auto17
De Mitsubishi
Outlander heeft
een lief karakter
Ls
SP
Investeer in een zorgeloze toekomst van de auto
Mm
woensdag 21 november 2012
Mitsubishi komt niet
zomaar met een derde
generatie van de
Outlander. Het merk
modelleert dit type
ook naar de huidige
normen en waarden.
door Tony Vos
De eerste Outlander
kwam in 2003 op
de Nederlandse
markt. Een stoere,
hoekige auto. Het concept
was een beetje afgekeken
van de Subaru Forester. In
de tweede verschijnings
vorm (2007) trok Mitsubishi
eigen conclusies en maakte
de auto groter. Die generatie
werd ook een tijd bij Ned-
Car in Born geassembleerd
en kent afgeleide varianten
van Peugeot en Citroen. Met
de nieuwe Outlander staat
de teller nu op drie.
Kijkend naar de afmetingen,
blijkt de nieuweling 1 centi
meter in lengte gekrompen.
Verder zijn hoogte, breedte
en wielbasis identiek, waar
uit duidelijk is af te leiden
dat de Outlander niet vanaf
het kleinste schroefje op
nieuw is opgebouwd. Toch
heeft het merk het gewicht
flink teruggedrongen en
zorgt de geoptimaliseerde
techniek voor een merkbaar
lager brandstofverbruik.
De uitstraling van de nieu
we Outlander is wat liever
dan voorheen. Minder ex
treem, maar tegelijk wel erg
neutraal en minder krach
tig. Dat past wel in deze tijd,
waarin het aloude Neder
landse gezegde 'doe maar ge
woon, dan doe je al gek ge
noeg' hoogtij viert. De auto
toont zakelijk en strak en
daardoor tijdlozer dan zijn
voorgangers.
In het vooronder huist een
combinatie die ook in het
vorige model te vinden was:
een 2.0 liter benzinemotor,
gekoppeld aan een continu
variabele transmissie. De
krachtbron levert een meer
dan acceptabele 150 pk en
komt aan een koppel van
195 Nm bij een relatief hoog
toerental. De CVT heeft in
de normale rijstand geen
trappen, waardoor traditio
nele schakelmomenten niet
voorkomen. Wel kan hand
matig een aantal vaste trap
pen worden gekozen door
Honda CR-V 2.0
De nieuwe Honda CR-V be- i
gint prijstechnisch interes-
sant, maar combineert een <j
automaat louter met 4WD. 1
Bagage 589-1.669 liter. -
Gewicht 1.513 kg. Benzine
2.0 1,155 pk.
Vanaf 29.990 euro, Comfort 4WD AT 39.340
Plus: basisprijs, interieurvolume, rijcomfort.
Min: automaat alleen met 4WD.
De nieuwe Mitsubishi Outlander komt erg clean over.
Mitsubishi Outlander 2.0 CVT
Clean en comfortabel. Bagage 550-1.700 liter. Gewicht 1.470 kg. Benzi
ne 2.0 I, 150 pk.
Vanaf 31.890 euro, lntense+ 35.457 euro.
Plus: rijcomfort, zevenpersoons, binnenruimte.
Min: vormgeving zonder frivoliteit.
te schakelen met de flipper
achter het stuur. De CVT
heeft geen invloed op de
topsnelheid (190 kilometer
per uur), maar vraagt wel
meer tijd voor de acceleratie
van 0 tot 100:12,4 seconden.
Motor en bak komen vol
doende soepel en veerkrach
tig over en doen beslist niet
naar meer verlangen.
Een aardig voordeel is dat de
CVT minder dorstig is dan
een versie met handbak. De
auto is op de buitenweg,
maar vooral in de stad een
stuk zuiniger. Dat resulteert
onder meer in een C02-uit-
stoot van 145 gram per kilo
meter (vorige Outlander:
179). In de praktijk loopt de
auto jammer genoeg slechts
1 op 11.
Als gesproken wordt over
vrolijk kleurgebruik, is Mit
subishi niet meteen het eer
ste merk dat komt bovendrij
ven. Het interieur van de
Outlander is vooral zwart
en grijs, met hier en daar ac
centen in metaalkleur of pia-
nolak zwart. Alleen de duur
ste Instyle-versie is lever
baar met beige leer, en daar
op aangepast dashboard en
portierpaneel.
Het dashboard toont strak,
loopt gelukkig niet over van
de knoppen en blijkt daar
door overzichtelijk. De stoe
len bieden voldoende onder
steuning en comfort. Maar
de Oudander heeft meer in
zijn mars. De achterbank
biedt royaal plaats aan drie
volwassenen. Bovendien
kan deze bank over een for
se afstand worden verscho
ven voor meer bagagevolu
foto's Automedia
me of extra beenruimte
voor passagiers op de derde
zitrij, die vanaf de uitvoe
ring Intense+ standaard is.
De twee stoelen die in de ba-
gagevloer verdwijnen, zijn
in één simpele beweging in
stelling te brengen. Juist
door die verstelbaarheid van
zitrij twee, is de ruimte hele
maal achterin flink. Ook
scoort Mitsubishi met een
fors bagagevolume, varië
rend van 550 tot 1.700 liter.
Rijdend valt vooral het com
fort van de fors bemeten ge
zinsauto op. De Outlander
is vergeeflijk op oneffenhe
den, van kleine tot flinke
verkeersdrempels. En de au
to is duidelijk afgestemd op
lange ritten. De CVT-versie
is er vanaf 32.930 euro.
