Kwaliteitsbeleving in elk detail
auto15
Hij moest en zou terugkomen
OCCASION
DROOMAUTO
woensdag 21 november 2012
Audi A41.8 TFSI uit 2010
Om de week testen we een occasion
uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog?
Wat zit er allemaal op en aan? En wat
is er voor hetzelfde geld nog meer te
koop? We zoeken het voor u uit. Deze
week een Audi A4.
door Lucas Boot
Finesse schuilt in details.
Neem nu de 'entertain-
mentfader' van deze Audi
A4. Als volgt: zodra je de
A4 in z'n achteruit zet,
wordt het radiovolume door de fa-
der in het audiosysteem gedimd.
Het idee hierachter is dat je minder
wordt afgeleid door het geblèr op
de ether en dat je het geluid van de
parkeersensoren beter hoort. Zet
de bak weer in de eerste versnel
ling en het volume gaat automa
tisch terug omhoog.
Aan zo'n fader merk je dat er over
details is nagedacht, dat er niets
aan het toeval wordt overgelaten.
Dit soort kleine dingen dragen bij
aan de kwaliteitsbeleving in de au
to. Daar hoef je ze bij Audi niets
meer over uit te leggen. Geen merk
legt zoveel verfijning in de afwer
king en inrichting van z'n interi
eurs als de autobouwers uit Ingol-
stadt. Echt top.
Laten we de optionele sportstoelen
in deze A4 als voorbeeld nemen.
Stevig, geen kraakjes, zacht leer, op
blaasbare lendesteun en een in
lengte verstelbare zitting: alles
klopt hier aan. De stoel kan ook
ver omlaag, waardoor je goed diep
zit achter het stuur zit. Over dat
stuur. Ziet er prachtig uit met z'n
afgeplatte zijkanten en geperfo
reerd leer. Maar het geeft: weinig in
formatie door over wat er zich on
der de voorwielen afspeelt. De be
sturing is wollig en afstandelijk.
Het onderstel praat daarentegen
juist wel tegen je.
We hebben het hier over een ver
laagd sportonderstel dat deel uit
maakt van het S linepakket - Audi's
sportpakket. De afstelling is nogal
aan de straffe kant waardoor je on
effenheden in de weg duidelijk
voelt. Ook de 18-inchers met plat
Bij de Audi A4 is niets aan het toeval overgelaten.
rubber er omheen leveren hier een
aanzienlijke bijdrage aan. De A4
oogt lekker dik uit met drie grote
wielen en hij ligt strak op de weg.
Hij ziet er overigens sneller uit dan
hij is. De 1.8 turbomotor - de basis
uitvoering met 120 pk - maakt geen
raket van 'm, maar is vooral soepel
over het hele toerenbereik. Hij ver
rast met name onderin. Vanaf 1.500
toeren per minuut is het koppel
van 230 Nm al beschikbaar. Je kunt
daardoor schakellui rijden. Zeven
tig per uur in z'n zes. Geef gas en je
voelt de turbo meteen druk opbou
wen. Je merkt dat ook aan een
zacht zuigend geluid onder de mo
torkap. Hoort er gewoon bij. Ook
daar is over nagedacht bij Audi.
Welke occasion ziet u graag getest?
Laat het ons weten via
contact@buroboot.com
Audi A4 1.8 TFSI S Line
Prijs: 23.950 euro
Bouwjaar: 5-2010
Km-stand: 109.364 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Motor: 1,8 liter viercilinder turbo, ben
zine
Vermogen: 120 pk, 230 Nm*
0-100 km/u: 10,5 sec*
Topsnelheid: 208 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op 14,1*
Afleverkosten: 995 euro, incl. onder
houdsbeurt en 12 maanden Audi A-se-
lect garantie met mobiliteitsservice
Bijzonderheden: 18-inch lichtmetalen
wielen, xenonverlichting
Verkooppunt: Audi Centrum Roosen
daal
Website: www.audicentrumroosen-
daal.nl
*fabrieksopgave
Historie: Deze Audi A4 verliet in mei
2010 nieuw de showroom van Audi
Centrum Roosendaal. Hier liet de eer
ste en tot nu toe enige eigenaar ook
het onderhoud aan de A4 doen. De au
to staat sinds een week te koop.
