Kwaliteitsbeleving in elk detail auto15 Hij moest en zou terugkomen OCCASION DROOMAUTO woensdag 21 november 2012 Audi A41.8 TFSI uit 2010 Om de week testen we een occasion uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor hetzelfde geld nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Audi A4. door Lucas Boot Finesse schuilt in details. Neem nu de 'entertain- mentfader' van deze Audi A4. Als volgt: zodra je de A4 in z'n achteruit zet, wordt het radiovolume door de fa- der in het audiosysteem gedimd. Het idee hierachter is dat je minder wordt afgeleid door het geblèr op de ether en dat je het geluid van de parkeersensoren beter hoort. Zet de bak weer in de eerste versnel ling en het volume gaat automa tisch terug omhoog. Aan zo'n fader merk je dat er over details is nagedacht, dat er niets aan het toeval wordt overgelaten. Dit soort kleine dingen dragen bij aan de kwaliteitsbeleving in de au to. Daar hoef je ze bij Audi niets meer over uit te leggen. Geen merk legt zoveel verfijning in de afwer king en inrichting van z'n interi eurs als de autobouwers uit Ingol- stadt. Echt top. Laten we de optionele sportstoelen in deze A4 als voorbeeld nemen. Stevig, geen kraakjes, zacht leer, op blaasbare lendesteun en een in lengte verstelbare zitting: alles klopt hier aan. De stoel kan ook ver omlaag, waardoor je goed diep zit achter het stuur zit. Over dat stuur. Ziet er prachtig uit met z'n afgeplatte zijkanten en geperfo reerd leer. Maar het geeft: weinig in formatie door over wat er zich on der de voorwielen afspeelt. De be sturing is wollig en afstandelijk. Het onderstel praat daarentegen juist wel tegen je. We hebben het hier over een ver laagd sportonderstel dat deel uit maakt van het S linepakket - Audi's sportpakket. De afstelling is nogal aan de straffe kant waardoor je on effenheden in de weg duidelijk voelt. Ook de 18-inchers met plat Bij de Audi A4 is niets aan het toeval overgelaten. rubber er omheen leveren hier een aanzienlijke bijdrage aan. De A4 oogt lekker dik uit met drie grote wielen en hij ligt strak op de weg. Hij ziet er overigens sneller uit dan hij is. De 1.8 turbomotor - de basis uitvoering met 120 pk - maakt geen raket van 'm, maar is vooral soepel over het hele toerenbereik. Hij ver rast met name onderin. Vanaf 1.500 toeren per minuut is het koppel van 230 Nm al beschikbaar. Je kunt daardoor schakellui rijden. Zeven tig per uur in z'n zes. Geef gas en je voelt de turbo meteen druk opbou wen. Je merkt dat ook aan een zacht zuigend geluid onder de mo torkap. Hoort er gewoon bij. Ook daar is over nagedacht bij Audi. Welke occasion ziet u graag getest? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Audi A4 1.8 TFSI S Line Prijs: 23.950 euro Bouwjaar: 5-2010 Km-stand: 109.364 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 1,8 liter viercilinder turbo, ben zine Vermogen: 120 pk, 230 Nm* 0-100 km/u: 10,5 sec* Topsnelheid: 208 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 14,1* Afleverkosten: 995 euro, incl. onder houdsbeurt en 12 maanden Audi A-se- lect garantie met mobiliteitsservice Bijzonderheden: 18-inch lichtmetalen wielen, xenonverlichting Verkooppunt: Audi Centrum Roosen daal Website: www.audicentrumroosen- daal.nl *fabrieksopgave Historie: Deze Audi A4 verliet in mei 2010 nieuw de showroom van Audi Centrum Roosendaal. Hier liet de eer ste en tot nu toe enige eigenaar ook het onderhoud aan de A4 doen. De au to staat sinds een week te koop. Prijs: 23.950 euro Bouwjaar: 8-2011 Km-stand: 17.300 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 122 pk/ 160 Nm Afleverkosten: prijs is inclusief afleverbeurt en 24 maanden Mini Next-garantie met mobiliteitsservice Bijzonderheden: trekhaak, auto van eerste eigenaar Verkooppunt: Mini Zwartepoorte, Goes Website: www.zwartepoorte.nl Prijs: 23.945 euro Bouwjaar: 2-2009 Km-stand: 57.641 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zesbak Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 135 pk/ 340 Nm Afleverkosten: meeneemprijs met nieuwe apk-, tegen bijbetaling met garan tie (vanaf 950 euro). Bijzonderheden: lederen bekleding, navigatiesysteem Verkooppunt: HOC Zeeland, Goes Website: www.hoczeeland.nl Magirus brandspuit teruggevonden en hersteld door Lucas Boot Ze kunnen er uren aan een stuk over praten. Frans Stoffels, Wim van Haveren, André Wonder- gem en Karei Heeren glunderen als het gaat over 'dé Magirus', een Middelburgse brandweerauto uit 1931. De (oud)-spuitgasten ston den eind jaren tachtig aan de wieg van een actie om de eerste bluswa- gen van de stad in ere te herstel len. Het meest legendarische optre den is zonder twijfel tijdens de gro te brand in mei 1940. Middelburg staat in lichterlaaie na een regen van Duitse granaten. De Magirus blust drie dagen om te redden wat er te redden valt. De wagen blijft actief tot begin jaren zestig en komt dan in handen van een parti culier. De man koopt de Magirus voor 900 gulden. Houd dat bedrag even in uw achterhoofd. Niemand bij de brandweer denkt nog aan de Magirus, totdat Karei Heeren de wagen jaren verder bij toeval tegen het lijf loopt. „Hoe komt die hier terecht en waarom weet niemand hier iets van?" Hee ren lichtte direct zijn collega's in. „Iedereen was het erover eens: de Magirus moest en zou terugko men naar Middelburg." Eén pro bleem: geld. De Dongense hande laar vraagt er 35.000 gulden voor. Het korps in Middelburg laat zich niet uit het veld slaan en zet alle zeilen bij om dat bedrag bij elkaar te krijgen. Opbrengsten van rom melmarkten, donaties en geld van brandweerpersoneel brengen uit eindelijk voldoende op om de Ma girus terug naar Zeeland te halen. „Een legendarisch moment", weet Wim van Haveren zich nog goed te herinneren. „We werden op de kazerne in Middelburg met luid ap plaus ontvangen. En al die verha len van oud-brandweermannen die vroeger op de Magirus hadden gezeten; prachtig." Eenmaal terug op het nest begint het grote opknappen. „Een jaar lang, elke donderdagavond werk ten we er met dertien man aan", vertellen André Wondergem en Van Haveren. „Klassiek erfgoed hebben is één ding, het behouden ervan vormt pas echt een uitda ging. Het zou fantastisch zijn als er nieuwe, jonge vrijwilligers opstaan die dit pronkstuk ook willen be houden." www.stichting-magirus1931.nl Heeft u.ook een bijzondere auto? Klas siek of modern? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Voor hetzelfde geld: Ford Kuga 2.0 TDCI Voor hetzelfde geld: Mini Countryman 1.6 Frans Stoffels, Wim van Haveren, André Wondergem en Karei Heeren (vlnr)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15