zakenvrouwen
Van sketch af aan
17 november 2012 deOndernemer
Niet alleen ontbijten de Zeeuwse zakenvrouwen met elkaar, er zijn ook serieuze bijeenkomsten. Zoals
hier waar ze luisteren naar Jacqueline Zuidweg, zakenvrouw van het jaar. Foto's: Marijke Folkertsma
ons midden hadden", vervolgt Fran-
coise Wittmer: "Zij heeft met haar or
ganisatie bewezen dat veel financiële
problemen binnen het MKB kunnen
worden voorkomen als de betreffen
de ondernemers eerder en beter wor
den begeleid door een professional.
Daardoor staan zij niet helemaal al
leen voor hun moeilijkheden. Jacque
line en haar medewerkers stimuleren
de betreffende MKB-ondernemers
om zelf eerder hulp te durven vragen.
Op die manier wordt namelijk voor
komen dat er een taboe ligt op het in
financiële nood verkeren van de on
dernemer. De eenmanszaak waarmee
in Jacqueline Zuidweg in 1994 start
te, is inmiddels uitgegroeid tot een or
ganisatie met 95 medewerkers die
veel breder actief is dan alleen in
schuldsaneringadvies, maar onder an
dere ook opleidingen verzorgt aan
professionals. De focus van het bedrijf
lag en ligt nog steeds op het voorzien
in eigen inkomen en het blijven parti
ciperen van betrokken ondernemers
binnen onze maatschappij."
Personal Branding
Veel vrouwen blijken moeite te heb
ben met het uitdragen van hun eigen
merk 'Ik', ofwel hun personal bran
ding. Reden voor ABN AMRO om
loopbaanprofessional, coach en trai
ner Corine Groenendijk tijdens het
Zakenvrouwenontbijt te vragen, de
dames handvatten aan te reiken, waar
mee zij een helder beeld kunnen krij
gen van hun eigen kwaliteiten en hoe
zij die kunnen uitdragen naar hun om
geving om daar te laten zien waar de
betreffende persoon voor staat.
DRV Accountants Adviseurs is met een team van
500 medewerkers en 11 vestigingen in Zuid-Holland, Zeeland en
West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.
David van de Plasse AA
Accountant en partner DRV Goes
E-mail; d.van.de.plasse@drv.nl;
Telefoon 0113-200900
Onze laatste columns stonden in het teken van personeelsmanagement.
Dat is niet zo vreemd. Als organisatie in de dienstensector zijn wij zelf ui
teraard ook hard bezig ons personeelsmanagement af te stemmen op de
toekomstige behoeften van onze cliënten. Vanuit die eigen ervaring wor
den vaak de beste adviezen geboren. Daarnaast leren we uiteraardveel
van onze cliënten en deze kennis delen we eveneens graag met andere
ondernemers.
Vrijwel elke organisatie heeft te maken met een markt die snel verandert.
Duurde het enkele jaren geleden nog jaren voordat nieuwe ontwikkelin
gen werden doorgevoerd, op dit moment staat binnen een half jaar de
volgende ontwikkeling al weer op stapel. Neem daarbij in ogenschouw
dat de economie niet meewerkt en een dilemma is geboren: moet u nu
juist investeren in personeel, in automatisering of in beiden?
Bedenk daarbij in ieder geval dat op korte) termijn een krapte op de
arbeidsmarkt wordt verwacht, Investeren in goed personeel blijft dan
ook een vereiste. Al eerder is aangegeven dat alleen een goed salaris
daarbij niet meer voldoende is. Juist het kunnen waarmaken van ambi
ties en persoonlijke ontwikkeling is doorslaggevend. Ook een prettige
werksfeer wordt belangrijk gevonden. Van u als werkgever wordt dan
ook verwacht dat u zich inleeft in de belevingswereld van uw jonge)
werknemer.
Doordat de prijzen in vrijwel alle markten onder druk staan, kuntu even
eens niet voorbij gaan aan een verdere automatiseringslag en het ef
ficiënter maken van uw processen. Doet u dat niet, dan mist u op termijn
de slag met concurrenten die dat wel doen en met nieuw opkomende
bedrijven. Maar het is wel een lastige keuze: uw resultaat staat onder
druk en u moet investeren in nieuwe ontwikkelingen.
Om zo'n dilemma op te lossen kan het helpen om even een stap terug
te doen en na te denken over de vraag: Hoe zou ik mijn bedrijf inrichten
als ik helemaal opnieuw zou starten?
Door die vraag te beantwoorden krijgt u inzicht in de mensen die u no
dig heeft voor de toekomst en de bedrijfsprocessen die beter ingericht
kunnen worden. Gaat u actief aan de slag om de veranderingen door te
voeren, dan kunt u een voorsprong nemen op uw concurrenten en gelijk
opgaan met nieuwe opkomende bedrijven. Zelfs met een belangrijke
voorsprong. U heeft immers al de contacten en de kennis van de markt.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat uw bedrijf een nieuwe fase ingaat
met een verbeterde concurrentiepositie.
Terug naar de tekentafel' is overigens niet (alleen) bedoeld als advies
voor als het even wat minder gaat. Het is altijd van belang om geregeld
tijd te nemen voor reflectie: wat heeft u, waar wilt u naartoe en hoe wilt
u dat doen, zonder u te laten belemmeren door de huidige stand van
zaken. Betrek daarbij ook uw medewerkers: zij zien vast andere verbe-
terpunten. Zo lang mogelijk vasthouden aan wat u hebt, lijkt in elk geval
géén goede keuze vooreen rooskleurig toekomstscenario. Neem het
voortouw, sta open voor nieuwe ontwikkelingen en ideeën, ook die van
uw werknemers, is mijn advies
HDRV
Link met Zeeland
"Een op en top Zeeuwse zaken
vrouw is de bekende Goese hoe
denmaakster Monique Domman-
chet. Zij maakt creaties voor elke
gelegenheid: van super feestelijke
tot heerlijk warme bonthoeden
voor barre winterse dagen. In haar
ontwerpen legt zij vaak een link
met Zeeland. De presentatie van
Monique is verrassend veelzijdig
en vormde de perfecte afsluiting
van ons veelzijdige ontbijtpro-
gramrha van dit jaar", aldus Fran-
coise Wittmer.
Esther Vergeer vertelt haar geheim aan de Zeeuwse zakenvrouwen.