Zeeuwse bedrijven zijn te bescheiden 2 zeela Parkeerkaart Schouwen het duurst dinsdag Afscheid Nicoline Spruijt De krant 6 weken voor 18 euro! FZC dinsdag 20 november 2012 door Marleen Blommaert Ik liep vandaag een collega te gen het lijf. Hij verlaat dit jaar de organisatie. Ik zal hem missen, hij is grijs en wijs. Ik praat graag met hem. Erva ring en verhalen in overvloed. En een mildheid en een relativering over zich die ik me graag laat aan leunen. Hij is een wandelende biblio theek. Zijn huis is een bieb, zoals hij mij zijn boekenkasten en boe kendozen beschreef. We spraken over het tijdperk voor de mobiele telefoon. Geza menlijk verwonderden we ons over de manier waarop de tie ners, twintigers en tot op zekere hoogte ook nog de dertigers zich geen wereld zonder internet en mobiele telefoon kunnen voorstel len. Ze delen onze verwondering ook niet. Ook vroegen we ons af of die jonge generaties zich gaan redden wanneer de crisis zich hier verdiept tot Griekse propor ties. Hebben ze nog wel vaardighe den om te overleven? Wat hebben wij hen geleerd om in ingewikkel de tijden zonder Wikipedia en mobiel te overleven? COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Directeur/u'rtgevèr Charles van den Oosterkamp c.vdoosterkamp@pzc.nl Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie 1:0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91,4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Temeuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118-434070 E: teamzeeland@pzc.nl Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur Maand 27,50 (acceptgiro €30,75) Kwartaal 77,65 (acceptgiro €80,85) Jaar €296,50 (acceptgiro €299,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl 'Zeeuwen lijken niet gretig genoeg. Ze zijn te beschei den, terwijl ze veel knappe merken hebben. Door gelei delijk te activeren, de dialoog met het publiek te voe ren zonder je identiteit te verloochenen, kunnen ze kan sen pakken.' Ook daar bestaat een boek over wist hij me te vertellen. De Rus- sisch-Amerikaans schrijver Dmi try Orlov schreef een paar jaar ge leden 'De val van Amerika. Een vergelijking met de Sovjet-Unie' met daarin tips wat je moet doen als het systeem in elkaar dondert. Het is met de nodige humor ge schreven. De eerste twee tips wil ik u niet onthouden: Wees lui. Nu al. Laat de boel de boel. Wie gewend is hard aan zijn carrière te werken, moet straks het 'martelende proces' doormaken van het verliezen en opnieuw opbouwen van een nieuwe identi teit. Een lui mens kan rustig achter overleunend toekijken hoe alles in eenstort. Ga niet meer, maar minder wer ken. Steek meer tijd in vriend schappen - die zijn meer waard dan bankbiljetten - geld is sowieso een mythe. Een vriend die je een gunst verleent kan je uren in de rij staan schelen. Humor, beschouwing, ervaring, kennis en boeken: ik zal hem mis sen. Een vriendschap, en dat is in derdaad meer waard dan geld. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Zeeland kent een aantal sterke merken, maar veel bedrijven doen te weinig om dat merk op timaal uit te venten. De Zeeuw se volksaard blijkt een remmen de factor: doe maar gewoon, da's gek genoeg. Hierdoor blij ven kansen liggen, zegt direc teur Nicoline Spruijt van recla mebureau Brandhome. door Frank Balkenende Brandhome, een in Ant werpen gevestigd recla mebureau, werkt ook voor een aantal Zeeuw se bedrijven. Klanten zijn onder meer Delta, Emergis en Zeeland Attracties. Ook was Brand home betrokken bij de strategie voor het citymarketingsbeleid van de gemeente Goes. Spruijt komt overigens uit Neder land. Op haar derde jaar verhuis den haar ouders naar Vlaanderen, wat haar Vlaamse tongval ver klaart Samen met collega en oprichter van Brandhome Erik Saelens schreef Spruijt het boekje 'In Tri- ple-A we trust', dat recent werd ge lanceerd. Het leert bedrijven hoe ze een sterk merk kunnen worden en blijven. Spruijt: „De wereld is veranderd, is chaotisch. Geld is schaars. De markten worden gedreven door lowbudgetsales. Het consumenten vertrouwen is laag, mensen zijn bang voor de toekomst. Consu menten zijn dus op zoek naar ver trouwen. Ze willen de achtergron den weten van het merk dat ze ko pen of waarmee ze diensten afne men. Ze stellen vragen, reageren via sociale media." Daarom is voor bedrijven de tijd rijp 'imago te verruilen voor identi teit', zegt Spruijt. „Het bedrijf moet in al zijn vezels het merk zijn. Merken die puur door imago worden gedreven, lopen het risico dat dat imago wordt doorgeprikt Als dat gebeurt, kun je weg zijn." Zo zijn Nederlandse supermark ten door consumenten onder druk gezet om te stoppen met de verkoop van zogeheten 'plofkip- pen'. Nog een voorbeeld van de kracht van de consument: AB InBev ver plaatste de productie van het wit bier Hoegaarden naar Jupille. Con sumenten pikten dat niet. Het wa ter in Jupille zou niet goed genoeg zijn voor