Heijkoop wil zee aan informatie delen 2oI zeeland G. vanboven Cor Heijkoop Herald of Free Enterprise Vlak voor moord belde slachtoffer alarmnummer Stapavond voor ouders /w\ Alle keukens badkamers ,8oom2j tegen voordeelprijzen! Het Bestuur van de Stichting de Godshuizen, een stichting ontstaan uit charitatieve instellingen die zich al sinds de 1289 met de gezondheidszorg op Walcheren bezig houden, heeft voor het jaar 2013 weer een bedrag beschikbaar gesteld voor projecten (in de gezondheidszorg) die ten goede komen aan de Walcherse samenleving. Privaatrechtelijke organisaties of instellingen die belangstelling hebben, kunnen verzoeken om toezending van het aanvraag formulier en de algemene voorwaarden. Het verzoek is de aanvragen vóór 1 januari 2013 in te dienen. Correspondentieadres: Stichting de Godshuizen, secretariaat (I. Hillemans), Postbus 3200, 4380 DD Vlissingen, tel. 0118 - 425435 of via e-mail: i.hillemans@adrz.nl dinsdag 20 november 2012 „Als opgroeiend jongentje op Walcheren had ik het al. Ik verzamelde knipsels, had al een soort archiefje en spijbelde van school als er weer een schip voor de boulevard in moeilijkheden was. Het is uitgegroeid tot meer dan interesse. Het is wel een passie, ja." De ferry voer op het moment van het ongeluk - veroorzaakt door openstaande boegdeuren - met een ge deeltelijke reservebemanning én een kapitein, die normaliter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het leidde tot fatale fouten. Maritiem publicist Cor Heijkoop uit Middelburg staat bekend om zijn grondige onderzoek. Bij het onderzoek naar rampen, aanva ringen en strandingen laat hij niets aan het toeval over. Het leidt vaak tot een nieuwe kijk op gebeurtenissen. door Wout Bareman Neem de tragedie met de gekapseisde veer boot Herald of Free Enterprise in maart 1987, net buiten de pieren van Zeebrugge. Heijkoop achterhaalde hoe de Britse fusiere derij Townsend-Thoresen (later overgenomen door P8cO) bij po gingen om veerverbindingen op te zetten over Het Kanaal werd ge dwarsboomd door de Britse, Fran se en Belgische staatsbedrijven, die dergelijke verbindingen als hun monopolie beschouwden. Het was ook de reden waarom de rederij uitweek van Oostende naar Zee- brugge, waar de ramp zich voltrok. Ook interessant: de ferry voer op het moment van het ongeluk - ver oorzaakt door openstaande boeg deuren - met een gedeeltelijke re servebemanning én een kapitein, die normaliter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het leidde tot fatale communica tiefouten. Heijkoop tekende zijn bevindin gen op in zijn nieuwste boek S.O.S - In de Wielingen, scheepscalamitei- ten in het Vlaamse kustgebied. Daar mee lijkt de 'opdracht' volbracht Eerder beschreef hij het leed voor de kust van Westkapelle, Vlissin gen, Terneuzen en in het Nauw van Bath. „Ik denk dat ik de Wes- tersc-helde nu wel heb gehad", zegt hij. „Maar je weet het natuurlijk nooit Ik heb door de jaren heen zo ontzettend veel materiaal verza meld, heb zoveel bronnen geraad pleegd. Als je veel voorbereidend onderzoek doet - soms een paar jaar voor één boek - loop je altijd tegen nieuwe dingen aan." Heijkoop noemt het voor beeld van één van de opva renden van de Britse tor- pedobootjager Valentine, die in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers onder vuur werd geno men en zwaar gehavend en met doden aan boord tegen de dijk van de Nieuw Neuzenpolder bij Ter- neuzen liep. Er was altijd aangeno men dat de oorlogsbodem 24 diep tebommen aan boord had. Heij koop: „Je zou als kapitein toch wel gek zijn als je met zoveel bommen de gevaarlijke Westerschelde was opgevaren. Ik heb vier dagen zit ten zoeken