Heijkoop wil zee aan
informatie delen
1
r ka
magere runderlappen m5!9
runderbiefstuk
kippenvleugels
kalkoenfilet
varkensschnitzels'a^
2ol zeeland
Cor Heijkoop
Herald of Free Enterprise
ORIGINELE HAMFRICANDEAU m|
2.
Alle keukens badkamers
tegen voordeelprijzen!
dinsdag 20 november 2012
„Als opgroeiend jongentje op Walcheren had ik het al.
Ik verzamelde knipsels, had al een soort archiefje en
spijbelde van school als er weer een schip voor de
boulevard in moeilijkheden was. Het is uitgegroeid
tot meer dan interesse. Het is wel een passie, ja."
De ferry voer op het moment van het ongeluk
- veroorzaakt door openstaande boegdeuren - met een ge
deeltelijke reservebemanning én een kapitein, die normali
ter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het
leidde tot fatale fouten.
Maritiem publicist Cor Heijkoop
uit Middelburg staat bekend om
zijn grondige onderzoek. Bij het
onderzoek naar rampen, aanva
ringen en strandingen laat hij
niets aan het toeval over. Het
leidt vaak tot een nieuwe kijk
op gebeurtenissen.
door Wout Bareman
Neem de tragedie met
de gekapseisde veer
boot Herald of Free
Enterprise in maart
1987, net buiten de
pieren van Zeebrugge. Heijkoop
achterhaalde hoe de Britse fiisiere-
derij Townsend-Thoresen (later
overgenomen door P&O) bij po
gingen om veerverbindingen op te
zetten over Het Kanaal werd ge
dwarsboomd door de Britse, Fran
se en Belgische staatsbedrijven, die
dergelijke verbindingen als hun
monopolie beschouwden. Het was
ook de reden waarom de rederij
uitweek van Oostende naar Zee-
brugge, waar de ramp zich voltrok.
Ook interessant: de ferry voer op
het moment van het ongeluk - ver
oorzaakt door openstaande boeg
deuren - met een gedeeltelijke re
servebemanning én een kapitein,
die normaliter gezagvoerder was
op schepen van een ander type.
Het leidde tot fatale communica
tiefouten.
Heijkoop tekende zijn bevindin
gen op in zijn nieuwste boek S.O.S
- In de Wielingen, scheepscalamitei-
ten in het Vlaamse kustgebied. Daar
mee lijkt de 'opdracht' volbracht.
Eerder beschreef hij het leed voor
de kust van Westkapelle, Vlissin-
gen, Terneuzen en in het Nauw
van Bath. „Ik denk dat ik de Wes-
terschelde nu wel heb gehad", zegt
hij. „Maar je weet het natuurlijk
nooit. Ik heb door de jaren heen
zo ontzettend veel materiaal verza
meld, heb zoveel bronnen geraad
pleegd. Als je veel voorbereidend
onderzoek doet - soms een paar
jaar voor één boek - loop je altijd
tegen nieuwe dingen aan."
Heijkoop noemt het voor
beeld van één van de opva
renden van de Britse tor-
pedobootjager Valentine, die in de
Tweede Wereldoorlog door de
Duitsers onder vuur werd geno
men en zwaar gehavend en met
doden aan boord tegen de dijk van
de Nieuw Neuzenpolder bij Ter-
neuzen liep. Er was altijd aangeno
men dat de oorlogsbodem 24 diep
tebommen aan boord had. Heij
koop: „Je zou als kapitein toch wel
gek zijn als je met zoveel bommen
de gevaarlijke Westerschelde was
opgevaren. Ik heb vier dagen zit
ten zoeken in Britse archieven en
vlak voor m'n vertrek ontdekte ik
het: hij had er achttien achtergela
ten in Duinkerken en had er maar
zes aan boord. Zo heb ik ook ach
terhaald dat één van de overleven
den, die weliswaar zwaargewond
was geraakt, later z'n eigen overlij
densakte kreeg toegestuurd..."
S.O.S. - In de Wielingen
Drukkerij Durenkamp
Aardenburg. ISBN/EAN:
978-94-91528-04-0
Heijkoop staat in S.O.S. - In de Wie
lingen (ooit het hoofdvaarwater
aan de zuidkant van de Wester-
scheldemonding, tegenwoordig ne
venvaarwater tussen Zeebrugge en
Breskens) uitgebreid stil bij de
stortvloed aan strandingen, aanva
ringen en scheepsbranden in het
gebied. Hij verhaalt boeiend over
bijvoorbeeld de stranding van het
zendschip Uilenspiegel, in decem
ber 1962 aan de rand van de Zwin
geul bij Cadzand. In een storm
sloeg het Belgische zendschip van
z'n ankers en bleek niet meer te
redden. Kapitein Willem van den
Broecke haalde met de redding
boot uit Breskens de bemanning
van boord.
De vlammenzee op het
vrachtschip Attican Unity
in augustus 1977 voor de
Vlaamse kust. De krant kopte:
'Groot alarm langs de kust door
brandend vrachtschip - Grieks
schip vol chemicaliën in vlam
men'.
De Griek kwam uiteindelijk op
het strand bij datzelfde Cadzand
terecht. Het was internationaal
nieuws en leidde uiteindelijk tot
rampenplannen, een beter inzicht
in de ladinggegevens en betere af
spraken tussen de hulpverleners.
Heijkoop beschrijft het allemaal
minutieus, maar ook toegankelijk
en vaak meeslepend. „Als op
groeiend jongetje op Walcheren
had ik het al. Ik verzamelde knip
sels, had al een soort archiefje en
spijbelde van school als er weer
een schip voor de boulevard in
moeilijkheden was. Ik heb inder
daad een zee aan informatie, maar
die hou ik niet voor mezelf."
Het stoomschip Finland van de Red Star Line in Antwerpen liep in decem
ber 1903 aan de grond bij Nieuwesluis, westelijk van Breskens.
Kijk voor het laatste nieuws ook op:
www.pzc.nl
BESTEL VIA INTERNET MET M0GEUJKHEID TOT BEZORGING: MAR0S.NL
GOES I KAMPERFOELIESTRAAT 85 I mmQS.Hl
Reclames geldig t/m zaterdag I GROOTHANDELSKORTING E 1.50 bij afname van 3kg pervers vleessoort excl. reclames I Prijs- en tekstfouten voorbehouden
F
De gekapseisde Herald of Free Enterprise voor de haven van Zeebrugge.
Het gebeurde op vrijdag 6 maart 1987. De ramp kostte 193 opvarenden
het leven. Nadat de ferry met veel moeite was rechtgezet, werd het schip
naar Vlissingen gesleept. reproducties uit het boek
f RUIME
SHOWROOM
,800m2.
vakmanschap en techniek