Mazda CX-5 2.0 4WDAT
De Mazda CX-5 is zeer po-
pulair. Jammer dat een au- *?'"j
tomaat alleen met 4WD f Jj/ff
wordt aangeboden. Bagage
505-1.620 liter. Gewicht
1.380 kg. Benzine 2.0 I,
160 pk.
Plus: prestaties, verbruik, rijcomfort.
Min: automaat alleen als 4WD.
CONCURRENT#Toyota RAV4 Summum
nniy 33
De huidige Toyota RAV
draait al langer mee, maar T ~**ÊgÈg£ 7":-
blijft een stoere SUV met Hnnfl
een forse interieurruimte.
Gewicht 1.480 kg. Benzine
7
Vanaf 29.895 euro, 4WD Comfort AT 35.920
Plus: interieurvolume, stoere uitstraling.
Min: geen automaat met 2WD.
ssgassssc&SBSss&s:
Nieuwe Quattroporte
limousine van Maserati
Nog meer dan voorheen gaat Ma
serati de komende inzetten op de
topklasse limousine. Binnenkort
verschijnt de nieuwe Quattropor
te, die ook met vierwielaandrij-
ving en een dieselmotor op het
programma komt.
Alpine van Renault
komt definitief terug
De herintroductie van de Renault
Alpine is definitief. Over zo'n drie
jaar zijn die betaalbare sportwa
gens (vanaf 35.000 a 40.000 euro)
terug. Renault ging een samen
werking aan met Caterham, dat al
actiefis met het Renault Fi-team.
Mazdaó Sportbreak
blijft op 20 procent
De Mazda 6 Sportbreak komt ook
na 1 januari in aanmerking voor
20 procent bijtelling. Dan moet de
150 pk diesel worden gekozen, die
met handbak louter beschikbaar
komt in de sedan van het nieuwe
model en 31.990 euro kost.
Nieuwe servicerubriek Elke twee weken brengen wij een nieuwe rubriek over auto-onderhoud, gebaseerd op informatie van Carsom.nl. Met zijn onafhankelijke
website wil Carsom het proces van onderhoud en reparatie inzichtelijker maken voor consumenten, alsmede een brug slaan tussen garages en autobezitters.
door Tony Vos
Mensen die nooit auto-on
derhoud plegen? Brood
je-aap! Want ondanks lan
gere intervallen heeft ook de mo
derne auto zijn beurten nodig.
Wie tientallen jaren geleden al au
toreed, weet uit die tijd dat de on-
derhoudsintervallen zeer krap wa
ren. Om de paar duizend kilome
ter moest men naar de garage. De
moderne auto heeft veel minder
onderhoud nodig, maar voor lang
durig betrouwbaar rijplezier, is het
verstandig je aan het voorgeschre
ven schema te houden.
Omdat auto's steeds 'slimmer wor
den', berekenen ze meer en meer
zelf hun onderhoudsbehoefte. Het
maakt namelijk nogal uit of een
auto korte ritten in stadsverkeer af
legt of louter lange snelwegritten
maakt. Op een display melden
veel auto's tegenwoordig wanneer
een beurt nodig is. Hierin wordt
ook de factor tijd meegenomen.
De traditionele scheiding tussen
de grote en kleine beurt vervaagt
steeds meer door de langere inter
vallen. Wat er moet gebeuren bij
een onderhoudsbeurt, is sterk af
hankelijk van het type auto en de
kilometerstand. Denk hierbij aan
Onderhoud loont. foto Automedia
de motorolie, oliefilter, bougies,
luchtfilter en dergelijke.
Een bijzonder geval is de distribu-
tieriem, die na een bepaald aantal
kilometers of een door de fabri
kant voorgeschreven tijdsinterval
moet worden vervangen, afhanke
lijk van wat eerst wordt bereikt.
Belangrijk is bovendien dat tijdens
een onderhoudsbeurt alle slijtage-
gevoelige onderdelen van de auto
worden gecontroleerd. De garage
zal in dat geval preventief vervan
gen adviseren om problemen in
de nabije toekomst te voorkomen.
Zo kunnen de remblokken op dit
moment nog net genoeg frictiema
teriaal bevatten, maar gezien uw
jaarlijkse kilometrage royaal voor
de volgende onderhoudsbeurt aan
vervanging toe zijn.
Aan de automobilist de keuze de
blokken direct te laten vervangen
of op korte termijn nog een keer
terug naar de garage te moeten.
Datzelfde kan ook worden gesteld
voor banden, schokdempers en
ruitenwisserbladen.
De jaarlijkse APK is in veel geval
len gratis als deze binnen de on
derhoudsbeurt valt Een goede
planning kan voordeel opleveren.
Het is verstandig vooral met de ga
rage te bespreken wat er moet ge
beuren als extra onderhoudswerk
zaamheden nodig blijken. Om een
inzicht in de kosten te houden, is
het altijd goed dat de garage voor
vervanging contact opneemt met
de klant. Een goede garage legt
ook uit wat de mogelijke gevolgen
zijn van uitstel.
TOP 5
APK afkeur-
of reparatiepunt
1
Lichten en reflectoren
26,8
2
Remmen
16,4
3
Banden
14,2
4
Ruitenwisser of -sproeier
7,8
5
Uitlaat
6,4
Bron: VWE.
Wilt u voor uw specifieke auto we
ten welke onderhoudskosten u kunt
verwachten? Zie www.carsom.nl