zakenvrouwen Van sketch af aan 17 november 2012 deOndernemer Niet alleen ontbijten de Zeeuwse zakenvrouwen met elkaar, er zijn ook serieuze bijeenkomsten. Zoals hier waar ze luisteren naar Jacqueline Zuidweg, zakenvrouw van het jaar. Foto's: Marijke Folkertsma ons midden hadden", vervolgt Fran- coise Wittmer: "Zij heeft met haar or ganisatie bewezen dat veel financiële problemen binnen het MKB kunnen worden voorkomen als de betreffen de ondernemers eerder en beter wor den begeleid door een professional. Daardoor staan zij niet helemaal al leen voor hun moeilijkheden. Jacque line en haar medewerkers stimuleren de betreffende MKB-ondernemers om zelf eerder hulp te durven vragen. Op die manier wordt namelijk voor komen dat er een taboe ligt op het in financiële nood verkeren van de on dernemer. De eenmanszaak waarmee in Jacqueline Zuidweg in 1994 start te, is inmiddels uitgegroeid tot een or ganisatie met 95 medewerkers die veel breder actief is dan alleen in schuldsaneringadvies, maar onder an dere ook opleidingen verzorgt aan professionals. De focus van het bedrijf lag en ligt nog steeds op het voorzien in eigen inkomen en het blijven parti ciperen van betrokken ondernemers binnen onze maatschappij." Personal Branding Veel vrouwen blijken moeite te heb ben met het uitdragen van hun eigen merk 'Ik', ofwel hun personal bran ding. Reden voor ABN AMRO om loopbaanprofessional, coach en trai ner Corine Groenendijk tijdens het Zakenvrouwenontbijt te vragen, de dames handvatten aan te reiken, waar mee zij een helder beeld kunnen krij gen van hun eigen kwaliteiten en hoe zij die kunnen uitdragen naar hun om geving om daar te laten zien waar de betreffende persoon voor staat. DRV Accountants Adviseurs is met een team van 500 medewerkers en 11 vestigingen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers. David van de Plasse AA Accountant en partner DRV Goes E-mail; d.van.de.plasse@drv.nl; Telefoon 0113-200900 Onze laatste columns stonden in het teken van personeelsmanagement. Dat is niet zo vreemd. Als organisatie in de dienstensector zijn wij zelf ui teraard ook hard bezig ons personeelsmanagement af te stemmen op de toekomstige behoeften van onze cliënten. Vanuit die eigen ervaring wor den vaak de beste adviezen geboren. Daarnaast leren we uiteraardveel van onze cliënten en deze kennis delen we eveneens graag met andere ondernemers. Vrijwel elke organisatie heeft te maken met een markt die snel verandert. Duurde het enkele jaren geleden nog jaren voordat nieuwe ontwikkelin gen werden doorgevoerd, op dit moment staat binnen een half jaar de volgende ontwikkeling al weer op stapel. Neem daarbij in ogenschouw dat de economie niet meewerkt en een dilemma is geboren: moet u nu juist investeren in personeel, in automatisering of in beiden? Bedenk daarbij in ieder geval dat op korte) termijn een krapte op de arbeidsmarkt wordt verwacht, Investeren in goed personeel blijft dan ook een vereiste. Al eerder is aangegeven dat alleen een goed salaris daarbij niet meer voldoende is. Juist het kunnen waarmaken van ambi ties en persoonlijke ontwikkeling is doorslaggevend. Ook een prettige werksfeer wordt belangrijk gevonden. Van u als werkgever wordt dan ook verwacht dat u zich inleeft in de belevingswereld van uw jonge) werknemer. Doordat de prijzen in vrijwel alle markten onder druk staan, kuntu even eens niet voorbij gaan aan een verdere automatiseringslag en het ef ficiënter maken van uw processen. Doet u dat niet, dan mist u op termijn de slag met concurrenten die dat wel doen en met nieuw opkomende bedrijven. Maar het is wel een lastige keuze: uw resultaat staat onder druk en u moet investeren in nieuwe ontwikkelingen. Om zo'n dilemma op te lossen kan het helpen om even een stap terug te doen en na te denken over de vraag: Hoe zou ik mijn bedrijf inrichten als ik helemaal opnieuw zou starten? Door die vraag te beantwoorden krijgt u inzicht in de mensen die u no dig heeft voor de toekomst en de bedrijfsprocessen die beter ingericht kunnen worden. Gaat u actief aan de slag om de veranderingen door te voeren, dan kunt u een voorsprong nemen op uw concurrenten en gelijk opgaan met nieuwe opkomende bedrijven. Zelfs met een belangrijke voorsprong. U heeft immers al de contacten en de kennis van de markt. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat uw bedrijf een nieuwe fase ingaat met een verbeterde concurrentiepositie. Terug naar de tekentafel' is overigens niet (alleen) bedoeld als advies voor als het even wat minder gaat. Het is altijd van belang om geregeld tijd te nemen voor reflectie: wat heeft u, waar wilt u naartoe en hoe wilt u dat doen, zonder u te laten belemmeren door de huidige stand van zaken. Betrek daarbij ook uw medewerkers: zij zien vast andere verbe- terpunten. Zo lang mogelijk vasthouden aan wat u hebt, lijkt in elk geval géén goede keuze vooreen rooskleurig toekomstscenario. Neem het voortouw, sta open voor nieuwe ontwikkelingen en ideeën, ook die van uw werknemers, is mijn advies HDRV Link met Zeeland "Een op en top Zeeuwse zaken vrouw is de bekende Goese hoe denmaakster Monique Domman- chet. Zij maakt creaties voor elke gelegenheid: van super feestelijke tot heerlijk warme bonthoeden voor barre winterse dagen. In haar ontwerpen legt zij vaak een link met Zeeland. De presentatie van Monique is verrassend veelzijdig en vormde de perfecte afsluiting van ons veelzijdige ontbijtpro- gramrha van dit jaar", aldus Fran- coise Wittmer. Esther Vergeer vertelt haar geheim aan de Zeeuwse zakenvrouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 91