Prijs: 23.950 euro Bouwjaar: 8-2011 Km-stand: 17.300 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 122 pk/ 160 Nm Afleverkosten: prijs is inclusief afleverbeurt
en 24 maanden Mini Next-garantie met mobiliteitsservice Bijzonderheden:
trekhaak, auto van eerste eigenaar
Verkooppunt: Mini Zwartepoorte, Goes Website: www.zwartepoorte.nl
Prijs: 23.945 euro Bouwjaar: 2-2009 Km-stand: 57.641 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 135 pk/ 340 Nm
Afleverkosten: meeneemprijs met nieuwe apk-, tegen bijbetaling met garan
tie (vanaf 950 euro). Bijzonderheden: lederen bekleding, navigatiesysteem
Verkooppunt: HOC Zeeland, Goes Website: www.hoczeeland.nl
Magirus brandspuit teruggevonden en hersteld
door Lucas Boot
Ze kunnen er uren aan
een stuk over praten.
Frans Stoffels, Wim van
Haveren, André Wonder-
gem en Karei Heeren glunderen
als het gaat over 'dé Magirus', een
Middelburgse brandweerauto uit
1931. De (oud)-spuitgasten ston
den eind jaren tachtig aan de wieg
van een actie om de eerste bluswa-
gen van de stad in ere te herstel
len. Het meest legendarische optre
den is zonder twijfel tijdens de gro
te brand in mei 1940. Middelburg
staat in lichterlaaie na een regen
van Duitse granaten. De Magirus
blust drie dagen om te redden wat
er te redden valt. De wagen blijft
actief tot begin jaren zestig en
komt dan in handen van een parti
culier. De man koopt de Magirus
voor 900 gulden. Houd dat bedrag
even in uw achterhoofd.
Niemand bij de brandweer denkt
nog aan de Magirus, totdat Karei
Heeren de wagen jaren verder bij
toeval tegen het lijf loopt. „Hoe
komt die hier terecht en waarom
weet niemand hier iets van?" Hee
ren lichtte direct zijn collega's in.
„Iedereen was het erover eens: de
Magirus moest en zou terugko
men naar Middelburg." Eén pro
bleem: geld. De Dongense hande
laar vraagt er 35.000 gulden voor.
Het korps in Middelburg laat zich
niet uit het veld slaan en zet alle
zeilen bij om dat bedrag bij elkaar
te krijgen. Opbrengsten van rom
melmarkten, donaties en geld van
brandweerpersoneel brengen uit
eindelijk voldoende op om de Ma
girus terug naar Zeeland te halen.
„Een legendarisch moment", weet
Wim van Haveren zich nog goed
te herinneren. „We werden op de
kazerne in Middelburg met luid ap
plaus ontvangen. En al die verha
len van oud-brandweermannen
die vroeger op de Magirus hadden
gezeten; prachtig."
Eenmaal terug op het nest begint
het grote opknappen. „Een jaar
lang, elke donderdagavond werk
ten we er met dertien man aan",
vertellen André Wondergem en
Van Haveren. „Klassiek erfgoed
hebben is één ding, het behouden
ervan vormt pas echt een uitda
ging. Het zou fantastisch zijn als er
nieuwe, jonge vrijwilligers opstaan
die dit pronkstuk ook willen be
houden."
www.stichting-magirus1931.nl
Heeft u.ook een bijzondere auto? Klas
siek of modern? Laat het ons weten via
contact@buroboot.com
Voor hetzelfde geld: Ford Kuga 2.0 TDCI
Voor hetzelfde geld: Mini Countryman 1.6
Frans Stoffels, Wim van Haveren, André Wondergem en Karei Heeren (vlnr)