in Britse archieven en vlak voor m'n vertrek ontdekte ik het: hij had er achttien achtergela ten in Duinkerken en had er maar zes aan boord. Zo heb ik ook ach terhaald dat één van de overleven den, die weliswaar zwaargewond was geraakt, later z'n eigen overlij densakte kreeg toegestuurd..." S.O.S. - In de Wielingen Drukkerij Durenkamp Aardenburg. ISBN/EAN: 978-94-91528-04-0 Heijkoop staat in S.O.S. - In de Wie lingen (ooit het hoofdvaarwater aan de zuidkant van de Wester- scheldemonding, tegenwoordig ne venvaarwater tussen Zeebrugge en Breskens) uitgebreid stil bij de stortvloed aan strandingen, aanva ringen en scheepsbranden in het gebied. Hij verhaalt boeiend over bijvoorbeeld de stranding van het zendschip Uilenspiegel, in decem ber 1962 aan de rand van de Zwin geul bij Cadzand. In een storm sloeg het Belgische zendschip van z'n ankers en bleek niet meer te redden. Kapitein Willem van den Broecke haalde met de redding boot uit Breskens de bemanning van boord. De vlammenzee op het vrachtschip Attican Unity in augustus 1977 voor de Vlaamse kust. De krant kopte: 'Groot alarm langs de kust door brandend vrachtschip - Grieks schip vol chemicaliën in vlam men'. De Griek kwam uiteindelijk op het strand bij datzelfde Cadzand terecht. Het was internationaal nieuws en leidde uiteindelijk tot rampenplannen, een beter inzicht in de ladinggegevens en betere af spraken tussen de hulpverleners. Pleijkoop beschrijft het allemaal minutieus, maar ook toegankelijk en vaak meeslepend. „Als op groeiend jongetje op Walcheren had ik het al. Ik verzamelde knip sels, had al een soort archiefje en spijbelde van school als er weer een schip voor de boulevard in moeilijkheden was. Ik heb inder daad een zee aan informatie, maar die hou ik niet voor mezelf" WESTDORPE - De politie vraagt van avond in het tv-programma 'Op sporing Verzocht' (21.30 uur, Ne derland 1) aandacht voor de moord op Michaël ten Napel. De politie is op zoek naar getuigen die het slachtoffer op maandag avond 2 juli in een donkerkleurige Ford Ka met Belgisch kenteken hebben gezien. Ten Napel werd tussen 21.00 en 22.00 uur door de ze Ford Ka opgehaald aan de Vin cent van Goghstraat in Axel. Hij heeft die avond tussen 23.00 en 23.35 uur diverse keren naar 112 ge beld. De politie weet dat hij toen in de Kanaalzone in de gemeente Terneuzen was. Passanten vonden het lichaam van de 30-jarige Ten Napel in een sloot langs de Kapit telstraat in Westdorpe. In verband met de zaak is al een 41-jarige man op 15 oktober in Sas van Gent aangehouden. De gekapseisde Herald of Free Enterprise voor de haven van Zeebrugge. Het gebeurde op vrijdag 6 maart 1987. De ramp kostte 193 opvarenden het leven. Nadat de ferry met veel moeite was rechtgezet, werd het schip naar Vlissingen gesleept. reproducties uit het boek Het stoomschip Finland van de Red Star Line in Antwerpen liep in decem ber 1903 aan de grond bij Nieuwesluis, westelijk van Breskens. MIDDELBURG - Ouders van kinde ren uit de gemeenten Middelburg en Veere kunnen woensdagavond mee op een stapavond die wordt georganiseerd door de gemeente en enkele horecazaken. Om 18.45 is er inloop bij De Spot aan de Bed- dewijkstraat in Middelburg. Om 19.00 gaat de avond van start. Ouders krijgen informatie over i welke voorzorgsmaatregelen de ho- I reca neemt. Ouders krijgen tips en trucs, kunnen vragen stellen aan deskundigen en ervaringen uitwis selen. Aanmelden: www.laatze- nietverzuipen.nl of via 0113-397171. SHOWROOM! a - vakm&NSCHAP en techniek Tramstraat 1-3 (centrum). Koudekerke, Tel. 0118-551681 Vrijdagavond koopavond (zaterdagmiddag gesloten)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 20