Tot achter de stilte reiken iól zeeland Ford T in de Lepelstraat Oei laat piano onder zijn handen zingen zeeland in de vorige eeuw maandag 19 november 2012 W<K«St5SS5SWMW955K«SSSSWSKSMi Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Het was in de beginjaren van de vorige eeuw dat de Ford T van P. Dour- leyn - en later J. van Lie ren - rondtufte door het dorp Wis- senkerke op Noord-Beveland om groente en levensmiddelen te ver kopen. Zijn winkel was gevestigd in de Lepelstraat (nu Oostvoorst raat), tevens het antwoord op de raadkaart van vorige week. Jan de longe uit Nieuwerkerk kan zich die straat nog goed voor de geest halen. Café Pax Intrantibus ('Vrede aan hen die hier binnentre den'), de openbare school, het smalle straatje er naast (het slop), bakkerij Heuseveldt... De Jonge herinnert het zich nog allemaal. Als geboren Wissenkerkenaar was het voor Rinus de Moor ook niet moeilijk om de straat op de foto te herkennen. „In mijn tijd waren er in de Lepelstraat veel winkeltjes en neringdoenden gevestigd. Twee drogisterijen, slager Boot, een gara ge- annex fietsenbedrijf, twee kle- dingwinkeltjes (Hoek van Dijke Toneelstuk Coupure vanuit nieuwe invalshoek Bij Theaterproductiehuis Zeelan- dia gaat donderdag na tien jaar wederom het stuk Coupure in première. Een verhaal van twee mensen bij wie 60 jaar na de Watersnoodramp de littekens nog steeds pijn doen, een ver haal reikend tot achter de stilte. door Ali Pankow Het is lang geleden, de Watersnoodramp van 1953. Zij verloor haar 10-jarig dochtertje. Hij nam een beslissing die hem zijn le ven lang schuldgevoelens bezorgt. Beiden zwegen al die jaren. Nu treffen die twee elkaar op de cou pure, in veel opzichten een beteke nisvolle plek. Heieen Verburg schreef het stuk ruim tien jaar geleden als ope ningsvoorstelling van het Zeeland Nazomerfestival 2002. Een locatie voorstelling in de vruchtbare pol der bij Zonnemaire, die geen enkel spoor meer vertoont van de storm vloed een halve eeuw eerder. Veel bezoekers koesteren de herinne ring aan die indrukwekkende voor stelling en vormgeving. Nu, tien jaar verder, aan de voora vond van de 60-jarige herdenking van de ramp acht Zeelandia het en De Regt), schoenmaker Back, kleermaker De Schipper, twee kap pers en diverse kruidenierswinkel- tjes. Bakkerij Heuseveldt was niet de enige, want elders op het dorp waren nog vijf bakkers gevestigd." „Het grote gebouw is de voormali ge openbare school", zegt Mare Oe- le uit Middelburg. „In de jaren vijf tig en zestig oefende in deze school harmonie Apollo. Daar luis terde ik naar als ik logeerde bij mijn grootouders, die op de Ach terweg (nu Zuidstraat) woonden. De school is jaren geleden ge sloopt, nu staat er een super markt." „Het eerste huis rechts naast de school staat er nog steeds, in de zelfde stijl", weet Edward Marcus- se uit Kamperland. „Maar het staat al jaren leeg en wordt binnenkort afgebroken. De hele rij gaat trou wens tegen de vlakte." Winnaars bon: Mare Oele, Middelburg, Ploni van Keulen-Fraanje, Oostkapelle, en C. Clement, Kamperland. Stefan Perceval tijd voor een hernieuwde opvoe ring. „Met een nieuwe betekenis", benadrukt Alex Mallems, artistiek leider van het Theaterproductie huis en dramaturg bij Coupure. „Wij ontkennen die voorgaande productie niet. Het zijn dezelfde mensen, weer gespeeld door Mar lies Hamelynck en Bram Kwekke- boom. Ze dragen ook dezelfde kos tuums, maar ze worden vanuit een andere hoek belicht." Regisseur Stefan Perceval vult aan: „Het stuk is losgekomen van de Zeeuwse klei, het is een universeel verhaal geworden. Toen ik er voor de eerste keer met Alex