de productie van het bier. Ook vonden consumenten dat het merkbier Hoegaarden in het plaatsje Hoegaarden moet wor den gebrouwen, omdat ze hechten aan dat authentieke karakter. De brouwerij zette de verhuizing door, maar verhuisde later de pro ductie weer terug naar Hoegaar den. Een ervaring rijker en vele miljoenen armer. De relatie met consumenten staat behoorlijk onder druk. Met oppor tunisme en een bedacht imago gaat een bedrijf het waarschijnlijk niet lang redden. Het kritische pu bliek kan bovendien een merk bre ken. Spruijt en Saelens menen dat de band met de consument kan worden aangehaald en versterkt door Triple-A te denken. Analoog aan de rating die al in de finan ciële wereld bestaat. Dat is niet voor niets. „De eerste A staat voor authentici- 'Je gelooft niet alleen in het merk, maar vooral in het bedrijf erachter.' teit. De tweede voor accountabili ty: doe wat je belooft: en leg er ver antwoording over af. De derde A staat voor activation. Ga naar je klanten toe. Wacht niet op de ap pels, schud zelf aan de boom." Een bedrijf dat Triple-A denkt en in alle geledingen ook is, heeft de toekomst, volgens de methode Spruijt en Saelens. Je gelooft niet alleen in het merk, maar vooral in het bedrijf erachter. Zeeland telt veel sterke merken. Spruijt noemt bijvoorbeeld ZLM Verzekeringen, de uit de land bouwsector voortgekomen verze keraar, die nog steeds vanuit Goes werkt en jaar en dag pluimen krijgt voor de klantenservice. Ook Delta is een gedegen merk met een sterke klantenbinding. „Het punt is dat het bedrijf op verschil lende schaakborden zoals energie, water, afval en multimedia speelt. Je bent meer dan de verschillende producten, je moet een verhaal naar inwoners van Zeeland bren gen. Als je geen helder merkbeeld hebt, wordt dat moeilijk. Dat is iets waar ook de aandeelhouders over na moeten denken." Bedrijven die al een perfecte mix van Triple-A hebben zijn er te weinig in Zeeland. „Met de eerste twee A's zit het vaak wel goed. Veel Zeeuwse be drijven zijn authentiek en vaak van oorsprong familiebedrijven. Nuchter, geloofwaardig en be trouwbaar. Dat zijn Zeeuwse kern waarden. De uitdaging zit in de derde A. Je publiek raken, entertai nen, nieuwsgierig maken, daar lij ken Zeeuwen niet gretig genoeg voor. Ze zijn te bescheiden, terwijl ze veel knappe merken hebben. Door geleidelijk te activeren, de dialoog met het publiek te voeren zonder je identiteit te verlooche nen, kunnen ze kansen pakken." De Appelaere BV uit Waterland kerkje is dat gelukt. Sap van Zeeuwse appels, het land waar het leven goed is, werd een hit. Inmid dels weet het bedrijf ook Sinaasap- pelaere in de schappen te zetten, ook in het buitenland. Spruijt vindt dat knap: „De consument ge looft dus het merk, want die si naasappels groeien echt niet in Zeeland." Bewondering heeft ze ook voor Roompot Vakanties. Ooit begon nen met een recreatiepark in Kam perland en inmiddels als een olie vlek over Europa uitgespreid. Meer dan honderd parken telt het Zeeuwse bedrijf nu. „Dat is opge bouwd vanuit die Zeeuwse nuch terheid. Ze zeggen wie ze zijn, wat ze bieden en komen dat ook na. Ze hebben nu heel veel klanten. Als je zaait, zul je oogsten." Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 77.65 per kwartaal inms) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 80,85 per kwartaal ina28| ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (Ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (PG) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal rofgwildig om met persoonsgegevens. In het cololon tref! u ZIERIKZEE - Een parkeerkaart voor mensen met een beperking is in de gemeente Schouwen-Duive land veruit het duurst van alle Zeeuwse gemeenten. Vorig jaar was Schouwen-Duiveland ook koploper als het gaat om de aanleg van een eigen parkeerplaats (570 euro). Dit jaar heeft Schou wen-Duiveland daarover geen in formatie verstrekt aan het Klaver blad Zeeland. Het Klaverblad zet tegenwoordig eenmaal per jaar de kosten op een rijtje die iemand met een beper king moet maken voor het verkrij gen van een parkeerkaart of de aanleg van een eigen parkeer plaats. Zo iemand is in de gemeente Bor- sele het goedkoopst uit. Daar kos ten die voorzieningen, inclusief de keuring voor de parkeerkaart, na melijk niets. Worden de leges voor een parkeer kaart en de kosten voor de keuring bij elkaar opgeteld dan is Veere de duurste gemeente (totaal 196,63), met op de tweede plaats Hulst (195,22 euro) en als derde Schou wen-Duiveland (149,45 euro. Dat is overigens 10,50 euro minder dan vorig jaar. Reimerswaal staat op de vierde plaats met 145 euro. Die ge meente heeft kennelijk deze bron van inkomsten pas ontdekt, want vorig jaar stond dat bedrag nog op 16 euro. Overigens worden de kosten voor de keuring in Hulst (183,07 euro) teruggegeven als de parkeerkaart wordt toegekend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 2