is vooral zwart en grijs, met hier en daar ac centen in metaalkleur of pia- nolak zwart. Alleen de duur ste Instyle-versie is lever baar met beige leer, en daar op aangepast dashboard en portierpaneel. Het dashboard toont strak, loopt gelukkig niet over van de knoppen en blijkt daar door overzichtelijk. De stoe len bieden voldoende onder steuning en comfort. Maar de Oudander heeft meer in zijn mars. De achterbank biedt royaal plaats aan drie volwassenen. Bovendien kan deze bank over een for se afstand worden verscho ven voor meer bagagevolu foto's Automedia me of extra beenruimte voor passagiers op de derde zitrij, die vanaf de uitvoe ring Intense+ standaard is. De twee stoelen die in de ba- gagevloer verdwijnen, zijn in één simpele beweging in stelling te brengen. Juist door die verstelbaarheid van zitrij twee, is de ruimte hele maal achterin flink. Ook scoort Mitsubishi met een fors bagagevolume, varië rend van 550 tot 1.700 liter. Rijdend valt vooral het com fort van de fors bemeten ge zinsauto op. De Outlander is vergeeflijk op oneffenhe den, van kleine tot flinke verkeersdrempels. En de au to is duidelijk afgestemd op lange ritten. De CVT-versie is er vanaf 32.930 euro. Mazda CX-5 2.0 4WDAT De Mazda CX-5 is zeer po- pulair. Jammer dat een au- *?'"j tomaat alleen met 4WD f Jj/ff wordt aangeboden. Bagage 505-1.620 liter. Gewicht 1.380 kg. Benzine 2.0 I, 160 pk. Plus: prestaties, verbruik, rijcomfort. Min: automaat alleen als 4WD. CONCURRENT#Toyota RAV4 Summum nniy 33 De huidige Toyota RAV draait al langer mee, maar T ~**ÊgÈg£ 7":- blijft een stoere SUV met Hnnfl een forse interieurruimte. Gewicht 1.480 kg. Benzine 7 Vanaf 29.895 euro, 4WD Comfort AT 35.920 Plus: interieurvolume, stoere uitstraling. Min: geen automaat met 2WD. ssgassssc&SBSss&s: Nieuwe Quattroporte limousine van Maserati Nog meer dan voorheen gaat Ma serati de komende inzetten op de topklasse limousine. Binnenkort verschijnt de nieuwe Quattropor te, die ook met vierwielaandrij- ving en een dieselmotor op het programma komt. Alpine van Renault komt definitief terug De herintroductie van de Renault Alpine is definitief. Over zo'n drie jaar zijn die betaalbare sportwa gens (vanaf 35.000 a 40.000 euro) terug. Renault ging een samen werking aan met Caterham, dat al actiefis met het Renault Fi-team. Mazdaó Sportbreak blijft op 20 procent De Mazda 6 Sportbreak komt ook na 1 januari in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Dan moet de 150 pk diesel worden gekozen, die met handbak louter beschikbaar komt in de sedan van het nieuwe model en 31.990 euro kost. Nieuwe servicerubriek Elke twee weken brengen wij een nieuwe rubriek over auto-onderhoud, gebaseerd op informatie van Carsom.nl. Met zijn onafhankelijke website wil Carsom het proces van onderhoud en reparatie inzichtelijker maken voor consumenten, alsmede een brug slaan tussen garages en autobezitters. door Tony Vos Mensen die nooit auto-on derhoud plegen? Brood je-aap! Want ondanks lan gere intervallen heeft ook de mo derne auto zijn beurten nodig. Wie tientallen jaren geleden al au toreed, weet uit die tijd dat de on- derhoudsintervallen zeer krap wa ren. Om de paar duizend kilome ter moest men naar de garage. De moderne auto heeft veel minder onderhoud nodig, maar voor lang durig betrouwbaar rijplezier, is het verstandig je aan het voorgeschre ven schema te houden. Omdat auto's steeds 'slimmer wor den', berekenen ze meer en meer zelf hun onderhoudsbehoefte. Het maakt namelijk nogal uit of een auto korte ritten in stadsverkeer af legt of louter lange snelwegritten maakt. Op een display melden veel auto's tegenwoordig wanneer een beurt nodig is. Hierin wordt ook de factor tijd meegenomen. De traditionele scheiding tussen de grote en kleine beurt vervaagt steeds meer door de langere inter vallen. Wat er moet gebeuren bij een onderhoudsbeurt, is sterk af hankelijk van het type auto en de kilometerstand. Denk hierbij aan Onderhoud loont. foto Automedia de motorolie, oliefilter, bougies, luchtfilter en dergelijke. Een bijzonder geval is de distribu- tieriem, die na een bepaald aantal kilometers of een door de fabri kant voorgeschreven tijdsinterval moet worden vervangen, afhanke lijk van wat eerst wordt bereikt. Belangrijk is bovendien dat tijdens een onderhoudsbeurt alle slijtage- gevoelige onderdelen van de auto worden gecontroleerd. De garage zal in dat geval preventief vervan gen adviseren om problemen in de nabije toekomst te voorkomen. Zo kunnen de remblokken op dit moment nog net genoeg frictiema teriaal bevatten, maar gezien uw jaarlijkse kilometrage royaal voor de volgende onderhoudsbeurt aan vervanging toe zijn. Aan de automobilist de keuze de blokken direct te laten vervangen of op korte termijn nog een keer terug naar de garage te moeten. Datzelfde kan ook worden gesteld voor banden, schokdempers en ruitenwisserbladen. De jaarlijkse APK is in veel geval len gratis als deze binnen de on derhoudsbeurt valt Een goede planning kan voordeel opleveren. Het is verstandig vooral met de ga rage te bespreken wat er moet ge beuren als extra onderhoudswerk zaamheden nodig blijken. Om een inzicht in de kosten te houden, is het altijd goed dat de garage voor vervanging contact opneemt met de klant. Een goede garage legt ook uit wat de mogelijke gevolgen zijn van uitstel. TOP 5 APK afkeur- of reparatiepunt 1 Lichten en reflectoren 26,8 2 Remmen 16,4 3 Banden 14,2 4 Ruitenwisser of -sproeier 7,8 5 Uitlaat 6,4 Bron: VWE. Wilt u voor uw specifieke auto we ten welke onderhoudskosten u kunt verwachten? Zie www.carsom.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17