over sprak, kwamen we al tot de conclusie dat iedereen z'n eigen watersnood ramp heeft. Een punt in je leven waarop je geblokkeerd zit of waar op je zoiets ergs meemaakt dat het je hele verdere leven bepaalt. Die ramp van 1953 is alleen het kader waarbinnen je het verhaal vertelt, maar het gaat over veel meer." Stefan Perceval werd in België ge boren, twintig jaar na de ramp. Heeft hij persoonlijk een extreme ervaring met water? „Ja, ik ken de kracht van water nogal goed. Mijn ouders waren binnenschippers. Zij zijn eens aangevaren met hun schip. Mijn vader vertelde altijd hoe snel alles was gegaan. Hij kon nog net mijn moeder bij de haren sleuren, het vege lijf redden en de rest was weg. Binnen vier secon den waren ze alles kwijt. Dat heeft het gezin waar ik uitkom gete kend. Wij hadden geen tastbare herinneringen aan vroeger. Geen foto's, geen kaartjes en dat had het water gedaan." Die succesvolle eerste versie van Coupure in 2002 werd geregis seerd door Guido Wevers. De spe lers hebben beiden een enorme persoonlijke verbondenheid met de ramp én dit stuk. Wat beteken de dat voor Perceval toen hij voor de huidige regie werd gevraagd? „Een zoektocht naar 'hoe gaan we dit aanpakken'? Vooral omdat ik dat eerdere succes niet wilde be vechten. In het begin werden Bram en Marlies af en toe gecon fronteerd met hun herinnering in spelen, maar dat station was al gauw gepasseerd. Het is enorm knap dat zij zich zo volledig heb ben overgegeven aan mijn kleine regiehandjes." Volgens Mallems is een zaalproduc tie sowieso heel anders dan een lo catievoorstelling. „Ik ken dit stuk vanaf de geboorte. Na tien jaar Alex Mallems door Jeanette Vergouwen De cd die de pas zestienjari ge Martin Oei onlangs op nam in de Zeeuwse Con certzaal in Middelburg is een ju weeltje geworden. De opnametech niek van Zefirrecords voldoet op al le fronten. De opname is een be wijs dat er in een studio samen met de musicus grenzen verlegd kunnen worden. De disc kwam tot stand doordat Beethoven musicoloog Cees Nieu- wenhuizen Martin Oei vroeg om de eerste uitvoering te spelen van de Vroege pastorale, een volledige Beethovensonate, die wel volledig was uitgeschetst als Fantasia sona te door Beethoven, maar nooit echt was afgerond en dus ook nooit was gespeeld. Nieuwenhui- zen reconstrueerde het stuk en het staat nu samen met Sonate Der Sturm (nr. 17 in d op. 31 nr. 2), de smaakvolle tweede versie van Für Elise van Beethoven en de vijfde sonate van Nieuwenhuizen op de cd. Het is een opmerkelijke prestatie van een jonge pianist. Zoveel gere nommeerde pianisten vóór hem speelden sonates van Beethoven. Oei etaleert een geweldige tech niek en vertolkt de werken van Beethoven transparant en met een groot muzikaal gevoel. De piano zingt onder zijn handen en zijn in terpretatie is fris, ritmisch correct en wordt voorzien van een speci fieke emotionele inleving. In het werk van Nieuwenhuizen, dat gebaseerd is op gedichten van Roland Holst, etaleert Oei een krachtig toucher. Hij heeft geen en kele moeite met het interpreteren van hedendaagse partituren. Nederland heeft er een groot pia notalent bij. Martin Oei, die pas op zijn negende jaar begon met pianospelen en drie jaar geleden was te zien bij het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, gaat vol gend jaar samen met Daniël Wayenberg (83) optreden. Deze combinatie van jarenlange pia no-ervaring en jong talent moet absoluut boeiend zijn. De cd is uitgebracht op het Zeeuwse label Zefir Records (ZEF 9631). Voor meer informatie zie www.zefirrecords.nl. Lepelstraat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48