Heijkoop wil zee aan informatie delen 1 r ka magere runderlappen m5!9 runderbiefstuk kippenvleugels kalkoenfilet varkensschnitzels'a^ 2ol zeeland Cor Heijkoop Herald of Free Enterprise ORIGINELE HAMFRICANDEAU m| 2. Alle keukens badkamers tegen voordeelprijzen! dinsdag 20 november 2012 „Als opgroeiend jongentje op Walcheren had ik het al. Ik verzamelde knipsels, had al een soort archiefje en spijbelde van school als er weer een schip voor de boulevard in moeilijkheden was. Het is uitgegroeid tot meer dan interesse. Het is wel een passie, ja." De ferry voer op het moment van het ongeluk - veroorzaakt door openstaande boegdeuren - met een ge deeltelijke reservebemanning én een kapitein, die normali ter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het leidde tot fatale fouten. Maritiem publicist Cor Heijkoop uit Middelburg staat bekend om zijn grondige onderzoek. Bij het onderzoek naar rampen, aanva ringen en strandingen laat hij niets aan het toeval over. Het leidt vaak tot een nieuwe kijk op gebeurtenissen. door Wout Bareman Neem de tragedie met de gekapseisde veer boot Herald of Free Enterprise in maart 1987, net buiten de pieren van Zeebrugge. Heijkoop achterhaalde hoe de Britse fiisiere- derij Townsend-Thoresen (later overgenomen door P&O) bij po gingen om veerverbindingen op te zetten over Het Kanaal werd ge dwarsboomd door de Britse, Fran se en Belgische staatsbedrijven, die dergelijke verbindingen als hun monopolie beschouwden. Het was ook de reden waarom de rederij uitweek van Oostende naar Zee- brugge, waar de ramp zich voltrok. Ook interessant: de ferry voer op het moment van het ongeluk - ver oorzaakt door openstaande boeg deuren - met een gedeeltelijke re servebemanning én een kapitein, die normaliter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het leidde tot fatale communica tiefouten. Heijkoop tekende zijn bevindin gen op in zijn nieuwste boek S.O.S - In de Wielingen, scheepscalamitei- ten in het Vlaamse kustgebied. Daar mee lijkt de 'opdracht' volbracht. Eerder beschreef hij het leed voor de kust van Westkapelle, Vlissin- gen, Terneuzen en in het Nauw van Bath. „Ik denk dat ik de Wes- terschelde nu wel heb gehad", zegt hij. „Maar je weet het natuurlijk nooit. Ik heb door de jaren heen zo ontzettend veel materiaal verza meld, heb zoveel bronnen geraad pleegd. Als je veel voorbereidend onderzoek doet - soms een paar jaar voor één boek - loop je altijd tegen nieuwe dingen aan." Heijkoop noemt het voor beeld van één van de opva renden van de Britse tor- pedobootjager Valentine, die in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers onder vuur werd geno men en zwaar gehavend en met doden aan boord tegen de dijk van de Nieuw Neuzenpolder bij Ter- neuzen liep. Er was altijd aangeno men dat de oorlogsbodem 24 diep tebommen aan boord had. Heij koop: „Je zou als kapitein toch wel gek zijn als je met zoveel bommen de gevaarlijke Westerschelde was opgevaren. Ik heb vier dagen zit ten zoeken in Britse archieven en vlak voor m'n vertrek ontdekte ik het: hij had er achttien achtergela ten in Duinkerken en had er maar zes aan boord. Zo heb ik ook ach terhaald dat één van de overleven den, die weliswaar zwaargewond was geraakt, later z'n eigen overlij densakte kreeg toegestuurd..." S.O.S. - In de Wielingen Drukkerij Durenkamp Aardenburg. ISBN/EAN: 978-94-91528-04-0 Heijkoop staat in S.O.S. - In de Wie lingen (ooit het hoofdvaarwater aan de zuidkant van de Wester- scheldemonding, tegenwoordig ne venvaarwater tussen Zeebrugge en Breskens) uitgebreid stil bij de stortvloed aan strandingen, aanva ringen en scheepsbranden in het gebied. Hij verhaalt boeiend over bijvoorbeeld de stranding van het zendschip Uilenspiegel, in decem ber 1962 aan de rand van de Zwin geul bij Cadzand. In een storm sloeg het Belgische zendschip van z'n ankers en bleek niet meer te redden. Kapitein Willem van den Broecke haalde met de redding boot uit Breskens de bemanning van boord. De vlammenzee op het vrachtschip Attican Unity in augustus 1977 voor de Vlaamse kust. De krant kopte: 'Groot alarm langs de kust door brandend vrachtschip - Grieks schip vol chemicaliën in vlam men'. De Griek kwam uiteindelijk op het strand bij datzelfde Cadzand terecht. Het was internationaal nieuws en leidde uiteindelijk tot rampenplannen, een beter inzicht in de ladinggegevens en betere af spraken tussen de hulpverleners. Heijkoop beschrijft het allemaal minutieus, maar ook toegankelijk en vaak meeslepend. „Als op groeiend jongetje op Walcheren had ik het al. Ik verzamelde knip sels, had al een soort archiefje en spijbelde van school als er weer een schip voor de boulevard in moeilijkheden was. Ik heb inder daad een zee aan informatie, maar die hou ik niet voor mezelf." Het stoomschip Finland van de Red Star Line in Antwerpen liep in decem ber 1903 aan de grond bij Nieuwesluis, westelijk van Breskens. Kijk voor het laatste nieuws ook op: www.pzc.nl BESTEL VIA INTERNET MET M0GEUJKHEID TOT BEZORGING: MAR0S.NL GOES I KAMPERFOELIESTRAAT 85 I mmQS.Hl Reclames geldig t/m zaterdag I GROOTHANDELSKORTING E 1.50 bij afname van 3kg pervers vleessoort excl. reclames I Prijs- en tekstfouten voorbehouden F De gekapseisde Herald of Free Enterprise voor de haven van Zeebrugge. Het gebeurde op vrijdag 6 maart 1987. De ramp kostte 193 opvarenden het leven. Nadat de ferry met veel moeite was rechtgezet, werd het schip naar Vlissingen gesleept. reproducties uit het boek f RUIME SHOWROOM ,800m2. vakmanschap en techniek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50